Постанова
від 05.10.2020 по справі 420/9668/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2020 р.м. ОдесаСправа № 420/9668/20

Головуючий в 1 інстанції: Аракелян М.М. рішення суду першої інстанції прийнято у м. Одеса 30 вересня 2020 року о 17:35

Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

судді-доповідача: Яковлєва О.В.,

суддів Бітова А.І., Крусяна А.В.,

при секретарі Голобородько Д.В.,

за участі:

представника апелянта Бойко М.В.,

позивача ОСОБА_1

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року, у справі за позовом ОСОБА_1 до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом у якому заявлено вимоги Тузлівській сільській територіальній виборчій комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, а саме: визнання протиправною та скасування постанови № 16 від 23 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 ; визнання протиправною та скасування постанови № 42 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 ; зобов`язання зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на підставі поданих 20 вересня 2020 року та 24 вересня 2020 року документів.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року частково задоволено позовні вимоги, а саме: визнано протиправною та скасовано постанову Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 42 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 ; зобов`язано Тузлівську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на підставі поданих 24 вересня 2020 року заяви та документів по багатомандатному виборчому округу № 5.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідачем подано апеляційну скаргу з якої вбачається про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а тому просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовано тим, що є помилковим висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, так як позивачем, як кандидатом в депутати, при подачі документів до територіальної виборчої комісії для здійснення реєстрації своєї кандидатури на виборах, не подано копій паспорта громадянина України та своєї фотографії, що стало достатньою та законною підставою для прийняття оскаржуваної постанови № 42 від 25 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидата у депутати на виборах.

Крім того, апелянт вважає, що судом першої інстанції невірно встановлено фактичні обставини справи та не враховано того, що 24 вересня 2020 року, відповідно до записів у довідці про отримання документів від 20 вересня 2020 року, позивачем не подано до територіальної виборчої комісії копій паспорта громадянина України та своєї фотографії.

В свою чергу, позивачем подано відзив на отриману апеляційну скаргу у якому зазначено, що судом першої інстанції прийнято законне та обґрунтоване рішення про задоволення позовних вимог, так як територіальною виборчою комісією протиправно відмовлено у реєстрації позивача кандидатом в депутати на підставі наданих ним документів.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що подана апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 20 вересня 2020 року звернулась до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області із заявою про реєстрацію кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 5 з виборів депутатів Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

До заяви позивачем додано копії наступних документів:

1) автобіографія кандидата на 2 арк. та електронному носії;

2) документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

3) одна фотографія кандидата розміром 4 на 6 см на 1 арк. та електронному носії;

4) копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України на 3 арк.;

5) заява про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на 1 арк.

Згідно довідки про отримання документів від 20 вересня 2020 року, складеної виборчою комісією,позивачем подано наступні документи:

1) заява про самовисування у депутати на 1 арк.;

2) автобіографія на 2 арк.;

3) документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

4) одна фотографія розміром 4 на 6 см;

5) копія паспорту 3 арк.

За результатом розгляду поданих документів Тузлівською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області 23 вересня 2020 року прийнято постанову № 16 Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , так як подані позивачем автобіографія та документ, що засвідчує внесення грошової застави, не відповідають вимогам Виборчого кодексу України.

В свою чергу, позивачем 24 вересня 2020 року повторно подано до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатом в депутати по багатомандатному виборчому округу № 5 з виборів депутатів Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

До заяви позивачем додано копії наступних документів:

1) автобіографія кандидата на 1 арк. та електронному носії;

2) документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

3) одна фотографія кандидата розміром 4 на 6 см на 1 арк. та електронному носії;

4) копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України на 3 арк.

При цьому, територіальною виборчою комісією не складено довідки про отримання документів, доданих до заяви від 24 вересня 2020 року.

З іншого боку, членом територіальної виборчої комісії зроблено запис у раніше складеній довідці про отримання документів від 20 вересня 2020 року про додаткове подання позивачем 24 вересня 2020 року наступних документів:

1) заява;

2) автобіографія;

3) документ про внесення грошової застави.

За результатом розгляду поданих позивачем документів Тузлівською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову № 42 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району ОСОБА_1 , так як позивачем не подано копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та своєї фотографії.

В свою чергу, вважаючи протиправними вищевказані постанови територіальної виборчої комісії № 16 від 23 вересня 2020 року та № 42 від 25 вересня 2020 року, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

За наслідком встановлених обставин судом першої інстанції зроблено висновок про визнання протиправною та скасування постанови Тузлівською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області № 42 від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району ОСОБА_1 , так як позивачем подано усі необхідні документи для реєстрації його кандидатом в депутати, з чим погоджується судова колегія, з огляду на наступне.

Так, згідно ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

При цьому, Виборчий кодекс України, відповідно до Конституції України, визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 8 Виборчого кодексу України, документом, який підтверджує особу та громадянство України виборця, є паспорт громадянина України (у вигляді паспортної книжечки або картки).

Згідно ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);

4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Частиною 2 вказаної статті встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).

Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).

Частиною 4 вказаної статті встановлено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Колегією суддів встановлено, що ОСОБА_1 реалізовано своє право бути обраною депутатом Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, шляхом самовисування, подавши 20 вересня 2020 року відповідну заяву до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

При цьому, як вбачається із тексту поданої заяви та складеної виборчою комісією довідки про отримання документів, позивачем також подано для реєстрації наступні документи: 1) автобіографію кандидата; 2) документ про внесення грошової застави; 3) фотографію; 4) копію паспорта громадянина України.

Проте, через невідповідність вимогам Виборчого кодексу України (далі - ВК України) поданої позивачем автобіографії та документу про внесення грошової застави, постановою Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 16 від 23 вересня 2020 року відмовлено позивачу в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.

В даному випадку, оскаржуваним рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року визнано правомірним зазначене рішення Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

В свою чергу, позивачем не оскаржено рішення суду першої інстанції у відповідній частині, а тому колегією суддів, відповідно до вимог ч. 1 ст. 308 КАС України, перевіряється законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області.

Між тим, після отримання зазначеної відмови в реєстрації кандидатом в депутати та після усунення виявлених комісією недоліків, позивачем повторно 24 вересня 2020 року подано до територіальної виборчої комісії заяву про реєстрацію кандидатом в депутати, шляхом самовисування.

Проте, як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається із зібраних матеріалів у справі, територіальною виборчою комісією, всупереч вимог ч. 2 ст. 223 ВК України, не складено та не видано кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, довідки із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.

При цьому, варто зазначити, що територіальною виборчою комісією жодним чином не спростовано вищевказаного висновку суду.

З іншого боку, членом територіальної виборчої комісії зроблено запис у раніше складеній довідці від 20 вересня 2020 року про додаткове подання позивачем 24 вересня 2020 року заяви, автобіографії та документу про внесення грошової застави.

Проте, колегія суддів зазначає, що такий спосіб фіксації переліку поданих кандидатом у депутати документів не передбачений вищевикладеними вимогами виборчого законодавства.

В свою чергу, оскаржуваною постановою № 42 від 25 вересня 2020 року відмовлено позивачу в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, так як позивачем не подано для реєстрації копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та своєї фотографії.

Між тим, як вбачається із тексту заяви позивача від 24 вересня 2020 року, останнім додано до відповідної заяви свою фотографію та копію паспорту.

Крім того, колегія суддів зазначає, що станом на день прийняття оскаржуваного рішення, територіальна виборча комісія вже мала копії паспорта позивача та його фотографію, які подані 20 вересня 2020 року та оформлені, відповідно до довідки про отримання документів від 20 вересня 2020 року, одним пакетом з документами, додатково поданими 24 вересня 2020 року.

Тому, враховуючи допущені територіальною виборчою комісією порушення вимог ч. 2 ст. 223 ВК України при здійсненні фіксації переліку поданих позивачем 24 вересня 2020 року документів, а також фактичну наявність у територіальної виборчої комісії усього переліку необхідних для здійснення спірної реєстрації документів, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення територіальної виборчої комісії від 25 вересня 2020 року прийнято формально, тобто без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, а як наслідок таке рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

З іншого боку, враховуючи вищевикладені висновки, колегія суддів, з метою ефективного захисту прав позивача, погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язання територіальної виборчої комісії зареєструвати позивача кандидатом в депутати.

При цьому, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст.ст. 271, 272, 273, 278, 308, 310, 315, 316 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року - без змін.

Судові витрати, а саме сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги покласти на Тузлівську сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя Яковлєв О.В. Судді Бітов А.І. Крусян А.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено06.10.2020
Номер документу91989104
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9668/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Яковлєв О.В.

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні