Рішення
від 04.10.2020 по справі 240/17321/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2020 року м. Житомир справа № 240/17321/20

категорія 101030200

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

секретар судового засідання Шевчук Т.А.,

за участю: представника позивача Дубка С.М.,

представника відповідача Правдицької Г.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Житомирської обласної організації політичної партії "Наш Край" до Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області про визнання дій протиправними, скасування рішення,

встановив:

Житомирська обласна організація політичної партії Наш край (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправними дії Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області, які полягають у прийнятті рішення (постанови) про скасування реєстрації осіб, які подані у списках Житомирської обласної організації політичної партії Наш край до реєстрації кандидатами у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край ;

- скасувати рішення (постанову) Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 30.09.2020 №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край .

В обґрунтування заявлених позовних вимог Житомирська обласна організація політичної партії Наш край зазначила, що постановою Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 25 вересня 2020 року №14, зазначені у єдиному та територіальних виборчих списках Житомирської обласної організації політичної партії Наш край особи, були зареєстровані кандидатами в депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області. Однак, 30 вересня 2020 року Пулинською селищною територіальною виборчою комісією Житомирського району Житомирської області на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України була прийнята постанова №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , якою внесено зміни до постанови від 25.09.2020 №14 Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій та скасовано реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край у зв`язку з недотриманням політичною партією вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу.

Житомирська обласна організація політичної партії Наш край вважає вищезазначену постанову Пулинської селищною територіальною виборчою комісією Житомирського району Житомирської області від 30.09.2020 №18 протиправною, оскільки частина 1 статті 231 Виборчого кодексу України не містить правової норми, яка передбачає прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати у разі, коли організація політичної партії, у списках якої зазначений кандидат, не затвердила територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Більш того, пункт 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, на який посилається відповідач приймаючи оскаржуване рішення, передбачає, що підставою для скасування реєстрації є виявлення обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною. Водночас, Конституцією України, Виборчим кодексом України чи будь-яким іншим нормативно правовим актом не встановлено, що особа позбавляється права бути обраним у випадку не затвердження політичною партією територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу.

Крім того позивач зазначив, що оскаржувана постанова від 30.09.2020 №18 прийнята з порушенням вимог частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України, адже при розгляді питання про скасування реєстрації кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край ці кандидати не були присутні, більш того, відповідач не повідомив їх належним чином про засідання комісії з приводу вирішення питання про скасування їх реєстрації, як кандидатів у депутати.

Також позивач наголосив, що відповідно до частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України повинно бути прийняте не пізніш як на третій день після отримання виборчою комісією документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин. Так, про не затвердження Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області дізналася 24 вересня 2020 року при отриманні від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край документів для реєстрації кандидатів у депутати, а саме: у єдиного та територіального виборчих списків. З огляду на що, граничним строком для прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край було 27 вересня 2020 року, натомість оскаржувана постанова прийнята відповідачем 30 вересня 2020 року, що свідчить про порушення строку, передбаченого частиною 2 статті 231 Виборчого кодексу України.

У зв`язку із вищезазначеним, Житомирська обласна організація політичної партії Наш край вважає, що Пулинською селищною територіальної виборчою комісією Житомирського району Житомирської області в порушення вимог чинного законодавства скасовано реєстрацію її кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, а тому вона звернулась з даним позовом до суду.

Ухвалою від 03 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі №240/16891/20 за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання на 04 жовтня 2020 року 14:00.

Станом на час розгляду справи відповідач своїм правом на заперечення щодо заявлених позовних вимог не скористався, відзиву на позовну заяву до суду не надав.

04 жовтня 2020 року в підготовче судове засідання з`явився представник позивача Житомирської обласної організації політичної партії Наш край - Дубок Сергій Миколайович та представник Пулинської виборчої комісії Житомирського району Житомирської області - Правдицька Галина Геннадіївна.

Ухвалою від 04 жовтня 2020 року було закінчено підготовче провадження у справі та розпочато розгляд адміністративної справи №240/17321/20 по суті.

Під час судового засідання представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити позов в повному обсязі. Натомість, представник відповідача проти позову заперечувала, хоча й визнала наявність порушень щодо строків прийняття оскаржуваної постанови та щодо неповідомлення кандидатів про розгляд питання щодо скасування їх реєстрації.

Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши наявні матеріали справи, суд встановив наступні обставини.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

На підставі вказаної постанови Центральною виборчою комісією прийнято постанову від 8 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року", згідно пункту 1 якої перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно додатків 1-24 призначено на неділю 25 жовтня 2020 року .

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 №208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

З матеріалів справи вбачається, що Житомирська обласна організація політичної партії Наш край виявила бажання приймати участь у виборчому процесі з виборів депутатів Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області. З цією метою, 24 вересня 2020 року Житомирська обласна організація політичної партії Наш край подала до Пулинської селищної територіальною виборчої комісії Житомирського району Житомирської області документи, в тому числі й єдиний та територіальні виборчі списки, на реєстрацію від партії 11 кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, що підтверджується наявною у матеріалах справи довідкою №6 від 24.09.2020 про прийняття селищною територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати селищної ради (а.с.48-49).

Єдиний та територіальний виборчі списки кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області, висунутих Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край на конференції цієї організації політичної партії, містили 11 осіб:

1. ОСОБА_1 - перший кандидат;

2. ОСОБА_2 - виборчий округ №2;

3. ОСОБА_3 - виборчий округ №2;

4. ОСОБА_4 - виборчий округ №2;

5. ОСОБА_5 - виборчий округ №2;

6. ОСОБА_6 - виборчий округ №2;

7. ОСОБА_7 - виборчий округ №3;

8. ОСОБА_8 - виборчий округ №3;

9. ОСОБА_9 - виборчий округ №3;

10. ОСОБА_10 - виборчий округ №3;

11. ОСОБА_11 - виборчий округ №3 (а.с.60-63).

За результатами розгляду поданих Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край документів, Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області на підставі частини 6 статті 227 Виборчого кодексу України прийняла постанову від 25 вересня 2020 року №14 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій", якою зареєструвала кандидатами в депутати до Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край наступних осіб: 1. ОСОБА_1 - перший кандидат; 2. ОСОБА_2 - виборчий округ №2; 3. ОСОБА_3 - виборчий округ №2; 4. ОСОБА_4 - виборчий округ №2; 5. ОСОБА_5 - виборчий округ №2; 6. ОСОБА_6 - виборчий округ №2; 7. ОСОБА_7 - виборчий округ №3; 8. ОСОБА_8 - виборчий округ №3; 9. ОСОБА_9 - виборчий округ №3; 10. ОСОБА_10 - виборчий округ №3; 11. ОСОБА_11 - виборчий округ №3 (а.с.47).

Однак, 30 вересня 2020 року Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області на підставі пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України прийняла постанову №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , якою постановила внести зміни у рішення (постанову від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині, що стосується реєстрації кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край і скасувати реєстрацію таких кандидатів у депутати від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край : ОСОБА_1 - перший кандидат; ОСОБА_2 - виборчий округ №2; ОСОБА_3 - виборчий округ №2; ОСОБА_4 - виборчий округ №2; ОСОБА_5 - виборчий округ №2; ОСОБА_6 - виборчий округ №2; ОСОБА_7 - виборчий округ №3; ОСОБА_8 - виборчий округ №3; ОСОБА_9 - виборчий округ №3; ОСОБА_10 - виборчий округ №3; ОСОБА_11 - виборчий округ №3 (а.с.50-51).

Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для скасування реєстрації кандидатів у депутати від Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край відповідно до пункту 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, стало недотримання Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу.

Зокрема, при звірці постанови від 25 вересня 2020 року №14 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій" із вимогами Виборчого кодексу України відповідачем було виявлено, що Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області прийняла на реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області документи від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край з порушенням частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України, яка передбачає, що організація партії повинна затверджувати територіальні списки кандидатів у депутати у кожному виборчому окрузі. Натомість Житомирська обласна організація політичної партії Наш край подала списки кандидатів у депутати лише по двох виборчих округах із чотирьох (а.с.50-51).

Позивач вважає дії Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області щодо скасування реєстрації осіб, які подані у списках Житомирської обласної організації політичної партії Наш край неправомірними, а постанову від 30 вересня 2020 року №18 протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8 Конституція України).

Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів. Згідно з частиною 1 статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування (стаття 1 Виборчого кодексу України).

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Статтею 6 Виборчого кодексу України закріплено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством (частини перша, четверта статті 6 Кодексу).

Не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом (частина восьма статті 7 Виборчого кодексу України).

Основні засади місцевих виборів визначені в статті 192 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до частини 2 вищезазначеної статті вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.

Виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: утворення виборчих округів; утворення дільничних виборчих комісій; складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації; голосування у день виборів; підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Згідно з частиною 1 статті 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Пунктами 4 та 5 частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України визначено, що до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови належить зокрема: реєстрація кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видача їм посвідчення; розгляд питання щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених цим Кодексом.

Згідно з статтею 11 Виборчого кодексу України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульований статтею 216 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 2 статті 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною 1 статті 217 Виборчого кодексу України, яка регулює порядок висування кандидатів організацією партії, передбачено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

Організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм) (частини 2, 4 статті 217 Виборчого кодексу України).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 Виборчого кодексу України, частина 1 якої передбачає, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Відповідно до частин 2 - 5 статті 219 Виборчого кодексу України організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

При цьому, кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

Таким чином, стаття 219 Виборчого кодексу України передбачає, що висування кандидатів у депутати здійснюється організацією політичної партії шляхом складання єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.

Більш того, стаття 219 Виборчого кодексу України визначає чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, зокрема й про те, що з числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі.

Зі змісту вищезазначеної норми вбачається, що Виборчий кодексу України містить імперативну норму щодо обов`язку організації партії сформувати та затвердити територіальний список кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі, та не передбачає можливості невисування партією кандидатів у окремих територіальних виборчих округах.

Установлена Виборчим кодексом України необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, зокрема, за умови отримання нею єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді.

Частина 1 статті 227 Виборчого кодексу України передбачає, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Відповідно до пунктів 1 та 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів; або ж у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, до яких, в тому числі належать всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати по всіх виборчих округах.

Таким чином, недотримання організацією політичної партії вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіального списку кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі, свідчить про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та згідно з пунктом 1 та 2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

Під час розгляду справи судом було безспірно встановлено та не заперечувалось позивачем, що Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край для реєстрації кандидатів в депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від цієї партії були подані єдиний виборчий список, який включав 11 кандидатів та територіальні виборчі списки по виборчому округу №2 та №3, які включали по 5 кандидатів кожен. Водночас, для виборів депутатів у Пулинській селищній раді Житомирського району Житомирської області було утворено чотири територіальних виборчих округи, по двох із яких (№1 та №4) Житомирська обласна організація політичної партії Наш край не подала до виборчої комісії територіальних виборчих списків.

Вказане свідчить про недотримання Житомирською обласною організацією політичної партії Наш край вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо порядку висування кандидатів та вимог пункту 3 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України щодо подання до територіальної виборчої комісії територіальних виборчих списки кандидатів у депутати по всіх виборчих округах.

Разом з тим, Пулинською селищною територіальною виборчою комісією Житомирського району Житомирської області вищезазначене враховано не було та 25 вересня 2020 року на підставі частини 6 статті 227 Виборчого кодексу України прийнято постанову №14, якою зареєстровано кандидатами в депутати до Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край 11 осіб, зазначених в єдиному виборчому списку політичної партії.

В подальшому, Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області прийняла оскаржувану у даній справі постанову від 30.09.2020 №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , якою скасувала реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край у зв`язку з порушенням партією вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу.

Статтею 231 Виборчого кодексу України врегульований порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Згідно з частиною 1 статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі:

1) звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто;

2) звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;

4) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання;

5) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним;

6) набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку;

7) порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій;

8) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Суд звертає увагу, що зазначений у частині 1 статті 231 Виборчого кодексу України перелік підстав для скасування реєстрації кандидата у депутати відповідної ради є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає. Більш того, такої підстави для скасування реєстрації кандидата у депутати, як порушення політичною партією порядку висування кандидатів, яке виявилось у недотриманні вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіальних виборчих списки кандидатів у депутати по кожному виборчому округу, вказана стаття не містить.

З дослідженої під час розгляду справи постанови від 30.09.2020 №18 вбачається, що при її прийнятті Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області керувалась пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України.

Так, зазначеною у пункті 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України підставою для скасування реєстрації кандидата у депутати є виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.

Відповідно до частини 2 статті 6 Виборчого кодексу України основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.

Статтею 10 Виборчого кодексу України, яка регулює відносини щодо права бути обраним, передбачено, що вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 193 Право бути кандидатом на місцевих виборах Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Статтею 70 Конституції України передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Відповідно до частини 2 статті 193 Виборчого кодексу України не може бути обраний депутатом, сільським, селищним, міським головою громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Таким чином, з системного аналізу вищезазначених норм вбачається, що вжитий у пункті 8 частини 1 статті 231 Виборчому кодексі України термін обставини, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом стосується тих вимог, яким повинна відповідати особа, яка балотується в депутати (а саме: вимог щодо віку, громадянства, дієздатності та відсутності судимості тощо) і в разі недотримання яких, особа втрачає право бути обраною.

Натомість, порушення політичною партією порядку висування кандидатів у депутати, а саме: не дотримання нею вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо формування територіальних виборчих списки кандидатів у депутати по кожному виборчому округу, згідно вимог закону не є обставиною, яка позбавляє особу права бути обраною.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що керуючись пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, при прийнятті постанови від 30.09.2020 №18 та скасуванні реєстрації кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край у зв`язку з порушенням партією вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу, Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області діяла не на підставі закону.

Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати з підстав, передбаченмх пунктом 8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.

Як вже було встановлено судом під час розгляду справи, підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 30.09.2020 №18 та скасування реєстрації кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край стало виявлене Пулинською селищною територіальною виборчою комісією Житомирського району Житомирської області порушення позивачем вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу.

Дослідженої під час розгляду справи довідкою від 24.09.2020 №6 про прийняття селищною територіальною виборчою комісією документів, поданих позивачем для реєстрації кандидатів у депутати, підтверджується, що єдиний виборчий список Житомирської обласної організацією політичної партії Наш край , а також територіальні виборчі списки кандидатів у депутати по виборчих округах №2 та №3 Пулинська селищна територіальна виборча комісія Житомирського району Житомирської області отримала 24 вересня 2020 року о 09 годині 10 хвилин.

З огляду на що, днем отримання відповідачем документів, що встановлюють факт порушенням позивачем вимог частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу, є 24 вересня 2020 року, оскільки саме цього дня позивач надав відповідачу територіальні виборчі списки кандидатів у депутати не по кожному виборчому округу. Даний факт не заперечується представником відповідача.

Разом з тим, оскаржувана у даній справі постанова була прийнята відповідачем 30 вересня 2020 року, що свідчить на користь висновку про порушення відповідачем визначеного в частині 2 статті 231 Виборчого кодексу України триденного строку.

З приводу доводів позивача про те, що оскаржувана постанова від 30.09.2020 №18 була прийнята відповідачем за відсутності кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , реєстрацію яких було скасовано, суд зазначає наступне.

Відповідно до абзацу 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.

Вищезазначена норма Виборчого кодексу України зобов`язує територіальну виборчу комісію належним чином повідомити кандидата у депутати про час розгляду комісією питання про скасування його реєстрації.

Разом з тим, відповідач під час розгляду справи не надав до суду жодних доказів повідомлення кандидатів у депутати від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край про розгляд питання про скасування їх реєстрації.

Вказане призвело до того, що прийняття оскаржуваної постанови від 30.09.2020 №18 здійснювалося за відсутності на засіданні комісії кандидатів у депутати від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , тобто з порушенням порядку, визначеного абзацом 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України.

Більш того, представник відповідача під час судового засідання не заперечувала порушення Пулинською селищною територіальною виборчою комісією Житомирського району Житомирської області вимог абзацу 3 частини 2 статті 231 Виборчого кодексу України щодо повідомлення кандидатів у депутати про розгляд питання щодо скасування їх реєстрації.

Встановлені під час розгляду справи порушення строків прийняття рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати, недотримання вимог щодо повідомлення кандидатів у депутати про розгляд питання про скасування їх реєстрації, в сукупності свідчать про порушення відповідачем визначеного частиною 2 статті 231 Виборчого кодексу України порядку при прийнятті оскаржуваної постанови від 30.09.2020 №18.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

При цьому суд відмічає, що "на підставі" означає, що суб`єкт владних повноважень: 1) повинен бути утворений у порядку, визначеному Конституцією та законами України; 2) зобов`язаний діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним; "у межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, а дії вчиняти відповідно до встановлених законом повноважень, не перевищуючи їх; "у спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний дотримуватися встановленої законом процедури і форми прийняття рішення або вчинення дії і повинен обирати лише визначені законом засоби; "з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано", тобто використання наданих суб`єкту владних повноважень повинно відповідати меті та завданням діяльності суб`єкта, які визначені нормативним актом, на підставі якого він діє; "обґрунтовано", тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). Рішення повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення.

Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б повністю спростували доводи позивача, не надав.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про протиправність постанови Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 30.09.2020 №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край , та наявність підстав для її скасування.

У зв`язку з цим, позовні вимоги Житомирської обласної організації політичної партії Наш край є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 2102,00 гривень.

Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних вимог Житомирської обласної організації політичної партії Наш край та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 2102,00 гривень.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246, 250, 255, 271-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Житомирської обласної організації політичної партії Наш край (вул.Перемоги, 53, м. Житомир, 10003; код ЄДРПОУ 40006563) до Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул.Незалежності, 13, смт. Пулини, Житомирська область, 12001; код ЄДРПОУ 43784123) про визнання протиправними дій та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області від 30.09.2020 №18 Про скасування рішення (постанови від 25.09.2020 №14) Про реєстрацію кандидатів у депутати Пулинської селищної ради Житомирського району Житомирської області від організацій політичних партій в частині від Житомирської обласної організації політичної партії Наш край .

Стягнути з Пулинської селищної територіальної виборчої комісії Житомирського району Житомирської області (вул. Незалежності, 13, смт. Пулини, Житомирська область, 12001; код ЄДРПОУ 43784123) на користь державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги у дводенний строк з дня його проголошення.

Рішення проголошено: 04 жовтня 2020 року о 18:44.

Головуючий суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969160
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/17321/20

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні