Рішення
від 02.10.2020 по справі 560/5829/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5829/20

РІШЕННЯ

іменем України

02 жовтня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Матущака В.В.,

за участі:секретаря судового засідання Голуб О.Р. представника позивача: Подворного І.Г. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Симчишина" в особі голови Підгайчука Віталія Олександровича до Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання дій протиправними та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Хмельницька обласна регіональна парторганізація політичної партії "Команда Симчишина" в особі голови Підгайчука Віталія Олександровича звернулася до адміністративного суду з позовом до Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, в якому просить:

- визнати протиправними дії членів Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області щодо не реєстрації кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області від Хмельницької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Симчишина" на перших виборах депутатів Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області 25.10.2020 та кандидатів в депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області, які висунуті на 1-й Конференції Хмельницької обласної регіональної парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" 18.09.2020 в єдиному та територіальних виборчих списках кандидатами у депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області на перших виборах депутатів Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області 25.10.2020;

- скасувати постанову Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 27.09.2020 №23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області".

- зобов`язати Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області зареєструвати кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області, висунутий Хмельницькою обласною регіональною парторганізацією політичної партії "Команда Симчишина" на перших виборах Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області 25.10.2020 та кандидатів в депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області які висунуті на 1-й Конференції Хмельницької обласної регіональної парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" 18.09.2020 в єдиному та територіальних виборчих списках кандидатами у депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області на перших виборах депутатів Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області 25.10.2020.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, оскаржувана постанова Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області №23 від 27.09.2020 прийнята з порушенням вимог статті 230 Виборчого кодексу України, оскільки Парторганізацією своєчасно надіслано повідомлення із зазначенням місця, дати та часу проведення 1-ї Конференції Хмельницької обласної регіональної парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" до Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області з використання електронних сервісів, а саме: електронної пошти відправника: " ІНФОРМАЦІЯ_1 " на електронну пошту одержувача: " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".

Вважає, що недопустима будь-яка форма дискримінації учасників виборчого процесу, що призводить до порушення права обирати та бути обраним, закріпленого у статті 38 Конституції України та міжнародному законодавстві, а тому вважає спірну постанову необґрунтованою та не правомірною, а відтак такою, що має бути скасованою.

На адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем у порушення вимог частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України не повідомлено у встановлені строки Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області про дату, час і місце проведення зборів у письмовій формі до дня проведення зборів, що стало підставою для відмови у реєстрації кандидатів на посаду міського голови та кандидатів у депутати Ізяславської міської ради згідно пункту 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, просить суд задовольнити позов з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, заяв, клопотань до суду не надходило.

Частиною 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Зважаючи на вищевикладене, суд вирішив розглядати справу за відсутності представника відповідача.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 01.10.2020 суд відкрив провадження в адміністративній справі, вирішив розгляд справи проводити в порядку, визначеному статтями 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, призначив судове засідання для розгляду справи по суті 02.10.2020 на 09:30, витребувано докази від сторін.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Суд встановив, що 18.09.2020 о 16 год. 30 хв. відбулось засідання 1-ї Конференції Хмельницької обласної регіональної парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" (далі - Парторганізація) за адресою: м. Хмельницький, вул. Проскурівська. 81, стадіон "Поділля", на якому було вирішено питання порядку денного відповідно до протоколу 1-ї Конференції №01/18-09 від 18.09.2020, серед яких були такі питання, а саме:

Питання 14 Порядку денного "Про висування кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області від Хмельницької обласної регіональної парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина";

Питання 17 Порядку денного "Про висування кандидатів в депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області та затвердження єдиного та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області, віднесених Хмельницькою обласною регіональною парторганізацією Політичної партії "Команда Симчишина" до відповідних багатомандатних виборчих округів на перших виборах депутатів Ізяславської міської ради Шепетівського району Хмельницької області 25.10.2020".

З метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 Хмельницька обласна регіональна парторганізація Політичної партії "Команда Симчишина" 17.09.2020 повідомила про дату, час і місце проведення зборів у письмовій формі через засоби електронного зв`язку Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області, що підтверджується знімком екрану про відправлення повідомлення з сайту mail.ukr.net, копія якого міститься у матеріалах справи.

27.09.2020 Ізяславською міською територіальною виборчою комісією Шепетівського району Хмельницької області прийнято постанову № 23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області".

Підставами відмови зазначено: частина 2 статті 218, пункт 1 частина 1 статті 230 Виборчого Кодексу - за порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів у депутати Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови.

Вважаючи вказане рішення протиправним, Хмельницька обласна регіональна парторганізація Політичної партії "Команда Симчишина" звернулася до суду з цим позовом.

ІV. ЗАКОНОДАВСТВО ТА ОЦІНКА СУДУ

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України.

Частиною 2 статті 6 Виборчого кодексу України встановлено, що основні виборчі права громадян України включають:1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.

Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.

Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

За визначенням статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Відповідно до частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом (стаття 11 Виборчого кодексу України).

Частинами 1, 2 статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до приписів частини 4 статті 216 Виборчого кодексу України особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.

Згідно зі статтею 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною 10 статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною 10 статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно з частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Як встановив суд, за результатами розгляду поданих до Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області представниками Хмельницької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Симчишина", заяви та інших документів для реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області, Ізяславською міською територіальною виборчою комісію Шепетівського району Хмельницької області 27.09.2020 Ізяславською міською територіальною виборчою комісією Шепетівського району Хмельницької області прийнято постанову №23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області", за порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів у депутати Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови.

В оскаржуваній постанові не зафіксовані будь-які зауваження щодо оформлення документів та повноти поданих документів, відповідачем також не встановлено невідповідності поданих документів вимогам Виборчого кодексу України.

Натомість, єдиною підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області" на перших місцевих виборах 25.10.2020, визначено порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України. Інших порушень відповідачем не встановлено.

Досліджуючи правомірність оскаржуваної постанови, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Згідно з частинами 1, 2, 3, 4 статті 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.

Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.

Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.

Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені статтею 206 Виборчого кодексу України, частиною 1 якої передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, встановлені статтею 230 Виборчого кодексу України, згідно з частиною 1 якої територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Вказаний перелік підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

При цьому, статтею 230 Виборчого кодексу України не конкретизовано перелік порушень порядку висування кандидатів, які можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати.

Як встановив суд, відповідачем не виявлено перевищення встановленої Виборчим кодексом України кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Оскаржувана у даній справі постанова вмотивована виключно порушенням позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів, яке відповідач пов`язує з порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України.

Суд зазначає, що спеціальною нормою, яка визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є стаття 219 Виборчого кодексу України, відповідно до частин 1-3 якої висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Натомість, стаття 218 Виборчого кодексу України визначає загальний порядок висування кандидатів організацією партії, а частини 2, 3, 4 цієї статті стосуються саме інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.

Суд зазначає, що постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173 затверджений Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, який спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами, з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Так, відповідно до пункту 13.3 Розділу 13 вказаного порядку документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.

Документи, передбачені Кодексом, можуть подаватися до виборчої комісії у формі електронного документа з урахуванням особливостей, передбачених Кодексом. У такому разі документи повинні відповідати вимогам Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

Як встановлено судом, з метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 Хмельницька обласна регіональна парторганізація Політичної партії "Команда Симчишина" 17.09.2020 повідомила про дату, час і місце проведення зборів у письмовій формі через засоби електронного зв`язку Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області, що підтверджується знімком екрану про відправлення повідомлення з сайту mail.ukr.net, копія якого міститься у матеріалах справи.

Суд зазначає, що Парторганізація обрала спосіб відправлення повідомлення електронним сервісом у зв`язку з погіршенням ситуації в даному регіоні про що свідчать відповідні дані МОЗ пов`язаної з поширення гострої респіраторної хвороби, керуючись постановою № 641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Крім того, як встановив суд, про дату, час і місце проведення зборів Хмельницька обласна регіональна парторганізація Політичної партії "Команда Симчишина" з метою висування кандидатів у депутати міських, районних і селищних рад та кандидатів на посаду міського голови на місцевих виборах 25.10.2020 розміщено на офіційному веб-сайті організації партії (https://2020.km.ua).

Таким чином, позивачем вчинено необхідні заходи, передбачені Виборчим кодексом України, з метою інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.

Несвоєчасне письмове повідомлення Хмельницька обласна регіональна парторганізація Політичної партії "Команда Симчишина" про дату, час і місце проведення зборів з метою висування кандидатів згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України не може призводити до такого обмежувального заходу з боку виборчої комісії як відмова у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області, оскільки є довільним та непропорційним.

Метою виборчої комісії з місцевих виборів є організація підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, а також забезпечення додержання та однакового застосування законодавства України про місцеві вибори. Тобто безпосередньою та кінцевою метою комісії є забезпечення вільного, на основі гарантованого Конституцією України загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

В аспекті спірних правовідносин, суд вважає, що комісія могла б краще оцінити загрози для встановлення й охорони демократичного правопорядку, з огляду на підстави для прийняття спірного рішення, які зводяться до порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії, проте, позивачем вчинено інші необхідні заходи, передбачені Виборчим кодексом України з метою інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.

Суд також враховує встановлений статтею 3 Конституції України, статтею 7 Кодексу адміністративного судочинства України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини, у томі числі й пасивне виборче право.

За встановлених судом обставин та наведених норм права, суд дійшов висновку, що постанова Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 27.09.2020 №23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області" не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.

Як встановлено частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи те, що доказів розгляду Ізяславською міською територіальною виборчою комісію Шепетівського району Хмельницької області поданих Хмельницькою обласною регіональною парторганізацією Політичної партії "Команда Симчишина" щодо відповідності іншим підставам відмови, окрім зазначеної підстави - частина 2 статті 218 Виборчого кодексу України, суд не встановив, а відповідач не надав, суд, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, вважає за необхідне з метою ефективного захисту прав позивача вийти за межі позовних вимог, визнати протиправною та скасувати постанову Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 27.09.2020 №23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області" та зобов`язати Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області продовжити розгляд документів, поданих Хмельницькою обласною регіональною парторганізацією Політичної партії "Команда Симчишина" про реєстрацію кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

Таким чином, позовні вимоги Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню частково.

Частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Суд встановив, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Зважаючи на вищевикладене, витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов Хмельницької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Симчишина" в особі голови Підгайчука Віталія Олександровича до Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання дій протиправними та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

Виизнати протиправною та скасувати постанову Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 27.09.2020 №23 "Про відмову Хмельницькій обласній регіональній парторганізації Політичної партії "Команда Симчишина" у реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області".

Зобов`язати Ізяславську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області продовжити розгляд документів, поданих Хмельницькою обласною регіональною парторганізацією Політичної партії "Команда Симчишина" про реєстрацію кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів Ізяславської міської ради та кандидата на посаду Ізяславського міського голови Шепетівського району Хмельницької області на перших місцевих виборах 25.10.2020, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за на користь Хмельницької обласної регіональної парторганізації політичної партії "Команда Симчишина" витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Ізяславської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення .

Повне рішення складене 02 жовтня 2020 року о 12:35

Позивач:Хмельницька обласна регіональна парторганізація політичної партії "Команда Симчишина" в особі голови Підгайчука Віталія Олександровича (вул. Чехова, 12, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29008 , код ЄДРПОУ - 43752458) Відповідач:Ізяславська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області (вул. Незалежності, 43, м. Ізяслав, Хмельницька область, 30300 , код ЄДРПОУ - 43771093) Головуючий суддя В.В. Матущак

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952883
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5829/20

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Матущак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні