Рішення
від 01.10.2020 по справі 560/5825/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5825/20

РІШЕННЯ

іменем України

01 жовтня 2020 року 22 год 10 хв.м. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.

за участі:секретаря судового засідання Святецької М.В. позивача: ОСОБА_1 представників відповідача: Шведа В.Б., Бориславської М.В. представника третьої особи: Пасічника Я.С. третьої особи: ОСОБА_2 розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області ,за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" , кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 25 вересня 2020 року № 22 в частині реєстрації ОСОБА_2 як першого номера єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь",

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 , в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 25 вересня 2020 року № 22 частково в частині реєстрації ОСОБА_2 як першого номера єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 25 вересня 2020 року Хмельницька міська територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області прийняла постанову №22, якою постановила зареєструвати кандидатів у депутати Хмельницької міської ради на виборах 25 жовтня 2020 року від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", по єдиному виборчому списку першим номером в якому значиться ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянин України, ФОП, безпартійний.

Позивач вказує, що до нього надійшло звернення від активістів партії "Сила і Честь", яких незаконно позбавили права участі в виборчому процесі з наданням підтверджуючих документів і тому позивач вважає, що дана постанова територіальної виборчої комісії порушує законодавство України і тому має бути скасована.

Позивач зазначає, що державний реєстратор вчинив реєстраційну дію щодо державної реєстрації припинення Хмельницької обласної організації політичної партії "СИЛА І ЧЕСТЬ" без статусу юридичної особи та 04.09.2020 вчинив реєстраційну дію щодо державної реєстрації Хмельницької обласної організації політичної партії "СИЛА І ЧЕСТЬ" з статусом юридичної особи з новим керівництвом без участі 20 районних та міських осередків, які не делегували своїх делегатів на обласну конференцію та без участі 236 членів партії, які перебували на обліку в обласній організації станом на 01.09.2020. Вважає, що оскільки конференція від 02.09.2020 є нелегітимною і також нелегітимними є кандидати в депутати висунуті такою конференцією, а тому просить скасувати оскаржувану постанову від 25 вересня 2020 року № 22 в частині.

Ухвалою суду від 30.09.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 01.10.2020 р. о 15:00 год. в приміщенні Хмельницького окружного адміністративного суду за адресою м. Хмельницький, вул. Козацька, 42, про що повідомлено сторін. Даною ухвалою залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Хмельницьку обласну організацію політичної партії "Сила і Честь" та кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 .

Від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому останній вказує, що Хмельницька обласна організація політичної партії "Сила і честь" на вимогу частини 3 статті 218 Виборчого кодексу України письмово повідомила Територіальну виборчу комісію про дату, час, місце проведення Конференції з висування. Окрім того, саме погодження рішення про висування кандидатів Хмельницькою обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" центральним керівним органом Політичної партії "Сила і Честь" і є належним підтвердженням дотримання порядку, встановленого Статутом партії у розумінні ч.1 ст.217, ч.1 ст.218 ВК України.

Отже, системне тлумачення норм 217, 218, 219, 222, 230 Виборчого кодексу України засвідчує, що територіальна виборча комісія не має необмежених повноважень у перевірці дотримання норм Статуту територіальними організаціями партії , у т.ч. - щодо "легітимності конференції", а обмежується перевіркою наявності рішень про висування, відповідних додатків, а також - погоджувального напису керівного органу політичної партії, який власне і становить гарантію дотримання норм Статуту конкретної партії.

Таким чином, позов в аспекті його обґрунтування нелегітимністю конференції є завідомо безпідставним, оскільки територіальна виборча комісія не була вправі (тобто в межах повноважень) оцінити висування кандидатів Хмельницькою обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" в тій мірі, в якій заявляє позивач.

Надані позивачем документи засвідчують законність висування, адже відповідно до п.4.9. Статуту Політичної партії "Сила і Честь" у конференції обласної організації беруть участь делегати від місцевих організацій, які входять до складу обласної організації, за квотами, встановленими Правлінням обласної організації. Положень про автоматичне входження місцевих організацій до новоствореної обласної організації як положеннями Статуту ПП "Сила і Честь", так і положення Закону України "Про політичні партії" не містить. Проте, у будь-якому разі відповідач заявляє, що легітимність конференції не може бути предметом оцінки суду в заявленому позивачем обсязі, а лише в тих межах, в яких це могла зробити територіальна виборча комісія. Понад те, суд, встановлюючи питання «легітимності конференції» вийшов би за межі повноважень і розглянув би не так виборчий спір, як спір щодо внутрішньо партійної діяльності, який, як засвідчують матеріали надані Позивачем, є предметом огляду різноманітних інституцій, повноваження яких поширюються на сферу державної реєстрації. Відповідач, заявляє про відсутність у позивача права на позов, оскільки як той сам зазначає, він є суб`єктом виборчого процесу з перших виборів депутатів Хмельницької районної ради Хмельницької області, однак оскаржує рішення, прийняте щодо перших виборів депутатів Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області. Згідно положень Виборчого кодексу України перші вибори депутатів Хмельницької районної ради Хмельницької області та перші вибори депутатів Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області є різними видами виборів.

Просить у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Представники відповідача заперечили стосовно позовних вимог, та просили відмовити в їх задоволенні.

Представник третьої особи Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" в судовому засіданні заперечив стосовно задоволення позовних вимог, просив залишити позов без розгляду, на обґрунтування своєї правової позиції надав до суду письмові пояснення, в яких зазначив, що позивач - ОСОБА_1 як кандидат в депутати Хмельницької районної ради від місцевої організації політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" не є суб`єктом відповідного виборчого процесу, рішення в якому оскаржується, а саме : перших виборів депутатів Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області 25.10.2020 згідно положень ч.1 ст.273 КАС України , ст.22 Виборчого кодексу України.

Кандидат у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 в судовому засіданні просив відмовити в задоволені позову в повному обсязі.

Заслухавши пояснення позивача, представників відповідача та третьої особи, третьої особи, дослідивши позовну заяву, оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Хмельницька обласна організація Політичної партії "Сила і честь" зареєстрована в установленому законом порядку за ідентифікаційним кодом 43795837, запис від 04.09.2020 № 1009081020000000019.

Хмельницька обласна організація партії "Сила і Честь" провела конференцію з порядком денним щодо виборів до органів місцевої влади 21.08.2020, які мають відбутися 25 жовтня 2020 року та щодо обрання делегатів на майбутній з`їзд партії, що підтверджується протоколом №4 конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" (перший етап).

Рішенням державного реєстратора Центрально-західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Хмельницький) від 02.09.2020 "Про державну реєстрацію припинення Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", без статусу юридичної особи", проведено державну реєстрацію припинення діяльності Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", без статусу юридичної особи в результаті ліквідації.

Відповідно до протоколу №1 установчої конференції Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" від 02.09.2020 прийнято рішення про створення Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" із статусом юридичної особи.

Згідно рішення державного реєстратора Центрально-західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Хмельницький) "Про державну реєстрацію створення юридичної особи - Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" від 04.09.2020 проведено державну реєстрацію створення Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", зі статусом юридичної особи.

ОСОБА_3 подано 09.09.2020 до Міністерства юстиції України скаргу про оскарження дії державного реєстратора, щодо реєстрації створення Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" зі статусом юридичної особи.

13.09.2020 ОСОБА_3 до Міністерства юстиції України подано скаргу про оскарження дії державного реєстратора, щодо реєстрації припинення Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" без статусу юридичної особи.

Хмельницька міська територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області прийняла постанову № 22 від 25.09.2020 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Хмельницької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" якою постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Хмельницької міської ради на виборах 25 жовтня 2020 року, зокрема від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь".

Позивач не погоджуючись з винесеною постановою Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області № 22 від 25.09.2020 вважає її протиправною, оскільки конференція є нелегітимною і також нелегітимними є кандидати в депутати висунуті такою конференцією, а також ним зазначені недостовірні відомості.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Відповідно до ст.55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Положення пункту 2 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Згідно з частиною 3 статті 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст.1 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-ІІІ від 05.04.2001 (далі - Закон №2365-ІІІ) право громадян на свободу об`єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України.

Відповідно до ст.11 Закону №2365-ІІІ, реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань", після перевірки поданих матеріалів.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України.

Згідно ч.1 ст.1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Стаття 2 ВК України визначає, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Згідно ст.20 ВК України, виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Відповідно до ст.21 ВК України, виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Згідно ст.22 ВК України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до чч.2, 3 ст.216 ВК України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ст.217 ВК України, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.

Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:

1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

При цьому, міська організація партії може висунути: 1) виборчий список кандидатів у депутати до відповідної міської ради; 2) виборчий список кандидатів у депутати міської ради (міста, що входить до складу цього міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 3) виборчий список кандидатів у депутати сільської, селищної ради (сіл, селищ, що входять до складу цього міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 4) одного кандидата на посаду міського голови; 5) по одному кандидату на посади сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу цього міста згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Відповідно до ст.219 ВК України визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Відповідно до ст.219 ВК України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначено у ст.222 ВК України.

Відповідно до ст.222 ВК України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

9) виключено;

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Стаття 227 ВК України визначає порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).

Відповідно до чч.6, 7 ст.227 ВК України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Суд встановив, що представником Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і честь" Думною Людмилою Володимирівною, уповноваженим на це довіреністю б/н від 18.09.2020 року подані необхідні документи до відповідача передбачені ст.224 Виборчого кодексу України для реєстрації кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області на перших виборах депутатів Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області 25.10.2020 року, включеного до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати від вказаної організації політичної партії ОСОБА_2 , в тому числі рішення №16 від 18.09.2020 року Конференції Хмельницької обласної організації Політичної партії "Сила і честь" про висування кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області, погодженого на підставі рішення від 22.09.2020 року №22/09-х Політичної Ради Політичної партії "Сила і Честь".

Позивач просить суд скасувати спірну постанову в частині реєстрації третьої особи з посиланням на нелегітимність конференції Хмельницької обласної організації Політичної партії "Сила і честь".

Суд погоджується з позицією відповідача, що дотримання порядку висування конкретних кандидатів у депутати територіальною організацією партії, його перевірка територіальною виборчою комісією і судовий контроль за рішенням такої комісії можуть відбуватись лише з урахуванням вимог Виборчого кодексу України.

Суд встановив, що на виконання вимог ст.ст.217,218, 219,222,230 Виборчого кодексу України відповідач перевірив наявність рішення про висування, відповідного додатку, а також погоджувального напису керівного органу політичної партії, який власне і становить гарантію дотримання норм Статуту політичної партії "Сила і честь".

Таким чином, обґрунтування позивачем в позові нелегітимністю конференції третьої особи є завідомо безпідставним, оскільки відповідач не вправі був (тобто в межах повноважень) оцінити висування кандидатів Хмельницькою обласною організацією політичної партії "Сила і Честь" в тій мірі, в якій заявляє Позивач.

Крім того, позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 25 вересня 2020 року № 22 в частині реєстрації ОСОБА_2 як першого номера єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", так як відповідач протиправно зареєстрував кандидата у депутати Хмельницької міської ради на виборах 25 жовтня 2020 року від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" в єдиному виборчому списку ОСОБА_2 , який є безпартійний та вказав недостовірні відомості, оскільки є членом політичної партії "Сила і Честь".

Суд критично оцінює таке твердження позивача, оскільки згідно ч.2 ст.217 ВК України, організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

В судовому засіданні, суд встановив, що голова Правління Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" подав заяву від 01.10.2020 до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області в якій, просив внести зміни до виборчого списку з виборів депутатів Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області щодо невірного зазначення партійності кандидата у депутати Хмельницької міської ради на виборах 25 жовтня 2020 року від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" в єдиному виборчому списку ОСОБА_2 , який не є безпартійним, а є членом Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь". До поданої заяви подано автобіографію в якій вказано, що ОСОБА_2 є член політичної партії "Сила і Честь".

Згідно ч.1 ст.273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Відповідно до ст.65 ВК України, суб`єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути: 1) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах. Від імені кандидата суб`єктом звернення зі скаргою може бути також довірена особа кандидата, представник кандидата у Центральній виборчій комісії, територіальній виборчій комісії; 2) партія (організація партії) - суб`єкт відповідного виборчого процесу в особі її керівника, уповноваженого представника, уповноваженої особи партії (організації партії) чи іншої особи, уповноваженої рішенням центрального керівного органу партії (керівного органу організації партії); 3) офіційний спостерігач від кандидата, партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу, громадської організації; 4) виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта оскарження.

Кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах та від його імені довірена особа можуть оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів оскарження, якщо такі рішення, дії чи бездіяльність стосуються відповідного регіону, округу, де цей кандидат зареєстрований для участі у виборах.

Суд звертає увагу, що позивач оскаржує постанову Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області щодо реєстрації кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області, однак ОСОБА_1 є кандидатом в депутати Хмельницької районної ради Хмельницької області, тобто є суб`єктом виборчого процесу місцевих виборів до Хмельницької районної ради Хмельницької області, що суперечить ч.1 ст.273 КАС України, ст.ст.20, 22, 65 ВК України.

Тобто, позивач наділений правом оскаржувати рішення відповідної територіальної виборчої комісії, якщо таке рішення стосуються регіону, округу де позивач як кандидат зареєстрований для участі у виборах.

Згідно ст.12 ВК України, вибори проводяться на основі рівного виборчого права. Громадяни України беруть участь у виборах на рівних засадах.

Кожен виборець має один голос на кожних виборах, у яких він має право брати участь. Виборець може використати свій голос тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. У випадку одночасного проведення різних виборів виборець може реалізувати своє право голосу тільки на одній виборчій дільниці, спільній для всіх виборів, які проводяться одночасно.

Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому цим Кодексом.

Суд встановив, що ОСОБА_1 , як суб`єкт виборчого процесу, зокрема виборець зареєстрований в Старосинявському районі, Хмельницької області.

В судовому засіданні позивач вказав, що здійснювати своє виборче право на місцевих виборах, які відбудуться 25 жовтня 2020 року як виборець буде за місцем реєстрації, а отже у іншому територіальному виборчому окрузі, ніж той, що стосується предмету спору.

Отже, з огляду на наведене, оскаржувана постанова Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 25 вересня 2020 року № 22 в частині реєстрації ОСОБА_2 як першого номера єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" жодним чином не порушує права позивача, як суб`єкта виборчого процесу, зокрема як виборця так і як кандидата в депутати Хмельницької районної ради Хмельницької області.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В даному випадку позивачем не доведено правомірність обставин, якими позивач обґрунтовує свої позовні вимоги. Під час розгляду та вирішення даної справи судом не встановлено жодної обставини, яка могла б свідчити про порушення виборчих прав позивача як кандидата в депутати до в депутати Хмельницької районної ради Хмельницької області, а також як виборця, як і відсутні будь-які посилання на відновлення його прав внаслідок скасування оскаржуваної постанови. Тому з урахуванням вищевикладеного, системно проаналізувавши положення чинного законодавства України та надавши оцінку доказам, наявним у матеріалах справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.

Відповідно до ч. 4 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь", кандидата у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 про визнання протиправною та скасування постанови Хмельницької міської територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області від 25 вересня 2020 року № 22 в частині реєстрації ОСОБА_2 як першого номера єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" - відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Хмельницька міська територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області (вул. Гагаріна, 3А,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , ідентифікаційний код - 43757550) Треті особи:Хмельницька обласна організація політичної партії "Сила і Честь" (вул.Тернопільська, 16, корпус 1, офіс 1, ідентифікаційний код 43795837), Кандидат у депутати Хмельницької міської ради Хмельницького району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Сила і Честь" ОСОБА_2 ( АДРЕСА_2 , паспорт серія НОМЕР_2 )

Головуючий суддя О.П. Шевчук

Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952847
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5825/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні