ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2845/20
02 жовтня 2020 року 16:44м.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Мужа В.В.,
представників третіх осіб Кузнєцової М.І., Пасічника А.З.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
30 вересня 2020 року Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка звернулася до суду із позовною заявою до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, у якій просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №13 в частині реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра ;
- зобов`язати Бучацьку міську територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області прийняти рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .
Підставою для звернення до суду вказано протиправність постанови відповідача від 25 вересня 2020 року №13 в частині реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , при порушенні організацією партії порядку висування кандидатів у депутати місцевих рад. Так, у порушення частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 та територіальному виборчому округу № 2 організацією партії недотримані вимоги гендерного представництва, а саме: до останніх у списку кандидатів, кількість яких не є кратною п`яти, не дотримано вимоги почергового включення кандидатів різної статті.
Також представник позивача зазначив, що Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка є суб`єктом виборчого процесу, висувала кандидатів у депутати Бучацької міської ради, що підтверджується копією вказаної постанови.
Ухвалою суду від 30 вересня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено справу розглядати у порядку, передбаченому §2 глави 11 Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільську обласну організацію політичної партії Довіра , встановлено строк відповідачу для подання відзиву на позов та доказів, що стосуються оскаржуваного рішення, а також строк для надання пояснень третьою особою до 11.00 год 1 жовтня 2020 року, призначено судове засідання на 14.00 год 1 жовтня 2020 року.
У судове засідання представник відповідача не прибув, 1 жовтня 2020 року до суду надійшло клопотання голови Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про розгляд справи за його відсутності, при цьому витребуваних документів суду не надано.
У судове засідання представник третьої особи не прибув, при цьому про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена представник Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра Галунька Алла Миколаївна телефонограмою та шляхом направлення копії ухвали про відкриття провадження у справі, повістки, позовної заяви та доданих до неї документів на електронну адресу представника, тобто у спосіб, передбачений статтею 268 КАС України.
У судовому засіданні представник позивача адвокат Муж В.В. підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позові, просив позов задовольнити.
У зв`язку з необхідністю витребування від відповідача та третьої особи додаткових доказів, а саме: документів, поданих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра , до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області для реєстрації кандидатів у депутати до Бучацької міської ради, судом оголошено перерву у розгляді справи до 13.00 год 2 жовтня 2020 року.
Відповідача та третю особу повідомлено про дату, час та місце розгляду справи у порядку, встановленому статтею 268 КАС України.
У судове засідання 2 жовтня 2020 року представник відповідача не прибув, 2 жовтня 2020 року до суду надійшло клопотання голови Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області про розгляд справи за його відсутності.
У судовому засіданні представники третіх осіб заперечили проти позову, зазначили, що мала місце технічна помилка при формуванні списків кандидатів у депутати до Бучацької міської ради по територіальних виборчих округах №1 та №2. При висунені кандидатів та складанні списків на зборах організації партії вимога почерговості була дотримана, про що надали суду витяг з протоколу зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра від 19 вересня 2020 року. Вважають, що це є помилка та неточність у документах, поданих на реєстрацію, яка могла бути усунута під час реєстрації, та не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року".
Постановою Центральної виборчої комісії №208 від 30 серпня 2020 року Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Бучацькою міською територіальною виборчою комісією Чортківського району Тернопільської області проводилася реєстрація кандидатів у депутати до Бучацької міської ради.
За результатами розгляду поданих документів Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області 25 вересня 2020 року о 13.00 год. прийняла постанову № 13 Щодо реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків організацій політичних партій.
Пунктом першим цього рішення Бучацька міська територіальна виборча комісії постановила зареєструвати кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина , Тернопільської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , Тернопільської обласної територіальної організації політичної партії Голос , Тернопільської обласної організації політичної партії За майбутнє , Тернопільської обласної організації політичної партії Українська Галицька партія , Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , Тернопільської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , Тернопільської обласної організації політичної партії Правий сектор , Бучацької районної організації політичної партії Народного Руху України, Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка, Тернопільської обласної партійної організації Сила людей , на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатком.
У списку зареєстрованих Бучацькою міською територіальною виборчою комісією кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих місцевими організаціями політичних партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (як додаток до постанови від 25 вересня 2020 року № 13), у розділі VІІ наведено кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. По територіальному виборчому округу № 1 включено наступних кандидатів:
1 ОСОБА_3 ,
2 ОСОБА_4 ,
3 ОСОБА_5 ,
4 ОСОБА_6 ,
5 ОСОБА_7 ,
6 ОСОБА_8 ,
7 ОСОБА_9 ,
8 ОСОБА_10 ,
9 ОСОБА_11 .
По територіальному виборчому округу № 2 включено таких кандидатів:
1 ОСОБА_27,
2 ОСОБА_12 ,
3 ОСОБА_13 ,
4 ОСОБА_14 ,
5 ОСОБА_15 ,
6 ОСОБА_16 ,
7 ОСОБА_17 ,
8 ОСОБА_18 .
По територіальному виборчому округа № 3 включено таких кандидатів:
1 ОСОБА_19 ,
2 ОСОБА_20 ,
3 ОСОБА_21 ,
4 ОСОБА_22 ,
5 ОСОБА_23 ,
6 ОСОБА_24 ,
7 ОСОБА_25 ,
8 ОСОБА_26 .
Позивач Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка як суб`єкт виборчого процесу, що бере участь у місцевих виборах та висунув кандидатів у депутати Бучацької міської ради, не погоджується із рішенням Бучацької міської територіальної виборчої комісії щодо реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра . Позивач вважає, що дана організація партії всупереч положенням частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 1 та № 2 не дотрималася вимог гендерного представництва. У вказаних списках з № 6 по № 9 та з № 6 по № 8 відповідно відсутня почерговість включення кандидатів різної статі.
З огляду на це позивач вважає постанову Бучацької міської територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року № 13 в цій частині протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Спеціальним нормативно-правовим актом, що відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, є Виборчий кодекс України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.
Частиною першої статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини другої статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
При цьому, рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків оскаржуються виключно до суду шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Виборчого кодексу України).
Особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій унормовано статтею 273 КАС України.
Частинами першою, другою статті 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Отже, якщо позивачами у справах виступають виборча комісія, організація партії -суб`єкт виборчого процесу, кандидат у депутати, офіційний спостерігач, то суд, вирішуючи спір, має перевіряти лише законність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідачів та не зобов`язаний встановлювати у разі їх незаконності порушення виборчих прав та інтересів позивачів.
У спірному випадку Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка є суб`єктом виборчого процесу, бере участь у виборах до Бучацької міської ради і має право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, незалежно від того чи порушено таким рішенням, діями чи бездіяльністю безпосередньо його права, свободи та інтереси.
Виходячи з доводів сторін, спірним питанням, яке потребує дослідження та надання оцінки судом в рамках даної адміністративної справи, є правомірність реєстрації відповідачем Бучацькою міською територіальною виборчою комісією кандидатів у депутати, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра , та дотримання цією організацією партії порядку висування кандидатів у депутати місцевих рад визначеного статтею 219 Виборчого кодексу України, зокрема щодо забезпечення гендерної квоти під час формування виборчих списків.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
А згідно з частинами п`ятою, шостою цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Наведена норма кореспондує з положеннями частини дванадцятої цієї ж статті, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини тринадцятої цієї статті, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.
Абзацом першим частини дев`ятої цієї статті закріплено правило, в силу якого, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Абзацом другим цієї частини передбачено, що у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Визначена у частині дев`ятій статті 219 Виборчого кодексу України вимога щодо гендерної квоти у представницьких органах влади є важливим елементом забезпечення реалізації принципу рівного виборчого права, який закріплений положеннями статті 70 Конституції України.
Буквальний зміст вказаної норми свідчить про те, що вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку застосовується лише до останніх у списку кандидатів, якщо їх загальна кількість не є кратною п`яти. Іншими словами, законодавець забезпечив гендерну рівність кандидатів у депутати не лише в кожній п`ятірці усіх виборчих списків шляхом встановлення імперативної вимоги про те, що у кожній п`ятірці має бути не менше двох чоловіків і не менше двох жінок, а й в тій частині списку, де кількість кандидатів є меншою за п`ять, тобто в кінці списку, загальна кількість кандидатів у якому не є кратною п`яти. До такої частини списків встановлена імперативна вимога про почергове включення кандидатів різної статі до списку, тобто більш сувора вимога, яка вимагає не лише дотримуватися загальної квоти кандидатів різної статі, а й визначає її черговість.
Згідно ж з частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Відповідно до частини одинадцятої статті 219 Виборчого кодексу України форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Статтею 222 Виборчого кодексу України встановлено перелік документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії.
За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
А в силу вимог частин шостої цієї статті, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України визначено виключний перелік підстав, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Пунктом 1 цієї частини визначено таку підставу для відмови як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Тобто законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме: відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
У спірному випадку Бучацькою міською територіальною виборчою комісією зареєстровано кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих від Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , не перевіривши дотримання цією організацією партії вимог гендерної квоти.
Вирішуючи питання щодо наявності чи відсутності у відповідача підстав для відмови у реєстрації третій особі кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, суд враховує таке.
З метою забезпечення однакового застосування окремих положень Виборчого кодексу України на місцевих виборах, забезпечення реалізації виборчих прав громадян України на рівних засадах, відповідно до статей 1, 3, 8, 38, 133, 140 Конституції України, статей 3, 6, 7, 11, 192, 199 - 201, 216 - 221, 230 Виборчого кодексу України, керуючись статтями 11 - 13, пунктами 1, 2 частини другої статті 16, пунктами 1, 2, 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 статті 21 Закону України Про Центральну виборчу комісію , 11 вересня 2020 року Центральна виборча комісія постановою №249 затвердила Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах.
Так, пунктом 8 Роз`яснень, затверджених постановою Центральної виборчої комісії від 11 вересня 2020 № 249, визначено, що порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Кодексу, що передбачає висування кандидатів у депутати у вигляді єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.
Кодексом визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини 1 статті 230 Кодексу).
Так, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина 9 статті 219 Кодексу).
Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.
Так, якщо місцева організація партії сформувала територіальний виборчий список у кількості 7 кандидатів у депутати, то в першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) має бути не менше двох кандидатів однієї статі, а також шостий та сьомий кандидати в депутати мають бути особами різної статі.
Частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.
Згідно з частиною 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.
На підставі наведеного вище, суд вважає за необхідне зауважити, що уперше на місцевих виборах гендерну квоту запровадили 2015 року, але тоді санкцій за її недодержання не було.
Наразі, у Виборчому кодексі України, ухваленому Верховною Радою України 19 січня 2019 року, прописане чітке правило: у кожній п`ятірці партійного виборчого списку відтепер має бути щонайменше двоє кандидатів кожної статі, тобто гендерний мінімум для жінок і чоловіків становить 40 %. При цьому, порушення політичною партією вимоги ґендерних квот (тобто жінки і чоловіки мають бути рівно представлені в органах місцевого самоврядування) є однією з підстав для відмови виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, висунутих цією партією.
Під час розгляду справи судом досліджені долучені до матеріалів справи копії єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати у територіальних виборчих округах №№1-3, які затверджені на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19 вересня 2020 року.
Зі змісту єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від третьої особи вбачається, що Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра забезпечено відповідно до частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України присутність у кожній п`ятірці виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі.
Разом із цим, в кожному територіальному виборчому списку кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра у територіальних виборчих округах №1 та №2, дотримано присутність у першій п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок не менше двох кандидатів кожної статі, проте порушено черговість кандидатів різної статі до останніх у списку кандидатів (від №6 до №9) в першому випадку у списку включено за №6 кандидата чоловіка, за №7 жінку, за №8 жінку, за №9 чоловіка та в другому випадку (від №6 до №8) у списку кандидатів включено за №6 чоловіка, за №7 чоловіка, за №8 жінку, що вказує не недотримання вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України і кваліфікується як порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів у депутати.
За правилами статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. А в силу вимог статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини №3477-IV від 23 лютого 2006 року, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав та основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Європейський суд з прав людини 12 листопада 2019 року ухвалив рішення у справі Metka ZEVNIK and others against Slovenia (заява № 54893/18), яка стосувалася відхилення органами влади списків, поданих коаліційною партією на вибори у 2018 році через відсутність у списках кандидатів жіночої статі. У такому рішенні Європейський суд з прав людини одноголосно оголосив заяву неприйнятною.
Європейський суд з прав людини зазначив, що просування гендерної рівності є головною метою серед держав Ради Європи та постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.
Наприкінці Суд розглянув питання, чи відхилення списків було пропорційним переслідуваній законній меті і вказав, що керівництво можливо знайти в документах Ради Європи, які не лише дозволяли, але й заохочували до прийняття гендерних квот у виборчих системах з суворими покараннями за їх недотримання. Суд також надав значення думці Конституційного Суду стосовно того, що політичні партії мали сильний стимул в дотриманні правил гендерного представництва, якщо їм заздалегідь було відомо, що вони можуть бути не допущені до виборів за їх недотримання. Національні суди також врахували причини недотримання з наслідком встановлення балансу між правом виставляти свою кандидатуру на виборах і необхідністю забезпечення дотримання правил гендерної квоти залежно від того, чи список був складений ретельно, а також від того, чи організація, яка його склала, свідомо порушила гендерне правило. У справі заявників суди встановили, що коаліція не діяла з належною ретельністю та лише вона була винною в недотриманні правил. Також суди не могли самостійно виключати кандидатів чоловічої статі зі списків або надавати заявникам більше часу для виправлення недоліків, оскільки для вирішення цього питання було потрібно ще раз виконати необхідні виборчі завдання. Проте початкові списки були надані лише за один день до закінчення строку, що означало, що необхідні зміни повинні були бути внесені після цієї дати. Тому Суд визнав, що рішення про заборону виправлень було засноване на законному занепокоєнні законодавчого органу щодо забезпечення своєчасного завершення виборчого процесу та дотримання принципу рівного виборчого права. З урахуванням своїх міркувань у справі та широку свободу дій ( межі розсуду ), надану державам під час організації та управління виборчою системою, Суд виявив, що відхилення списків кандидатів було неможливо вважати непропорційним. Таким чином, скарга заявників була визнана явно необґрунтованою і відхилена.
Повертаючись до даної справи, суд констатує, що Виборчим кодексом України порядок висування кандидатів у депутати прописаний чітко, ясно і недвозначно, і так само чітко, ясно і недвозначно передбачені наслідки не дотримання організаціями партій, які виявили намір взяти участь у виборах, такого порядку. А тому складаючи і затверджуючи на конференції єдиний виборчий список кандидатів у депутати без дотримання гендерної квоти, чітко визначеної у частині дев`ятій статті 219 Виборчого кодексу України, третя особа діяла доволі легковажно, а відтак саме вона винна у не дотриманні вимог і несе відповідні ризики, пов`язані з неможливістю взяти участь у відповідних виборах.
При цьому суд критично оцінює пояснення та докази представників Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра надані у судовому засіданні про те, що мала місце технічна помилка при формуванні документів, що подавалися до територіальної виборчої комісії, а при висуванні кандидатів відповідна почерговість кандидатів у депутати була дотримана, про що зазначено у витязі з протоколу зборів Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра від 19 вересня 2020 року, з огляду на таке.
Відповідачем 1 жовтня 2020 року надіслано до суду копії документів, які подавалися третьою особою для реєстрації кандидатів у депутати, серед яких єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра на зборах партійної організації 19 вересня 2020 року, які долучені до матеріалів справи та досліджені судом.
Також відповідачем 2 жовтня 2020 року надіслано суду документи, які додатково надійшли до територіальної виборчої комісії, а саме звернення голови Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра (без номера та дати) про наявність технічної помилки у списках кандидатів до територіальних виборчих списків у територіальних виборчих округах №1 та № 2 з додатком копією витягу з протоколу конференції Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра від 19 вересня 2020 року. У витязі з протоколу конференції вбачається дотримання почерговості кандидатів у депутати у територіальних виборчих округах №1 та № 2 за номерами від 6 до 9 та від 6 до 8 відповідно.
У наданому представниками третіх осіб у судовому засіданні вбачається, що 19 вересня 2020 року проводилася не конференція Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , а збори. Оригіналу протоколу чи то конференції, чи то зборів треті особи суду не надали.
Наведені обставини дають підстави поставити під сумнів подані третьою особою до суду та до відповідача докази на підтвердження того, що при висуванні кандидатів у депутати та формуванні відповідних територіальних списків була дотримана почерговість та така не була змінена у зв`язку з розглядом цієї справи у суді.
Крім того, перевіряючи правомірність прийняття оскаржуваного рішення, суд оцінює саме ті територіальні виборчі списки, які були предметом дослідження територіальною виборчою комісією та на підставі яких прийнято оскаржувану постанову відповідачем.
При цьому, суд зазначає, що порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.
Суд звертає увагу на положення частини одинадцятої статті 219 Виборчого кодексу України, відповідно до якої форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Ураховуючи викладене, суд вважає, що третьою особою під час формування виборчих списків допущено порушення щодо почерговості включення кандидатів до територіальних виборчих списків у територіальних виборчих округах №1 та № 2, що є достатньою підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих Тернопільською обласною організацією політичної партії Довіра . А відтак Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області неправомірно прийняла рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .
Оскаржувана постанова від 25 вересня 2020 року № 13 в частині реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, не відповідає встановленим у частині другій статті 2 КАС України критеріям законності та обґрунтованості, а тому підлягає в цій частині визнанню протиправною та скасуванню, позовні вимоги в цій частині підлягають до задоволення.
За приписами частини першої статті 278 КАС України суд установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Відповідно до частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Оскільки Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області діяла не у спосіб, визначений законом, тим самим прийняла протиправну постанову в частині реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради Чортківського району Тернопільської області, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра , то вирішуючи спір, суд вважає, що відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України позов належить задовольнити частково шляхом прийняття рішення про зобов`язання відповідача повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідач свою позицію з приводу заявлених позовних вимог не висловив та не спростував мотивів позовної заяви, а доводи третьої особи про наявність технічної помилки суд оцінив критично.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню частково.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
За подання цього позову з пов`язаними вимогами немайнового характеру належало сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн.
Враховуючи те, що позивачем при поданні позову не сплачено судовий збір, а позовні вимоги задоволено частково, то судовий збір необхідно стягнути в дохід Державного бюджету України зі сторін пропорційно до задоволених вимог - по 1051,00 грн з кожного.
Керуючись статтями 73-77, 90, 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області від 25 вересня 2020 року №13 в частині реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра .
Зобов`язати Бучацьку міську територіальну виборчу комісію Чортківського району Тернопільської області повторно розглянути питання реєстрації кандидатів у депутати Бучацької міської ради, включених до єдиного та територіального виборчих списків Тернопільської обласної організації політичної партії Довіра на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 1051,00 грн (одну тисячу п`ятдесят одну гривня 00 коп.).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бучацької міської територіальної виборчої комісії Чортківського району Тернопільської області в дохід Державного бюджету України судовий збір у сумі 1051,00 грн (одну тисячу п`ятдесят одну гривня 00 коп.).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.
Позивач: Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (вулиця Карпенка, 30/33, місто Тернопіль, 46018, код ЄДРПОУ 37279703).
Відповідач: Бучацька міська територіальна виборча комісія Чортківського району Тернопільської області (майдан Волі, 1, місто Бучач, Тернопільська область, 48400, код ЄДРПОУ 43788086).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Тернопільська обласна організація політичної партії Довіра (вулиця Зелена, 15А, село Петриків, Тернопільський район, Тернопільська область, 47720).
Повний текст рішення складено, підписано та проголошено 2 жовтня 2020 року.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 04.10.2020 |
Номер документу | 91952284 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні