РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
05 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7326/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про зобов`язання вчинення певних дій,
В С Т А Н О В И В:
03.10.2020 Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, яка полягає у не розгляді у спосіб, встановлений статтями 33, 36, 37 Виборчого кодексу України, заяви Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" від 30.09.2020 щодо внесення змін у єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки №2 та №3 кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020, в частині назв округів, а саме - зміни округу №2 на округ №3 та зміни округу №3 на округ №2; зобов`язати Клеванську селищну територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області внести зміни до додатку постанови Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 25.09.2020 №12 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Клеванської територіальної громади включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині номерів округів, а саме в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата" змінити усі номери "2" на номери "3", та змінити усі номери "3" на номери "2".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у протоколі конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", що була проведена 19.09.2020, було допущено технічну помилку у відображенні результатів голосування щодо затверджених номерів територіальних виборчих округів, в яких висувалися кандидати від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина". Як наслідок, у подальших документах, складених на підставі протоколу цієї конференції, допущено описку щодо номерів територіальних виборчих округів кандидатів.
Позивач вважає, що наявні правові підстави для усунення технічної помилки шляхом внесення змін до додатку до постанови Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 25.09.2020 №12 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Клеванської територіальної громади включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині номерів округів, а саме - в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата" змінити усі номери "2" на номери "3", та змінити усі номери "3" на номери "2".
Ухвалою від 03.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, яка визначає особливості провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, в загальному провадженні. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 04 жовтня 2020 року о 10:00 год.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 04.10.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, у судовому засіданні оголошено перерву до 09:30 год. 05.10.2020.
Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, яка полягає у не розгляді у спосіб, встановлений статтями 33, 36, 37 Виборчого кодексу України, заяви Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" від 30.09.2020 щодо внесення змін у єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки №2 та №3 кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020, в частині назв округів, а саме - зміни округу №2 на округ №3 та зміни округу №3 на округ №2.
05.10.2020 від представника відповідача надійшла заява про повне визнання позовної вимоги Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" про зобов`язання внести зміни до додатку постанови Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 25.09.2020 №12 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Клеванської територіальної громади включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" в частині номерів округів, а саме - в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата" змінити усі номери "2" на номери "3", та змінити усі номери "3" на номери "2".
Згідно з ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі по тексту - КАС України) учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
До початку судового засідання, призначеного 05.10.2020 на 09:30, від представників сторін надійшли клопотання про розгляд справи за їх відсутності.
Таким чином, на підставі положень ч. 3 ст. 194 КАС України розгляд адміністративної справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, суд встановив наступне.
Згідно з статтею 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Згідно з даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія Всеукраїнське об`єднання Батьківщина включена до переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Рівненська обласна організація Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" є суб`єктом виборчого процесу на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, яка прийняла рішення про висування кандидатів у депутати до Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області.
19.09.2020 позивачем проведено конференцію, на якій, серед інших розглянутих питань, висунуто кандидатами в депутати Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області 17 осіб - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , затверджено єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від обласної організації партії на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Зі змісту протоколу конференції від 19.09.2020, а також доданих до нього виборчих списків, висунуто кандидатами в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №2) 5 осіб з числа мешканців смт Клевань Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , а в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №3) 6 осіб з числа мешканців смт Оржів Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 .
Постановою Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області від 25.09.2020 №12 зареєстровано кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Клеванської територіальної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Згідно з додатком до цієї постанови, кандидатів у депутати до Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 віднесено до територіального виборчого округу №2, а кандидатів ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 - до територіального виборчого округу №3.
29.09.2020 від вказаних вище кандидатів у депутати до голови Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" надійшла заява про виправлення технічної помилки у зазначенні номерів їх округів. Вказують, що така технічна помилка позбавляє їх права балотуватися на тих округах, де проживають та прописані відповідні кандидати в депутати.
30.09.2020 позивач звернувся до відповідача із заявою про внесення правок у єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки №2 та №3, подані до Клеваньскої селищної територіальної виборчої комісії в частині назв округів, а саме - зміни округу №2 на округ №3 та зміни округу №3 на округ №2.
Листом від 01.10.2020 відповідачем повідомлено позивача про відсутність підстав для внесення виправлень до додатку рішення виборчої комісії від 25.09.2020 №12, оскільки останньою не виявлено помилок чи неточностей у поданій Рівненською обласною організацією Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" для реєстрації кандидатів виборчій документації.
З метою внесення виправлень у додатки до рішення Клеваньскої селищної територіальної виборчої комісії від 25.09.2020 №12 в частині заміни номерів округів з №3 на №2 та з №2 на №3, а також для забезпечення права кандидата у депутати брати участь на виборах у тих округах, де вони постійно проживають, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч. 1 ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною четвертою ст. 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Згідно з преамбулою Виборчого кодексу України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст. 2 Виборчого кодексу України).
Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст. 20 Виборчого кодексу України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Так, згідно з ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною третьою ст. 22 Виборчого кодексу України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Частиною першою ст. 64 Виборчого кодексу України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Одним із етапів виборчого процесу є висування та реєстрація кандидатів.
Відповідно до частини першої статті 216 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 Виборчого кодексу України .
Так, висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.
Відповідно до частини 1 статті 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Згідно з частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Відповідно до частини першої статті 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно з частиною третьою статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
У судовому засіданні представник позивача визнав факт технічної помилки у відображенні територіальних виборчих округів в єдиному виборчому списку та територіальних виборчих списках №2 та №3 кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020. Судом встановлено, що на вказаній вище конференції партійної організації було проголосоване та вирішене питання про висунення кандидатами в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №2) 6 осіб з числа мешканців смт Оржів Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , а в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №3) - 5 осіб з числа мешканців смт Клевань Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 .
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_18 , яку було обрано секретарем конференції Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина", що відбулася 19.09.2020, дала суду показання, що на такій конференції дійсно було проголосовано за висунення кандидатами в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №2) 6 осіб з числа мешканців смт Оржів Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , а в територіальний виборчий список (територіальний виборчий округ №3) - 5 осіб з числа мешканців смт Клевань Рівненського району Рівненської області - ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 .
Вказала, що при виготовленні протоколу засідання конференції було допущено технічну помилку в частині зазначення номерів округів, а саме - в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата" вказано "2", тоді як прийнято рішення про віднесення такого кандидата до територіального виборчого округу №3, і навпаки - в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата" вказано "3", тоді як прийнято рішення про віднесення такого кандидата до територіального виборчого округу №2.
Враховуючи вищевикладене в сукупності, суд приходить до висновку, що в результаті допущеної технічної помилки позивачем було подано до відповідача єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки №2 та №3 кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області, висунутих Рівненською обласною організацією Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції цієї організації політичної партії, що відбулася 19.09.2020, з помилковим зазначенням номерів округів.
На думку суду, зазначена технічна помилка у виборчій документації, згідно з положеннями статей 219, 222, 230 Виборчого кодексу України, може бути виправлена для реалізації права кандидата у депутати брати участь на виборах у тих округах, де вони постійно проживають, а виборця - обирати кандидата в депутати з-поміж відомих йому осіб.
При цьому, при наданні оцінки доказам, судом беруться до уваги встановленні обставини намагання позивача усунути виявлену технічну помилку та визнання позову відповідачем.
Додатково суд вказує на те, що Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував про необхідність дотримання вимог щодо виправданості втручання у права, гарантовані статтями 8-10 Конвенції.
У рішенні від 03 квітня 2008 року по справі "Корецький та інші проти України" ЄСПЛ визнав, що втручання в свободу об`єднання заявників не було виправданим і порушувало права, гарантовані статтею 11 Конвенції.
Зокрема, за позицією ЄСПЛ виправданість втручання у права, гарантовані Конвенцією встановлюється - за сукупності трьох умов:
1) втручання здійснюється "згідно із законом",
2) втручання переслідує законну мету, зазначену у другому пункті відповідної статті Конвенції.
3) втручання є "необхідним у демократичному суспільстві" для досягнення такої цілі чи цілей (мається на увазі, що воно відповідає нагальній соціальній потребі, і, зокрема, є пропорційним до поставленої законної мети).
Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право. Тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності.
Враховуючи викладене, суд прийшов до висновку, що позовна вимога Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" до Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області про зобов`язання внести зміни до додатку постанови від 25.09.2020 №12 в частині зазначення належних номерів територіальних округів є обґрунтованою та належить до задоволення.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 268-273, 278, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул. Симона Петлюри, буд. 1, м. Рівне, 33003, код ЄДРПОУ 25797672) до Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вул. Центральна, 13, смт. Клевань, Рівненський район, Рівненська область, 35311, код ЄДРПОУ 43781625) про зобов`язання вчинення певних дій - задовольнити повністю.
Зобов`язати Клеванську селищну територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області внести зміни до додатку постанови від 25 вересня 2020 року №12 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Клеванської селищної ради Клеванської територіальної громади, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації Всеукраїнське об`єднання "БАТЬКІВЩИНА", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", змінивши в колонці "Номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата", усі номери "2" на номери "3", а усі номери "3" - на номери "2".
Стягнути на користь Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" (вул. Симона Петлюри, буд. 1, м. Рівне, 33003, код ЄДРПОУ 25797672) за рахунок бюджетних асигнувань Клеванської селищної територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (вул. Центральна, 13, смт. Клевань, Рівненський район, Рівненська область, 35311, код ЄДРПОУ 43781625) судовий збір в розмірі 2102,00 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бти оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 05 жовтня 2020 року.
Суддя В.В. Щербаков
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91979692 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
В.В. Щербаков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні