КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 вересня 2020 року справа № 320/1938/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря судового засідання Сакевич Ж.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сабаіл" про застосування заходів реагування,
Суть спору: до Київського окружного адміністративного суду звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сабаіл", в якому позивач просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Товариства з обмеженою відповідальністю "Сабаіл" (код ЄДРПОУ 41565110), за адресою: 08601, Київська область, м.Васильків, вул. 1-го Травня, буд. 12, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію (роботи) будівлі гуртожитку об`єкту до повного усунення порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 №14.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 відкрито провадження в адміністративній справі № П/320/1938/20 за правилами загального позовного провадження. Розпочато підготовку справи до судового розгляду. Призначено підготовче засідання на 14.04.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14.04.2020 зупинено провадження в адміністративній справі №320/1938/20 з метою надання учасникам справи можливості подати поштою усі необхідні для розгляду справи документи по справі, докази та клопотання. Призначено наступне підготовче судове засідання у справі на 14.05.2020.
Підготовче судове засідання, призначене на 14.05.2020, знято з розгляду у зв`язку з перебуванням судді Кушнової А.О. у відпустці. Призначено наступне підготовче судове засідання на 30.06.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 поновлено провадження в адміністративній справі №320/1938/20.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.06.2020 підготовче судове засідання у зв`язку з клопотанням відповідача відкладено на 03.09.2020.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 03.09.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.09.2020.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач посилається на те, що відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", на виконання доручення Прем`єр-Міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/1-19, наказу Головного управління ДСНС України у Київській області від 26.12.2019 № 1408 Про проведення позапланових перевірок , здійснено позапланову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ "Сабаіл" за адресою: Київська область, м.Васильків, вул. 1-го травня, 12.
Під час проведення перевірки було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних служб від 17.01.2020 №14, у зв`язку з чим суб`єктом господарювання не дотримані вимоги законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, що є підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень ТОВ "Сабаіл" за вказаною адресою.
Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, у відзиві на позовну заяву (а.с.125-129) зазначив, що незначна кількість порушень, встановлених за результатами перевірки, є некритичними та не становлять реальну загрозу життю та здоров`ю людей. Виявлені позивачем порушення самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж. Відповідач вказав, що оскільки ризик виникнення пожежі має вірогідний характер і безпосередньо не виникає внаслідок виявлених порушень, то позивач вправі на підставі положень статей 68, 69 Кодексу цивільного захисту України самостійно вжити заходи реагування шляхом видачі приписів, постанов і розпоряджень щодо усунення таких порушень. Просить суд відмовити у задоволенні позову.
24.09.2020 через канцелярію суду від відповідача надійшли письмові пояснення від 23.09.2020 (а.с.71-73), в яких зазначено, що відповідачем 03.09.2020 на адресу ГУ ДСНС у Київській області направлено заяву №03/09/2020 з проханням провести позапланову перевірку на предмет усунення порушень, зазначених в акті №14 від 17.01.2020. За результатами проведення (планового) позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складно акт від 30.07.2020, яким встановлено, що залишились не усунутими наступні порушення: у сходовій клітці не влаштовано відкривну фрамугу площею не менше 1,2 кв.м. з можливістю відкривання з рівня підлоги; приміщення електрощитової не відокремлено від коридору загального користування протипожежними дверима. Крім того, 03.09.2020 ТОВ Сабаіл на адресу позивача направлено заяву №03/09.2020 з проханням провести позапланову перевірку на предмет усунення порушень, зазначених в акті від 30.07.2020. Позивачем за результатами проведення (планового) позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складено акт від 23.09.2020, відповідно до якого встановлено відсутність порушень вимог законодавства. Просить суд у задоволенні позовну відмовити у повному обсязі.
Також 24.09.2020 через канцелярію суду сторонами було подано заяви про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Протокольною ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 24.09.2020 на підставі статей 194, 205 КАС України вирішено здійснювати подальший розгляд справи в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Сабаіл" (ідентифікаційний код 41565110, місцезнаходження: 08601, Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд. 12) було створене та зареєстроване 05.09.2017 як юридична особа, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та протокол загальних зборів учасників ТОВ "Сабаіл" №1 від 05.09.2017 (том 1 а.с. 70-73).
11.09.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ВЗХ Стар" (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Сабаіл" (Орендар) укладено Договір оренди житлових приміщень №1-09 разом із доповненнями та змінами №1, №2, №3, №4 та №5 до договору оренди житлових приміщень №01-09 від 11.09.2017, згідно з яким у оренду передається житлове приміщення гуртожиток Старт , розташоване за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд.12, загальною площею 1583,24 кв.м. для здійснення підприємницької діяльності, строк оренди складає з 11.09.2017 по 01.07.2020, та у випадку затримки у передачі об`єкта в оренду орендодавцем строк оренди продовжується на відповідну кількість днів затримки (том 1 а.с. 74-83).
11.09.2017 між сторонами підписано акт прийому - передачі житлового приміщення, який є невід`ємною частиною до Договору оренди житлового приміщення №1-09 від 11.09.2017 (том 1 а.с.84).
Житлове приміщення, розташоване за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд.12, є гуртожитком (том 1 а.с.86-87).
Також, відповідачем до матеріалів справи були долучені документи, що підтверджують право власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ВЗХ Стар" на об`єкт нерухомості, що знаходиться за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1 Травня, буд.12 (том 1 а.с. 85).
Відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Київській області від 26.12.2019 № 1408 "Про проведення позапланових перевірок" на період з 16.01.2020 по 17.01.2020 наказано провести позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, зокрема, гуртожитку Товариства з обмеженою відповідальністю "Сабаіл" за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, 12 (том 1 а.с. 12-19).
27.12.2019 Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області було видане посвідчення № НОМЕР_1 на проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки ТОВ "Сабаіл" за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, 12, яким доручено провідному інспектору Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області старшому лейтенанту служби цивільного захисту ОСОБА_1 , заступнику начальника Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області підполковнику служби цивільного захисту Скрипці Олександру Васильовичу проведення вказаної перевірки (том 1 а.с. 20).
16.01.2020 копію посвідчення від 27.12.2019 №10925 на проведення планової перевірки ТОВ "Сабаіл" вручено уповноваженій особі ТОВ Сабаіл за довіреністю ОСОБА_2 (том а.с. 20, зворотній бік).
У період з 16.01.2020 по 17.01.2020 було проведено позапланову перевірку щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки ТОВ "Сабаіл", за результатами якої був складений акт щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 17.01.2020 №14 та було виявлено 25 порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки (том 1 а.с. 21-29):
1) пункту 1.4 глави 1 розділу V ППБУ - не проводяться роботи щодо підтримання експлуатаційної придатності наявної СПЗ відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
2) пункту 1.6 глави 1 розділу ІV ППБУ - з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
3) пункту 22, розділ ІІ ППБУ; пункту 7.3.26 ДБН В.1.1-7:2016 - у сходовій клітці не влаштовано відкривну фрамугу площею не менше 1,2 м 2 з можливістю відкривання з рівня підлоги;
4) підпункту 6 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ 10 - пожежні кран-комплекти розміщено в навісних шафках, які не мають отворів для провітрювання, і пристосованої для опломбування та візуального огляду її без розкривання;
5) пункту 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V ППБУ - пожежні кран-комплекти не укомплектовані відповідно вимог;
6) пункту п. 1.24, глава 1, розділ ІV ППБУ - приміщення електрощитової не відокремлено від коридору загального користування протипожежними дверима;
7) пункту 1.8 глава 1 розділ ІV ППБУ - допущено влаштування тимчасових ліній електромережі;
8) пункту 1.18 глава 1 розділу IV ППБУ - допускається експлуатація світильників із знятими ковпаками (розсіювачами);
9) пункту 15 розділу ІІ ППБУ - не надано до розгляду посвідчення особи, яка призначена відповідальним за протипожежний стан приміщень по програмі пожежно-технічного мінімуму;
10) пункту 3, розділу ІІ ППБУ - не надано до розгляду відповідний документ (наказ) протипожежний режим;
11) пункту 2.37, глави 2 розділу ІІІ ППБУ, п. 7.2.10 ДБН В.1.1-7:2016 - не всі евакуаційні виходи обладнані пристроями для їх відчинення з середини без ключа;
12) пункту 8 частини першої статті 20 КЦЗУ - не здійснено навчання керівного складу та посадових осіб з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
13) пункту 2 частини 1 статті 20 КЦЗУ - працівники об`єкта не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту;
14) пункту 3.6 глави 3 розділу V ППБУ - приміщення гуртожитку не в повній мірі забезпечено нормативною кількістю первинних засобів пожежогасіння;
15) пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - сходова клітка частково заставлена сторонніми предметами;
16) пунктів 5, 6 розділу ІІ ППБУ - плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі не відкореговані;
17) пункту 8 розділ II ППБУ - приміщення гуртожитку не в повній мірі забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности ;
18) абзацу першого пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні елементи горищного покриття (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
19) пункту 1.16 Глава, 1; розділу ІV - розподільчі електрощити не оснащено схемами підключення споживачів з пояснювальними написами;
20) підпункту 2 п. 2.2 Глава, 2 розділ V - частина пожежних кран-комплектів не укомплектована рукавами та стволами;
21) пункту 10 розділу ІІ ППБУ - не розроблено для працівників охорони (сторожів) інструкції, в яких повинні бути визначені їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території та приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі;
22) статті 40 Кодексу цивільного захисту України - не встановлено інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту та не здійснено його наповнення навчальними посібниками і натурними зразками, передбаченими загальною програмою підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях;
23) пункту 3.17 глави 3 розділу V ППБУ п. 12 розділ ІІІ Наказ МВС 25 від 15.01.2018 Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників - не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників;
24) пункту 3.18 глави 3 розділу V ППБУ - вогнегасники, які експлуатуються на об`єкті не мають облікові (інвентарні) номера за прийнятою на об`єкті системою нумерації;
25) пунктів 15, 16, 20 розділу ІІ ППБУ - посадові особи та працівники не пройшли, протипожежний інструктаж і перевірку знань з питань пожежної безпеки.
Судом встановлено, що припис про усунення порушень не видавався.
21.01.2020 за результатами вказаного акта перевірки, начальником Васильківського РВ ГУ ДСНС України у Київській області Олександром Суком складено рапорт на ім`я начальника Головного управління ДСНС України у Київській області Слободяника В.Д. про необхідність звернення до суду із позовом про повне зупинення експлуатації (роботи) будівлі (том 1 а.с. 30-31).
Оскільки за результатами перевірки ТОВ "Сабаіл" було виявлено ряд порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які зазначені в акті перевірки від 17.01.2020 №14, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, Головне управління ДСНС України у Київській області звернулось до суду з позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень ТОВ "Сабаіл" за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд.12.
Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Відповідно до Положення про ДСНС, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, основними завданнями ДСНС України є:
1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності;
2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб;
3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах;
4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності. областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) регулюються Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI, Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V) та Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697.
Згідно статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа (частина 4 статті 4 Закону №877-V).
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно з частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежнонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до Указу Президента України від 16.01.2013 №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять":
- пожежа - це неконтрольоване горіння, поза спеціальним вогнищем, що розповсюджується в часі і просторі. Небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища;
- протипожежні вимоги - це інженерно-технічні обладнання чи організаційні заходи, спрямовані на запобігання пожежі чи її розповсюдження та гасіння. Як правило, містяться у нормативно-технічних та правових актах державного чи відомчого рівнів;
- пожежобезпека об`єкта - стан об`єкта, за якого з регламентованою ймовірністю виключається можливість виникнення і розвитку пожежі та впливу на людей небезпечних факторів пожежі, а також забезпечується захист матеріальних цінностей;
- правила пожежної безпеки - комплекс положень, які визначають порядок дотримування вимог та норм пожежної безпеки при будівництві та експлуатації об`єкта.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - Правила), встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (п. 2).
Відповідно до п.1, п.2, п.11 Розділу ІІ Правил, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Працівники об`єкта зобов`язані дотримуватися встановленого протипожежного режиму, виконувати вимоги цих Правил та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.
Так, Головне управління ДСНС України у Київській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статтею 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання.
Згідно з частиною 2 цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз наведених правових норм права дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
З наведених норм суд дійшов висновку, що настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Судом встановлено, що 09.07.2020 відповідачем направлено на адресу Головного управління ДСНС України в Київській області заяву за №09/07/2020, в якій ТОВ Сабаіл просить провести позапланову перевірку на предмет усунення порушень, зазначених в акті №14 від 17.01.2020, складеному за результатами проведення (планового) позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (том 2 а.с.31).
У період з 29.07.2020 по 30.07.2020 Головним управлінням ДСНС України в Київській області на підставі наказу від 22.07.2020 №553 та посвідчення від 22.07.2020 №2314, було проведено позапланову перевірку ТОВ "Сабаіл" щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт №123 від 30.07.2020, яким встановлено, що залишились не усунутими порушення пункту 22, розділ ІІ ППБУ; пункту 7.3.26 ДБН В.1.1-7:2016 - у сходовій клітці не влаштовано відкривну фрамугу площею не менше 1,2 м 2 з можливістю відкривання з рівня підлоги; пункту п. 1.24, глава 1, розділ ІV ППБУ - приміщення електрощитової не відокремлено від коридору загального користування протипожежними дверима (том 2 а.с.32-40).
03.09.2020 відповідач звернувся до позивача з листом, у якому просить провести перевірку щодо виконання вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ "Сабаіл" за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд. 12 (том 2 а.с.74).
На підставі цього звернення, позивачем було видано наказ від 17.09.2020 №443, а також посвідчення від 17.09.2020 №2772 на перевірку виконання вимог акта від 30.07.2020 №123 щодо усунення порушень, виявлених при проведенні планової перевірки дотримання вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки ТОВ ТОВ "Сабаіл" за адресою: Київська область, м. Васильків, вул. 1-го Травня, буд. 12 (том 2 а.с. 77-91).
Так, позивачем було проведено повторну позапланову перевірку ТОВ "Сабаіл", за результатами якої оформлено акт від 23.09.2020 №132 (том 2 а.с. 77-91).
Дослідивши зміст вказаного акта перевірки, суд з`ясував, що за результатами проведення заходу державного нагляду (контролю) відповідачем встановлено відсутність порушень вимог законодавства з боку Товариства з обмеженою відповідальністю "Сабаіл ".
Тобто, станом на момент ухвалення судом рішення у даній справі, відповідачем самостійно усунуто порушення законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які були покладені в основу адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області, що свідчить про відсутність обставин та підстав для його задоволення.
Під час ухвалення рішення судом враховуються не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті обставини і підстави, які існують на час ухвалення судового рішення. В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всіх суб`єктів господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей.
За своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей (частина п`ята статті 4 Закону № 877-V), у зв`язку з чим його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.
Відповідно до приписів частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини, перевіривши наявні в матеріалах справи докази, беручи до уваги відсутність порушення вимог законодавства позивачем, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Щодо розподілу судових витрат що відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд зазначає, що судові витрати не підлягають розподілу, оскільки у задоволенні позову відмовлено.
Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного тексту рішення - 30.09.2020.
Суддя Кушнова А.О.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91978816 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні