П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 600/1613/20-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Анісімов Олег Валерійович
Суддя-доповідач - Мацький Є.М.
04 жовтня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Мацького Є.М.
суддів: Залімського І. Г. Сушка О.О. ,
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі за адміністративним позовом Хотинської районної організації "Партія Зелених України" до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області про визнання постанови протиправною,
В С Т А Н О В И В :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
1. 29 вересня 2020 року Хотинська районна організація "Партія Зелених України" (далі - позивач) звернулась до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області (далі - відповідач), в якому просило:
1.1. визнати Постанову №17 Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 24 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» , протиправною.
1.2. зобов`язати Хотинську міську територіальну виборчу комісію Дністровського району Чернівецької області зареєструвати на паперових носіях списки кандидатів у депутати Хотинської міської ради з виправленими технічними помилками, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» .
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
2. 30 вересня 2020 року рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду позовні вимоги задоволено.
2.1. Визнано протиправною та скасовано Постанову №17 Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області від 24 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації Партія Зелених України .
2.2. Зобов`язано Хотинську міську територіальну виборчу комісію Дністровського району Чернівецької області зареєструвати на паперових носіях списки кандидатів у депутати Хотинської міської ради з виправленими технічними помилками, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації Партія Зелених України .
2.3. Стягнуто у спеціальний фонд Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві гривні) грн. 00 коп.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ДОВОДІВ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ
3. Апелянт Ковальова М.К., представник Хотинської районної організації " Наш край" у Хотинській територіальній виборчій комісії Дністровського району Чернівецької області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просила його скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
4. Апелянт зазначила, що голова виборчої комісії Попова С.С. на судових засіданнях висловлювала свою особисту позицію, ігноруючи рішення комісії та всупереч позиції колегіального органу. Судом першої інстанції не враховано, що представником позивача подано до територіальної виборчої комісії документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, зі змісту яких вбачається порушення частини 9 статті 219 ВК України. Суд першої інстанції в своєму рішенні безпідставно послався на те, що нібито, відповідно до електронних документів, які подані представником позивача, таких порушень не вбачається, а списки відповідають положенню частині 9 статті 219 ВК України. Однак наведене не відповідає дійсності. Електронна версія списку Хотинської районної організації " Партія зелених України" повністю відповідала паперовому варіанту.
ІІ. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
5. Згідно свідоцтва про державну реєстрацію об`єднання громадян від 22 січня 2001 року №10 Хотинська районна організація «Партія Зелених України» зареєстрована як об`єднання громадян (а.с. 17).
6. З метою участі у виборчому процесі, враховуючи рішення Політичної ради Партії Зелених України від 19 вересня 2020 року №11, конференцією Хотинської районної організації «Партія Зелених України» прийнято рішення від 15 вересня 2020 року про висування кандидатів у депутати Хотинської міської об`єднаної територіальної громади (а.с. 51).
7. Згідно довідки Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області №4 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року 23.09.2020 року о 17 год. 32 хв. представник Хотинської районної організації «Партія Зелених України» подав до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області документи про реєстрацію кандидатів у депутати, а саме: заяву про реєстрацію кандидатів у депутати; рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердження єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків; єдиний виборчий список та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на паперових носіях; передвиборчу програму організації партії; документ про внесення організацією партії грошової застави; заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися; автобіографію кандидатів на паперовому носії та в електронному вигляді; заяву про наявність (відсутність) заборгованості зі спати аліментів та утримання дитини; по одній фотографії кандидата у депутати; копії першої та другої сторінок паспорта (а.с. 47).
8. За результатами розгляду поданих Хотинською районною організацією «Партія Зелених України» документів Хотинською міською територіальною виборчою комісією Дністровського району Чернівецької області 24.09.2020 року о 18:30 год. прийнято постанову №17 «Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» (20 кандидатів в депутати)» , згідно якої відмовлено Хотинській районній організації «Партія Зелених України» в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного і територіального виборчих списів кандидатів у депутати Хотинській районній організації «Партія Зелених України» .
9. Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії не забезпечила присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) не витримана вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (а.с. 9).
10. Позивачем 25.09.2020 року до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області подано заяву-повідомлення від 23.09.2020 року, в якій зазначено прохання не розглядати документи, подані на реєстрацію кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» а саме: єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» ; територіальний виборчий список у депутати у територіальному окрузі №3, у зв`язку з допущеного технічною помилкою. Натомість, вказано, що позивачем подаються уточнені документи, а саме: єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» ; територіальний виборчий список у депутати у територіальному окрузі №3 (а.с. 50).
11. Розгляд заяви-повідомлення Хотинській районній організації «Партія Зелених України» від 23.09.2020 року включено до порядку денного засідання Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області 25.09.2020 року (а.с. 53).
ІІІ. ДОВОДИ СТОРІН
12. Позивач зазначав, що 3 вересня 2020 року до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області у встановленому Виборчим Кодексом України порядку Хотинська районна організація «Партія Зелених України» подала заяву та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» .
13. Проте, 24 вересня 2020 року відповідно до Постанови №17 Хотинська міська територіальна виборча комісія вирішила відмовити Хотинській районній організації «Партія Зелених України» в реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» , у зв`язку з недотриманням організацією партії під час формування єдиного та територіального виборчого списків вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
14. Будь-які інші зауваження, причини для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» у Хотинської міської територіальної виборчої комісії - відсутні.
15. Разом з цим представник позивача вказав, що Головою Хотинської районної організації «Партія Зелених України» на даний час являється ОСОБА_2 . В останній період голову Хотинської районної організації «Партія Зелених України» переслідують важкі хвороби, їй зроблено декілька складних операцій, останнє хірургічне втручання, відповідно до Виписки №8357 із медичної карти стаціонарного хворого, відбулося незадовго до початку виборчого процесу та датується 11 серпня 2020 року. У стані післяопераційного реабілітаційного періоду нею було допущено технічну помилку та помилково надруковано робочі списки, які готувалися до конференції, так як вони перебували в неї в комп`ютері в одній і тій же електронній папці. Дані списки, за невеликим виключенням, однакові по суті, розміру та інформації, що і стало причиною помилки.
16. Під час подачі документів на реєстрацію в Хотинську міську територіальну виборчу комісію дану розбіжність в електронній та письмовій формі не було виявлено ні членами ТВК, ні особою, що подавала документи. Однак, після реєстрації в ході додаткової перевірки довіреною особою від Чернівецької обласної організації Партії Зелених України поданих документів було виявлено, що подані списки містять розбіжності. Задокументована у списках в електронному вигляді інформація, що подана до Хотинської міської територіальної виборчої комісії є доказом того, що Хотинською районною організацією «Партія Зелених України» було виконано всі вимоги виборчого законодавства, а розбіжності на паперових носіях є виключно технічною помилкою.
17. До Хотинської міської територіальної виборчої комісії було подано заяву-повідомлення Хотинської районної організації «Партія Зелених України» від 23 вересня 2020 року, де дана технічна помилка була виправлена. Проте дану заяву-повідомлення Партії Зелених України від 23 вересня 2020 року в Хотинській міській територіальній виборчій комісії відмовилися зареєструвати, мотивуючи тим, що пакет документів вже зареєстрований, а такі заяви розглядатися не будуть.
18. Не дивлячись на те, що у реєстрації заяви було відмовлено, дану заяву було розглянуто на засіданні Хотинської міської територіальної виборчої комісії, відповідно до Порядку денного Хотинської міської територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року. Проте у прийнятті документів з виправленими технічними помилками відмовлено.
19. Таким чином, представник позивача стверджував, що Хотинською міською територіальною виборчою комісією допущено протиправні дії відносно Хотинської районної організації «Партія Зелених України» та кандидатів у депутати від Хотинської районної організації «Партія Зелених України» .
20. Представник відповідача не заперечувала щодо реєстрації кандидатів у депутати від Хотинської районної організації «Партія Зелених України» , однак самостійно це зробити не може, оскільки оскаржуване рішення приймалось колегіально.
21. Окрім цього, зазначила, що дійсно 23 вересня 2020 року до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області у встановленому Виборчим Кодексом України порядку Хотинська районна організація «Партія Зелених України» подала заяву та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Хотинської міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Хотинської районної організації «Партія Зелених України» .
22. Однак перевіркою цих документів (виключно паперових носіїв) встановлено, що при формуванні списків кандидатів недотриманні вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку, внаслідок чого прийнята оскаржувана постанова.
23. Апелянт вказала, що голова виборчої комісії Попова С.С. на судових засіданнях висловлювала свою особисту позицію, ігноруючи рішення комісії та всупереч позиції колегіального органу. Судом першої інстанції не враховано, що представником позивача подано до територіальної виборчої комісії документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, зі змісту яких вбачається порушення частини 9 статті 219 ВК України. Суд першої інстанції в своєму рішенні безпідставно послався на те, що нібито, відповідно до електронних документів, які подані представником позивача, таких порушень не вбачається, а списки відповідають положенню частині 9 статті 219 ВК України. Однак наведене не відповідає дійсності. Електронна версія списку Хотинської районної організації " Партія зелених України" повністю відповідала паперовому варіанту.
ІV. ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
24. Відповідно до частини 2 статті 6 та частини 2 статті 19 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.
25. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Відповідно до пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році» призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
27. На підставі вказаної Постанови Центральною виборчою комісією прийнято Постанову від 08.08.2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 р.» , згідно пункту 1 якої на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 24.
28. Гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів відповідно до Конституції України визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 року № 396-IX (далі - ВК України).
29. Відповідно до статті 20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
30. Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
31. Відповідно до частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
32. Частиною 1 статті 216 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування, а згідно частини 2 цієї ж статті ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
33. Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку (частина 3 статті 216 ВК України).
34. У відповідності до частини 1 статті 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів, а згідно частини 2 статті 217 ВК України організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
35. У відповідності до статті 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
V. ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ
36 . Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої апеляційної скарги, Апеляційний Суд виходить з наступного.
37. Конференцією Хотинської районної організації «Партія Зелених України» прийнято рішення від 15 вересня 2020 року про висування кандидатів у депутати Хотинської міської об`єднаної територіальної громади, яке затверджене рішенням Політичної ради Партії Зелених України від 19 вересня 2020 року №111.
38. Крім цього, відповідно до Протоколу Конференції Чернівецької обласної організації Партії Зелених України від 22.09.2020 року, затверджено список кандидатів в депутати до Хотинської ОТГ від Хотинської районної організації Партії Зелених України та затверджено ОСОБА_3 представником від Хотинської районної організації Партії Зелених України , з правом дорадчого голосу у Хотинській міській територіальній виборчій комісії.
39. Отже, позивач створив правові передумови для реєстрації в Хотинській міській територіальній виборчій комісії Дністровського району Чернівецької області кандидатами в депутати осіб від Хотинської районної організації Партії Зелених України .
40. Відповідно до частини 1 статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
9) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
10) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
11) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
42. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
43. Окрім цього, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу (частина 1 статті 227 ВК України).
44. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування (частина 2 статті 227 ВК України).
45. На реалізацію зазначених положень ВК України, представником Хотинської районної організації «Партія Зелених України» Медвецьким А.І. подано до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області документи щодо реєстрації кандидатів у депутати.
46. Зокрема, відповідно до довідки Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області №4 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року 23.09.2020 року о 17 год. 32 хв. представник Хотинської районної організації «Партія Зелених України» подав до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області документи про реєстрацію кандидатів у депутати, а саме: заяву про реєстрацію кандидатів у депутати; рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердження єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків; єдиний виборчий список та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати на паперових носіях; передвиборчу програму організації партії; документ про внесення організацією партії грошової застави; заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися; автобіографію кандидатів на паперовому носії та в електронному вигляді; заяву про наявність (відсутність) заборгованості зі спати аліментів та утримання дитини; по одній фотографії кандидата у депутати; копії першої та другої сторінок паспорта .
47. Відповідно до частини 6 статті 227 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
48. Частиною 1 статті 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» .
49. Наведені підстави є виключними, а тому відмова в реєстрації кандидатів в депутати з виборів депутатів міських рад з інших підстав не допускається.
50. Дослідивши оскаржувану постанову виборчої комісії, суд першої інстанції зазначив, що фактичною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати визначено ту обставину, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії не забезпечила присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яне, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) не витримана вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
51. Дійсно, відповідно до частини 9 статті 219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
52. У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
53. Представники сторін у судовому засіданні в суді першої інстанції підтвердили, що представником Хотинської районної організації «Партія Зелених України» Медвецьким А.І. подано до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, зі змісту яких вбачається порушення частини 9 статті 219 ВК України (щодо формування списків за гендерною ознакою).
54. Разом з цим, відповідно до електронних документів, які подані представником Хотинської районної організації «Партія Зелених України» Медвецьким А.І. до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області, таких порушень не вбачається, а списки відповідають положенню частини 9 статті 219 ВК України. Зазначене у судовому засіданні підтвердила представник відповідача.
55. Отже, аналізуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що у даному разі має місце помилка, яка може і має бути усунена представником Хотинської районної організації «Партія Зелених України» Медвецьким А.І.
56. Згідно частини 3 статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
57. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
58. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
59. Отже, чинний ВК України містить механізм, який надає можливість усунути недоліки документів, поданих для реєстрації і такий механізм забезпечує право особи обирати та бути обраною.
60. Позивачем 25.09.2020 року до Хотинської міської територіальної виборчої комісії Дністровського району Чернівецької області подано заяву-повідомлення від 23.09.2020 року, в якій зазначено прохання не розглядати документи, подані на реєстрацію кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» а саме: єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» ; територіальний виборчий список у депутати у територіальному окрузі №3 у зв`язку з допущеного технічною помилкою. Натомість, вказано, що позивачем подаються уточнені документи, а саме: єдиний виборчий список кандидатів у депутати Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області, висунутих Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» ; територіальний виборчий список у депутати у територіальному окрузі №3.
61. Таким чином, аналізуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду про те, що позивач реалізував своє право на усунення недоліків, яке закріплене в частини 3 статті 230 ВК України. Разом з цим, відповідач не реалізував свій обов`язок та не надав позивачу можливість усунути недоліки документів, поданих на реєстрацію.
62. За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що оскаржуване рішення є протиправним.
63. . Водночас колегія суддів звертає увагу на те, що черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (частина 8 статті 219 ВК України).
64. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (частина 10 статті 219 ВК України).
65. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу (частина 11 статті 219 ВК України).
66. У цій справі черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначено на зборах, конференції Хотинською районною організацією «Партії Зелених України» і ці списки відповідали положенням частини 9 статті 219 ВК України (щодо формування списків за гендерною ознакою).
67. Колегія суддів вважає, що доводи апелянта не знайшли свого підтвердження.
VІ. ВИСНОВКИ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ.
68. Згідно зі ст.90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
69. Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
70. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
71. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
72. Зазначеним вимогам закону судове рішення відповідає.
73. Переглянувши судове рішення в межах апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального та процесуального права, Апеляційний Суд дійшов висновку, що при ухваленні оскаржуваного судового рішення, суд першої інстанції не допустив неправильного застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, які б були б підставою для скасування судового рішення, а тому апеляційну скаргу ОСОБА_1 слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
VІІ. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
74. Відповідно до статті 3 Закону України " Про судовий збір" судовий збір справляється:
за подання до суду апеляційної скарги на судові рішення.
75. Згідно частини 9 статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
76. Апелянт при подачі апеляційної скарги не сплатила судовий збір і його розмір становить 3153 грн. / 2102 грн. * 150 %/.
77. Як вбачається з матеріалів справи, апелянт - ОСОБА_1 є уповноваженим представником Хотинської районної політичної партії "Наш край" у Хотинській міській територіальній виборчій комісії Дністровського району Чернівецької області, на підтвердження чого, до матеріалів справи додано посвідчення №3 від 22.09.2020 року.
78. Враховуючи, що Хотинська районна політична партія "Наш край" у Хотинській міській територіальній виборчій комісії Дністровського району Чернівецької області є територіальним підрозділом Чернівецької обласної організації політичної партії "Наш Край", яка є юридичною особою, то обов`язок сплати судового збору покладається на Чернівецьку обласну організацію політичної партії "Наш Край".
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року - без змін.
Стягнути з Чернівецької обласної організації політичної партії "Наш Край" (Україна, 58001, Чернівецька обл., місто Чернівці, вулиця Головна, будинок 119) на користь Державного бюджету України несплачений судовий збір в розмірі 3153 грн. за подання апеляційної скарги на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року за реквізитами стягувача: Державна судова адміністрація України, отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету 22030106.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий Мацький Є.М. Судді Залімський І. Г. Сушко О.О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91969603 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Мацький Є.М.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні