ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2851/20
02 жовтня 2020 року 12:50м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Островської О.Н.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка до Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
30 вересня 2020 року Тернопільська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області, у якій з урахуванням уточнюючої заяви від 1 жовтня 2020 року просить:
визнати протиправною та скасувати постанову Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області №14 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до переліку кандидатів у депутати Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка ;
зобов`язати Підволочиську селищну територіальну виборчу комісію Тернопільського району Тернопільської області повторно розглянути подані документи та зареєструвати кандидатів в депутати Підволочиської селищної ради на підставі документів, поданих 24 вересня 2020 року представником політичної партії Радикальної партії Олега Ляшка ОСОБА_2
В обґрунтування позовних вимог вказано, що 25 вересня 2020 року Підволочиська селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області прийняла постанову Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до переліку кандидатів у депутати Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка , підставою відмови вказано невідповідність поданих документів вимогам статті 222, статті 225 та статті 227 Виборчого кодексу України. Позивач стверджує, що оскаржувана постанова суперечить вимогам статті 230 Виборчого кодексу України, оскільки не містить конкретних підстав відмови.
Крім цього, зазначає, що статтею 225 Виборчого кодексу України передбачено, що організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу. При цьому, політична партія Радикальна партія Олега Ляшка є юридичною особою і організацією вищого рівня по відношенню до Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка , яка не маючи статусу юридичної особи, не може відкривати банківський рахунок, у тому числі з метою внесення у безготівковій формі грошової застави, яка передбачена статтею 225 Виборчого кодексу України. Відтак Тернопільська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка внесла кошти на рахунок політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , а політична партія як організація вищого рівня внесла грошову заставу з призначення платежу як грошова застава місцевої організації Радикальна партія Олега Ляшка .
Водночас, позивач звертає увагу, що жодна норма Виборчого кодексу України, не містить вимог щодо форми та змісту документу, який повинен підтверджувати внесення застави (за виключенням вимоги щодо дотримання безготівкового способу внесення), тобто організація партії самостійно визначає спосіб та порядок виконання обов`язку щодо внесення грошової застави.
У зв`язку з цим вважає, що позивачем не було допущено порушення вимог законодавства при внесенні організацією партії грошової застави, а оскаржуване рішення відповідача порушує гарантії реалізації виборчих прав громадян, не відповідає засадам виборчого процесу та створює переваги громадянам, які здійснюють висування кандидатів у місцеві ради через організації партій, які мають статус юридичної особи. Відтак постанова Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області №14 від 25 вересня 2020 року є протиправною та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 01 жовтня 2020 рокуприйнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами §2 глави 11 Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), призначено у справі судове засідання на 02 жовтня 2020 року о 09.30 год.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав, наведених у позовній заяві, просила суд позов задовольнити. Наголосила, що оскаржувана постанова не відповідає вимозі мотивованості, грошову заставу сплачено політичною партією вищого рівня по відношенню до Тернопільської територіальної організації Радикальна Партія Олега Ляшка, місцева організація партії не є юридичною особою та не може мати рахунку у банку.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, хоч був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи відповідно до вимог статті 268 КАС України. Під час судового засідання на електронну пошту суду від відповідача надійшли заперечення проти позову, у яких він просить в позові відмовити. Вказує на порушення позивачем положень статей 222, 225 Виборчого кодексу України. Зазначає про допущення Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка при поданні документів для реєстрації кандидатів у депутати до Підволочиської селищної ради, висунутих організацією партії, ряду недоліків, а саме: відсутність документів двох осіб, включених до єдиного виборчого списку, та подання документів щодо однієї особи, яку не включено у єдиний виборчий список, а також встановлено порушення порядку внесення грошової застави.
Одночасно з відзивом зазначено клопотання відповідача розгляд справи проводити за відсутності представника відповідача.
Суд звертає увагу на те, що відзив відповідача підписаний особою, посада якої не зазначена, що не відповідає положенням процесуального закону та позбавляє суд можливості встановити чи подана така заява по суті уповноваженим представником територіальної виборчої комісії.
Представник позивача підтвердила, що мали місце недоліки в поданих документах, окрім порядку сплати грошової застави, проте вони були усунуті. Двоє кандидатів відмовилися від участі у місцевих виборах, тому до територіальної виборчої комісії подавалися документи лише на вісім кандидатів.
Інших клопотань, заяв від учасників справи не надходило.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30 серпня 2020 року Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Підволочиською селищною територіальною виборчою комісією Тернопільського району Тернопільської області проводилася реєстрація кандидатів у депутати до Підволочиської селищної ради.
24 вересня 2020 року о 19.55 год. Підволочиська селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області отримала документи для реєстрації кандидатів в депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області від Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка, подані представником ОСОБА_2 , про що свідчить відповідна довідка Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про прийняття документів від 24 вересня 2020 року. Подано заяви та інші відомості щодо реєстрації восьми кандидатів, які дали згоду балотуватися кандидатами у депутат від організації партії. Також подано документ про сплату грошової застави.
25 вересня 2020 року о 15.00 год. Підволочиська селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області прийняла постанову №14 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до переліку кандидатів у депутати Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка .
Підставою для відмови слугувало те, що Підволочиська селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області виявила невідповідність поданих документів вимогам статті 222, статті 225 та статті 227 Виборчого кодексу України.
З пояснень представника позивача та письмових пояснень відповідача вбачається, що були виявлені недоліки щодо документів двох кандидатів через відмову балотуватися кандидатами у депутати від організації партії. Проте основний мотив, який слугував підставою для прийняття оскаржуваного рішення, полягав у порушенні порядку внесення грошової застави. Представник позивача зазначала, що територіальною виборчою комісією було роз`яснено суть порушення, оскільки у змісті оскаржуваної постанови є лише посилання на норми Виборчого кодексу України.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.
Частиною першою статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини другої статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Виборчого кодексу України).
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій унормовано статтею 273 КАС України.
Частинами першою, другою статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
У спірному випадку Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка є суб`єктом виборчого процесу і має право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, зокрема, у випадку порушення безпосередньо її права або інтересу щодо участі у виборчому процесі.
Виходячи з доводів сторін, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є правомірність відмови у реєстрації відповідачем кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка, та дотримання цією організацією партії порядку сплати грошової застави, визначеного статтею 225 Виборчого кодексу України.
За змістом пункту 4 частини другої статті 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені статтею 222 Виборчого кодексу України.
Відповідно до частини першої статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Таким чином, підставою для реєстрації виборчою комісією кандидатів у депутати селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії є, зокрема, подання уповноваженим представником організації партії документів, передбачених частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України, у тому числі документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 Виборчого кодексу України.
За змістом частин другої, третьої та четвертої статті 225 Виборчого кодексу України організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.
Центральна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день після початку виборчого процесу на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на день початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного єдиного сільського, селищного, районного в місті, міського, районного, обласного виборчого округу, невідкладно оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті та інформує про це відповідні територіальні виборчі комісії.
Реквізити рахунку для внесення грошової застави не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщуються відповідною територіальною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів такої комісії, а також передаються до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному веб-сайті.
У разі прийняття сільською, селищною, районною у місті, міською, районною, обласною територіальною виборчою комісією та виборчою комісією Автономної Республіки Крим рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати та/або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутих організацією партії або шляхом самовисування, внесена грошова застава у п`ятиденний строк після прийняття такого рішення перераховується на рахунок організації партії або на рахунок, вказаний у заяві, поданій до відповідної виборчої комісії особою, висунутою шляхом самовисування.
У разі надходження на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави коштів у меншому розмірі, ніж визначено частинами першою, другою цієї статті, та/або коштів, які внесені із порушенням вимог, встановлених цією статтею, такі кошти поверненню не підлягають та у восьмиденний строк після закінчення строку реєстрації кандидатів перераховуються відповідно до сільського, селищного, міського, обласного, республіканського Автономної Республіки Крим бюджету.
Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування (частина сьома статті 225 Виборчого кодексу України).
Відповідно до частини сьомої статті 225 Виборчого кодексу України розроблено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року №193 (далі - Порядок №193).
Згідно з пунктом 2 Порядку №193 грошова застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів для реєстрації кандидата (кандидатів) на відповідних місцевих виборах територіальній виборчій комісії одним платежем у безготівковій формі на спеціальний (депозитний) рахунок відповідної територіальної виборчої комісії для внесення грошової застави.
Пунктом 3 Порядку №193 визначено, що грошова застава вноситься такими суб`єктами:
місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
особою, яка висувається кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом самовисування в багатомандатному виборчому окрузі;
місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;
особою, яка висувається кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Частиною першою статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію від 30 червня 2004 року №1932-IV визначено, що рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.
Суд також враховує положення частини першої статті 205 Виборчого кодексу України, відповідно до пункту 2-1якої Центральна виборча комісія, крім повноважень, передбачених Законом України Про Центральну виборчу комісію приймає обов`язкові для виконання всіма суб`єктами виборчого процесу, установами, підприємствами, організаціями, а також органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами роз`яснення з питань застосування цього Кодексу.
Таким чином, з аналізу вказаних положень статті 225 Виборчого кодексу України та норм Порядку №193, який є спеціальним нормативно-правовим актом, що регулює питання внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, слідує, що грошова застава після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, у визначеному Виборчим кодексом України розмірі, вноситься одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії саме місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
Судом досліджено поданий до Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області представником Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка документ про внесення грошової застави та встановлено, що у платіжному дорученні №273 від 21 вересня 2020 року платником вказано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка , код ЄДРПОУ 37279703, призначення платежу Грошова застава місцевої організації ПП Радикальна партія Олега Ляшка , яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради на суму 3331,00 грн.
Відповідно до статті 2 Закону України Про політичні партії в Україні від 5 квітня 2001 №2365-III (далі - Закон №2365-III) політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно із статтею 3 Закону №2365-III політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.
Частина перша статті 11 Закону №2365-III передбачає, що реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , після перевірки поданих матеріалів.
З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи (частина друга статті 11 Закону №2365-III).
Відповідно до частини третьої статті 11 Закону №2365-III реєстрація обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень політичної партії, передбачених статутом політичної партії, здійснюється з набуттям статусу юридичної особи, якщо наявність такого статусу передбачена статутом партії, або без статусу юридичної особи.
Таким чином, законодавство відмежовує політичні партії, які мають всеукраїнський статус, від їх організацій, які можуть утворюватися на міському, районному та обласному рівнях. Також можуть утворюватися і інші структурні утворення, передбачені статутом партії.
Згідно з підпунктом 4.1 пункту 4 Організаційна структура Партії Статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (далі - Партія), у новій редакції (далі - Статут) організаційну структуру Партії складають: 4.1.1 первинні осередки (далі - первинні організації) Партії - це структурні (найменші) одиниці Партії, що утворюються (можуть бути утворені за необхідністю) в межах будь-якої місцевої організації Партії; 4.1.2 місцеві організації Партії - це структурні (базові) одиниці організації Партії, що створюються в селах, селищах, містах, районах та районах в містах, та об`єднують відповідні первинні організації Партії (у разі їх створення); 4.1.3 територіальні організації Партії - це структурні одиниці організації Партії, що створюються в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі відповідно до адміністративно-територіального устрою України.
Відповідно до підпункту 4.4 пункту 4 Організаційна структура Партії Статуту для кожної організації Партії керівними органами вищого рівня є: 4.4.1 керівні органи організацій Партії вищого рівня; 4.4.2 центральні керівні органи Партії.
За змістом положень підпункту 17.2 пункту 17 Територіальні організації Партії Статуту територіальна організація Партії об`єднує місцеві організації Партії згідно з існуючою системою адміністративно-територіального устрою України.
Згідно підпункту 17.5 пункту 17 Територіальні організації Партії Статуту територіальні організації діють без статусу юридичної особи або зі статусом юридичної особи згідно з рішенням Президії Політичної ради Партії.
Отже, Тернопільська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка відповідно до організаційної структури Партії, визначеної Статутом, є структурною одиницею Партії, створеною у Тернопільській області, діє без статусу юридичної особи та об`єднує місцеві організації Партії.
При цьому, за змістом Виборчого кодексу України та Закону №2365-III політична партія реалізує свої повноваження під час виборчого процесу як окремий суб`єкт.
Політична партія Радикальна партія Олега Ляшка не являється місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня по відношенню до Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка у розумінні положень статті 225 Виборчого кодексу України та Порядку №193.
Таким чином, суд приходить до переконання, що внести заставу на місцевих виборах може лише визначена законодавством місцева організація партії, яка висунула кандидатів у депутати, або місцева організація відповідної політичної партії вищого рівня, а не сама політична партія із всеукраїнським статусом, а документ про внесення грошової застави має відображати здійснення оплати грошової застави саме особою, яка висуває кандидатів у депутати та подає документи для реєстрації, або організацією вищого рівня. Внесення грошової застави має відповідати умовам, визначеним Виборчим кодексом України.
Підпункт 17.5 пункту 17 Територіальні організації Партії Статуту передбачає, що за рішенням Президії Політичної ради Партії територіальні організації Партії можуть отримати печатку і бланк із своїм найменуванням та відкрити поточний рахунок в банківській установі України в порядку, визначеному чинним законодавством України.
Відповідно до пункту 6.1 статті 6 Закону України Про платіжні системи та переказ коштів в Україні від 5 квітня 2001 №2346-III (далі - Закон №2346-III) банки мають право відкривати рахунки резидентам України (юридичним особам, їх відокремленим підрозділам, фізичним особам), нерезидентам України (юридичним особам, представництвам юридичних осіб в Україні, інвестиційним фондам та компаніям з управління активами, що діють від імені таких інвестиційних фондів, фізичним особам).
Тобто позивач як структурний підрозділ юридичної особи - політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка , має право на відкриття рахунків в установах банків, у тому числі для внесення грошової застави відповідно до вимог статті 225 Виборчого кодексу України, що спростовує твердження позивача про те, що організація партії не може мати рахунок у банку.
Отже, судом встановлено, що у спірному випадку грошова застава внесена не організацією партії, а політичною партією зі всеукраїнським статусом. Внесення грошової застави іншим, ніж визначено Виборчого кодексу України, суб`єктом свідчить про порушення вимог статті 225 цього Кодексу, а саме про відсутність документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Виборчого кодексу України.
Такий висновок суду узгоджується із правовими висновками Верховного Суду наведеними у постановах від 26 червня 2019 року у справі № 855/154/19, від 02 липня 2019 року №855/210/19. Крім того, у постанові від 03 липня 2019 року у справі №855/211/19 Верховний Суд зробив висновок, що внесення грошових коштів на спеціальний рахунок Комісії іншою, ніж визначено Законом особою, не може вважатись помилкою або неточністю. Виправлення цього недоліку можливо виключно шляхом сплати застави належним платником.
Відповідно до частини першої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста статті 227 Виборчого кодексу України).
Згідно із пунктом 2 частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Оскільки судом у спірному випадку підтверджено порушення Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка порядку сплати грошової застави, то оскаржувана постанова Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області №14 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Підволочиської селищної ради Тернопільського району Тернопільської області, включених до переліку кандидатів у депутати Тернопільською територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка є правомірною.
Враховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини та питання права, що лежать в основі спору по даній справі, суд прийшов до висновку про відсутність необхідності надання відповіді на інші зазначені аргументи сторін, оскільки судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Також суд наголошує, що статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відтак, перевіривши обґрунтованість доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд приходить до переконання, що позивач не довів обставин, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин, тому у суду відсутні підстави для задоволення позову.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд бере до уваги те, що на момент вирішення справи позивачем не сплачено судовий збір.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України , суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За подання цього позову з пов`язаними вимогами немайнового характеру належало сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн.
Враховуючи те, що позивачем при поданні позову не сплачено судовий збір, а в позові відмовлено, то необхідно з позивача стягнути судовий збір в дохід Державного бюджету України у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись статтями 73-77, 90, 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка до Підволочиської селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії відмовити.
Стягнути з Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві гривні) на користь Державного бюджету України.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.
Позивач: Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (вулиця Карпенка, 30/33, місто Тернопіль, 46018, код ЄДРПОУ 37279703).
Відповідач: Підволочиська селищна територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області (вулиця А.Шептицького, 4, селище міського типу Підволочиськ, Тернопільський район, Тернопільська область, 47800, код ЄДРПОУ 43790928).
Повний текст рішення складено, підписано та проголошено 2 жовтня 2020 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 04.10.2020 |
Номер документу | 91952278 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Курилець Андрій Романович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні