Рішення
від 23.09.2020 по справі 924/1003/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" вересня 2020 р. Справа № 924/1003/19

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В. при секретарі судового засідання Желіхівській О.О., розглянувши справу

за позовом першого заступника керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Запорізькій області

до товариства з обмеженою відповідальністю "Малькут-Транс"

про стягнення 307,80 євро, що еквівалентно відповідно до офіційного курсу НБУ 9446,22 грн.

за участю представників:

прокуратури: Веселовська О.П.;

позивача: Столаба Ю.М.;

інших учасників процесу: не з`явились.

У судовому засіданні 24.09.2020р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Перший заступник керівника Хмельницької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функцій у спірних правовідносинах - Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Управління Укртрансбезпеки в Запорізькій області до товариства з обмеженою відповідальністю "Малькут-Транс" про стягнення 307,80 євро, що еквівалентно відповідно до офіційного курсу, встановленого НБУ 9446,22 грн., шляхом зарахування на відповідний рахунок плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів.

В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує, зокрема на те, що факт зволікання звернення органом Державної служби України з безпеки на транспорті з позовом до суду про стягнення з ТОВ «Малькут-Транс» (з місцем знаходження відповідача у місті Хмельницький) плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення таким органом габаритно-вагового контролю, свідчить про неналежне здійснення ним владних повноважень.

Так, листами №11360/2/24-19 від 16.05.2019, №3826/05/15-19 від 12.06.2019р., №5559/03/15-19 від 22.08.2019р. та №43932/26/24-19 від 28.08.2019р. органом Укртрансбезпеки фактично визнано неможливість самостійного здійснення належного захисту майнових інтересів держави через невірне розуміння власних повноважень та відсутність коштів для сплати судового збору.

Враховуючи викладене, прокурор вважає, що після складання розрахунку плати за проїзд, уповноважений орган будь-якої активної поведінки (сукупності дій та рішень), спрямованої на захист інтересів держави, не виявив, що свідчить про невиконання належним позивачем своїх функцій щодо захисту інтересів держави та обґрунтовує необхідність їх захисту саме прокурором в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Також, як стверджує прокурор, несплата коштів ставить під загрозу своєчасне та повне фінансування Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування, метою якої є забезпечення ефективного функціонування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування, їх будівництво, реконструкції та ремонту.

Зважаючи на те, що несплата відповідачем вказаних коштів призводить до їх ненадходження до спеціального фонду Державного бюджету України та, відповідно, до зменшення коштів на фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, що суттєво порушує економічні інтереси держави, виникає необхідність їх захисту прокурором.

Крім того, як вказує прокурор, Правила перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу України № 363 від 14.10.1997р., зареєстровані в Міністерстві юстиції України за № 128/2568 від 20.02.1998р., визначають товарно-транспортну накладну обов`язковим документом, що повинен оформлюватися при перевезенні вантажів автомобільнім транспортом.

Пунктом 11.1 цих Правил передбачено, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

При цьому, встановлено, що 20.02.2019р. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки в Запорізькій області під час здійснення згідно Порядку №879 габаритно-вагового контролю на автомобільній дорозі Н-08 із маршрутом слідування: смт. Слобожанське (Дніпропетровська обл.) - м. Нова Каховка (Херсонська обл.), проведено зважування автомобіля (тягач) марки DAF, державний номерний знак НОМЕР_1 та причепа марки LAMBERET, державний номерний знак НОМЕР_2 .

В ході перевірки водієм ОСОБА_1 пред`явлено власне посвідчення водія, свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, якими підтверджено, що вказаний автомобіль та причіп станом на дату перевірки належав на праві власності ТОВ «Малькут-Транс», а також товарно-транспортну накладну від 18.02.2019р. №347 на вантаж, перевізником в якій зазначено ТОВ «Малькут-Транс» .

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю встановлено факт перевезення вказаним транспортним засобом вантажу із перевищенням вагових обмежень, визначених Правилами дорожнього руху України, без дозволу, виданого Національною поліцією або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.

Про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, 20.02.2019р. складено акт № 0016033, яким зафіксоване порушення, а саме: надання ТОВ «Малькут-Транс» послуг із перевезення вантажу із перевищенням осьових навантажень без документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт». Так, при нормативно допустимому навантаженні на одиничну вісь в 11 тонн, транспортний засіб фактично здійснив навантаження у 12,15 тонн. Пройдена відстань до ППГВК - 80 км., після ППГВК 300 км.

Цього ж дня відповідачу зроблено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування на загальну суму 307,80 євро, що в еквіваленті до курсу Національного банку України, станом на 20.02.2019р. становить 9446,22 грн. Вказане підтверджуються інформацією веб-ресурсу https//bank.gov.ua/control/uk/ Національного банку України за гіперпосиланням з офіційним курсом валют станом на 20.02.2019р.

При цьому, як стверджує прокурор, за даними Управління Укртрансбезпеки в Запорізькій області, дані кошти у визначений законодавством 30-денний термін, а також на даний час, ТОВ «Малькут-Транс» добровільно не сплатив.

За таких обставин, прокурор зазначив, що визначена плата за проїзд, несплачена перевізником у встановлені чинним законодавством строки, набуває статусу заборгованості перед Державним бюджетом України, що є порушенням інтересів держави та покладає на прокурора обов`язок пред`явити позов в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до ТОВ «Малькут-транс».

При цьому, посилаючись на положення п. 41 Порядку №879 прокурор вказує на те, що бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку. Як встановлено, ТОВ «Малькут-Транс» вчинене порушення та розрахунок плати за проїзд від 20.02.2019р. не оскаржував.

Крім цього, як зазначив прокурор за надання послуг з перевезення вантажу без оформленням документів, перелік яких визначений статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідно до ч.3 ст. 60 цього Закону, п.п. 26,27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006р. Управлінням Укртрансбезпеки в Хмельницькій області винесено постанову №086363 від 04.04.2019р. про застосування до ТОВ «Малькут-Транс» адміністративно-господарського штрафу в розмірі 1700 грн.

Вказану постанову про накладення адміністративно-господарського штрафу у визначений Порядком №1567 10-денний строк ТОВ «Малькут-Транс» не оскаржував.

Разом з тим, прокурор звертає увагу на те, що згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «Малькут-Транс» 29.12.2010р. зареєстроване як юридична особа за основним видом діяльності «вантажний автомобільний транспорт».

Враховуючи вищевикладене, представники прокуратури та позивача просять задовольнити позов в повному обсязі.

Незважаючи на те, що відповідач, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, відзив на позов не подав, позовні вимоги не оспорив, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами, враховуючи при цьому зміст положень ст. 202 ГПК України.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

У листі, адресованому Хмельницькій місцевій прокуратурі, Управлінням Укртрансбезпеки у Запорізькій області зазначено, зокрема про те, зважаючи, що діяльність Укртрансбезпеки фінансується за рахунок Державного бюджету України, коштів, виділених для сплати судового збору за подання відповідної позовної заяви, станом на теперішній час не вистачає. Тому, просять розглянути можливість представлення інтересів держави в особі Укртрансбезпеки у суді з питання стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з ТОВ «Малькут-Транс» в сумі 307,80 грн., що станом на 20.02.2019р. еквівалентно 9446,22 грн.

Також, як повідомлено у листі згідно інформації наданої управлінням Державної казначейської служби України в Олександрівському районі м. Запоріжжя, станом на 01.08.2019р. ТОВ «Малькут-Транс» вищезазначена плата за проїзд не сплачена.

У листі Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, адресованому прокуратурі Хмельницької області посилаючись на положення пп. 15, 27 п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015р. №103, затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, ч. 2 ст. 29 Закону України «Про дорожній рух» та п. 31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007р. «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» зазначено, що Укртрансбезпека здійснює функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу.

Також, вказано, що одним із основних завдань Укртрансбезпеки є забезпечення безпеки на автомобільних дорогах загального користування та зведення до мінімуму порушень автоперевізниками законодавства України.

Крім того, звертається увага на той факт, що щільність доріг в Україні в 3 рази нижче, ніж у Європі.

Разом з тим, 97 % доріг в країні, знаходиться в незадовільному стані, а 30% - у повністю зруйнованому.

Передусім, співучасниками краху доріг в Україні є автоперевізники та водії вантажного транспорту, які здійснюють перевезення вантажів з перевищеними габаритно-ваговими параметрами; та переміщаються не призначеними для вантажних перевезень дорогами, порушуючи законодавство України та Правилами дорожнього руху.

При цьому, як стверджує Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області Державної служби України з безпеки на транспорті, саме внаслідок діяльності Укртрансбезпеки Державний бюджет України в 2016 - 2017 роках отримав мільйони гривень, котрі були спрямовані на відновлення зруйнованих автомобільних доріг загального користування.

Враховуючи вищевикладене та посилаючись на положення ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст. 29 Бюджетного кодексу України просить розглянути можливість щодо представництва інтересів держави, в особі Укртрансбезпеки в суді з питання стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з ТОВ «Малькут - Транс» у сумі - 307,80 євро.

Управлінням Укртрансбезпеки у Запорізькій області було видано направлення на рейдову перевірку № 003398 від 19.02.2019р. для проведення рейдової перевірки транспортних засобів на дорозі 474км. а/д Н-08 щодо додержання вимог законодавства в сфері автомобільного транспорту з 18.02.2019р. по 24.02.2019р.

Посадовою особою Укртрансінспекції та оператором вагового комплексу складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 20.02.2019р., в якій зазначено місце розташування пункту габаритно-вагового контролю: 474 км а/д Н-08, водій ОСОБА_2 ; автомобіль DAF 95 XF 380, реєстраційний номер НОМЕР_1 та причеп марки HAMBERET, реєстраційний номер НОМЕР_3 , повна маса транспортного засобу 33,15 тонн.

У листі № 1293/2619 від 26.02.2019р., адресованому керівнику ТОВ «Малькут-Транс», Укртрансбезпеки у Запорізькій області повідомило про те, що відповідно до акту за №0016033 від 20.02.2019р., під час здійснення рейдової перевірки, а саме габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки DAF, д.н.з. № НОМЕР_1 , що належить TGB «Малькут-Транс», виявлено порушення порядку проїзду великовагових/великогабаритних транспортних :засобів автомобільними дорогами загального користування.

Також повідомлено, що ТОВ «Малькут-Транс» нараховано плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового/великогабаритного транспортного засобу марки DAF, д.н.з. № НОМЕР_1 , в розмірі 307,80 євро.

Про здійснення плати необхідно повідомити територіальний орган Державної служби України з безпеки на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області.

Крім того, як вказано у листі, невнесення плати за проїзд спричинить неотримання коштів державним бюджетом України.

Враховуючи вищевикладене, Укртрансбезпека повідомила про те, що з метою захисту інтересів держави, у разі несплати коштів за проїзд у добровільному порядку, змушене звернутись до прокуратури, ініціювавши примусове стягнення нарахованих коштів з ТОВ «Малькут-Транс».

За результатами проведеного габаритно-вагового контролю встановлено факт перевезення вказаним транспортним засобом вантажу із перевищенням вагових обмежень, визначених Правилами дорожнього руху України, без дозволу, виданого Національною поліцією або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.

Про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, 20.02.2019р. складено акт № 0016033, яким зафіксоване порушення, а саме: надання ТОВ «Малькут-Транс» послуг із перевезення вантажу із перевищенням осьових навантажень без документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт». Так, при нормативно допустимому навантаженні на одиничну вісь в 11 тонн, транспортний засіб фактично здійснив навантаження у 12,15 тонн. Пройдена відстань до ППГВК - 80 км., після ППГВК 300 км та 20.02.2019р. посадовою особою Управлінням Укртрансбезпеки у Запорізькій області та оператором вагового комплексу видано довідку № 0009553 про результати здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, виконаного згідно постанови КМУ від 27.06.2007р. № 879 ТОВ «Малькут-Транс» підлягає сплаті 307,80 євро.

20.02.2019р. державним інспектором Бобровим О.О. Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області складено акт № 096438 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, де зазначено: місце перевірки 474 км. 4/д Н-08, дата та час перевірки 12год. 20 хв. 20.02.209р., направлення на перевірку 19.02.2019р. № 003398, проведено перевірку транспортного засобу DAF НОМЕР_1 , свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 , водій ОСОБА_2 , документ, що посвідчує особу водія - посвідчення водія НОМЕР_5 , видано Центром ДАІ 6801, що належить ТОВ «Малькут-Транс».

Під час перевірки виявлено порушення, відповідальність за які передбачена ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, перелік яких визначено ст. 18 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: відсутній дозвіл, виданий компетентними органами, який має право на рух автомобілями України з перевищенням вагових обмежень, встановлених нормами п. 27.5. Постанови Кабінету Міністрів України № 1306.

Відповідно до товарно-транспортної накладної № 347 від 18.02.2019р. автомобіль DAF НОМЕР_1 , причіп НОМЕР_3 , вид перевезень централізовані авто,автомобільний перевізник ТОВ «Малькут Транс», водій - ОСОБА_1 , номер посвідчення НОМЕР_5 , замовник ТОВ «Ніко-Юг», вантажовідправник ТОВ «Ніко-Юг, вантажоодержувач ТОВ «АТБ-Маркет», пункт навантаження Херсонська обл., м. Нова Каховка, вул. Першотравнева, буд. 50, пункт розвантаження Дніпропетровська обл., Дніпровський район, територія Слобожанської селищної ради, комплекс будівель та споруд № 8, маса брутто 18 тонн, всього відпущено на загальну суму 148800 грн., супровідні документи видаткова накладна № 347 від 18.02.2018р., транспортні послуги, які надаються автомобільним перевізником вантажні перевезення.

У заяві про примусове виконання постанови, адресованій першому відділу ДВС міста Хмельницький ГТУ юстиції у Хмельницькій області, в.о. начальника Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області просить накласти арешт на кошти, рухоме і нерухоме майно, оголосити заборону на його відчуження, відкрити та здійснити виконавче провадження за постановою Управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області № 086363 від 04.04.2019р. про стягнення з ТОВ «Малькут-Транс» на користь управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області в дохід Державного бюджету України фінансових санкцій в сумі 1700 грн.

Як зазначено у заяві, стягнуті кошти необхідно перерахувати на УК у м. Хмельницькому.

04.04.2019р. начальником управління Укртрансбезпеки у Хмельницькій області Дзюбою В.П. винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 086363 за порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «Малькут-Транс», а саме порушення вимог ст. 48, аб. 3 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідно до якої постановлено стягнути з ТОВ «Малькут-Транс» адміністративно-господарський штраф у сумі 1700 грн., строк пред`явлення до виконання 04.07.2019р.

В матеріалах справи також наявні копії: графіку щоденної роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю у Запорізькій області на лютий місяць 2019р.; свідоцтва про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 34-00/1681 від 30.05.2018р.; свідоцтва про державну метрологічну атестацію № 34-1191 від 08.09.2009р.; направлення на рейдову перевірку № 003398 від 19.02.2019р.; повідомлення про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави № 02-41-19 від 04.09.2019р. тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке.

Судом відзначається, що згідно із ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, визначеному законом.

Частиною 3 ст. 4 ГПК України до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Як передбачено ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у відсутності такого органу.

Відповідно до ст. 24 Закону України "Про прокуратуру" право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.

Частинами третьою - п`ятою статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Підставою для звернення з даним позовом до суду прокурором вказано те, що плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, є джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України. Несплата коштів ставить під загрозу своєчасне та повне фінансування Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування, метою якої є забезпечення ефективного функціонування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування, їх будівництво, реконструкції та ремонту.

Прокурор зазначає, що несплата відповідачем вказаних коштів призводить до їх ненадходження до спеціального фонду Державного бюджету України та, відповідно, до зменшення коштів на фінансування розвитку мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, що суттєво порушує економічні інтереси держави, виникає необхідність їх захисту прокурором.

Згідно із п.1 Положення про Державну службу з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №103 від 11.02.2015р., державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Пунктом 4 вказаного Положення передбачені основні завдання Укртрансбезпеки, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за безпекою на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті.

Як передбачено підпунктами 2,15,27 пункту 5 Положення Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює, зокрема: нарахування та вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Однак, як стверджує прокурор та вбачається з матеріалів справи, факт своєчасного неподання до суду органом Державної служби України з безпеки на транспорті позову про стягнення з ТОВ «Малькут-Транс» плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів, вагові параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення таким органом габаритно-вагового контролю, свідчить про неналежне здійснення ним владних повноважень таким органом владних повноважень, у зв`язку з чим прокурор звертається з даним позовом до суду в порядку, передбаченому чинним законодавством.

Крім того, згідно із п.3, п.п.15, 27 п.5, абз. 1 п.8 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2015р. №592 "Про деякі питання забезпечення діяльності Держаної служби з безпеки на транспорті", ст.29 Закону України "Про дорожній рух", п.31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, Уктрансбезпека здійснює функції габаритно-вагового контролю транспортних засобів та нараховує відповідну плату за перевищення нормативів допустимої ваги транспортного засобу.

Як передбачено ч. 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 30 від 18.01.2001р., транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху (затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001р.) за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Статтею 48 Закону України "Про автомобільні дороги" передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконуються вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Відповідно до п. 16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постанов Кабінету Міністрів України №198 від 30.03.1994р., перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Як передбачено п. 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №30 від 18.01.2001р. рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007р. (далі Порядок №879).

Так, відповідно до пункту 2 вказаного Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пункті.

Габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції (п. 3 Порядку № 879).

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів (п. 6 Порядку № 879).

Дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку (п. 41 Порядку № 879).

Пунктами 17-18 Порядку № 879 визначено, що у разі коли за допомогою автоматичних зважувальних пунктів виявлено факт перевищення встановлених габаритно-вагових параметрів, габаритно-ваговий контроль транспортного засобу здійснюється на найближчому стаціонарному та/або пересувному пункті габаритно-вагового контролю. За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України (п. 21 Порядку № 879).

Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які, в установленому порядку, не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку; плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень (п.п. 27, 28 Порядку № 879).

Відповідно до пункту 30 Порядку № 879 плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Згідно із пунктом 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається, виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Розмір плати за проїзд визначається у відповідності до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007р. та становить, зокрема, для великовагових транспортних засобів (за загальну масу), від 40 до 44 тон включно - за ставкою 0,1 Євро за кожен кілометр відстані, а для великовагових транспортних засобів з перевищенням допустимих осьових навантажень, від 10 до 20 відсотків включно - 0,27 євро.

Наявні в матеріалах справи докази, а саме: акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 096438 від 20.02.2019р., акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів № 0016033 від 20.02.2019р., довідка про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0009533 від 20.02.2019р. та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів від 20.02.2019р., свідчать про порушення відповідачем вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", яке полягає у надані послуг з перевезення вантажу із перевищенням установлених вагових обмежень великовагового транспортного засобу без оформлення відповідного дозволу, який дає право на рух автодорогами України.

Відповідно до п. 31-1 Порядку № 879 перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансінспекції.

Однак, як вбачається із наявних матеріалів справи, відповідач у встановлений термін оплату не здійснив.

Ухилення відповідача від оплати за вчинене ним порушення, нарахованої Управлінням Укртрансбзпеки суми грошових коштів є порушенням п. 31-1 Порядку № 879 та інтересів держави щодо отримання визначених законодавством коштів - плати за проїзд, шляхом її зарахування до Державного бюджету України.

При цьому, відповідачем не надано будь-яких доказів на спростування факту перевищення нормативно вагових параметрів транспортним засобом.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.

Судові витрати згідно відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Малькут-Транс" (м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, буд. 22, кв. 58, ідентифікаційний код 37462803) на користь держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті (м. Київ, проспект Перемоги, 14, ідентифікаційний код 39816845) 307,80 євро (що еквівалентно 9446,22 грн. відповідно до офіційного курсу, встановленого НБУ на день проведення розрахунку) шляхом зарахування їх на р/р 31211216008003; УК в Олекс. р-ні Зап./Олекс./22160100, ідентифікаційний код 38025440, банк одержувача: Казначейство України (ЕАП); МФО 899998, призначення платежу: 22160100 "Плата за проїзд".

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Малькут-Транс" (м. Хмельницький, вул. Старокостянтинівське шосе, буд. 22, кв. 58, ідентифікаційний код 37462803) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, р/р 35218028002814, Банк Державна казначейська служба України, м. Київ, МФО 820172) 1921 грн. відшкодування судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням п. 4 розділу X "Прикінцеві положення", пп. 17.5 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 05.10.2020р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддруков. 6 прим. (всім рек. з пов. про вруч.): 1 - до справи; 2, 3 - позивачу (Державна служба України з безпеки на транспорті, 03135, м. Київ, пр. Перемоги, буд. 14; Управління Укртрансбезпеки в Запорізькій області, 69063, м. Запоріжжя, вул. Глісерна, 14); 4 - відповідачу (29000, м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, буд. 22, кв. 58); 5 - Хмельницькій місцевій прокуратурі (29000, м. Хмельницький, вул. Проскурівська, 63); 6 - прокуратурі Хмельницької області.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.09.2020
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу91973057
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —924/1003/19

Рішення від 23.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 01.09.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 29.07.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 02.12.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 08.11.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 25.10.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні