Рішення
від 02.10.2020 по справі 560/5855/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5855/20

РІШЕННЯ

іменем України

02 жовтня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.

за участі:секретаря судового засідання Постовіт С.В. представника позивача - Сопрука В.М. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Хмельницька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" 01.10.2020 звернулась до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, в якій просить суд:

1. Визнати протиправною та скасувати постанову Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020.

2. Зобов`язати Віньковецьку селищну територіальну виборчу комісію Хмельницького району Хмельницької області зареєструвати кандидатів у депутати Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, висунутих Хмельницькою регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя".

3. Стягнути витрати по сплаті судового збору.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване рішення відповідача суперечить вимогам ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки оскаржувана постанова Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020 не містить вичерпні підстави відмови. Зазначає, що відповідачем протиправно не вказано в яких саме виборчих списках порушена гендерна квота по кандидатам, оскільки існують два списки виборців - єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки.

Також позивач вказує, що при прийнятті оскаржуваної постанови виборчою комісією було порушено ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Оскільки відповідач зазначає, що дотримання гендерної квоти є обов`язковою вимогою, то інформація про невідповідність даного принципу мала бути невідкладно повідомлена суб`єкту подання. Також вказує, що всупереч вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, 30.09.2020 члени виборчої комісії відмовились приймати від представників позивача єдиний виборчий список затверджений на конференції суб`єкта подання.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено судове засідання на 02.10.2020 о 14:30 та витребувано у Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області документи, що подавалися позивачем на реєстрацію кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.10.2020 суд витребовував у позивача: рішення зборів, конференції про висування, єдиний виборчий список кандидатів у депутати, територіальні виборчі списки кандидатів.

На виконання ухвал суду представником позивача надано копії єдиного та територіальних виборчих списків, а представником відповідача надано копії документів, що подавались позивачем 24.09.2020 на реєстрацію кандидатів у депутати, а саме: довіреність, заяву, рішення (Протокол №14) конференції Хмельницької регіональної організації Політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", передвиборча програма, єдиний та територіальні виборчі списки, а також CD-диск із електронними копіями передвиборчої програми, єдиного та територіальних виборчих списків.

Відзив на позовну заяву відповідачем не подано.

У судовому засіданні представник позивача підтвердив зазначені у позові обставини, просив задовольнити позовні вимоги, представник відповідача подав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Суд встановив такі обставини справи.

24.09.2020 представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" Березюк Н.Д. було подано документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, які були висунуті на конференції регіональної організації партії 22.09.2020.

Постановою Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №10 від 29.09.2020 відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати від Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя".

Підставою прийняття оскаржуваної постанови зазначено, що документи (виборчі списки кандидатів у депутати) від Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", не відповідають вимогам Виборчого кодексу України щодо дотримання гендерної рівності. Зазначено, що відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України - під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Постанову Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №10 від 29.09.2020 позивачем отримано 30.09.2020.

Позивачем 30.09.2020 року надано Віньковецькій селищній територіальній виборчій комісії Хмельницького району Хмельницької області лист, у якому зазначено, що у єдиному виборчому списку, поданому 24.09.2020 відповідачу, є відмінності від списку, який затверджений на конференції суб`єкта подання. У цьому листі позивач просив виборчу комісію врахувати виправлений список при прийнятті рішення про реєстрацію кандидатів.

Позивач вважає постанову Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків на місцевих виборах 25.10.2020, протиправною, а тому з метою захисту своїх прав, звернувся з даним позовом до суду.

Вирішуючи заявлений спір по суті, суд зазначає наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" від 30 серпня 2020 року № 208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно з ч. 1 ст. 219 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до ч. 3 ст. 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Частинами 8, 9 ст. 219 Виборчого кодексу України визначено, що черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Суд встановив, що 24.09.2020 о 18:00 год. представником Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" Березюк Н.Д. було подано документи на реєстрацію кандидатів у депутати до Віньковецької селищної ради Хмельницького району Хмельницької області, які були висунуті на конференції регіональної організації партії 22.09.2020.

При цьому, єдиний виборчий список у паперовому та електронному варіантах у першій п`ятірці (місцях з першого по п`яте) містив чотири особи однієї статі.

Відповідно до частини 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 230 ВК України.

Зокрема, відповідно до частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Частиною 4 статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Отже, чинним законодавством України передбачено, що порушення порядку висування кандидатів у депутати є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій.

Дослідивши спірну постанову, суд зазначає, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідачем визначено ту обставину, що при формуванні єдиного виборчого списку не дотримано вимог гендерного представництва, передбачених частиною 9 статті 219 ВК України.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов висновку, що Постанова Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області №10 від 29.09.2020 є правомірною.

При цьому суд критично відноситься до посилання представника позивача на пункти 3, 4 Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища, висунутих місцевими організаціями політичних партій на чергових, позачергових, перших та додаткових місцевих виборах, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії від 23 вересня 2015 року №362, з огляду на таке.

Згідно з частиною третьою статті 4 Закону України "Про місцеві вибори", який діяв до 1 січня 2020 року, представництво осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах має становити не менше 30 відсотків загальної кількості кандидатів у виборчому списку.

При цьому, процедура висування кандидатів у депутати була регламентована статтями 35 - 37 зазначеного Закону і не передбачала врахування гендерних квот.

З введенням в дію з 1 січня 2020 року Виборчого кодексу України, законодавець змінив правове регулювання зазначеного питання, а саме, передбачив, що формування виборчих списків з урахуванням присутності у виборчому списку чоловіків і жінок є складовою порядку висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України).

Зазначене підтверджується і Роз`ясненням щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, затвердженим Постановою Центральної виборчої комісії №249 від 11 вересня 2020 року.

Щодо посилання позивача на частину 3 статті 230 Виборчого кодексу України суд зазначає таке.

Відповідно до частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Втім суд зазначає, що подання позивачем єдиного виборчого списку, який не відповідає вимогам частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, не могло бути оцінене відповідачем як помилка або неточність, оскільки формування організацією партії виборчого списку є виключною компетенцією позивача.

Також у поданих на реєстрацію документах була зазначена вся інформація, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, а тому Віньковецька селищна територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області не була зобов`язана повідомляти позивача та надавати йому час на усунення недоліків.

Оскільки в задоволенні позовних вимог відмовлено, з врахуванням положень ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Хмельницької регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" до Віньковецької селищної територіальної виборчої комісії Хмельницького району Хмельницької області - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Повне рішення складене 02 жовтня 2020 року 18 год. 15 хв.

Позивач:Хмельницька регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (вул. Проскурівська, 62, оф. 2П, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 41450186) Відповідач:Віньковецька селищна територіальна виборча комісія Хмельницького району Хмельницької області (вул. Соборної України, 1, смт.Віньківці, Віньковецький район, Хмельницька область, 32500 , код ЄДРПОУ - 43784102)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952876
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5855/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні