Рішення
від 04.10.2020 по справі 500/2889/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2889/20

04 жовтня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі головуючого судді Баранюка А.З., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Тернопільської територіальної організації політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка до Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 28.09.2020 року №22 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Великоберезовицької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка; зобов`язання Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Великоберезовицької селищної ради на підставі документів, поданих 24.09.2020 року представником політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" Чудиком А.І.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем не було допущено порушення вимог законодавства при внесенні грошової застави. Оскільки, внесення такої застави Політичною партією "Радикальна Партія Олега Ляшка", згідно платіжного доручення № 268 від 21.09.2020, відповідає вимогам ст. 225 Виборчого кодексу України та постанові Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 "Про порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах".

Ухвалою судді від 04.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №500/2889/20.

Представник позивача в судове засідання не прибув, подав до суду клопотання про розгляд даної справи у письмовому провадженні без його участі.

Представник відповідача в судове засідання також не прибув, подав до суду клопотання про розгляд справи без його участі у письмовому провадженні.

Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

04 вересня 2020 року на ХХVІІ з`їзді партії прийнято рішення №2 про участь місцевих (місцевих та територіальних) організацій політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" у місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року.

Рішенням конференції Тернопільської територіальної організації політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка від 17.09.2020, Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка затвердила Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Великоберезовицької селищної ради.

Позивачем 24.09.2020 подано до Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області документи для реєстрації кандидатів в депутати Великоберезовицької селищної ради Тернопільського району Тернопільської області від політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка".

Однак, 28 вересня 2020 року відповідачем прийнято постанову № 22 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Великоберезовицької селищної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка".

Підставою для такої відмови слугувало те, що у платіжному дорученні № 268 від 21 вересня 2020 року платником вказано політичну партію "Радикальна Партія Олега Ляшка", що суперечить п. 5 ч. 1 ст. 222, абзацу 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та постанові Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 "Про порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах".

Не погодившись із такою постановою та вважаючи її протиправною позивач звернувся до суду із відповідним позовом.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-ІХ (далі Виборчий кодекс України).

Згідно до п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться зокрема, місцеві вибори.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах визначає Розділ XXXVII Виборчого кодексу України.

Так, ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначенні ст. 222 Виборчого кодексу України.

Згідно п. 5 ч. 1 цієї статті, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема, документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.

Тобто, одним з документів, що повинні в обов`язкову порядку подаватися до міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати включених до територіальних виборчих списків організації партії, є документ про внесення грошової застави.

Відповідно до абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України, організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Частиною 7 ст. 225 Виборчого кодексу України, передбачено, що порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Постановою Центральної виборчою комісією від 21 серпня 2020 року № 193 затверджено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах (далі Порядок № 193).

Згідно п. 3 Порядку № 193 грошова застава вноситься такими суб`єктами:

місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

особою, яка висувається кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом самовисування в багатомандатному виборчому окрузі;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

особою, яка висувається кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Аналізуючи вищенаведені норми, суд дійшов висновку, що організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати міської ради або організація відповідної партії вищого рівня, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема, відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Суд зазначає, що підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Бережанської міської ради Тернопільського району Тернопільської області, стало те, що грошова застава була внесена з порушенням вимог п. 5 ч. 1 ст. 222, абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193. Тобто, територіальною виборчою комісією виявлено, що грошову заставу внесено не Тернопільською територіальною організацією Радикальної Партії Олега Ляшка, яка висунула кандидатів на посади депутатів, а політичною партією Радикальна Партія Олега Ляшка .

Однак, суд не погоджується з такою позицією відповідача з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 № 2365-ІІІ (далі Закон № 2365-ІІІ), політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Статтею 3 Закону № 2365-ІІІ визначено, що політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.

Згідно ч. 9 ст. 9 Закону № 2365-ІІІ, обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії та інші структурні утворення, передбачені статутом партії, використовують повне найменування політичної партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі політичної партії.

Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.10.2010 зареєстровано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка .

Відповідно до п. 4.1. Статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (нова редакція) (а. с. 12-33), затвердженого протоколом від 25.07.2020 № 1 (далі Статут), організаційну структура Партії складають:

первинні осередки Партії;

місцеві організації Партії;

територіальні організаці Партії.

Згідно п. 4.3 Статуту, організації партії використовують найменування Партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі Партії, визначені цим Статутом у відповідності до адміністративно-територіального устрою України.

На підставі п. 4.4. Статуту, для кожної організації Партії керівними органами вищого рівня є:

керівні органи організацій Партії вищого рівня (п. 4.4.1.);

центральні керівні органи Партії (п. 4.4.2.).

Згідно з п. 17.1. Статуту, територіальна організація Партії створюється згідно з існуючою системою адміністративно-територіального устрою України в межах АРК, областей, міст Києва та Севастополя без статусу юридичної особи.

Свідоцтвом про реєстрацію структурних утворень політичної партії від 09.02.2011 № 164 підтверджується реєстрація Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка.

Проаналізувавши правові норми Закону № 2365-ІІІ та Статут, який, зокрема, визначає місце обласних осередків в організаційній структурі політичної партії, суд дійшов висновку, що політична партія Радикальна партія Олега Ляшка відносно Тернопільської територіальної організації політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка , в розумінні ст. 225 Виборчого кодексу України та п. 3 Порядку № 193, є організацією відповідної політичної партії вищого рівня.

Таким чином, оскільки політична партія Радикальна партія Олега Ляшка є організацією вищого рівня Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка, сплата грошової застави політичною партією замість Тернопільської територіальної організації політичної партії Радикальна Партія Олега Ляшка , яка висунула кандидатів на посади депутатів, відповідає вимогам передбаченим п. 5 ч. 1 ст. 222, абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та Порядку № 193.

Крім цього, суд звертає увагу, що відповідно до ч. 6 ст. 14 Закону № 2365-ІІІ політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі.

Крім того, п. 29.9. Статуту передбачає, що обов`язок відкриття рахунків в установах банку покладений саме на партію.

Зважаючи на те, що позивач не зареєстрований як юридична особа, відповідно не має відкритих банківських рахунків, що у свою чергу унеможливлює сплату грошової застави безпосередньо Тернопільською територіальною організацією Радикальної Партії Олега Ляшка.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що приймаючи оскаржувану постанову від 28.09.2020 року № 22 відповідач діяв не у спосіб, визначений чинним законодавством України та не у межах своїх повноважень. Тому дана постанова підлягає скасуванню, оскільки політична партія Радикальна партія Олега Ляшка є організацією вищого рівня Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка, що у свою чергу надає політичній партії право сплатити грошову заставу у спірних правовідносинах.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти зареєструвати кандидатів в депутати Великоберезовицької селищної ради на підставі документів, поданих 24.09.2020 року представником політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" Чудиком А.І., то суд вважає, що для повного захисту порушених прав позивача та у зв`язку з тим, що висування кандидатів у депутати розпочинається за сорок днів до дня голосування (з 15 вересня) і закінчується за тридцять днів до дня голосування (до 24 вересня), така вимога також підлягає задоволенню.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.

З огляду на підпункт 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить один розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України Про судовий збір судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік від 14.11.2019 №294-IХ установлено, що у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року становить 2102,00 гривні.

Отже, зважаючи на те, що позов задоволено, з урахуванням правил розподілу судових витрат, з відповідача належить стягнути судовий збір у розмірі 2102,00 грн.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області від 28.09.2020 року №22 "Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Великоберезовицької селищної ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка".

Зобов`язати Великоберезовицьку селищну територіальну виборчу комісію Тернопільського району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Великоберезовицької селищної ради на підставі документів, поданих 24.09.2020 року представником політичної партії "Радикальна Партія Олега Ляшка" Чудиком А.І.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Великоберезовицької селищної територіальної виборчої комісії Тернопільського району Тернопільської області на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.

Реквізити учасників справи:

позивач: Тернопільська територіальна організація політичної партії "Радикальна партія Олега Ляшка" місцезнаходження вул. Карпенка, 30/33, м. Тернопіль, 46018;

відповідач: Бережанська міська територіальна виборча комісія Тернопільського району Тернопільської області місцезнаходження вул. Микулинецька, 42, смт. Велика Березовиця, Тернопільський район, Тернопільська область, 47724, код ЄДРПОУ 43790624.

Головуючий суддя Баранюк А.З.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.10.2020
Оприлюднено04.10.2020
Номер документу91969221
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2889/20

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні