Рішення
від 04.10.2020 по справі 380/8201/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/8201/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2020 року 00 год. 42 хв.

Львівський окружний адміністративний суд в складі колегії суддів:

головуючий суддя Кедик М.В.,

суддя Грень Н.М.,

суддя Сакалош В.М.,

секретар судового засідання Курпіта П.І.,

за участю:

представник позивача Дегтяренко О.О.,

представник відповідача Гонсьор Г.А.,

представник третьої особи Смолинець Я.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Львові адміністративну справу за позовом Львівської обласної організації політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ) Віталія Кличка до Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівської обласної організації політичної партії Голос про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,-

в с т а н о в и в :

Львівська обласна організація політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ) Віталія Кличка (далі - ЛОО ПП УДАР ) звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області, в якому просить суд:

- визнати протиправною та скасувати постанову Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області від 28.09.2020 № 32, якою було відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рудківської міської ради, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року;

- зобов`язати Рудківську міську територіальну виборчу комісію Самбірського району Львівської області зареєструвати кандидатів у депутати Рудківської міської ради, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.

Ухвалою від 02.10.2020 суд відкрив провадження у справі та призначив справу до розгляду в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою від 03.10.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.

Протокольною ухвалою від 03.10.2020 суд залучив до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівську обласну організацію політичної партії «Голос» .

03.10.2020 суд задовольнив клопотання представника позивача про виклик у якості свідка ОСОБА_1 .

Ухвалою від 03.10.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 24.09.2020 о 16:10 хв. ЛОО ПП УДАР через представника ОСОБА_2 подала заяву про реєстрацію кандидатів у депутати до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області. Постановою Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області від 28.09.2020 № 32 відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рудківської міської ради, включених до виборчих списків єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ОСОБА_3 ) на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року. Підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що всупереч положенням ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України при формуванні виборчого списку по територіальному виборчому округу № 4 не дотримано вимог гендерного представництва, так як у вказаному списку під № 6 та № 7 ідуть представники чоловічої статі. При цьому територіальною виборчою комісією не було взято до уваги, що кандидат у списку під номером 7 гр. ОСОБА_1 подав особисту заяву про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати Рудківської міської ради Самбірського району ЛООПП УДАР та відповідно до частини четвертої статті 227 Виборчого кодексу України вважається виключеним з виборчих списків ЛОО ПП УДАР . Така заява гр. ОСОБА_1 була подана до Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області 27.09.2020, про що Рудківською міською територіальною виборчою комісією Самбірського району Львівської області 28.09.2020 року на ім`я ЛОО ПП УДАР було складено відповідне повідомлення № 10. Позивач вважає, що з моменту виключення гр. ОСОБА_1 з виборчих списків ЛОО ПП УДАР порушення вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України відсутнє.

Крім того зауважує, що подання заяви про відкликання відбулося до прийняття рішення Рудківською міською територіальною виборчою комісією Самбірського району Львівської області про відмову в реєстрації всіх депутатів Рудківської міської ради, включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року. Тому посилання у постанові Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області, на те, що сам факт порушення порядку висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області відбувся, і заява особи про відкликання заяви про згоду балотуватися від відповідної місцевої організації політичної партії не може скасовувати чи анулювувати дане порушення, позивач вважає безпідставним. У зв`язку з чим вважає постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, посилаючись на обставини, які викладені в позовній заяві та просив суд позов задовольнити.

Додатково зазначив, що у територіальному виборчому списку територіального виборчого округу № 4 помилково зазначено ОСОБА_1 кандидатом у депутати за номером 7, оскільки такий не мав наміру балотуватися до Рудківської міської ради.

Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву від 03.10.2020 (вх. № 3085), у якому зазначає, що в порушення вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України на зборах ЛОО ПП УДАР , які відбулися 19.09.2020 прийняте рішення про висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради та затверджено виборчі списки (єдиний та територіальні) з порушенням порядку висування кандидатів, а саме в територіальному виборчому списку по територіальному виборчому округу № 4 ЛОО ПП УДАР 6 і 7 номером ідуть представники чоловічої статті.

Звертає увагу, що порушення порядку висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради не заперечується позивачем, а навпаки визнається у позовній заяві, а також підтверджується рішенням зборів від 19.09.2020 та територіальним виборчим списком.

Вважає безпідставними посилання позивача, що з моменту виключення з 27.09.2020 гр. ОСОБА_1 з виборчих списків ЛООПП УДАР відсутнє порушення порядку висування кандидатів, передбаченого абзацом другим частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, оскільки порушення порядку висування відбулось ще 19.09.2020 на Зборах організації партії і є безумовною підставою для відмови у реєстрації.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечила із підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та просила у задоволенні позовних вимог відмовити.

Представник третьої особи у судовому засіданні проти позову заперечив, просив у задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, представника третьої особи, дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та пояснення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Львівська обласна організація політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ) Віталія Кличка (ЛОО ПП УДАР ) включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (код ЄДРПОУ 36992464).

Рішенням зборів ЛОО ПП УДАР про висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області від 19 вересня 2020 року, погодженого на підставі рішення політичної ради політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ) Віталія Кличка від 20 вересня 2020 року № 151/20, висунуто кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області та затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ЛОО ПП УДАР на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Територіальний виборчий список кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» у територіальному виборчому окрузі № 4 на Зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 19 вересня 2020 року (Додаток до рішення Зборів ЛОО ПП Удар від 20 вересня 2020 року № 151/20) включає в себе 7 кандидатів: № 1 - ОСОБА_4 , № 2 - ОСОБА_5 , № 3 - ОСОБА_6 , № 4 - ОСОБА_7 , № 5 - ОСОБА_8 , № 6 - ОСОБА_9 , № 7 - ОСОБА_1 .

24.09.2020 ЛОО ПП УДАР через представника ОСОБА_2 подала заяву, в якій просила зареєструвати кандидатів у депутати Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від ЛОО ПП УДАР , сформованих та затверджених на зборах ЛОО ПП УДАР , що відбулися 19 вересня 2020 року.

Відповідно до довідки № 13 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року представник ЛОО ПП УДАР ОСОБА_2 подала, а Рудківська міська територіальна виборча комісія Самбірського району Львівської області, в особі члена територіальної виборчої комісії ОСОБА_10 , прийняла 24 вересня 2020 року о 16 год. 10 хв. такі документи:

- заяву про реєстрацію кандидатів у депутати ЛОО ПП УДАР (1 арк.);

- рішення зборів ЛОО ПП УДАР про висування кандидатів у депутата (1 арк.);

- єдиний виборчий список кандидатів у депутати від ЛООПП УДАР (13 арк.);

- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від ЛООПП УДАР (17 арк.);

- заяви осіб, включених до виборчих списків кандидати депутати від ЛООПП УДАР (25 арк.);

- автобіографії осіб, включених до виборчих списків у депутати ЛООПП УДАР (25 арк.);

- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного з кандидатів у депутати (25 арк.);

- документи про внесення грошової застави (1 арк.);

- фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від ЛООПП УДАР розміром 4x6 см (по одній фотографії кожного з кандидатів) (25 арк.);

- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжки, або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати (25 арк.);

- передвиборна програма ЛОО ПП УДАР кандидатів у депутати до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області (1 арк.);

- заява про реєстрацію представника ЛОО ПП УДАР у територіальні виборчій комісії з правом дорадчого голосу разом з копією паспорта громадянина України запропонованої особі (1 арк.);

- копія рішення Ради ЛООПП УДАР про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (1 арк.);

- електронний носій (1 шт.).

Рудківська міська територіальна виборча комісія надіслала до ЛОО ПП УДАР повідомлення від 26.09.2020 вих. № 08, в якому розглянувши зазначені документи, вказала про виявилені недоліки в поданих документах, а саме: в заяві гр. ОСОБА_11 про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини відсутня дата підписання заяви; в заяві гр. ОСОБА_4 не зазначений номер територіального виборчого округу, в який він балотуватиметься; в заяві гр. ОСОБА_12 про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини не вказана дата підписання заяви. Також зазначила, що під час формування територіального виборчого списку по територіальному виборчому округу № 4 кандидатів у депутати до Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області порушено вимоги абзацу другого частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

До Рудківської міської територіальної виборчої комісії 27.09.2020 представник ЛОО ПП УДАР ОСОБА_2 подала заяву на усунення недоліків (вх. № 28 від 27.09.2020) та просила прийняти документи:

- заяву про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини гр. ОСОБА_11 ;

- заяву гр. ОСОБА_4 ;

- заяву про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини гр. ОСОБА_12 ;

- заяву ОСОБА_1 від 27.09.2020 до Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області про відкликання своєї заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області від ЛООПП УДАР на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

Рудківська міська територіальна виборча комісія Самбірського району Львівської області 28.09.2020 за вих. № 10 скерувала повідомлення ЛОО ПП УДАР про те, що гр. ОСОБА_1 27.09.2020 подав до Рудківської МТВК заяву про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від ЛОО ПП УДАР на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

28 вересня 2020 року о 20 год. 20 хв. Рудківська міська територіальна виборча комісія Самбірського району Львівської області прийняла постанову № 32 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» , якою відмовила в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рудківської міської ради включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.

Як правову підставу прийняття такої постанови Рудківська МТВК зазначила на порушення встановленого абзацом другим частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України порядку висування кандидатів, а саме в територіальному виборчому списку по територіальному виборчому округу № 4 ЛОО ПП УДАР 6 і 7 номером ідуть представники чоловічої статі, що є підставою для відмови територіальної виборчої комісії в реєстрації всіх кандидатів у депутати включених до виборчих списків місцевої організації політичної партії згідно з пунктом першим частини першої статті 230 Виборчого кодексу України.

Крім того, в рішенні Рудківська міська територіальна виборча комісія Самбірського району Львівської області, дійшла висновку, що сам факт порушення порядку висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області відбувся, і заява особи про відкликання заяви про згоду балотуватися від відповідної місцевої організації політичної партії не може скасовувати чи анульовувати дане порушення ЛООПП УДАР .

Позивач вважає постанову Рудківської МТВК протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Даючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Відповідно до частини першої статті 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом.

Згідно з пунктом 3 частини першої статті 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Приписами абзацу першого частини першої статті 20 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Частина перша статті 22 Виборчого кодексу України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно із частинами першою, другою статті 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Відповідно до частини першої статті 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

За змістом частини першої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Ця стаття кореспондується з положеннями Виборчого кодексу України, а саме частиною першою статті 64 цього Кодексу, у якій зазначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Пунктом 4 частини першої статті 196 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (частина перша статті 219 Виборчого кодексу України).

Відповідно до частин третьої, шостої статті 219 Виборчого кодексу України організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

За нормами частин восьмої, дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).

За нормами ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України Виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею вичерпного переліку документів, який визначений пунктами 1-12 цієї статті.

Територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи (частина друга статті 222 Виборчого кодексу України).

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений ст. 227 Виборчого кодексу України.

Так, відповідно до частини 1 ст. 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Згідно з частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 4 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

У частині шостій статті 227 Виборчого кодексу України зазначено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною сьомою статті 227 Виборчого кодексу України встановлено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Відповідно до частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» .

За змістом частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною четвертою статті 230 Виборчого кодексу України встановлено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Як встановлено судом, спірною постановою від 28 вересня 2020 року № 32 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Рудківської міської ради включених до виборчих списків (єдиного та територіальних) Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, у зв`язку з порушенням встановленого абз. 2 частини 9 ст. 219 Виборчого кодексу України порядку висування кандидатів, а саме в територіальному виборчому списку по територіальному виборчому округу № 4 ЛООПП УДАР 6 і 7 номером ідуть представники чоловічої статі.

Крім того, в рішенні Рудківська міська територіальна виборча комісія Самбірського району Львівської області, дійшла висновку, що сам факт порушення порядку висування кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області відбувся, і заява особи про відкликання заяви про згоду балотуватися від відповідної місцевої організації політичної партії не може скасовувати чи анульовувати дане порушення ЛООПП УДАР .

Так, територіальний виборчий список кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» у територіальному виборчому окрузі № 4 на Зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 19 вересня 2020 року (Додаток до рішення Зборів ЛОО ПП Удар від 20 вересня 2020 року № 151/20), який був поданий 24.09.2020 о 16 год 10 хв. як додаток до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Рудківської міської ради включає в себе 7 кандидатів, серед яких номерами 6-7 зазначені у наступному порядку: № 6 ОСОБА_9 , № 7 ОСОБА_1 .

Суд зазначає, що позивач не заперечує той факт, що в територіальному виборчому списку по територіальному виборчому округу № 4 ЛООПП УДАР 6 і 7 номером ідуть представники чоловічої статі.

Як на підставу для задоволення позовних вимог позивач посилається на те, що з моменту виключення гр. ОСОБА_1 з виборчих списків ЛООПП УДАР на підставі його заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися від відповідної місцевої організації політичної партії, порушення вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України відсутнє.

Проте, відповідно до частини сьомої статті 227 Виборчого кодексу України список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Аналіз наведеної норми дає підстави дійти висновку, що вказаною нормою законодавець в імперативному порядку забороняє змінювати після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією:

- список і черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, визначені організацією партії ; а також

- список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії.

З огляду на вищевикладене, сам по собі факт подання заяви про відкликання своєї заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати не усуває порушення вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, оскільки територіальний виборчий список кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» у територіальному виборчому окрузі № 4 на Зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 19 вересня 2020 року не відповідав вимогам Виборчого кодексу України.

При цьому пунктом 2 частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України передбачено, що виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).

Ненадання такого документу відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України є підставою для відмови у реєстрації.

Як встановлено судом ЛОО ПП УДАР подано лише один територіальний виборчий список кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» у територіальному виборчому окрузі № 4 на Зборах цієї організації політичної партії, що відбулися 19 вересня 2020 року, погоджений на підставі рішення Політичної ради політичної партії Удар (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» (Додаток до рішення Зборів ЛОО ПП Удар від 20 вересня 2020 року № 151/20), який був поданий 24.09.2020 о 16 год 10 хв. як додаток до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати Рудківської міської ради.

Іншого територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 4 ЛОО ПП УДАР до Рудківської МТВК подано не було.

Також представник позивача у судовому засіданні наполягав на помилковості внесення ОСОБА_1 під номером 7 у територіальний виборчий список кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» у територіальному виборчому окрузі № 4.

З цього приводу суд зазначає що, нормою частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Отже, з аналізу норми частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України слідує, що законодавець допускає можливість усунення виявлених у поданих для реєстрації кандидатів у депутати документах помилок і неточностей, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, при цьому, наявність таких помилок і неточностей не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

Проте, як вже зазначено вище, іншого територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 4 ЛОО ПП УДАР до Рудківської МТВК, окрім того який був поданий 24.09.2020 о 16 год. 10 хв., подано не було.

Суд зазначає, що порушення встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів є беззаперечною підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати у багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Відтак, отримавши виборчі списки, які складені з порушенням встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів, Рудківська МТВК правомірно прийняла рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків.

Враховуючи зазначене суд вважає посилання позивача на відсутність порушення вимог абзацу другого частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України у зв`язку з подання гр. ОСОБА_1 заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати Рудківської міської ради Самбірського району ЛООПП УДАР безпідставними та такими, що не ґрунтуються на вимогах виборчого законодавства.

Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято постанову від 28 вересня 2020 року № 32 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Рудківської міської ради Самбірського району Львівської області висунутих Львівською обласною організацією політичної партії УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи ) Віталія Кличка , оскільки ЛООПП УДАР порушено встановлений Виборчим кодексом України порядок висування кандидатів у депутати.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч. 1 ст. 9 КАС України).

Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що відповідачем дотримано всіх вимог чинного законодавства під час винесення оскарженої постанови, тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Щодо судового збору, то такий на підставі статті 139 КАС України покладається на позивача.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 273, 278, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

вирішив:

У задоволенні позову Львівської обласної організації політичної партії «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи» ) Віталія Кличка» (вул. Млинова, 8в, м. Львів, 79020) до Рудківської міської територіальної виборчої комісії Самбірського району Львівської області (пл. Відродження, 22, м. Рудки, Самбірський район, Львівська область, 81440), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Львівської обласної організації політичної партії «Голос» (вул. Професора Буйка, 2, м. Львів, 79034) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який постановив рішення. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст судового рішення складений 04.10.2020.

Головуючий суддя Кедик М.В.

Суддя Грень Н.М.

Суддя Сакалош В.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969192
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/8201/20

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Тарас Володимирович

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кедик Марія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні