РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
03 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7262/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
01.10.2020 Рівненська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області у якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №15 від 28 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ ; зобов`язати Рокитнівську селищну територіальну виборчу комісію Сарненського району Рівненської області зареєструвати кандидатів у депутати Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що рішення Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №15 від 28 вересня 2020 року щодо відмови в реєстрації кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , є передчасним та належить до скасування, оскільки у наданому до виборчої комісії єдиному виборчому списку було допущено технічну помилку.
Ухвалою від 01.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, яка визначає особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, в загальному провадженні. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 02 жовтня 2020 року о 12:00 год.
У судовому засіданні 02.10.2020 представником позивача було надано пояснення про те, що ним вживалися заходи з метою усунення такої технічної помилки, однак, рішення комісією про відмову в реєстрації кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області вже було прийнято.
Відтак, з метою захисту виборчого права звернувся до суду з даним позовом.
Від представника відповідача - голови Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області надійшов електронний лист про визнання позову Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
З метою надання представником позивача витребуваних судом витягу з протоколу конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", що відбулася 22.09.2020, а також затвердженого на такій конференції єдиного виборчого списку кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади для участі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, у судовому засіданні 02.10.2020 оголошено перерву до 19:00 год.
Згідно з ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
До початку судового засідання, призначеного 02.10.2020 на 19:00, від представників сторін надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
Таким чином, на підставі положень ч. 3 ст. 194 КАС України розгляд адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив наступне.
Згідно з статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Рівненська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області (Рокитнівської громади).
24.09.2020 уповноваженим представником Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" подано до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області заяву та пакет документів, що передбачений частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, необхідний для реєстрації кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020.
Судом встановлено, що до заяви позивач додав, серед іншого, рішення конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" від 22.09.2020, єдиний виборчий список кандидатів у депутати, три територіальні виборчі списки кандидатів у депутати.
Документи були прийняті на підставі довідки про прийняття виборчою комісією документів №20 від 24.09.2020.
Постановою Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №15 від 28 вересня 2020 року відмовлено в реєстрації кандидатів у депутати 26 осіб до Рокитнівської селищної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ .
Як вбачається із зазначеної постанови, рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати 26 осіб до Рокитнівської селищної громади, включених як до єдиного, так і до територіальних виборчих списків від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , було обґрунтовано невідповідністю єдиного територіального виборчого списку вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
У судовому засіданні представник позивача визнав факт помилки у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади для участі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, та повідомив суду, що така помилка є суто технічною.
З метою всебічного і повного з`ясування обставин справи, а також встановлення факту допущення технічної помилки при формуванні єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , поданого позивачем до виборчої комісії, відповідності затвердженого на конференції партії єдиного списку кандидатів, судом було витребувано та досліджено витяг з протоколу конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", що відбулася 22.09.2020, в частині, що підтверджує обставини розгляду та затвердження єдиного виборчого списку кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади, а також безпосередньо затверджений на такій конференції єдиний виборчий список кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади для участі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Так, судом встановлено, що на конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" 22.09.2020, затверджений єдиний список кандидатів у кількості 26 осіб. При цьому, належний затверджений на конференції єдиний виборчий список містить відмінності від поданого 24.09.2020 представником позивача єдиного виборчого списку в частині порядкових номерів кандидатів у таких списках, а саме - кандидати під порядковими номерами 5 та 26 у затвердженому на конференції єдиному виборчому списку зазначені у єдиному виборчому списку, що поданий для реєстрації до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області, під номерами 26 та 5.
Також судом встановлено, що територіальні виборчі сприски кандидатів у депутати до Рокинівської селищної ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" у територіальному виборчому окрузі №1, №2 та №3 на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 22.09.2020, у повній мірі відповідають вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.1 ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною четвертою ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Згідно з преамбулою Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України "Про Центральну виборчу комісію", «Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст. 2 Виборчого кодексу України).
Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст. 20 Виборчого кодексу України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Так, згідно з ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною третьою ст. 22 Виборчого кодексу України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Частиною першою ст. 64 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.
Відповідно до частини першої статті 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 Виборчого кодексу України .
Так, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно з частиною третьою статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Як вже встановлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення слугували невідповідність єдиного територіального виборчого списку вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Дослідженими письмовими доказами підтверджено відповідність єдиного та територіальних виборчих списків, що затверджені на конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" 22.09.2020, вимогам ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України.
Під час розгляду справи, судом досліджені, подані позивачем 24.09.2020 для реєстрації кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , документи до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області.
Єдиний виборчий список кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області, було дійсно подано із помилкою, оскільки він частково відрізнявся від затвердженого на конференції Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", проведеній 22.09.2020, єдиного списку.
На думку суду, зазначена технічна помилка у виборчій документації, згідно з вимогами статті 230 Виборчого кодексу України, не могла бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.
При цьому, при наданні оцінки доказам, судом беруться до уваги встановленні обставини намагання позивача усунути виявлену технічну помилку та визнання позову відповідачем.
Суд приходить до висновку, що Рокитнівською селищною територіальною виборчою комісією Сарненського району Рівненської області було протиправно позбавлено позивача права на усунення виявленої технічної помилки та передчасно прийнято рішення про відмову у реєстрації кандидатів.
Додатково суд вказує на те, що Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував про необхідність дотримання вимог щодо виправданості втручання у права, гарантовані статтями 8-10 Конвенції.
У рішенні від 03 квітня 2008 року по справі «Корецький та інші проти України» ЄСПЛ визнав, що втручання в свободу об`єднання заявників не було виправданим і порушувало права, гарантовані статтею 11 Конвенції.
Зокрема, за позицією ЄСПЛ виправданість втручання у права, гарантовані Конвенцією встановлюється - за сукупності трьох умов:
1) втручання здійснюється «згідно із законом» ,
2) втручання переслідує законну мету, зазначену у другому пункті відповідної статті Конвенції.
3) втручання є «необхідним у демократичному суспільстві» для досягнення такої цілі чи цілей (мається на увазі, що воно відповідає нагальній соціальній потребі, і, зокрема, є пропорційним до поставленої законної мети).
За наведених обставин суд прийшов до висновку, що постанова Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №15 від 28 вересня 2020 року, не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям законності, компетентності, обґрунтованості, неупередженості, добросовісності, розсудливості та пропорційності, а тому підлягає до скасування.
Статтею 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист, зокрема, шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
При цьому, частиною 2 статті 245 КАС України передбачено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій (п.3).
Згідно з ч. 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що належним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області зареєструвати кандидатів у депутати Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії НАШ КРАЙ , оскільки, як вже було встановлено судом, за належним єдиним виборчим списком кандидатів у депутати до Рокинівської селищної ради Сарненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 22.09.2020, у відповідача відсутня альтернатива у прийнятті процесуального рішення, відмінного від рішення про реєстрацію таких кандидатів.
Таким чином, позов Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області належить задовольнити у повному обсязі.
Підстави для розподілу судових витрат - відсутні.
Керуючись статтями 194, 241-246, 255, 273, 287, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" (вул. Карбишева, буд. 10, кв.2, м.Рівне, 33027, код ЄДРПОУ 39996351) до Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області (вул. Незалежності, 15, смт. Рокитне, Рокитнівський район, Рівненська область, 34200, код ЄДРПОУ 43774665) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Рокитнівської селищної територіальної виборчої комісії Сарненського району Рівненської області №15 від 28 вересня 2020 року "Про реєстрацію кандидатів у депутати до Рокитнівської селищної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
Зобов`язати Рокитнівську селищну територіальну виборчу комісію Сарненського району Рівненської області зареєструвати кандидатів у депутати Рокитнівської селищної ради Сарненського району Рівненської області (Рокитнівської селищної громади) на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 03 жовтня 2020 року.
Суддя В.В. Щербаков
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91952133 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
В.В. Щербаков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні