Рішення
від 03.10.2020 по справі 420/9904/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9904/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 жовтня 2020 року - 16 год. 07 хв. м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Глуханчука О.В.,

секретар судового засідання - Любімова О.Є.

за участі сторін:

представник позивача - не з`явився

представник відповідача - не з`явився

представник третьої особи - Зубарев І.І. (за довіреністю)

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Одеська регіональна організація Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , про визнання протиправними дій, скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

01 жовтня 2020 року о 13 год. 15 хв. до суду надійшов адміністративний позов Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Одеська регіональна організація Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , у якому позивач просить суд:

визнати протиправними дії Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області та скасувати прийняте нею рішення, оформлене протоколом № 10 від 26.09.2020 року в частині реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради від Одеської регіональної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» ;

зобов`язати Вилківську міську територіальну виборчу комісію Ізмаїльського району Одеської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Одеської регіональної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» .

Позов надійшов за підписом голови Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» Радковського О.В., повноваження якого підтверджуються відомостями про керівника з ЄДРЮО ФОП та ГО.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 24 вересня 2020 року представником Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області було подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області (далі - Вилківська міська рада) від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя . Протоколом від 26 вересня 2020 року № 10 виборча комісія зареєструвала кандидатів в депутати у Вилківську міську раду від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - за життя .

Однак, як вважає позивач, рішення Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області не відповідає виборчому законодавству та підлягає скасуванню з наступних підстав.

Так, позивач стверджує, що відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Позивач зазначає, що недотримання вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України є порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, що згідно з п.1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України є безумовною підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Проте, у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя у першій п`ятірці подано чотири жінки та один чоловік, що порушує ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Також позивач зазначив, що Одеська районна політичної партії Опозиційна платформа - За життя не мала права висувати кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, яка входить за адміністративно-територіальним устроєм до Ізмаїльського району Одеської області.

За таких обставин позивач, як суб`єкт виборчого процесу, звернувся до суду з даним позовом, у якому оскаржує дії та рішення Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області щодо реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради від Одеської регіональної організації Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ .

Ухвалою суду від 01 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі. Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

02 жовтня 2020 року від відповідача через канцелярію суду засобами електронного зв`язку надійшов відзив на позовну заяву, а також витребувані судом: Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» для реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради; протокол засідання Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, на якому (засіданні) було прийнято рішення щодо реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» .

Відповідно до відзиву, відповідач проти задоволення позову заперечує, з позовними вимогами не погоджується, вважає їх безпідставними, з огляду на наступне.

Так, відповідач зазначає, що ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України передбачає, що під час формування єдиного та територіальних виборчих Списків організація партії повинна (але не зобов`язана) забезпечити присутність кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Відповідач вказує, що у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної організації Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» застосовується вимога щодо позачергового включення кандидатів різної статі до списку. Під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради. Відповідач вважає, що третя особа дотрималась вказаної вимоги.

Також відповідач зазначив, що відмовою у реєстрації всіх кандидатів у депутати до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області буде порушена ст. 38 Конституції України, якою передбачено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

У судове засідання 02 жовтня 2020 року - 14 год. 00 хв. учасники справи не з`явились, про місце, дату і час судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно. Судом було оголошено перерву до 03 жовтня 2020 року - 11 год. 00 хв.

У судове засідання, призначене на 03 жовтня 2020 року - 11 год. 00 хв., з`явився представник третьої особи, який заявив клопотання про надання йому часу для ознайомлення з матеріалами справи. Судом було оголошено перерву до 03 жовтня 2020 року - 12 год. 30 хв.

Після перерви у судове засідання, призначене на 03 жовтня 2020 року - 12 год. 30 хв., з`явився представник третьої особи, інші учасники справи не з`явились, про місце, дату і час судового засідання повідомлені належним чином та своєчасно.

У справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Заслухавши пояснення представника третьої особи, розглянувши подані учасниками справи заяви по суті справи та докази для їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено наступні обставини та факти.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ, Постановою Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» (зі змінами згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 181 від 18.08.2020), призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.

Додатки 1-24 до постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 містять переліки сільських, селищних, міських територіальних громад по областям, у яких призначаються перші місцеві вибори 25 жовтня 2020 року.

Зокрема, згідно пункту 45 Додатку 14 до постанови ЦВК від 8 серпня 2020 року №160, призначені вибори депутатів до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.

На підставі протоколу № 10 від 26 вересня 2020 року засідання Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, судом встановлено, що на засіданні Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області 26 вересня 2020 року за результатами розгляду питання про реєстрацію кандидатів в депутати у Вилківську міську раду від Одеської районної політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ вирішили: Зареєструвати кандидатів в депутати у Вилківську міську раду від Одеської районної політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ відповідно до додатку 1 на 3 аркушах в 1 примірнику - 22 кандидата.

За це рішення голосували: за - 12 (дванадцять осіб); проти - 0 (нуль); утримались: 0 (нуль).

Додаток 1 до протоколу засідання Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області від 26 вересня 2020 року - Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» складається зі списку висунутих кандидатів у кількості 22 осіб (двадцять два), а саме:

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній;

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній;

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній;

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат присутній;

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат присутній;

ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній;

ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_21 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Отже, Одеська районна Політична партія «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , яка висунула кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.

У свою чергу, позивач - Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» також є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.

Відповідно до частини першої статті 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Згідно з ч. 1 ст. 64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

При цьому, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України).

На підставі викладеного, позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України з даним позовом, оскільки вважає, що відповідачем під час реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя , порушено вимоги виборчого законодавства, зокрема п.1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя порушено ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.

Натомість, відповідач стверджує, що при прийнятті Вилківською міською територіальною виборчою комісією Ізмаїльського району Одеської області рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя , встановлено дотримання вимог ст. 220 Виборчого кодексу України.

Згідно ч. 3 ст. 32 Виборчого кодексу України виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Вирішуючи спірні правовідносини, надаючи юридичну кваліфікацію встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Частиною третьої статті 77 Конституції України визначено, що порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.

Пунктом 20 ч. 1 ст. 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.

01.01.2020 року набув чинності Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 2 ст. 6 Виборчого кодексу України, основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.

Статтею 193 Виборчого кодексу України передбачено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Стаття 222 Виборчого кодексу України визначає умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Стаття 223 Виборчого кодексу України визначає умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб).

Тобто, Виборчим кодексом України встановлені деякі відмінності щодо умов реєстрації кандидатів у депутати до міських, сільських, селищних рад в залежності від кількістю виборців територіальної громади, а саме до 10 тисяч осіб чи 10 і більше тисяч.

Так само Виборчий кодекс України встановлює особливості висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради в залежності від кількістю виборців територіальної громади: до 10 тисяч осіб чи 10 і більше тисяч (статті 219, 220 Виборчого кодексу України).

Вказані обставини мають значення для вирішення даної справи, оскільки саме від застосування до спірних правовідносин тієї чи іншої норми статті 219 або статті 220 Виборчого кодексу України, які регулюють питання стосовно дотримання гендерного принципу під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організацією партії, залежить правомірність оскарженої реєстрації списку кандидатів.

Так, саме з підстав недотримання Одеською регіональною організацією Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» гендерної квоти у поданому до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області для реєстрації Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , позивач звернувся до суду із цим позовом щодо скасування проведеної реєстрації.

Надаючи оцінку наведеним обставинам справи з огляду на регламентацію статей статті 219, 220, 222, 223 Виборчого кодексу України, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 27 Виборчого кодексу України, для підготовки, організації і проведення загальнодержавних виборів Центральною виборчою комісією утворюються територіальні виборчі округи (далі - територіальні округи), що існують на постійній основі.

Згідно з ч.ч. 3-5 ст. 27 Виборчого кодексу України, межі територіальних округів визначаються з урахуванням меж адміністративно-територіальних одиниць.

Не допускається утворення територіального округу з територій, що не межують між собою.

Територіальний округ визначається територією, в межах якої знаходяться виборчі дільниці, що входять до його складу.

Центром територіального округу є адміністративно-територіальна одиниця за місцезнаходженням окружної виборчої комісії.

Вирішуючи цей спір судом встановлено, що Вилківська міська територіальна виборча комісія Ізмаїльського району Одеської області, згідно відомостей про утворення територіальних виборчих округів з виборів депутатів Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області - Додаток 11 до постанови Вилківської міської територіальної виборчої комісії від 05.09.2020 року № 7, включає:

1) м. Вилкове (виборчі дільниці 510420, 510422, 510423) - орієнтовна кількість виборців: 3240;

2) м. Вилкове (виборчі дільниці 510419, 510421) - орієнтовна кількість виборців: 3334;

3) с. Приморське (виборча дільниця 510428), с. Десантне (виборча дільниця 510426), с. Новомиколаївка (виборча дільниця 510427), с. Мирне (виборча дільниця 510425) - орієнтовна кількість виборців: 3850.

Отже, орієнтовна кількість виборців Вилківської міської територіальної громади, у якій 25 жовтня 2020 року призначені вибори до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, складає 10 424 виборців.

Однак, слід зазначити, що вказані відомості щодо кількість виборців наведені відповідачем орієнтовно.

Водночас, наслідки визначення кількості виборців територіальної громади Вилківської міської ради до 10 тисяч осіб чи 10 і більше тисяч мають вирішальне значення у цій справі для застосування норм Виборчого кодексу України щодо регулювання питання стосовно дотримання гендерного принципу під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організацією партії.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Згідно вимог ч. 7 ст. 220 Виборчого кодексу України, під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради.

Під час розгляду справи судом досліджено поданий до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області для реєстрації Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , який наданий до матеріалів справи відповідачем, та встановлено, що до цього списку внесено 22 висунутих кандидата, з яких 13 - жінки, 9 - чоловіки. Відповідно 60 % - кандидатів жіночої статі та 40 % кандидатів чоловічої статі.

Отже, з точки зору регулювання ч. 7 ст. 220 Виборчого кодексу України, у наданому до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області для реєстрації Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , дотримано гендерний принцип формування переліку кандидатів до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області.

Натомість, з точки зору ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, гендерний принцип формування переліку кандидатів у Єдиному виборчому списку кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» не дотриманий, оскільки перша п`ятірка списку включає менше двох кандидатів кожної статі ( ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , громадянин України, безпартійний, представницький мандат відсутній; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат відсутній; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , громадянка України, безпартійна, представницький мандат присутній).

Суд зазначає, що насідком порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів є відмова в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Так, відповідно до п. 1 ч. 1 статті 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Стаття 38 Конституції України гарантує, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до статті 21 Конституції України, усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані (стаття 22 Конституції України).

Відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року право особи бути обраною може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону. Проте, у відповідності з пунктом 7.5 названого Документа Копенгагенської наради ОБСЄ, процедури реєстрації кандидатів не повинні бути дискримінаційними. Отже підстави для відмови в реєстрації мають бути засновані на об`єктивних критеріях і чітко визначені в законі.

Верховний Суд в своєму рішенні від 28 червня 2019 року у справі №855/157/19 зазначив, що відповідно до параграфа 24 Документа Копенгагенської наради Конференції щодо людського виміру ОБСЄ від 29 червня 1990 року наведене право особи може бути обмеженим, якщо це передбачено законом і таке обмеження є розумним і співрозмірним цілям й завданням закону.

Відповідно до Преамбули Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах.

Згідно з ч. 2 ст. 6 Виборчого кодексу України, основні виборчі права громадян України включають:

1) право вільно обирати (право голосу на виборах);

2) право бути обраним.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України, виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:

1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;

3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;

4) політичного плюралізму та багатопартійності;

5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;

6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);

7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Крім того, вирішуючи спір, суд зазначає, що згідно положень п. 8 ч. 2 ст. 2 КАС України, суд у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень перевіряє, чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Дотримання принципу пропорційності особливо важливе при прийняті рішень або вжитті заходів, які матимуть вплив на права, свободи та інтереси особи. Метою дотримання цього принципу є досягнення розумного балансу між публічними інтересами, на забезпечення яких спрямовані рішення або дії суб`єкта владних повноважень, та інтересами конкретної особи. Принцип пропорційності зокрема передбачає, що: здійснення повноважень, як правило, не повинно спричиняти будь - яких негативних наслідків, що не відповідали б цілям, які заплановано досягти; якщо рішення або дія можуть обмежити права, свободи чи інтереси осіб, то такі обмеження повинні бути виправдані необхідністю досягнення більш важливих цілей; несприятливі наслідки для прав, свобод та інтересів особи внаслідок рішення чи дії суб`єкта владних повноважень, повинні бути значно меншими від тієї шкоди, яка могла б настати за відсутності такого рішення чи дії; для досягнення суспільно-корисних цілей необхідно обирати найменш «шкідливі» засоби.

На підставі викладеного, враховуючи, що кількість виборців територіальної громади Вилківської міської ради зовсім трохи перевищує 10 тисяч осіб, при цьому, суд звертає увагу, що цифра щодо кількості виборців 10 424, наведена у Додатку 11 до постанови Вилківської міської територіальної виборчої комісії від 05.09.2020 року № 7, є ОРІЄНТОВНОЮ, відтак застосування до спірних правовідносинах норми ч. 7 ст. 220 Виборчого кодексу України (щодо дотримання гендерного принципу під час формування переліку кандидатів) відповідає принципам пропорційності та розумності.

В іншому випадку, за цих обставин справи, відмова або скасування реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради Ізмаїльського району Одеської області, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , порушить баланс між несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів суб`єкта виборчого права (право бути обраними) та цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (збалансованість представництва).

Отже, при вирішенні даної справи суд виходить з того, що Вилківська міська територіальна виборча комісія Ізмаїльського району Одеської області при прийнятті рішення про реєстрацію кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної політичної партії Опозиційна платформа - За життя , встановивши дотримання вимог ч. 7 ст. 220 Виборчого кодексу України, прийняла обґрунтоване та правомірне рішення.

Інших обґрунтованих підстав для скасування спірного рішення про реєстрацію позивачем не зазначено та судом не встановлено.

Так, умови реєстрації кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб) визначені статтею 223 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 цієї статті, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);

4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до порядку реєстрації кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) визначеного статтею 228 Виборчого кодексу України, сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Згідно з ч. 6 ст. 228 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 Виборчого кодексу України.

Відповідно до ч. 1 цієї статті, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Відповідно до ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Водночас, відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За приписами ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст. 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади виборчого процесу та адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, суд дійшов висновку про те, що у задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області щодо скасування реєстрації кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , належить відмовити.

При цьому, суд зазначає, що скасування реєстрації усього списку кандидатів у депутати до Вилківської міської ради, висунутих від Одеської районної Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , на цій стадії виборчого процесу, не матиме позитивних або негативних наслідків для прав чи обов`язків позивача.

Судом встановлено, що при зверненні до суду з даним адміністративним позовом позивачем судовий збір не сплачено.

Згідно з частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.3 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою встановлюється ставка судового збору складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» встановлено, що з 01 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб розмірі становить 2102 гривень.

Таким чином, розмір судового збору за подання даного адміністративного позову складає 2102 грн.

З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» судові витрати у розмірі 2102 грн.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову, розподіл судових витрат зі сплати судового збору на користь позивача не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 5-9, 72, 74, 76-77, 80, 90, 139, 162, 194, 205, 243-246, 255, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» до Вилківської міської територіальної виборчої комісії Ізмаїльського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Одеська регіональна організація Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» , про визнання протиправними дій, скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.

Стягнути з Одеської обласної організації Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» (65045, м. Одеса, вул. Преображенська, 45; код ЄДРПОУ 25433349) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) на рахунок: отримувач коштів - УК у м. Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету - 22030101; призначення платежу - судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд, код ЄДРПОУ 35118626.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Позивач - Одеська обласна організація Всеукраїнського об`єднання «Батьківщина» (65045, м. Одеса, вул. Преображенська, 45; код ЄДРПОУ 25433349).

Відповідач - Вилківська міська територіальна виборча комісія Ізмаїльського району Одеської області (68355, Одеська область, Кілійський район, м. Вилкове, вул. Різдвяна, буд. 11; код ЄДРПОУ 43777514).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Одеська регіональна організація Політичної партії «ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ» (65014, м. Одеса, вул. Базарна, 1, офіс; код ЄДРПОУ 34055433).

Суддя О.В. Глуханчук

.

Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91951937
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9904/20

Постанова від 07.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Глуханчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні