Рішення
від 02.10.2020 по справі 460/7195/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7195/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В. за участю секретаря судового засідання А.М. Трохимчук та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представники ОСОБА_1 Савчук В. О.,

відповідача: представник Курилас В. В.;

за позовом Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови від 25.09.2020 №32 та зобов`язання реєстрації кандидатів в депутати Рівненської обласної ради

В С Т А Н О В И В:

Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України (далі - позивач) звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (далі - відповідач) у якому просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, а також зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, є передчасним та належить до скасування, оскільки у наданих до виборчої комісії єдиному та територіальних виборчих списках були допущені технічні помилки.

При спробі усунути виявлені недоліки 25.09.2020 представниками відповідача близько 14 год., а згодом близько 18 год., не було прийнято до розгляду документів з правильними списками, та за результатами засідання виборчої комісії, що відбулося 25.09.2020 після 18 год., прийняте оспорюване рішення про відмову у в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради.

На думку позивача, у зв`язку з усуненням технічних помилок щодо формування виборчих списків, відповідач повинен був прийняти до розгляду подані 25.09.2020 документи та з їх врахуванням постановити рішення про реєстрацію кандидатів у депутати на підставі виправленого територіального списку, адже наявність технічних помилок у поданих документах не є передбаченою частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів в депутати.

Ухвалою від 01.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, яка визначає особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, в загальному провадженні. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 01 жовтня 2020 року о 10:00 год.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю та просив позов задовольнити з підстав, наведених у позовній заяві. Додатково зауважив, що 24.09.2020 на момент подачі пакету документів для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, особа, яка подавала такі документи, мала гіпертонічний криз і помилково подала чорнові списки кандидатів. Також вказав, що про проведення конференції партії з метою висування кандидатів у депутати було повідомлено відповідача та представників засобів масової інформації за 5 днів до її проведення, проте, проведення такої конференції кілька разів відкладалося у зв`язку з хворобою учасників президії партії та неможливістю забезпечення кворуму конференції.

У встановлений ухвалою суду строк відзив на адміністративний позов відповідачем не подано. Проте, в судовому засіданні представник Рівненської обласної територіальної виборчої комісії заперечив повністю проти задоволення позову. Вказує, що крайній термін подачі документів - до 24:00 24.09.2020. На засіданні комісії здійснено розгляд питання про реєстрацію кандидатами у депутати Рівненської обласної ради осіб, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. За результатами розгляду документів комісією встановлено порушення вимог Виборчого кодексу України, в тому числі, щодо формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків, порядку висування кандидатів через повторюваність (кратність включення).

За позицією відповідача, вказані обставини є належною та самостійною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив наступне.

Згідно з статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати Рівненської обласної ради.

24.09.2020 Рівненська обласна партійна організація Аграрної партії України подала до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії заяву та пакет документів, що передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Судом встановлено, що до заяви позивач додав: рішення конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України про висування кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, єдиний виборчий список кандидатів у депутати, територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, передвиборну програму, документ про внесення грошової застави, заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати, довідки про наявність чи відсутність судимості, видані уповноваженим органом після початку виборчого процесу, кожного з кандидатів у депутати, заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати, фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати, заяву про реєстрацію представника Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особи, USB-флеш-накопичувач.

Постановою Рівненської обласної територіальної виборчої комісії №32 від 25.09.2020 відмовлено у реєстрації всіх кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Як вбачається із зазначеної постанови, рішення про відмову в реєстрації кандидатів було обґрунтовано тим, що Рівненська обласна територіальна виборча комісія встановила їх невідповідність поданих документів вимогам Виборчого кодексу України, а саме:

- встановлено порушення вимог частини 3 статті 218 Виборчого кодексу України загального порядку висування, щодо розміщення про час і місце проведення конференції партії;

- порушено, встановлений частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України, порядок висування кандидатів в частині формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4), де застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку;

- встановлено порушення порядку висування кандидатів через їх повторюваність (кратність включення). Так, у Єдиному списку кандидатів ОСОБА_2 повторюється тричі, ОСОБА_3 - двічі, ОСОБА_4 - тричі, ОСОБА_5 - двічі;

- невідповідність поданим єдиному та територіальним виборчим спискам поданих документів кандидатів у депутати (наявність документів кандидатів, що не включені до єдиного виборчого списку тощо), чим порушено вимоги ст. 222, 223 Виборчого кодексу України.

У судовому засіданні представник позивача визнав факт помилки у єдиному та територіальних виборчих списках кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України, та повідомив суду, що представником партії - ОСОБА_6 , 24.09.2020 фактично було подано чорновий варіант документів. Вказав, що така технічна помилка викликана поганим станом її здоров`я, що, в свою чергу, підтверджується наявною в матеріалах справи довідкою Міської лікарні №2 Рівненської міської ради від 28.09.2020 №56.

Судом встановлено, що про допущені при підготовці пакету документів для реєстрації кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України технічні помилки стало відомо вже на наступний день - 25.09.2020.

Допитаний у судовому засіданні в якості свідка особу, який здійснював підготовку пакету документів для реєстрації кандидатів до Рівненської обласної ради від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України на усунення попередньо виявлених технічних помилок, дав суду показання, що на наступний день після первинної подачі документів, а саме - близько 14 год. 25.09.2020, прибув до відповідача з метою подання виправленого пакету документів, у яких містяться, в тому числі, єдиний та територіальні виборчі списки, що повністю відповідають затвердженим на конференції партії спискам кандидатів. Разом з тим, зазначив, що йому усно було відмовлено у прийнятті таких документів без вказання будь-яких причин.

Повторно, близько 18 год. 25.09.2020, свідок разом з керівником обласної партійної організації прибув до приміщення Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, де розпочалося засідання комісії. Однак, документи на усунення недоліків знову не були прийняті комісією. В свою чергу, головуючим комісії було повідомлено представників позивача про вже прийняте рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

З метою всебічного і повного з`ясування обставин справи, а також встановлення факту допущення технічних помилок при формуванні єдиного і територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, поданих позивачем до виборчої комісії, відповідності сформованому пакету документів на усунення технічних помилок, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на конференції партії спискам, судом було витребувано та досліджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на ХIII конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 23.09.2020, територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України у територіальних виборчих округах №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 на ХIII конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 23.09.2020, протокол чергової ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.

Так, судом встановлено, що ХIII конференцією Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, затверджено єдиний список кандидатів у кількості 42 осіб.

Також, дослідженими судом письмовими доказами підтверджено відповідність сформованому пакету документів на усунення технічної помилки, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на конференції партії спискам.

В судовому засіданні представником відповідача підтверджено ту обставину, що у разі подання (досліджених судом) єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у строк, встановлений ч. 1 ст. 216 Виборчого кодексу України, тобто до 24.09.2020 включно, у Рівненської обласної територіальної виборчої комісії не було б підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до таких виборчих списків від Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, та відповідно, для прийняття оспорюваного рішення.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Частиною четвертою ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Згідно з преамбулою Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України "Про Центральну виборчу комісію", Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст. 2 Виборчого кодексу України).

Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст. 20 Виборчого кодексу України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Так, згідно з ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною третьою ст. 22 Виборчого кодексу України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Частиною першою ст. 64 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.

Відповідно до частини першої статті 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 Виборчого кодексу України .

Так, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Як вже встановлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення слугували посилання виборчої комісії на ст. ст. 218, 222, 223, 230 Виборчого кодексу України, зокрема: порушення строків повідомлення про проведення конференції партії, порушення порядку висування кандидатів та невідповідність поданим єдиному та територіальному виборчим спискам поданих документів кандидатів у депутати. При цьому, технічні помилки у поданих до виборчої комісії виборчих списках мали наслідком неправильного формування пакету документів по кандидатах.

Також, дослідженими в судовому засіданні письмовими доказами підтверджено відповідність сформованому пакету документів на усунення технічних помилок, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, спискам.

Такі списки відповідають всім положенням, що встановлені нормами Виборчого кодексу України.

Крім того, первинно додані по заяви документи відповідають спискам кандидатів, затвердженим на ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України.

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Відповідно до частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Згідно з частиною третьою статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Дослідженими в судовому засіданні письмовими доказами підтверджено відповідність сформованому пакету документів на усунення технічної помилки, які не були прийняті комісією до розгляду, затвердженим на ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, спискам.

Під час розгляду справи, судом досліджені, подані 24.09.2020 позивачем для реєстрації кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, документи до Рівненської обласної виборчої комісії.

Єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради, було дійсно подано із помилками та ці виборчі списки відрізнявся від затверджених на ХIII конференції Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, що відбулася 23.09.2020, списків.

Про грубі технічні помилки при формуванні поданого 24.09.2020 пакету документів свідчить дублювання одних і тих же кандидатів по єдиному списку.

На думку суду, зазначені недоліки у виборчій документації були виправленими, та згідно з вимогами статті 230 Виборчого кодексу України не були підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.

Суд приходить до висновку, що відповідачем було протиправно позбавлено позивача права на усунення виявлених технічних помилок та прийнято передчасно рішення про відмову у реєстрації кандидатів.

Додатково суд вказує на те, що Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував про необхідність дотримання вимог щодо виправданості втручання у права, гарантовані статтями 8-10 Конвенції.

У рішенні від 03 квітня 2008 року по справі «Корецький та інші проти України» ЄСПЛ визнав, що втручання в свободу об`єднання заявників не було виправданим і порушувало права, гарантовані статтею 11 Конвенції.

Зокрема, за позицією ЄСПЛ виправданість втручання у права, гарантовані Конвенцією встановлюється - за сукупності трьох умов:

1) втручання здійснюється «згідно із законом» ,

2) втручання переслідує законну мету, зазначену у другому пункті відповідної статті Конвенції.

3) втручання є «необхідним у демократичному суспільстві» для досягнення такої цілі чи цілей (мається на увазі, що воно відповідає нагальній соціальній потребі, і, зокрема, є пропорційним до поставленої законної мети).

За наведених обставин суд прийшов до висновку, що постанова Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності.

Що ж стосується порушення Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України вимог статті 218 Виборчого кодексу України у частині неповідомлення виборчої комісії у встановлений строк про проведення конференції партії, то суд зазначає, що порушення такої процедури не повинно породжувати таких правових наслідків, як відмова у реалізації особами конституційного права брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури вчинення певної дії необхідно розуміти не як вимоги до самої дії, а як вимоги до суб`єкта виборчого процесу на їх вчинення. При цьому, фундаментальне порушення - це таке порушення норм права, допущення якого мало б наслідком прийняття незаконного рішення.

Статтею 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

При цьому, частиною 2 статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (п.3).

Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання Рівненської обласної територіальної виборчої комісії зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною партійною організацією Аграрної партії України, оскільки, як вже було встановлено судом, за поданою 24.09.2020 первинною виборчою документацією в сукупності з наданими 25.09.2020 належними єдиним та територіальними виборчими списками, у відповідача відсутня альтернатива у прийнятті процесуального рішення, відмінного від рішення про реєстрацію таких кандидатів.

Таким чином, позов Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії належить задовольнити у повному обсязі.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ст.139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 287, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Позов Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України (вул. Мазепи, 19, м. Рівне, 33001, код ЄДРПОУ 35103253) до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (Майдан просвіти, 1, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 34021086) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року №32 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Стягнути на користь Рівненської обласної партійної організації Аграрної партії України (вул. Мазепи, 19, м. Рівне, 33001, код ЄДРПОУ 35103253) за рахунок бюджетних асигнувань Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (Майдан просвіти, 1, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 34021086) судовий збір в розмірі 2102,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 02 жовтня 2020 року о 19:00 год.

Суддя В.В. Щербаков

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952130
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7195/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

В.В. Щербаков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні