Рішення
від 02.10.2020 по справі 400/4272/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 жовтня 2020 р. № 400/4272/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т.О., за участю секретаря судового засідання Ополинського О.В., пр. позивача ОСОБА_1 , пр. відповідача ОСОБА_2 , пр. третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_3 , ОСОБА_4 розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом:Миколаївської регіональної організації політичної партії "Перемога Пальчевського", вул. Авангардна, 8, м. Миколаїв, 54034

до відповідача:Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача:Миколаївська регіональна партійна організація Аграрної партії України, вул. 6 Слобідська, 46, корпус А, м. Миколаїв, 54003

про:визнання протиправною та скасування постанови від 26.09.2020 № 11, ВСТАНОВИВ:

Позивач, Миколаївська регіональна організація політичної партії Перемога Пальчевського , звернувся до суду з позовом до Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Миколаївська регіональна партійна організація Аграрної партії України про визнання протиправною та скасування постанови від 26.09.2020 року № 11 Про реєстрацію кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Миколаївської регіональної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Позовні вимоги обгрунтовано тим, що Миколаївською регіональною партійною організацією Аграрної партії України подано відповідачу на реєстрацію єдиний виборчий список, складений з порушенням вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України. Тому постанова відповідача від 26.09.2020 року № 11, якою зареєстровані кандидати у депутати Миколаївської обласної ради, включені до єдиного та територіальних виборчих списків від Миколаївської регіональної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року є протиправною та підлягає скасуванню.

Відповідач відзив на позов не надав. Представник відповідача в судовому засіданні просив відмовити у задоволенні позову, оскільки гендерна квота третьою особою дотримана: загальна кількість в єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрної партії України становить 60% чоловіків і 40 % жінок. Зазначення третьою особою в перших двох п`ятірках єдиного виборчого списку кандидатами чоловіків є технічною помилкою, а не порушенням законодавства.

Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача письмові пояснення на позов не надала. Представники третьої особи у судовому засіданні пояснили суду, що на конференції, на якій формувався єдиний виборчий список, були присутні чоловіки і жінки, які голосували за єдиний виборчий та територіальні виборчі списки, гендерна квота була дотримана, про що свідчать зазначені списки. Виборчий кодекс України не містить такої підстави для повернення документів політичної партії, яка зазначена у позові. Виборчі списки (єдиний і територіальні) складено відповідно до вимог чинного законодавства і європейських стандартів.

Заслухав пояснення представників учасників справи, дослідив докази, суд дійшов висновку:

26.09.2020 Миколаївською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову № 11, якою зареєстровано кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатком.

Позивач зазначає, що в Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України у 1 п`ятірці (з 1 по 5 включно номери кандидатів) та у 2 п`ятірці (з 6 по 10 включно номери кандидатів) єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради, висунутих Миколаївською регіональною партійною організацією Аграрна партія України, допущено порушення частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України щодо не забезпечення гендерної квоти з огляду на наступне.

Так, у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року займають місця з першого по п`яте кандидати тільки чоловіки.

Також, у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року займають місця з шостого по десяте кандидати 4 чоловіки та 1 жінка.

Отже, відповідно до положень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, місця у списку з 1-го по 5-те та з 6-го по 10-те, не розподілені у співвідношенні як 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Порядок висування кандидатів у депутати обласної ради встановлено ст. 218-219 ВК України.

Так, ч. 9 ст. 219 ВК України визначено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Постановою ЦВК від 11 вересня 2020 р. № 249 затверджені Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, в яких зазначено, що частина дев`ята статті 219 Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України на місцевих виборах 25.10.2020 року містить 40 осіб, з яких 24 особи - чоловіки, та 16 осіб - жінки, що відповідно становить 60% чоловіків і 40% жінок.

Відповідно до ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров`я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.

Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ст. 38 ч. 1 Конституції України).

Згідно преамбули ВК України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Таким чином, Конституція України гарантує кожній особі, в незалежності від статі, рівні права, в тому числі право обирати та бути обраним до органів влади. Наявність в ВК України положення про необхідність забезпечення гендерної рівності у виборчих списках, є розвитком цих конституційних положень.

Конвенція Організації Об`єднаних Націй про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, яка ратифікована Президією Верховної Ради СРСР 19 грудня 1980 р. і відповідно до положень Закону України "Про міжнародні договори України", є чинною для України, передбачає, що держави-сторони засуджують дискримінацію щодо жінок в усіх їх формах, погоджуються негайно всіма відповідними заходами здійснювати політику ліквідації дискримінації щодо жінок і з цією метою зобов`язуються включити принцип рівноправності чоловіків і жінок у свої національні конституції або інше відповідне законодавство, якщо цього ще не було зроблено, та забезпечити за допомогою закону й інших відповідних заходів практичне здійснення цього принципу. Держави-сторони вживають усіх відповідних заходів для ліквідації дискримінації щодо жінок у політичному та суспільному житті країни і, зокрема, забезпечують жінкам на рівних умовах з чоловіками право голосувати на всіх виборах і публічних референдумах та бути обраними до всіх публічно виборних органів (ст. 2, 7 Конвенції).

Як зазначив Європейський суд з прав людини у справі Zеуnік та інші проти Словенії (заява № 54893/18), просування гендерної рівності є головною метою серед держав Ради Європи, Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.

У Виборчому кодексі України, ухваленому Верховною Радою 19 січня 2019 року, прописане чітке правило: у кожній п`ятірці партійного виборчого списку відтепер має бути щонайменше двоє кандидатів кожної статі. Тобто, гендерний мінімум для жінок і чоловіків становить 40%.

Матеріали справи свідчать, що перші дві п`ятірки Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Миколаївської обласної ради Миколаївської регіональної партійної організації Аграрна партія України на місцевих виборах 25.10.2020 року складають 9 чоловіків і 1 жінка.

Але зазначення у єдиному виборчому списку третьою особою у перших двох п`ятірках тільки чоловіків не призвело до порушення гендерної квоти, оскільки був забезпечений баланс жінок та чоловіків в процесі прийняття єдиного та територіального виборчого виборчих списків: чоловіків - 24 особи, жінок - 16 осіб, що, відповідно, складає 60% на 40%.

Відтак, гендерний мінімум для жінок та чоловіків, передбачений ВК України, третьою особою був дотриманий.

В судовому засіданні представник позивача суду пояснив, що він не обґрунтовує позов порушенням гендерної квоти, а наполягає на тому, що третьою особою порушено ч.9 ст.219 ВК України, що є підставою для відповідача відмовити у реєстрації всіх кандидатів політичної партії.

Але само по собі порушення ч.9 ст.219 ВК України, яке не призвело до порушення гендерної квоти, не може стати підставою відмови у реєстрації політичної партії.

Суд вважає, що формальне порушення третьою особою у єдиному виборчому списку розподілу по п`ятірках жінок та чоловік з розрахунку два на три не може привести до порушення фундаментального право, визначеного Конституцією, право бути обраним.

Тому позов задоволенню не підлягає.

Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачем судовий збір не сплачувався.

Оскільки за заявлені вимоги позивач повинен був сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн., тому зазначену суму судового збору належить стягнути з позивача на користь Державного бюджету.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 271-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Миколаївської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського (вул. Авангардна, 8, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 40120946) до Миколаївської обласної територіальної виборчої комісії (вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код 43763538) про визнання протиправною та скасування постанови від 26.09.2020 року № 11 - відмовити.

2. Стягнути з Миколаївської регіональної організації політичної партії Перемога Пальчевського (вул. Авангардна, 8, м. Миколаїв, 54034, ідентифікаційний код 40120946) до Державного бюджету України на реквізити: отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37993783, Банк отримувача Казначейство України (ЕАП), Рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, Код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Суддя Т. О. Гордієнко

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951647
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/4272/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Гордієнко Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні