Рішення
від 03.10.2020 по справі 560/5875/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/5875/20

РІШЕННЯ

іменем України

03 жовтня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л.

за участі:секретаря судового засідання Свинобой О.В. представника позивача Доценко О.О. розглянувши адміністративну справу за позовом Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" до Шепетівської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Хмельницька обласна організація політичної партії "Наш край" звернулась до суду з позовом до Шепетівської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області, в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 28.09.2020 №11 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" та зобов`язати відповідача здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" на перших місцевих виборах 25.10.2020.

Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що постановою від 28.09.2020 №11 Шепетівська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області відмовила в реєстрації кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш Край". Вважає спірну постанову безпідставною, оскільки відповідач не вказав в яких документах є порушення частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України, не описав та не обґрунтував суть таких порушень. Виборча комісія не повідомила про виявлені на її думку помилки у передбачені Виборчим кодексом України строки. Відмова щодо реєстрації кандидатів в депутати у зв`язку з порушення частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України не передбачена частиною 1 статті 230 Виборчого кодексу України. Вважає, що такі факти свідчать про упереджене ставлення до позивача та порушення його виборчих прав. Просив позов задоволити.

У встановлений судом строк відповідач - суб`єкт владних повноважень відзив на позов не подав, в судове засідання не з`явився. Тому відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Позивач також надав додаткові пояснення, в яких зазначив, що під час складання єдиного та територіальних виборчих списків допущена технічна помилка, оскільки кандидати в депутати змінювали свої місця у цих списках. Зазначив, що при формуванні та затвердженні єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів до Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області дотримані вимоги гендерної квоти.

Ухвалою від 02.10.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі, призначив судове засідання на 03.10.2020 о 11:00 год.

Ухвалою від 03.10.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відклав розгляд справи №560/5875/20 до 13:00 год. 03.10.2020.

Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд встановив такі обставини.

Позивач - Хмельницька обласна організація політичної партії "Наш край" 23.09.2020 подала до Шепетівської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області документи для реєстрації кандидатів у депутати Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області.

Постановою від 28.09.2020 №11 Шепетівська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області відмовила в реєстрації кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш Край" за недотримання вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Вважаючи спірну постанову протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує викладене нижче.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, окрім іншого, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації та пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Виборчий кодекс України відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

За змістом частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (частина 1 статті 219 Виборчого кодексу України).

Згідно з частиною 1 статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи. (частина 2 статті 222 Виборчого кодексу України)

Частині 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

За змістом частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Згідно з частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина 4 статті 230 Виборчого кодексу України).

У постанові від 28.09.2020 №11 відповідач зазначив підставу для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Шепетівської міської ради від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" недотримання позивачем вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Частиною 9 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Згідно пояснень представника позивача при складанні списків сталася технічна помилка - заміна почерговості кандидатів у єдиному та територіальних виборчих списках, в зв`язку з чим ці списки надруковані з цією помилкою, яку не зауважили при подачі документів.

Разом з тим, суд дослідив надані позивачем рішення зборів Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" від 20.09.2020 про висування кандидатів у депутати Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області, погоджені рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії "Наш край" від 21.09.2020 №3/21, та затверджені цим рішенням правильні єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати.

Вказані списки складені з дотримання вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України. У цих списках забезпечена присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача, що мала місце технічна помилка у списках кандидатів у депутати Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області, яка позивачем особисто усунута.

Суд враховує, що під час подачі єдиного та територіальних виборчих списків позивачем дійсно мають місце обставини порушення загального порядку висування кандидатів організацією партії. Однак, на переконання суду, такі порушення є суто формальними, оскільки позивачем виправлена технічна помилка та надані правильні списки з дотримання вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

В той же час, виявивши неточності (описки, помилки) відповідач, маючи можливість повідомити позивача щодо усунення неточностей, передчасно прийняв спірну постанову про відмову в реєстрації кандидатів в депутати. Хоча, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати.

Крім цього, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 01.07.2003 по справі "Суомінен проти Фінляндії" вказав, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення для справи. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Шепетівська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області прийняла постанову від 28.09.2020 №11, пославшись виключно на порушення позивачем частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України. При цьому, будь-якого обґрунтування в чому проявляється таке порушення з вказівкою на конкретні документи або неточності виборча комісія у спірній постанові не зазначила.

Суд також враховує, що частиною 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Відповідач не з`явився в судове засідання, про дату, час та місце судового засідання останній повідомлений належним чином, відзиву на позов суду не надав, про причини ненадання відзиву на позов суд не повідомив.

Враховуючи викладені обставини, суд дійшов до висновку про протиправність постанови від 28.09.2020 №11. Тому вимоги про визнання протиправною та скасування спірної постанови підлягають задоволенню.

Разом з тим, відповідно до частини 1 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України суд, встановивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Оскільки відповідач прийняв протиправне рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати, тому вимогу позивача про зобов`язання відповідача виконати покладені на нього законом повноваження є вказівкою на спосіб відновлення порушеного права.

В процесі судового розгляду позивач надав правильні єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати, які відповідають вимогам частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Таким чином, необхідно зобов`язати відповідача здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до правильних єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" на перших місцевих виборах 25.10.2020, погоджених рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії "Наш край" від 21.09.2020 №3/21.

Враховуючи викладене, позов слід задоволити.

Відповідно до частини 4 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів до розгляду незалежно від сплати судового збору.

У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

За змістом статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлений з 01.01.2020 прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 2102,00 грн.

Пунктом 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що за подання суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем адміністративного позову немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Предметом цього позову є одна вимога немайнового характеру (заявлені вимоги є пов`язані між собою). Тому позивач повинен був сплатити до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

У зв`язку з задоволенням позовних вимог відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України слід стягнути судовий збір в розмірі 2102,00 грн на користь Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задоволити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Шепетівської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області від 28.09.2020 №11 про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шепетівської міської ради Шепетівського району Хмельницької області від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край".

Зобов`язати Шепетівську міську територіальну виборчу комісію Шепетівського району Хмельницької області здійснити реєстрацію всіх кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Хмельницької обласної організації політичної партії "Наш край" на перших місцевих виборах 25.10.2020, погоджених рішенням Центрального виконавчого комітету політичної партії "Наш край" від 21.09.2020 №3/21.

Стягнути на користь Державного бюджету України 2102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні) судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Шепетівської міської територіальної виборчої комісії Шепетівського району Хмельницької області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення , а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Позивач:Хмельницька обласна організація політичної партії "Наш край" (вул. Берегова, 2/2, кв. 3, Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39952817) Відповідач:Шепетівська міська територіальна виборча комісія Шепетівського району Хмельницької області (вул. Островського, 42, Шепетівка, Шепетівський район, Хмельницька область, 30400 , код ЄДРПОУ - 43764767)

Головуючий суддя О.Л. Польовий

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91952976
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/5875/20

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Польовий О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні