Рішення
від 05.10.2020 по справі 540/2884/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2884/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Кисильової О.Й.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" до Каховської районної територіальної виборчої комісії, за участю третьої особи - Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

03.10.2020 о 19:43 год Херсонська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" (далі - позивач) звернулася до суду із адміністративним позовом до Каховської районної територіальної виборчої комісії (далі - відповідач, Каховська района ТВК), за участю третьої особи - Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області (далі - третя особа, Великолепетиська СТВК), в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 № 30 "Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17, 18 від 25.09.2020 р.".

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 29.09.2020 Великолепетиська СТВК прийняла постанову № 16 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради". 02.10.2020 Каховська районна ТВК постановою № 30 скасувала постанову від 29.09.2020 № 16 та постанови № 17, 18, посилаючись на порушення вимог ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України - не забезпечення під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Також позивач зазначив, що ним дотримані вимоги Виборчого кодексу України щодо порядку висування кандидатів, оскільки, у протилежному випадку, Великолепетиська СТВК відмовила б у реєтрації кандидатів у депутати. Херсонська обласна організація ПП "НАШ КРАЙ" вважає незаконною оскаржувану постанову з тих підстав, що відповідач не має повноважень на прийняття рішень з питань виборчого процесу відносно третьої особи, оскільки Каховська района ТВК не є виборчою комісією вищого рівня щодо Великолепетиської СТВК. З огляду на викладене, просить задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою від 04.10.2020 відкрите провадження у справі з урахуванням установлених статтями 268-273 КАС України особливостей розгляду окремих категорій термінових справ за правилами спрощеного позовного провадження та призначено її розгляд на 05.10.2020 о 9:30 год. Відповідача зобов`язано у строк до 8:30 год 05.10.2020 подати до суду документи та встановлено йому той самий строк для подачі відзиву.

Ухвалою від 04.10.2020 Великолепетиська селищна територіальна виборча комісія Каховського району Херсонської області залучена до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Засобами електронного та телефонного зв`язку відповідач та третя особа повідомлені про дату, час та місце розгляду справи.

Відповідач не скористався передбаченим ч. 5 ст. 162 КАС України правом подання відзиву.

Третя особа - Великолепетиська СТВК 05.10.2020 засобами електронного зв`язку подала до суду пояснення, підписані заступником голови Великолепетиською СТВК, в яких заперечує щодо заявлених вимог. Стверджує, що ст. 230 Виборчого кодексу України не надає виборчій комісії право розсуду відмовляти чи не відмовляти у реєстрації кандидатів у випадку порушення порядку їх висування. Дотримання гендерної квоти є обов`язковою при формуванні виборчого списку політичної партії, а санкція за таке порушення передбачена ст. 230 Виборчого кодексу України. Тобто на етапі висування кандидатів дотримання виборчих квот повинно дотримуватися позивачем. Просить розглянути справу за відсутності представника Великолепетиської СТВК.

Суд не приймає до уваги пояснення третьої особи, оскільки ч. 7 ст. 59 КАС України визначено, що у разі подання представником заяви по суті справи в електронній формі він може додати до неї довіреність або ордер в електронній формі, підписані електронним цифровим підписом відповідно до Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему.

Зі змісту надісланого третьою особою пояснення суд встановив, що воно підписане заступником голови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області Ю.М. Табота. Втім, до пояснення не долучено належних доказів повноважень зазначеної особи на представлення інтересів виборчої комісії. Відсутнє також накладення електронного цифрового підпису на зазначений документ.

05.10.2020 позивач подав заяву про розгляд справи за відсутності його представника.

Належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи відповідач не забезпечив явку представника у судове засідання, не повідомивши про причини неявки та не надіславши заяви про розгляд справи за його відсутності.

За змістом ч. 1 ст. 268 КАС України у справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку (ч. 1).

Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду (ч. 2 ст. 268 КАС).

Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій (ч. 3 ст. 268 КАС).

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).

За таких обставин суд розглядає дану справу без участі сторін (у порядку письмового провадження).

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.

Верховна Рада України Постановою від 15.07.2020 № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

З метою участі у виборчому процесі, рішенням конференції організації політичної партії "НАШ КРАЙ" від 15.09.2020 затверджений єдиний і територіальний виборчі списки кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради висунутих Херсонською обласною організацією політичної партії "НАШ КРАЙ".

Від значеної політичної партії до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Великолепетиської селищної ради включені (за виключенням відкликаних заяв): 10 осіб чоловічої статі та 12 жіночої; до територіального списку в окрузі № 1 - 3 особи чоловічої статі та 2 жіночої; до територіального списку в окрузі № 2 - 3 особи чоловічої статі та 2 жіночої; до територіального списку в окрузі № 3 - 2 особи чоловічої статі та 3 жіночої; до територіального списку в окрузі № 4 - 2 особи чоловічої статі та 3 жіночої.

29.09.2020 Великолепетиською селищною територіальною виборчою комісією Каховського району проведене засідання, на якому прийнята постанова № 16 від 29.09.2020 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради", якою вирішено зареєструвати кандидатів у депутати згідно єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів № 1, 2, 3, 4 з виборів депутатів Великолепетиської селищної ради 25.10.2020 р. від Херсонської обласної політичної партії "НАШ КРАЙ".

Постановою Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області від 02.10.2020 № 30 "Про скасування постанови Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17 і 18 від 29.09.2020 р." визнані протиправними та скасовані постанови Великолепетиської СТВК від 29.09.2020 №16, 17 і 18. Підставою для прийняття такого рішення Каховська районна ТВК зазначила порушення ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України - не забезпечення під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

Не погоджуючись із такими рішенням відповідача, Херсонська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" звернулася до суду із цим позовом.

Надаючи оцінку обгрунтованості доводів позивача щодо незаконності спірної постанови, суд враховує наступні обставини та приписи законодавства.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним (абз. 1-2 ч. 1 ст. 20 Виборчого кодексу України).

Згідно із ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2)виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

За змістом ст. 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

До виборчих комісій належать:1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії (ч. 2 ст. 32 Кодексу).

Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України (ч. 3 ст. 32 Кодексу).

Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом (ч. 4 ст. 32 Кодексу).

Відповідно до ст. 33 ВК України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статус Центральної виборчої комісії визначається Конституцією України, цим Кодексом, Законом України "Про Центральну виборчу комісію" та іншими законами. Центральна виборча комісія очолює систему виборчих комісій, які забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів, і є комісією вищого рівня щодо всіх окружних, дільничних виборчих комісій та всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (ч. 2 ст. 33 Кодексу).

Відповідно до ч. 4 ст. 33 Виборчого кодексу України територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів.

Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання (ч. 15 ст. 36 Кодексу).

Аналіз наведених вище норм Виборчого кодексу України дає підстави для висновку про те, що територіальні виборчі комісії є виборчими комісіями вищого рівня для дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів, а тому при прийнятті рішень чи вчиненні дій у межах виборчого процесу ТВК повинні діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Виборчим кодексом України та законами України. У разі, якщо виборча комісія нижчого рівня прийняла рішення, що суперечить законодавству України, таке рішення може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або судом.

Суд встановив, що відповідач - Каховська районна територіальна виборча комісія не є виборчою комісією вищого рівня для третьої особи - Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району.

Відтак, Каховська районна ТВК, приймаючи постанову від 02.10.2020 № 30 "Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області № 16, 17, 18 від 29.09.2020", вийшла за межі наданих їй повноважень, чим порушила вимоги ч. 3 ст. 32 Виборчого кодексу України.

За таких обставин суд дійшов висновку про протиправність постанови Каховської районної територіальної виборчої комісії від 02.10.2020 № 30 та скасовує дану постанову в частині скасування постанови Великолепетиської СТВК від 29.09.2020 № 16 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

Звертаючись до суду із даним позовом, позивач просив скасувати повністю постанову Каховської районної ТВК від 02.10.2020 № 30.

Зважаючи на те, що постановою Каховської районної ТВК від 02.10.2020 № 30 скасовані також постанови Великолепетиської СТВК від 29.09.2020 № 17 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської регіональної організації політичної партії "Партія Ігоря Колихаєва "НАМ ТУТ ЖИТИ!" та № 18 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ", суд вважає, що постанови від 29.09.2020 № 17 та № 18 стосуються прав та обов`язків інших політичних партій, які самостійно звернулися до суду із позовними заявами, відтак, позовні вимоги Херсонської обласної організації ПП "НАШ КРАЙ" підлягають задоволенню в частині, що стосується прав позивача, а саме - скасування постанови від 02.10.2020 № 30 в частині скасування постанови Великолепетиської СТВК від 29.09.2020 № 16.

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачено станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102 грн.

Позивач заявив одну вимогу немайнового характеру та при зверненні до суду не сплатив судовий збір за подання адміністративного позову.

За правилами ч. 3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки суд частково задовольнив позовні вимоги Херсонської обласної організації ПП "НАШ КРАЙ", то судовий збір підлягає стягненню у дохід Державного бюджету України з позивача у сумі 1051,00 грн та з відповідача у сумі 1051,00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 КАС України, суд, -

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області (код ЄДРПОУ 43758093, 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 30) від 02.10.2020 "Про скасування постанов Великолепетиської селищної територіальної виборчої комісії Каховського району Херсонської області №№ 16, 17 і 18 від 25.09.2020 року" в частині скасування постанови від 29.09.2020 № 16 "Про реєстрацію кандидатів в депутати, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків виборчих округів Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" на перших місцевих виборах депутатів Великолепетиської селищної ради".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Каховської районної територіальної виборчої комісії Херсонської області (код ЄДРПОУ 43758093, 74900, Херсонська область, м. Нова Каховка, просп. Дніпровський, 30) судовий збір у сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. до Державного бюджету України (отримувач коштів ГУК у м. Києві/ м. Київ/ 22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Стягнути з Херсонської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ" (код ЄДРПОУ 39833792, 73003, м. Херсон, вул. Перекопська, 19) судовий збір у сумі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. до Державного бюджету України (отримувач коштів ГУК у м. Києві/ м. Київ/ 22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 05.10.2020 о 17:30 год.

Суддя О.Й. Кисильова

кат. 10103020

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу91980005
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2884/20

Рішення від 05.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні