ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 року Справа № 160/9172/20
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Тулянцевої І.В. розглянувши у місті Дніпрі в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Добробут Агро до Відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Відповідача-2: Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
06 серпня 2020 року Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Добробут Агро звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Відповідача-2: Державної податкової служби України, в якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2020 №1629629/31004382 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 14.04.2020;
- зобов`язати Державну податкову служба України зареєструвати податкову накладну №4 від 14.04.2020, складену Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Добробут Агро , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного її надходження до Державної податкової служби України.
В обґрунтування позову зазначено, що у зв`язку із настанням передбаченої п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України події позивач склав та направив 29.04.2020 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 14.04.2020, однак, згідно із квитанцією №1 від 29.04.2020 контролюючим органом її реєстрацію зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Позивачем в установленому порядку були подані до контролюючого органу повідомлення № 1 від 01.06.2020 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій податковій накладній, за результатами розгляду яких Відповідачем-1 прийнято рішення від 11.06.2020 №1629629/31004382 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 14.04.2020. Позивач вважає, що вказане рішення є протиправним, оскільки контролюючим органом не обґрунтовано яких саме документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не було надано, не вказано конкретного переліку документів, які б були достатніми для прийняття рішення про її реєстрацію. З урахуванням наведеного, рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 11.08.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
22 вересня 2020 року від Відповідача-2: Державної податкової служби України надійшов відзив на адміністративний позов, в якому зазначено, що вимоги позивача про зобов`язання зареєструвати податкові накладні є похідною вимогою до ДПС України від вимог до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішень відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 28 Порядку, затвердженого Постановою КМУ від 21 лютого 2018 року № 117. Крім того, Відповідачем-2 зазначено, що реєстрація податкових накладних є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією ДПС України.
Також, 22.09.2020 від Відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позов, в якому останній просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що за результатами розгляду поданого ТОВ Добробут Агро повідомлення №1 від 06.06.2020 по податковій накладній №4 від 14.04.2020 щодо реалізації продукції з номенклатурою товару: Соняшник врожаю 2019 року на загальну суму 592 394,63 грн. підприємству - Товариству з обмеженою відповідальністю Компанія ТРЕИНФІЛД (код ЄДРПОУ 36639164), рішенням комісії №1629629/31004382 від 11.06.2020 відмовлено у реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: без підтвердженняобґрунтованості оформлення податкової накладної даними бухгалтерського обліку, відсутні документи щодо місць зберігання продукції від моменту збору урожаю до моменту його реалізації, відсутні документи, що підтверджують право власності на авто, яким перевозилась продукція, відсутня інформація 20-ОПП (договори, акти виконаних робіт, техпаспорта тощо), що у повному обсязі відповідає приписам чинного законодавства. З огляду на вищевикладене, податковий орган вважає, що рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованим, правомірним та таким, що прийняте відповідно до норм діючого законодавства та в установленому порядку.
29.09.2020 року представником позивача до суду подано відповідь на відзив відповідача - 1 - Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в якому зазначено, що наведені у відзиві доводи про правомірність винесення оскаржуваного рішення, є безпідставними та не грунтуються на нормах діючого законодавства у зв`язку із чим, просять не приймати його до уваги при винесенні рішення.
30.09.2020 року представником позивача до суду подано відповідь на відзив відповідача - 2 - Державної податкової служби України, в якому зазначено, що наведені у відзиві доводи про правомірність винесення оскаржуваного рішення, є безпідставними та не грунтуються на нормах діючого законодавства у зв`язку із чим, просять не приймати його до уваги при винесенні рішення.
Частиною 1 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (ч. 5 ст. 262 КАС України).
Згідно зі статтею 258 КАС України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Датою ухвалення судового рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Добробут Агро (код ЄДРПОУ 31004382) зареєстроване 11.03.2001 як юридична особа, про що у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис від 24.01.2005 №12051200000000164.
Позивач є платником єдиного податку четвертої групи (як сільськогосподарський товаровиробник, у якого частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків), що підтверджується довідкою №26285/04-36-55-84 від 12.03.2020, податковою декларацією платника єдиного податку четвертою групи за 2020 рік та Додатком до неї Відомості про наявність земельних ділянок .
Згідно із витягом №1704194500035 Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Добробут Агро є платником податку на додану вартість.
23.07.2019 між позивачем (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю КОМПАНІЯ ГРЕЙНФІЛД (ЄДРПОУ 36639164; Покупець) укладено договір поставки № 46-КП, відповідно до умов якого Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію, українського походження, врожаю 2019 року (надалі - Товар) на умовах, зазначених у цьому Договорі (п.1.1). Базисні показники, кількість, асортимент, ціна Товару, інші умови, зазначено у Специфікації (-ях), що є невід`ємною частиною цього Договору (п.1.2). Строк поставки Товару зазначено у Специфікації (-ях), що є невід`ємною частиною цього Договору (п.2.1). Товар може передаватись Покупцю окремими партіями, що знайде своє відображення у відповідних Специфікації (-ях), що є невід`ємною частиною цього Договору (п.2.2). Оплата товару здійснюється після повного погашення Постачальником дебіторської заборгованості перед Покупцем за будь-яким договором, укладеним раніше (Договір складського забезпечення, надання послуг) за умов, зазначених у Специфікації (-ях), що є невід`ємною частиною цього Договору (п.3.1). Оплата за товар здійснюється у безготівковій формі шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Постачальника (п.3.2).
Згідно з пунктом 1 Специфікації № 6 від 09.04.2020 до Договору поставки № 46-КП від 23.07.2019 позивач зобов`язався поставити Товар: Соняшник врожай 2019 року, код товару згідно УКТ ЗЕД 120600, кількість 60 тон (+/- 10 %), ціна 8666,67 грн. за тону без ПДВ, на загальну суму 624 000,24 грн., у т.ч. ПДВ - 104 000,04 грн.
Пунктом 2 Специфікації № 6 від 09.04.2020 визначено умови поставки: EXW склад Покупця, що розташований за адресою: Дніпропетровська обл., П`ятихатський р-н, м.П`ятихатки, вул. Клименко, 1 , тобто, за адресою складу відповідно до пункту 2.5 Договору про виконання послуг приймання, сушки, зберігання та відпуску зернових, олійних культур та зерна кукурудзи № АС-128/19 від 10.07.2019, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ АГРОСЕРВІС (ЄДРПОУ 41506453) та позивачем.
Відповідно до пункту 4 Специфікації № 6 від 09.04.2020 до Договору поставки № 46-КП від 23.07.2019 умови оплати: 80 % протягом 2-х банківських днів після поставки Товару і надання всіх необхідних документів згідно пункту 2.4. Розділу 2 даного договору; 20 % - протягом 2-х банківських днів після надання копії податкової накладної і квитанції про її реєстрацію.
Пунктом 6 Специфікації № 6 від 09.04.2020 визначено, що товар приймається згідно складської квитанції. Датою поставки Товару та переходу права власності на Товар вважається дата оформлення складської квитанції на ім`я Покупця.
На виконання умов Договору № 46-КП від 23.07.2019 та Специфікації № 6 від 09.04.2020, а також відповідно до Договору зберігання № АС-128/19 від 10.07.2019 позивач власним транспортом доставив і здав на склад, а зберігач - ТОВ ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ АГРОСЕРВІС прийняв на зберігання соняшник загальною масою 58,660 тонн, а саме:
- 23,560 тон за товарно-транспортною накладною № 5 від 09.04.2020 та реєстром накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості за середньодобовим зразком № 3150 від 09.04.2020;
- 22,960 тон за товарно-транспортною накладною № 4 від 10.04.2020 та реєстром накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості за середньодобовим зразком № 3152 від 10.04.2020;
- 12,140 тон за товарно-транспортною накладною № 6 від 13.04.2020 та реєстром накладних на прийняте зерно з визначенням показників якості за середньодобовим зразком № 3153 від 13.04.2020.
Відповідно до складської квитанції на зерно № 3541 від 14.04.2020 року; акту № 724 приймання-передавання зерна від 14.04.2020; рахунку-фактури № СФ-004 від 14.04.2020 та видаткової накладної №004 від 14.04.2020 ТОВ КОМПАНІЯ ГРЕЙНФІЛД прийняло товар - 56,961 тони соняшника, який зберігався на складі, на загальну суму: 592 394,63 грн. (з них ПДВ - 98 732,44 грн.).
Згідно з банківською випискою за 15.04.2020 на виконання умов № 46-КП від 23.07.2019 та Специфікації № 6 від 09.04.2020 ТОВ КОМПАНІЯ ГРЕЙНФІЛД сплатила позивачеві 80% ціни поставленого товару, тобто 473 915,70 грн.
За фактом постачання послуг платником податку була складена податкова накладна від 14.04.2020 №4 щодо поставки 56,961 тон соняшника врожаю 2019 року (УКТ ЗЕД 120600) на загальну суму 592 394,63 грн., в тому числі обсяги постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість - 493 662,19 грн. та податок на додану вартість - 98 732,44 грн.
29 квітня 2020 року за допомогою програмного забезпечення для надання звітності M-E.Doc позивач надіслав податкову накладну № 4 від 14.04.2020 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до квитанції 1 від 29.04.2020 документ прийнято, реєстрація в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
06 червня 2020 року засобами програмного забезпечення для надання звітності M.E.Doc направив повідомлення № 1 до податкової накладної № 4 від 14.04.2020, реєстрація якої була зупинена 29.04.2020 року, щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленій ПН/РК, в якому надані пояснення (вих. № 01 від 31.05.2020) та скановані копії підтверджуючих документів щодо здійснення операції та документи на придбання матеріалів для вирощування врожаю.
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) від 11.06.2020 №1629629/31004382 відмовлено в реєстрації податкової накладної № 4 від 14.04.2020 у зв`язку з ненаданням договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Не погодившись із вказаним рішенням, позивач подав скаргу вих. № 4 від 12.07.2020.
Згідно з квитанцією №2 від 15.07.2020 вищевказана скарга вих. № 4 від 12.07.2020 не прийнята відповідачем-2 з тієї підстави, що відповідно до пункту 3 Порядку розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, скарга подається платником податку у строки, визначені статтею 56 Податкового кодексу України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня.
Не погодившись із рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 14.04.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
За приписами абзаців а, б пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
В абзаці першому пункту 201.1 статті 201 ПК України зазначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абзацами першим, другим пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абзац 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України).
Згідно з абзацами 9-11 пункту 201.1 статті 201 ПК України датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.1 статті 201 ПК України).
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) регламентований Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 204) (далі - Порядок № 1246 в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пунктів 12-15 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
В той же час, пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
11 грудня 2019 року Кабінетом Міністрів України прийнята постанову №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).
Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У пункті 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку №1165) визначено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок № 520).
Пунктами 2-7 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з пунктами 9-11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Разом з тим, у пункті 6 Порядку № 1165 вказано, що інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України Про електронні документи та електронний документообіг , Про електронні довірчі послуги та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Отже, комісією регіонального рівня приймається рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за результатами розгляду інформації та копій документів платника податку. При цьому, контролюючий орган має зажадати від платника податку документів та пояснень на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку суду про те, що рішення комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Судом встановлено, що з метою підтвердження факту продажу соняшника ТОВ КОМПАНІЯ ГРЕЙНФІЛД позивачем були надані відповідні пояснення із підтверджуючими документами, зі змісту яких встановлено, що основним видом діяльності сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Добробут Агро є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
Позивачу на праві оренди належать земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 391,01 га ріллі, на яких позивач здійснює господарську діяльність з вирощування сільськогосподарської продукції, що підтверджується Додатком Відомості про наявність земельних ділянок до податкової декларації платника єдиного податку четвертою групи за 2020 рік.
Позивачу на праві власності належать виробничі та складські приміщення, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 28.04.2007.
Згідно з Бухгалтерською довідкою №1 від 31.07.2020 СТОВ Добробут Агро на праві власності в період з 01.01.2019 належать технічні засоби, необхідні для забезпечення виконання сільськогосподарських робіт, пов`язаних з вирощуванням та перевезенням сільськогосподарської продукції, а саме: трактор К-701 - 1 шт.; трактор Т-150 К - 1 шт.; трактор МТЗ-80 - 2 шт.; трактор ЮМЗ-6 - 1 шт.; трактор Ю0ЗМ-6 Є0261 - 1 шт.; трактор Беларусь 82.1 - 1 шт.; автомобіль ГАЗ-53 - 1 шт.; автомобіль КамАЗ-5511 - 1 шт.; сівалка СУПН-8 - 2 шт.; сівалка СЗ 3,6 - 2 шт.; лущильник ЛДГ-15 - 1 шт.; культиватор КПС - 2 шт.; плуг ПЛН - 2 шт.; плуг ПД 2,2 - 1 шт.; оприскувач ОГН- 1 шт.; борона дискова - 1 шт.; підгортач - 1 шт.; причіпи тракторні - 3 шт.; навантажувач ПЕА-КАРПАТЕЦЬ - 1 шт.
Відповідно до штатного розпису на 2020 рік на підприємстві позивача працює 11 громадян.
У 2019 році позивачем посіяно, зокрема, соняшник на площі 72,31 га, зібрано соняшника - 788,30 центнери (78,83 тони), що в повній мірі узгоджується із даними Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2019 року (форма № 4-сг); звіту про площі та валові збори сільськогосподарських культур, плодів, ягід і винограду на 1 грудня 2019 року (форма № 29-сг).
Поставлений згідно з договором Договору поставки № 46-КП від 23.07.2019 товар для ТОВ КОМПАНІЯ ГРЕЙНФІЛД було вирощено позивачем внаслідок придбання:
- посівного матеріалу у Товариства з обмеженою відповідальністю ДОЖДЬ (ЄДРПОУ 40000980), а саме насіння соняшника Златосон , 29 мішків та частини засобів захисту рослин за Договором поставки №040419-1 від 04.04.2019;
- насіння соняшника Ліміт - 40 кг у Товариства з обмеженою відповідальністю НАУКОВО- ВИРОБНИЧА ФІРМА АГРОСЕМСЕРВІС (ЄДРПОУ 32676637) за Договором постачання товару №03/04-1 від 03.04.2019 року;
- добрив для агротехнічних робіт 2019 у Товариства з обмеженою відповідальністю ТОРГОВИЙ ДІМ УКРРОСХИМ (ЄДРПОУ 14013532) за Договором поставки № 323 від 11.02.2019;
- засобів захисту рослин для агротехнічних робіт 2019 у Товариства з обмеженою відповідальністю АГРОЛІДЕР ПЛЮС. (ЄДРПОУ 40474396) за Договором купівлі-продажу № 050918-1 від 05.09.2018;
- дизельного пального для агротехнічних робіт 2019 року у Товариства з обмеженою відповідальністю ВСЕСВІТ-ОЙЛ- ГРУП (ЄДРПОУ 41051402) на підставі договору №05/04-1 від 05.04.2017 року, та товариства з обмеженою відповідальністю ПАЛЛАДІУМ ОІЛ (ЄДРПОУ 40722849) на підставі договору поставки нафтопродуктів № НПО-800301 від 19.12.2018 року.
Послуги збирання врожаю соняшника 2019 року придбано позивачем у:
- фермерського господарства АГРОФІРМА АГРО-УСПІХ (ЄДРПОУ 38504173), а саме послуги збирання 16 га соняшника на підставі договору про надання механізованих послуг по збиранню сільськогосподарських послуг комбайнами №2 від 24.10.2019 року;
- фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), а саме послуги збирання 56,3 га соняшника на підставі договору про надання механізованих послуг по збиранню культур комбайнами CLAAS марки Домінатор № 1/1 від 01.09.2019.
Послуги приймання, сушки, зберігання та відпуску зернових, олійних культур та зерна кукурудзи придбано позивачем у товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧЕ ОБ`ЄДНАННЯ АГРОСЕРВІС (ЄДРПОУ 41506453) за Договором про виконання послуг з приймання, сушки, зберігання та відпуску зернових, олійних культур та зерна кукурудзи № АС-128/19 від 10.07.2019.
Копії вищевказаних договорів, рахунків на оплату, рахунків-фактур, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, платіжних доручень були надані до Відповідача-1 у повному обсязі.
Наведені документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складеної у відповідності до вимог законодавства, є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Проте, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, незважаючи на зазначене прийнято оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
При цьому, в оскаржуваному рішенні про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2020 №1629629/31004382 не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної: не конкретизовано, яких саме документів із зазначеного в рішенні переліку не надано позивачем та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, а зазначено лише загальне твердження про ненадання копій документів.
Отже, позиція відповідача-1 щодо ненадання платником податку копій документів, згідно з п. 201.16 статті 201 ПК України, Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165, Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520, є необґрунтованою, а в оскаржуваному рішенні не наведено обґрунтувань причин відмови в реєстрації податкової накладної, складеної позивачем.
При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом у постанові від 04 грудня 2018 року у справі № 821/1173/17.
З огляду на зазначене, суд вважає, що рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Дніпропетровській області 11.06.2020 №1629629/31004382 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 14.04.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних не відповідає вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 КАС України, оскільки винесено відповідачем безпідставно, не у спосіб, передбачений законодавством, тому підлягає скасуванню як протиправне.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладених суд зазначає, що відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних визнано судом протиправними та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні датою їх фактичного подання.
В даному випадку, зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 КАС України).
Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на встановлені обставини, а також приймаючи до уваги те, що відповідачами не було надано до суду доказів правомірності прийняття оскаржуваних рішень, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Частиною 1 статті 139 КАС України закріплено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як видно з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 2102,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №687 від 03.08.2020.
Отже, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 2102,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 9, 73-78, 90, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Добробут Агро (52352, Дніпропетровська обл., Криничанський р-н, село Новомилорадівка; код ЄДРПОУ 31004382) до Відповідача-1: Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, буд.17А; код ЄДРПОУ 43145015), Відповідача-2: Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.06.2020 №1629629/31004382 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 14.04.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №4 від 14.04.2020, складену Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Добробут Агро , в Єдиному реєстрі податкових накладних датою фактичного її надходження до Державної податкової служби України, а саме 29 квітня 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Добробут Агро судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня нуль копійок).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Добробут Агро судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 1051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені статтями 295 та 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.В. Тулянцева
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91977967 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні