Постанова
від 05.10.2020 по справі 280/6927/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 жовтня 2020 року м. Дніпросправа № 280/6927/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Волкової К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі

апеляційну скаргу Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року (головуючий суддя Лазаренко )

у справі № 280/6927/20

за позовом Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє

до Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області

про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє звернулась суду з позовом до Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області №23 від 28.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Бердянської районної ради Запорізької області, від Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач приймаючі спірну постанову виходив з того, що пакет документів поданий Запорізькою обласною організацією політичної партії За майбутнє містить помилки та неточності. Позивач зазначає, що так дійсно подані ним документи містили механічні описки, втім відповідачем фактично позбавлено права позивача на усунення виявлених недоліків згідно ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, у зв`язку з чим, вважає, що оскаржувана постанова прийнята протиправно.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.10.2020 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову. Скаржник зазначає, що виявлені порушення у формуванні списків не можна вважати помилками та/або неточностями в розумінні ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки за змістом ч. 7 ст. 227 ВК України список на черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список на черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією парті, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. На думку скаржника, задовольняючі позов, суд першої інстанції дослідив виправлені позивачем списки, а не ті списки, які були подані на реєстрацію.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, відповідач подав письмову заяву про розгляд справи за відсутності відповідач, в якій одночасно підтримує позицію, викладену в апеляційній скарзі.

Представники позивача в судовому засіданні проти задоволення апеляційної скарги заперечують, просять залишити рішення суду першої інстанції без змін як законне та обґрунтоване.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Верховна Рада України постановою від 15.07.2020 №795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25.10.2020.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад на 25 жовтня 2020 року.

23 вересня 2020 року до Бердянської РТВК головою Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє ОСОБА_1 подано заяву про реєстрацію кандидатів у депутати та інші, визначені частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Бердянської районної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від позивача, а саме: рішення загальних зборів Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє про висування кандидатів у депутати від 18.09.2020; Єдиний виборчий список кандидатів у депутати; 6 (шість) Територіальних виборчих списків; Передвиборча програма організації партії; документи про внесення грошової застави; заяви осіб на згоду балотуватися; автобіографії; довідки про наявність чи відсутність судимості; заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів; фото; копії 1, 2 сторінок паспорту; електронний носій (флешка).

Постановою №23 від 28.09.2020 Бердянська районна територіальна виборча комісія Запорізької області відмовила в реєстрації кандидатів у депутати Бердянської районної ради Запорізької області від Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє .

Підставою для прийняття вказаної постанови є те, що, Бердянська РТВК встановила невідповідність поданих документів вимогам Виборчого кодексу України, зокрема, ч. 9 ст. 219 Виборчого Кодексу України, яка регулює порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних районних, районних у містах рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) під час формування єдиного та територіальних виборчих списків, а саме: забезпечення організацією партії присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); а у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, почергового включення до останніх у списку кандидатів ( від 1 до 4) кандидатів різної статі до списку.

Виявлені відповідачем обставини позивачем не заперечуються, підтверджуються наявними в матеріалах справи доказами.

Відповідач в постанові від 28.09.2020 № 23, посилаючись на положення п. 1 ч. 1 ст. 230, ч.7 ст.227 ВК України, зазначив, що виявлені порушення порядку висування допустила саме Запорізька обласна організація політичної партії За майбутнє , ці порушення стосуються формування списків у цілому, що є виключним повноваженням зборів

(конференції) організації партії, а не вимогами до окремих кандидатів. Допущені порушення не можна вважати помилками та неточностями в розумінні ч. 3 ст. 230 ВК України.

Не погодившись з означеною постановою Бердянської РТВК, позивач звернувся до суду з позовом про її скасування.

За позицією позивача положення статті 230 Виборчого кодексу України які зобов`язують виборчу комісію прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій, у разі недотримання порядку висування кандидатів, так і зобов`язує повідомити відповідний суб`єкт подання документів про наявність помилок і неточностей у таких документах.

При цьому, Виборчий кодекс України не розкриває зміст поняття термінів помилка чи неточність , як і не визначає те, яка помилка є підставою для відмови у реєстрації без надання попередження, а за якої помилки суб`єкту подання надається можливість усунути відповідні недоліки, а відтак вирішення таких питань залишається на розсуд виборчої комісії.

Позивач зазначає, що в спірному випадку загальні збори Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє як правомочний та колегіальний орган зробив своє волевиявлення - проголосував та висунув кандидатів у встановленому порядку та з дотриманням всіх вимог чинного законодавства. Натомість, формальне відображення при його машинописному оформленні та роздрукуванню, відбулося з помилками та неточностями, які мали бути усунуті згідно ч.3 ст.230 ВК України.

На підтвердження своїх доводов позивачем до суду першої інстанції подані єдиний та територіальні виборчі списки, які, як вказує позивач, він в силу протиправної поведінки та умисних дій відповідача був позбавлений подати до засідання комісії відповідача в порядку виправлення помилок та неточностей.

Задовольняючі адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що правове значення має порядок висування кандидатів (процес голосування на загальних зборах та його результати, як встановлений законом спосіб волевиявлення), а не оформлення та роздуківка сформованих результатів у вигляді списків.

Виходячи зі змісту поданих позивачем до позовної заяви доказів, суд дійшов висновку, що позивачем забезпечено відповідно до частини 9 статті 219 Кодексу присутність у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), тобто позивачем під час формування виборчих списків дотримана гендерна квота із врахуванням відповідної пропорції представництва різних статей, тобто забезпечена присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, апеляційний суд зазначає таке.

Відповідно до ч.1, ч.2 ст.216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

За загальним порядком висування кандидатів організацією партії згідно ст.218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1 ст.218 ВК України).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений ст.219 ВК України.

Відповідно до наведеної норми організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом (ч.2 ст.219).

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (ч.3 ст.219).

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати (ч.5 ст.219).

За правилами ч.ч.6-9 ст.219 ВК України кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Відповідно до ч.10 ст.219 ВК України рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначені статтею 222 ВК України.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлених статтею 227 ВК України.

Зокрема, відповідно до ч.7 ст.227 ВК України, на яку посилається відповідач, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

За наявних в матеріалах справи документів судом встановлено, що позивачем вимоги означеної вище норми ст.222 ВК України виконані, подано належним чином оформлене рішення Загальних зборів Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє від 18.09.2020 про висування кандидатів у депутати Бердянської районної ради Запорізької області, яким затверджено єдиний та територіальні списки кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє на перших місцевих виборах 25.10.2020, та додатки до нього - єдиний виборчий список та територіальні списки кандидатів у депутати, висунутих в територіальних виборчих округах № 1- № 6, також подані заяви осіб, включених до виборчих списків Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє , про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії.

За своїм змістом подані позивачем Бердянській ТРВК єдиний виборчий список та територіальні списки кандидатів у депутати відповідають вимогам частин 12, 13 ст.219 ВК України, зокрема, порядкові номери кандидатів у єдиному виборчому списку, номери територіальних виборчих округів, до якого віднесено кандидата, порядкові номери кандидатів у відповідних територіальних виборчих списках. Включення осіб у певні територіальні списки кандидатів у депутати відповідають також поданим цими особами заявами про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії.

Одночасно, вбачається недотримання при формуванні вказаних списків вимог ч.9 ст.219 ВК України, що за поясненням позивача є помилками при роздрукуванні цих списків.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Відповідно до ч.3 ст.230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Відповідно до ч.4 ст.230 ВК України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Суд першої інстанції вірно встановив, що Виборчим кодексом України визначено чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, недотримання яких може свідчити про порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів та є підставою для відмови в реєстрації кандидатів (пункт 1 частини 1 статті 230 Кодексу).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина 9 статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках.

Разом з тим, апеляційний суд не погоджується з судом першої інстанції, що в спірному випадку мало місце помилкове роздрукування результатів голосування на Загальних зборах Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє .

Позивачем до Бердянськтої ТРВК подавалась не роздруківка, а пакет з належним чином підписаних та оформлених списків, в кожному з яких, як вірно встановлено відповідачем, містилось системне неврахування гендерної пропорційності .

Жодні докази на підтвердження допущення позивачем саме невірного оформлення результатів Загальних зборів Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє на момент подачі до комісії в матеріалах справи відсутні, сторонами не подані.

Долучений до матеріалів позовної заяви пакет документів, який не був поданий на розгляд Бердянської ТРВК, свідчить про інше формування списків та інше визначення черговості кандидатів у депутати від Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє , а також містить інші заяви (заяви із іншим змістом) від осіб ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про згоду балотуватися кандидатом у депутати.

Виходячи з наведеного вище, приймаючи до уваги, що відповідно до ст.219 ВК України виборчі списки, які подаються до відповідної виборчої комісії, є передбаченою законом формою вираження волевиявлення організації партії, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, відповідно до ч.7 ст.227 ВК України не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією, характер виявленого відповідачем недотримання позивачем визначеного ч.9 ст.219 ВК України порядку висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, не може вважатися помилками та неточностями в розумінні ч.3 ст.230 ВК України, тому у відповідача не було підстав пропонувати змінити подані на реєстрацію виборчі списки.

Враховуючи, встановлений відповідачем, та не спростований позивачем факт порушення останнім встановленого Виборчим Кодексом України порядку висування кандидатів, апеляційний суд дійшов висновку, що оскаржувана постанови від 28.09.2020 № 23 прийнята відповідачем на підставі закону, межах наданих йому повноважень та з урахуванням усіх обставин , що мають значення для прийняття рішення.

Наведені позивачем обставини не є підставою для визнання протиправною та скасування постанови Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області №23 від 28.09.2020 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Бердянської районної ради Запорізької області, від Запорізької обласної організації політичної партії За майбутнє .

Судом першої інстанції ухвалено рішення при неповному з`ясуванні обставин справи, з невірним застосуванням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Бердянської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року у справі № 280/6927/20 скасувати, прийняти нове рішення.

В позові відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та відповідно до ч.3 ст.272 Кодексу адміністративного судочинства України касаційному оскарженню не підлягає.

Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк

суддя Н.А. Бишевська

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91988968
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/6927/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 02.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні