Рішення
від 01.10.2020 по справі 500/2839/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2839/20

01 жовтня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Баранюка А.З.

за участю:

секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.

представників позивача: Пасічника А.З., Галуньки А.М.;

представників відповідача: Карманнікова М.О., Пастущина М.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної організації політичної партії "Довіра", до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра із адміністративним позовом до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про:

- визнання протиправною та скасування постанови Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області №12 від 25 вересня 2020 року Про відмову у реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області, висунутого від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра ;

- зобов`язання Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області прийняти постанову, якою зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області, висунутого від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю вказаного рішення, оскільки позивачем не було допущено порушення вимог законодавства при поданні документів для реєстрації як кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області, оскільки на його думку ним було подано всі необхідні документи.

Ухвалою судді від 30 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

Ухвалою від 30 вересня 2020 року розгляд справи відкладено за клопотанням представника відповідача.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав наведених у позовній заяві, просила суд позов задовольнити.

Представники відповідача проти задоволення позовних вимог заперечили та пояснили, що в день подачі документів комісія отримала документи від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра про реєстрацію кандидатів у депутати від представника Галуньки Алли Миколаївни , яка також мала намір надати комісії документи на реєстрацію ОСОБА_1 , однак їй було відмовлено у зв`язку із відсутністю необхідної довіреності. Згодом з`явився ОСОБА_1 , який наполягав на прийнятті цих документів та не реагував на пояснення членів ТВК про відсутність довіреності, а тому ці документи були прийняті у нього як у фізичної особи, інакше це було б порушенням Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10 серпня 2020 року № 173. Вказали, що частиною 1 ст. 224 Виборчого кодексу України передбачено перелік документів, які подаються на реєстрацію до ТВК, серед яких також предбачно довіреність уповноваженої особи від організації політичної партії. Частина 2 ст. 230 Виборчого кодексу передбачає, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів, що передбачені ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України.

Представники відповідача зазначили, що позивачем не надано жодного доказу того, що така довіреність подавалася для реєстрації ОСОБА_1 , а сам факт її виготовлення без номеру та реєстрації не є підставою вважати, що така довіреність пред`являлася ОСОБА_1 .

Також вказали, що доказом ненадання такої довіреності є Довідка № 5 від 25 жовтня 2020 року про прийняття ТВК документів від ОСОБА_1 в якій не зазначено про те, що він надав довіреність (а.с. 19), натомість у довідці № 4 від 25 жовтня 2020 року, яка була надана Галунці А.М. при отримання документі на реєстрацію кандидатів у депутати в графі 11 така довіреність зазначена (а.с. 36).

В судовому засіданні також як свідка було допитано ОСОБА_1 , який пояснив, що довіреність на пред`явлення документів йому була видана в Тернопільській обласній організації політичної партії Довіра (а.с 26). Документи для реєстрації кандидатів у депутати і документи для його реєстрації перебували у Галуньки А.М . Сам він не планував йти до ТВК, оскільки думав, що документи подасть Галунька А.М. , але перебував неподалік, оскільки передбачав, що його присутність, можливо, буде необхідною. Довіреність знаходилась у нього. Після того, як йому зателефонували з ТВК він з`явився та пред`явив паспорт та довіреність, яку забрав із собою. Після надання ТВК документів щодо реєстрації отримав довідку про їх отримання ТВК. Довіреність він передав представнику Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра 27 чи 28 вересня 2020 року у зв`язку із необхідністю звернення до суду.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши подані суду письмові докази та покази свідка, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

22 вересня 2020 року уповноважений представник Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра ОСОБА_1 подав до Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського район Тернопільської області документи для реєстрації як кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області.

25.09.2020 року Гусятинською селищною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №12 від 25.09.2020 року, про відмову в реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Гусятинської селищного голови Чортківського району Тернопільської області, висунутого від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .

Відповідач прийняв дану постанову, на підставі ч.2 ст.230 Виборчого кодексу України, оскільки серед документів наданих для реєстрації ОСОБА_1 виявлено відсутність довіреності від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , яка повинна надаватися представником відповідної організації партії для подання документів до територіальної виборчої комісії.

Не погоджуючись з цією постановою позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795 від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 створено територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Тернопільської області, серед яких - Гусятинська селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області.

Згідно з частинами першою, другою статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.

У розумінні частини першої статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів, серед іншого, включає етап висування та реєстрація кандидатів.

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначенні статтею 224 Виборчого кодексу України.

Частиною 1 цієї статті передбачено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Таким чином, слід дійти висновку, що законодавство розрізняє умови подання документів до ТВК представником відповідної організації політичної партії, уповноваженим на це довіреністю, а також умови за яких ТВК реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії у разі отримання комісією документів, що передбачені в пунктах 1-7 частини 1 ст. 224 Виборчого кодексу України.

Суд звертає увагу, що вказаний перелік документів на підставі яких ТВК здійснює реєстрацію кандидата є вичерпним.

Отже, реєстрація кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії здійснюється при отримання ТВК документів передбачених в пунктах 1-7 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України, при цьому довіреність від організації партії на подання таких документів підтверджує повноваження представника на подання цих документів.

Відповідно до ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності, серед іншого, хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у частині першій статті 224 цього Кодексу, або невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу.

Частиною 3 ст. 244 ЦК України передбачає, що довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами. Довіреність на вчинення правочину представником може бути надана особою, яку представляють (довірителем), безпосередньо третій особі.

Таким чином, суд вважає, що довіреність це документ не стосовно кандидата в розумінні ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, а стосовно представника місцевої організації політичної партії, який уповноважений на подання документів до ТВК стосовно кандидата, і цією особою може бути будь-яка уповноважена особа, у тому числі і кандидат.

З наведеного суд приходить до висновку про нечіткість законодавчого визначення поняття документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у частині першій статті 224 Виборчого кодексу України.

У Рішенні у справі Мессіна проти Італії (№ 2) ЄСПЛ зазначив, що конкретна норма закону повинна містити достатньо чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади.

В справі Сєрков проти України (заява N 39766/05) суд роз`яснив, що відповідне національне законодавство має бути чітким та узгодженим та, відповідно, відповідати вимогам якості закону, що виключало б його суперечливе тлумачення.

Конституційний Суд України у Рішенні від 22 вересня 2005 року N 5-рп/2005 вказав, що із конституційних принципів рівності і справедливості випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі (абзац другий підпункту 5.4 пункту 5 мотивувальної частини).

В Рішенні Конституційного Суду України від 29 червня 2010 року № 17-рп/2010 передбачено, що одним із елементів верховенства права є принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлюваних такими обмеженнями. Тобто обмеження будь-якого права повинне базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

Суд бере до уваги те, що ОСОБА_1 отримав від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра довіреність на подання документів щодо себе до ТВК, тобто він є уповноваженою особою в розумінні ст. 224 Виборчого кодексу України. Суд також враховує його пояснення про те, що він пред`являв її членам комісії, однак не передав довіреність до ТВК і залишив її в себе.

Тому суд вважає, що відповідач помилково взяв до уваги відсутність вказаної довіреності як підставу для прийняття оскаржуваної постанови та приходить до висновку, що позовні вимоги слід задовольнити.

Відповідно до частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Гусятинської селищної територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №12 Про відмову у реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області висунутого від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .

Зобов`язати Гусятинську селищну територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області розглянути подані заяву з документами кандидата на посаду Гусятинського селищного голови Чортківського району Тернопільської області висунутого від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра та прийняти відповідне рішення.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.

Реквізити учасників справи:

позивач: Тернопільська обласна організація політичної партії "Довіра" місцезнаходження вул. Зелена, 15А, с. Петриків, Тернопільський район, Тернопільська область, 47720, код ЄДРПОУ 43743354;

відповідач: Гусятинська селищна територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області місцезнаходження вул. С.Наливайка, 1, смт. Гусятин, Тернопільська область, 48201, код ЄДРПОУ 43781426.

Головуючий суддя Баранюк А.З.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено04.10.2020
Номер документу91952271
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2839/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кушнерик Мар’ян Петрович

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні