Рішення
від 02.10.2020 по справі 580/4241/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року справа № 580/4241/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гаращенка В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Хіврич В.В.,

позивача: ОСОБА_1 - особисто;

представників відповідача: не з`явився;

розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області про визнання протиправними дій, скасування постанови та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області, в якому просить:

- визнати дії посадових осіб Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 незаконними та скасувати постанову № 86 від 29.09.2020;

- зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти від ОСОБА_1 заяву від 24.09.2020 та СД-носій з електронною версією автобіографії, фото та прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання рішення відповідача про необхідність подання разом із паперовими примірниками документів щодо самовисування кандидатом в депутати Матусівської сільської ради, позивач 24.09.2020 звернувся до відповідача з відповідною заявою приєднавши до неї СД-носій з електронною версією автобіографії та фото кандидата. В свою чергу відповідач заяву не зареєстрував, відповідного запису в журналі не вчинив, не прийняв СД-носій з електронною версією автобіографії та фото кандидати, та як наслідок допустив бездіяльності і того ж дня комісією безпідставно з посиланням на п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України прийнято рішення про відмову в реєстрації позивача кандидатом в депутати Матусівської сільської ради.

Ухвалою судді від 01.10.2020 позовну заяву в частині позовних вимог про визнання протиправними дій посадових осіб територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області щодо відмови в прийнятті, реєстрації заяви від 24.09.2020 року та СД-носія з електронною версією автобіографії та фото ОСОБА_1 , - залишено без розгляду.

Ухвалою суду від 01.10.2020 відкрито провадження, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження у відповідності до вимог ст. 273 КАС України.

Під час розгляду справи по суті позивач позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.

Відповідач у встановлений судом строк відзиву проти позову не подав, представника в судове засідання не направив, тому суд вирішив справу за наявними матеріалами відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України.

Заслухавши пояснення позивача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 особисто подав 24.09.2020 до Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області:

1. заяву про реєстрацію шляхом самовисування кандидатом в багатомандатному виборчому окрузі №7 з виборів депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області на перших виборах депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади, із вказівкою про надання згоди на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах;

2. квитанцію про внесення застави в сумі 1000 грн.;

3. одну фотографію кандидата розміром 4х6 см.;

4. копію першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки.

Також 24.09.2020 на електронну адресу Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області - ІНФОРМАЦІЯ_1 в електронному вигляді надіслано фотокартку розміром 4х6 см, а також автобіографію позивача.

29.09.2020 Матусівська сільська територіальна виборча комісія Звенигородського району Черкаської області постановою №86 відмовила позивачу в реєстрації кандидатом у депутати Матусівської сільської ради.

За змістом вказаної постанови, підставою для її прийняття вказано, що Матусівською СТВК прийнято рішення про прийом електронних взірців документів лише на цифровому носії СД-диску. Відповідно ОСОБА_2 не надано особисто електронні версії автобіографії та фото кандидата у спосіб, який визначено комісією. Інші способи надання таких документів в електронному вигляді не можуть бути визнано комісією за спосіб особистої подачі документів, що є обов`язковою умовою для подання документів щодо реєстрації самовисуванцем.

Суд враховує, що відповідно до ч. 10 ст. 44 КАС України якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).

З огляду на вказані норми процесуального закону, суд не прийняв у якості доказу наданого позивачем відеозапису прибуття до комісії 24.09.2020.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що згідно з ч. 2 ст. 223 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4 - 7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).

Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

У відповідності до п. 1 ч. 1 ст. 8 Виборчого кодексу України документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця, є паспорт громадянина України.

Пунктами 4-7 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України передбачено такі обов`язкові документи: документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Дослідивши зміст поданих документів, суд встановив, що позивачем подано у паперовому вигляді документи, які передбачені ч. 2 ст. 223 Виборчого кодексу України щодо кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування.

Відносно обставин щодо подання позивачем автобіографії та фотокарточки у електронному вигляді, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом постановою Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області №1 від 22.08.2020 встановлено окремий порядок прийняття електронних документів лише на цифрових носіях у вигляді CD-R диску, що унеможливлюватиме його повторний перезапис.

Вказане рішення мотивоване тим, що комісія позбавлена можливості перевірки завіряння електронних документів цифровими підписами.

Разом з тим, щодо мотивів прийняття вказаної постанови суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 5 ст. 223 Виборчого кодексу України документи для реєстрації кандидатів у депутати можуть подаватися до відповідної виборчої комісії за допомогою електронних сервісів в порядку, встановленому Центральною виборчою комісію.

У такому разі документи, передбачені частиною першою цієї статті, можуть подаватися у вигляді електронних копій, вірність яких засвідчується керівником відповідної організації партії та/або відповідним кандидатом у депутати з урахуванням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги .

У разі прийняття Центральною виборчою комісією рішення про застосування електронних сервісів для реєстрації кандидатів у депутати положення частини другої цієї статті щодо особистого пред`явлення документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, кандидатом, який балотується шляхом самовисування, не застосовуються. В такому разі документи, передбачені пунктами 4 - 7 частини першої та частиною другою цієї статті, підписуються (засвідчуються) відповідним кандидатом з урахуванням вимог законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги .

За переконанням суду норма ч. 5 ст. 223 Виборчого кодексу України щодо необхідності виконання вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг та Про електронні довірчі послуги створена з метою ідентифікації особи, яка подає документи лише в електронному вигляді, з метою підтвердження її особи, бажання бути кандидатом, що посвідчується особистим підписом під заявою, а також підтвердження змісту інших документів передбачені пунктами 4 - 7 частини першої та частиною другою цієї статті.

Отже, Матусівська сільська територіальна виборча комісія Звенигородського району Черкаської області встановила обмежений порядок щодо подачі копій документів в електронному вигляді.

Разом з тим, суд звертає увагу, що у випадку особистої подачі документів в паперовій формі, норми Виборчого кодексу України не встановлюють спеціального порядку подання в електронному вигляді автобіографії та фотокартки з метою реєстрації кандидатом у депутати шляхом самовисування.

В даному випадку особиста подача документів в паперовій формі дала змогу безпосередньо члену комісії, який приймав документи ідентифікувати особу, яка їх подає та відповідність таких документів.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що встановлений комісією порядок прийняття документів лише на електронному носії не може поширюватись на документи, які подаються особисто в паперовій формі для реєстрації кандидатів у депутати шляхом самовисування.

На переконання суду вимоги Виборчого кодексу України щодо необхідності надання в електронному вигляді автобіографії та фотокартки створені з метою дублювання в електронному вигляді поданих паперових документів, для подальшої роботи комісії, та не можуть стати прямою перешкодою для реалізації особою конституційного права бути обраним до органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 1 ст. 228 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Судом встановлено, що на поштовому сервері відповідача знаходиться автобіографія та копія фотокартки позивача в електронному вигляді.

При цьому, подання документів саме на CD-R диску, не передбачено нормами Виборчого кодексу України, у разі особистого подання документів кандидатом на паперових носіях.

Щодо позовної вимоги зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти від ОСОБА_1 заяву від 24.09.2020 до задоволення не підлягає, оскільки автобіографія та фотокартка в електронному вигляді вже наявні в комісії, тому дана вимога задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 1 ст. 228 Виборчого кодексу України сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Пунктом 1 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).

Отже, підставою для відмови в реєстрації кандидатом у депутати може бути неподання хоча б одного з документів, які передбачені ч. 2 ст. 223 Виборчого кодексу України, що дотримано позивачем у повній мірі, тому відповідач не мав правових підстав для відмови в реєстрації кандидатом у депутати, що є підставою для скасування оскарженої постанови.

Щодо вимог позивача про зобов`язання Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області зареєструвати позивача кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області, суд звертає увагу, що за ч. 3, 4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується відповідачем, позивач подав усі передбачені вимогами ч. 2 ст. 223 документи, необхідні для реєстрації кандидатом у депутати.

Натомість єдиною підставою для відмови в реєстрації кандидатом є лише неподання в електронному вигляді на CD-R диску автобіографії та фотокартки. Інших підстав для відмови в реєстрації кандидатом у депутати відповідач не зазначив.

При цьому, з огляду на стадійність виборчого процесу, затягування процесу реєстрації кандидатом у депутати порушує право позивача повноцінно брати участь у виборчому процесі з усіма правами, наданими кандидату в депутати. Зокрема, роздруківка виборчих бюлетенів без вказівки прізвища позивача зробить неможливою його участь у виборах депутатів Матусівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Звенигородського району Черкаської області.

Як наслідок, суд вважає, що для відновлення порушених прав позивача необхідно зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачені позивачем судові витрати слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 12, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області № 86 від 29.09.2020.

Зобов`язати Матусівську сільську територіальну виборчу комісію Звенигородського району Черкаської області прийняти рішення про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом в депутати Матусівської сільської ради Звенигородського району Черкаської області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Матусівської сільської територіальної виборчої комісії Звенигородського району Черкаської області (20631, Черкаська обл., Шполянський р-н, село Матусів, вул. Кравченка, будинок 7, код ЄДРПОУ 43797499) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір в сумі 1681 (одна тисяча шістсот вісімдесят одна) грн. 60 коп.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом двох днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя В.В. Гаращенко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91953093
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/4241/20

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Гаращенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні