Рішення
від 03.10.2020 по справі 520/13438/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 жовтня 2020 р. № 520/13438/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Севастьяненко К.О.

за участю:

секретаря судового засідання - Жукової О.С.,

представника позивача - Лук`янчикова О.М.,

розглянувши в місті Харкові в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Зміївської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області про скасування постанови, зобов`язати вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

Харківська обласна організація Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Зміївської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області, в якому просить суд:

- скасувати постанову Зміївської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Харківською обласною організацією Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" №16 від 28 вересня 2020 року;

- зобов`язати Зміївську міську територіальну виборчу комісію Чугуївського району Харківської області повторно розглянути документи, подані для реєстрації кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Харківською обласною організацією Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

- судові витрати покласти на відповідача.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що постанова Зміївської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області від 28 вересня 2020 року № 16 необгрунтована, суперечить законодавству України та підлягає скасуванню. Позивач звертає увагу, що підставами для відмови у реєстрації кандидатів у депутати стала відсутність заяв про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії та єдиного та територіального виборчих списків, оформлених у відповідності до вимог постанови ЦВК №147 від 28 липня 2020 року. Проте позивач стверджує, що заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ", про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, були своєчасно надані (двічі) Зміївській міській територіальній виборчій комісії Чугуївського району Харківської області, містять всю інформацію, яка вимагається п. 6 ч. 1 ст.222 ВКУ та відповідають формі, встановленій Постановою ЦВК Про форми виборчої документації, рекомендовані для використання під час організації підготовки та проведення місцевих виборів від 14 серпня 2020 року № 177. Також, уповноваженим представником було подано нові територіальні виборчі списки та попередньо наданий територіальний виборчий список кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області у територіальному виборчому окрузі № 3 в редакції наданій 28 вересня 2020 року став територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області у територіальному виборчому окрузі №4. Попередньо наданий територіальний виборчий список кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області у територіальному виборчому окрузі №4 в редакції наданій 28 вересня 2020 року став територіальним виборчим списком кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області у територіальному виборчому окрузі №3 . Проте в мотивувальній частині оскаржуваної постанови не зазначено, в чому саме полягає невідповідність оформлення єдиного та територіальних списків формам, затвердженим Постановою ЦВК Про форми виборчих списків кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної в місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) та переліку кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), висунутих місцевою організацією політичної партії від 28 липня 2020 року № 147. Також відповідачем не зазначена в чому саме полягає невідповідність єдиного та територіальних списків, поданих ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ", вимогам Виборчого кодексу України.

Від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач проти позову заперечував, посилаючись на безпідставність та необґрунтованість позовних вимог, оскільки Харківською обласною організацією Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" порушено вимоги Виборчого кодексу України від 19.12.2019 № 396-IX та не надано до заяви про реєстрацію кандидатів в депутати Зміївської міської ради від Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" необхідних документів.

Представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд позов задовольнити з підстав та мотивів, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, місце та час був повідомлений належним чином, у відзиві на позов зазначив про розгляд справи без його участі.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено, що 24 вересня 2020 року представником Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" був поданий комплект документів, щодо реєстрації кандидатів в депутати Зміївської міської ради від Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

За результатом розгляду наданих документів, членами комісії були виявлені недоліки, про які було повідомлено представника ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ" телефонограмою від 27.09.2020 та запропоновано надати уточнені документи в строк визначений абзацом 3 частини 3 статті 230 ВКУ, що не заперечувалось представником позивача в судовому засіданні.

28 вересня представником ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ" надано до виборчої комісії уточнені документи в загальній кількості 53 аркуші, а саме - єдиний виборчий список на 5 аркушах, територіальний виборчий список по округу №3 та округу №4 на 4 аркушах, заяви осіб, включених до виборчих списків про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії у кількості 22 заяви, заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів у кількості 22 заяви .

За результатом розгляду наданих уточнених документів Зміївська міська територіальна виборча комісія Чугуївського району Харківської області керуючись частиною першою статті 222, пунктом першим частини другої статті 230, частиною третьою статті 230 Виборчого кодексу України відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області включених до єдиного і територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020року у зв`язку з відсутністю передбачених Виборчим кодексом України документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, а саме: заяв про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, єдиного та територіального виборчих списків, оформлених у відповідності до вимог постанови ЦВК №147 від 28 липня 2020року.

Позивач вважає таку постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з даним позовом.

Вирішуючи позовні вимоги по суті, суд виходить з наступного.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.

Так, відповідно до приписів означеної норми, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

При цьому, вказаною статтею також визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Як встановлено судом, під час розгляду заяви позивача від 24.09.2020 комісією було встановлено ряд недоліків, а саме:

- в наданих заявах про згоду балотуватись від кандидатів в депутати ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ" не дотримано вимоги про зазначення інформації про відсутність представницького мандата, заява не відповідає формі визначеній додатком 10 до постанови ЦВК №177 від 14.08.2020 року. В даному випадку всі кандидати в депутати, окрім першого номера в своїх заявах зазначили, що вони зобов`язуються скласти інший представницький мандат та одразу зазначають, що представницький мандат відсутній;

- заява про згоду балотуватись від першого номера в єдиному виборчому списку взагалі адресована Чугуївській районній територіальній виборчій комісії Харківської області та в даній заяві ОСОБА_1 дає згоду балотуватися кандидатом в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області. Інша заява про відсутність заборгованості зі сплати аліментів також адресована Чугуївській районній територіальній виборчій комісії Харківської області та в ній зазначено про висування ОСОБА_1 кандидатом в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області;

- в заяві про згоду балотуватись кандидатом в депутати ОСОБА_2 зазначено лише, що вона бере на себе зобов`язання скласти інший представницький мандат. А в заяві ОСОБА_2 про відсутність заборгованості зі сплати аліментів зазначено, що дана кандидатура висунута кандидатом у депутати лише у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та не зазначено територіальний виборчий округ до якої її включено;

- в заяві ОСОБА_3 про відсутність заборгованості зі сплати аліментів зазначено, що він висунутий партією кандидатом у депутати у єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі № 4 з виборів депутатів Чугуївської районної ради Харківської області;

- надано єдиний виборчий список кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району, затвердженого рішенням загальних зборів Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" від 22 вересня 2020року № 13, проте рішення цих загальних зборів надано до виборчої комісії без зазначення номеру рішення.

Також судом встановлено, що відповідно до наданого 24 вересня 2020 року єдиного виборчого списку кандидатами в депутати по 3 територіальному виборчому округу зазначено: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

Відповідно до наданого 24 вересня 2020 року єдиного виборчого списку кандидатами в депутати по 4 територіальному виборчому округу зазначено: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_3

28.09.2020 року представник ХООПП "ЗА МАЙБУТНЄ" надала уточнені документи серед яких містились нові заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії. В новій редакції даних заяв ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_3 зазначали, що вони надають згоду балотуватись по територіальному виборчому округу №3, а не №4, як зазначали раніше, та ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 зазначали, що вони надають згоду балотуватись по територіальному виборчому округу №4, а не №3.

Окрім того в наданому до виборчої комісії 28 вересня 2020року єдиному виборчому списку було надано лише 21 (двадцять одного) кандидата в депутати до Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області, так при вивченні наданого єдиного списку було виявлено відсутність кандидата в депутати до Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області - ОСОБА_13 , яка зазначена №20 в єдиному виборчому списку, наданому 24 вересня 2020року.

Суд звертає увагу, що виправляючи виявлені недоліки у поданих документах позивач 28 вересня 2020 року фактично надав інший пакет документів, а саме нову редакцію єдиного виборчого списку, в якій раніше зазначений територіальний виборчий округ № 3 замінено на територіальний виборчий округ № 4, а раніше зазначений територіальний виборчий округ № 4 замінено на територіальний виборчий округ № 3 та виключено ОСОБА_13 з єдиного виборчого списку.

Таким чином в новій редакції наданих єдиного та територіальних виборчих списків кандидатами в депутати по 3 територіальному виборчому округу зазначено: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_3 , а кандидатами в депутати по 4 територіальному виборчому округу зазначено: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8 .

При цьому в усіх наданих до територіальної виборчої комісії заявах (окрім заяви першого кандидата) зазначалось одночасно про обов`язок скласти інший представницький мандат та зазначалась інформація про відсутність такого мандату. Належних пояснень в обґрунтування вказаної обставини представником позивача в судовому засіданні не надано.

Отже суд дійшов висновку, що позивач, усуваючи недоліки документів доданих до заяви від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів в депутати Зміївської міської ради від Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" фактично надав інший пакет документів для реєстрації кандидатів.

Тобто, вищевказані недоліки позивачем станом на 28.09.2020 усунуті не були, а тому суд погоджується з висновком комісії про те, що необхідні для реєстрації документи з уточненнями, згідно повідомлення від 27.09.2020, не надійшли у цей строк, а тому вважаються відсутніми.

Пунктом другим частини першої статті 230 Виборчого кодексу України зазначено, що Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1 - 5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Отже, суд вважає, що при прийнятті спірної постанови Зміївською міською територіальною виборчою комісією, як суб`єктом владних повноважень, доведено наявність правових підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Зміївської міської ради Чугуївського району Харківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Харківською обласною організацією Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ".

Слід також окремо зазначити, що частиною сьомою статті 227 Виборчого кодексу України визначено, що список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Отже позивачем, крім іншого порушено вимоги ч. 7 ст. 227 Виборчого кодексу України та змінено перелік кандидатів в депутати включених до територіального виборчого округу №3 та №4 після подачі до Зміївської міської територіальної виборчої комісії 24 вересня 2020 року документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати Зміївської міської ради.

Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, суд приходить до переконання про доведеність відповідачем правомірності прийнятого рішення та відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить у розмірі 1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102 грн).

Відповідно до положень ст.ст.139-143 КАС України, з урахуванням висновків суду про відмову у задоволенні позову, суд робить висновок про стягнення з Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" судового збору у розмірі 2102,00 грн. на користь Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 139, 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" до Зміївської міської територіальної виборчої комісії Чугуївського району Харківської області скасування постанови територіальної виборчої комісії - відмовити.

Стягнути з Харківської обласної організації Політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" (вул. Соборна, буд. 44, смт. Коротич, Харківський район, Харківська область, 62454, код ЄДРПОУ36818462) на користь Державного бюджету в особі Державної судової адміністрації України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, код ЄДРПОУ 26255795) судовий збір в сумі 2102,00 грн. (дві тисяч сто дві гривні 00 коп.).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного суду за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Повне рішення суду складено та проголошено у судовому засіданні 03 жовтня 2020 року о 19:21год.

Суддя Севастьяненко К.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91969223
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/13438/2020

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Севастьяненко К.О.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Севастьяненко К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні