МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2020 р. № 400/4273/20 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельника О.М., за участю секретаря судового засідання Шакіної А.В.,
представника позивача: Мельничук А. Ю. паспорт № НОМЕР_1 ;
позивача: Надьожа О.В., паспорт НОМЕР_2 ;
представника відповідача: Дроздової М.Б. посвідчення № НОМЕР_3 ;
представника відповідача: Борисенко О. В. паспорт № НОМЕР_4
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
до відповідача:Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб.5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002
про:визнання протиправними та скасування постанов від 28.09.2020 № 38, № 37; зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
02.10.2020 року до Миколаївського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулась Южноукраїнська міська організація політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" до Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області з вимогами про визнання протиправною та скасування постанови відповідача № 38 від 28 вересня 2020 року про відмову в реєстрації всіх кандидатів в депутати Южноукраїнської міської організації політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10"; визнання протиправною та скасування постанови відповідача № 37 від 28 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутого Южноукраїнською міською організацією політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10"; зобов`язання вiдповiдача негайно зареєструвати кандидатiв в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих позивачем в єдиному виборчому списку та 4 територіальних виборчих списках та зареєструвати кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого позивачем, ОСОБА_1 .
Ухвалою від 02.10.2020 судом відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду з особливостями розгляду окремих категорій термінових справ, визначених ст. 277 КАС України.
В обґрунтування вказаного позову позивач вказав, що відповідач всупереч нормам Виборчого кодексу України, втрутився в діяльність партії, безпідставно вирішив, що конференція не відбулася, та прийняв протиправні постанови № 38 від 28 вересня 2020 року та № 37 від 28 вересня 2020 року. Крім того, позивачем було в загальному списку повністю дотримано гендерних квот, однак допущено помилку в одному з територіальних виборчих списків. Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач з`явився на судове засідання та надав пояснення, вважає, що ним правомірно та в межах повноважень встановлено факт відсутності проведення конференції Южноукраїнською міською організацією політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10", крім того під час розгляду питання щодо реєстрації виборчих списків вищезазначеної партії було виявлено факт порушення гендерних квот, а саме в одному з територіальних виборчих списків зазначено 4 чоловіки та одна жінка, що й послугувало згідно норм статті 230 Виборчого кодексу України, підставою винесення спірних постанов про відмову в реєстрації.
Дослідивши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, пояснення учасників процесу, які з`явились у судове засідання, перевіривши доводи позовної заяви, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення спору, суд встановив таке.
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 № 795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 1 ст. 64 Виборчого кодексу України, встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до ст. 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.
24 вересня 2020 року позивач сформував пакет документів та подав його відповідачу для реєстрації кандидатів в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих позивачем шляхом формування єдиного виборчого списку та 4 територіальних виборчих списків на конференції, що була проведена 23 вересня 2020 року, а також реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, що підтверджується довідками відповідача від 24 вересня 2020 року.
28 вересня 2020 року відповідач провів засідання, розглянув питання про реєстрацію кандидатів в депутати, висунутих позивачем в єдиному та всіх територіальних виборчих списках, а також кандидата на посаду міського голови, висунутих позивачем, в результаті чого були прийняті постанова № 38 від 28 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації всіх кандидатів в депутати Южноукраїнської міської ради, висунутих до єдиного та територіальних виборчих списків від Южноукраїнської міської організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10 та постанова № 37 від 28 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутого Южноукраїнською міською організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10 .
Позивач не погоджуючись з такими діями відповідача звернувся до суду.
Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Пунктом 2 ч. 1 ст. 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено, що політичні партії мають право: брати участь у виборах Президента України, до Верховної Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Відповідно до ч. 8, 9 ст.11 Закону України "Про політичні партії в Україні" обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, утворюються в порядку, визначеному статутом партії. Рішення про утворення обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії та іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, приймається на установчих зборах (конференції) обласної, міської, районної організації, первинного осередку політичної партії або іншого структурного утворення, передбаченого статутом партії, оформляється протоколом, який підписують головуючий та секретар.
Позивач зареєстрований як міська організація партії без надання статусу юридичної особи.
Міська організація партії, яка утворюється без надання їй статусу юридичної особи, легалізує свою діяльність шляхом повідомлення про її створення відповідне територіальне управління юстиції, тобто така міська організація партії створюється з моменту проведення установчої конференції, в якій приймають участь члени партії, які за адміністративно-територіальним принципом віднесені до відповідного міста, на якому було прийняте рішення про створення такої міської організації партії, в той же час вимога закону щодо повідомлення про створення міської організації партії носить лише адміністративний характер та не визначається як обставина, з настанням якої визначається момент створення відповідної міської організації партії.
Установча конференція, на якій було прийняте рішення про створення позивача, як міської організації партії, була проведена 08 вересня 2020 року, а отже з цього моменту визначається початок статутної діяльності позивача як міської організації партії.
У відповідності до ч.1 ст. 217 ВК України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Згідно ч.4 ст.217 ВК України обласна організація партії, зокрема, може висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);
У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:
1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.
8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі)…
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Згідно ч.1 ст. 222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею відповідних документів.
Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України.
Частиною 6 ст. 227 ВК України, передбачено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно постанови відповідача № 37 від 28 вересня 2020 року та № 38 від 28.09.2020 року, підставою для відмови в реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області ОСОБА_1 , який був висунутий позивачем та відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати є оспорювання відповідачем фактичного проведення конференції позивача, яка відбулася 23 вересня 2020 року.
Суд зазначає, доводи відповідача, про те що голова позивача ОСОБА_1 , на момент проведення конференції знаходився в будівлі Южноукраїнського міського суду Миколаївської області, тому конференція не могла відбутися, не є безумовними.
Так, в судовому засіданні ОСОБА_1 , пояснив, що дійсно був присутній в Южноукраїнському міському суді, однак проведення конференції на цей час було перервано та продовжено її опісля цього.
Позивач за виборчим законодавством не зобов`язаний звітувати перед відповідачем щодо форми та порядку проведеної конференції, адже форма та порядок проведення конференції визначається позивачем на власний розсуд.
Законодавство України не передбачає умов обов`язкової присутності членів виборчих комісії на установчих конфереціях, та не передбачає обов`язкової форми проведення конференції, має вирішальне значення волевиявлення членів партії щодо участі в виборах з метою реалізації виборчого права, тому така конференція може бути проведена у будь який спосіб, що не суперечить закону.
Крім того, суд зазначає, що частиною 3 статті 4 Закону України "Про політичні партії в Україні" встановлено, що, втручання з боку органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх структурних утворень забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.
На думку суду проведення установчої конференції відноситься до внутрішньої діяльності політичної партії.
Також суд звертає увагу на те, що право бути обраним є фундаментальним правом, визначеним Конституцією України, а тому Кодекс містить положення, спрямовані на захист цього права, зокрема визначає конкретні строки та порядок здійснення відповідних виборчих процедур, що слугує конкретною процесуальною гарантією для реалізації громадянином свого права бути обраним.
Принцип загального виборчого права сьогодні передбачений також основними міжнародними документами (наприклад, ст. 21 Загальної декларації прав людини від 10 грудня 1948 року, ст. 25 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права від 16 грудня 1966 року) та визнається одним з базових, без гарантування якого вибори не можуть вважатися демократичними. Відповідно до Керівних принципів щодо виборів Кодексу належної практики у виборчих справах, ухвалених Венеційською Комісією на 51 пленарній сесії (Венеція, 5-6 липня 2002 року), загальне виборче право означає, що кожна людина має право обирати й бути обраною.
Згідно зі ст. 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
У рішенні в справі "Ляшко проти України" від 10 серпня 2006 року ЄСПЛ зазначив про те, що суд повинен перевірити, чи було втручання виправданим та необхідним у демократичному суспільстві, та, зокрема, чи було воно пропорційним, і чи були причини, надані національними органами влади на його виправдання, важливими та достатніми.
Таким чином, у Відповідача-виборчої комісії, були відсутні підстави для відмови в реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області ОСОБА_1 на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Також суд з огляду на викладене, дійшов висновку, що відмова у реєстрації всіх кандидатів у депутати Южноукраїнської міської ради, висунутих до єдиного та територіальних виборчих списків від Южноукраїнської міської організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10 з підстави не проведення установчої конференції є протиправним, непропорційним та невиправданим втручанням, оскільки порушило пряму заборону встановлену нормами ч.3 статті 4 Закону України Про політичні партії в Україні .
Також, підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Южноукраїнської міської ради, висунутих до єдиного та територіальних виборчих списків від Южноукраїнської міської організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10 , згідно спірної постанови № 38 від 28.08.2020 року, є те, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, з підстав гендерного представництва в єдиному та всіх територіальних виборчих списках, що виразилося в наявності в першій п`ятірці єдиного виборчого списку позивача 4 чоловіки під номерами 1,3,4,5.
Так, ч. 9 ст. 219 ВК України визначено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Постановою ЦВК від 11 вересня 2020 р. № 249 затверджені Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, в яких зазначено, що частина дев`ята статті 219 Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Єдиний виборчий список кандидатів у депутати позивача, на місцевих виборах 25.10.2020 року містить 22 чол., з яких 12 осіб - чоловіки, та 10 осіб - жінки, що відповідно становить 54,5% чоловіків і 45,5 % жінок.
Відповідно до ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров`я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.
Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ст. 38 ч. 1 Конституції України).
Згідно преамбули ВК України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
У Виборчому кодексі України, прописане чітке правило: у кожній п`ятірці партійного виборчого списку відтепер має бути щонайменше двоє кандидатів кожної статі. Тобто, гендерний мінімум для жінок і чоловіків становить 40%.
Відтак, гендерний мінімум для жінок та чоловіків, передбачений ВК України позивачем дотриманий.
Таким чином, постанова № 38 від 28.09.2020 року, прийнята Відповідачем протиправно та підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги, зобов`язати негайно зареєструвати кандидатiв в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих позивачем в єдиному виборчому списку та 4 територіальних виборчих списках та зареєструвати кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого позивачем, ОСОБА_1 суд зазначає, що це є повноваженнями Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, які не може перебирати на себе суд.
Так нормами ч. 6 статті 64 Виборчого кодексу передбачено, що у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Наведений висновок зумовлений тим, що відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
За приписами частини четвертої статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Як вже було вказано, частиною другою статті 230 ВК України передбачає перелік підстав, за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата на посаду міського голови, наявність або відсутність кожної з яких має бути перевірена комісією під час засідання.
Таким чином, суд вважає за необхідне задовольнити позов шляхом зобов`язання Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області розглянути питання щодо реєстрації кандидатiв в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих позивачем в єдиному виборчому списку та 4 територіальних виборчих списках та реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого позивачем, ОСОБА_1 з врахуванням ч.6 ст. 64 ВК України та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В силу вимог ст.4 Закону України Про судовий збір , судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
У відповідності до Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01 січня 2020 року становив 2102 грн.
За подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою фізичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну позовну вимогу.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Оскільки суд за результатами розгляду справи дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а позивачем за подання позовної заяви не було сплачено судовий збір, суд вважає за необхідне присудити в дохід Держави судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 4204,00 грн. з відповідача у справі.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Южноукраїнської міської організації політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" до Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, (бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб. 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002, ідентифікаційний код 43756688) задовольнити частково.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області № 38 від 28 вересня 2020 року про відмову в реєстрації всіх кандидатів в депутати Южноукраїнської міської організації політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10".
3. Визнати протиправною та скасувати постанову Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області № 37 від 28 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року висунутого Южноукраїнською міською організацією політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10".
4. Зобов`язати Южноукраїнську міську територіальну виборчу комісію Вознесенського району Миколаївської області розглянути питання щодо реєстрації кандидатiв в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих Южноукраїнською міською організацією політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" в єдиному виборчому списку та 4 територіальних виборчих списках та реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого Южноукраїнською міською організацією політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10", ОСОБА_1 з врахуванням ч.6 ст. 64 ВК України та з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
5. В задоволенні вимоги щодо негайної реєстрації кандидатiв в депутати Южноукраїнської міської ради Вознесенського району Миколаївської області, висунутих позивачем в єдиному виборчому списку та 4 територіальних виборчих списках та реєстрації кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого позивачем, ОСОБА_1 -відмовити.
6. Стягнути з Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, (бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб. 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002, ідентифікаційний код 43756688) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 4204,00 грн. (чотири тисячі двісті чотири гривні).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91951651 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні