ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/4173/20 Суддя (судді) першої інстанції: Тихоненко О.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 жовтня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді-доповідача Глущенко Я.Б.,
суддів Пилипенко О.Є., Черпіцької Л.Т.,
секретаря Суркової Д.О.,
за участю представників сторін:
від позивача - адвокат Федоров Д.В.,
від відповідача - адвокат Чепурна Н.В., Васильченко С.М.,
від третьої особи 1 - адвокат Дереча В.О.,
від третьої особи 2 - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Чернігівської міської партійної організації Політичної партії Рідний Дім до Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівська обласна організація Політичної партії Рідне Місто , Політична партія Рідне Місто , про визнання протиправною та скасування постанови в частині додатка №1, за апеляційною скаргою Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року, -
В С Т А Н О В И В :
29 вересня 2020 року Чернігівська міська партійна організація Політичної партії Рідний Дім (далі - позивач, Чернігівська міська партійна організація ПП Рідний Дім ) звернулась у суд з позовом до Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області (далі - відповідач, Чернігівська міська ТВК) про визнання протиправною та скасування постанови від 25 вересня 2020 року Про реєстрацію кандидатів у депутати Чернігівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організацій партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року , в частині реєстрації кандидатів у депутати Чернігівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організацій партій на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатком №1.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що оскаржувана постанова винесена із грубим порушенням виборчого законодавства. Зокрема, рішення конференції Чернігівської обласної організації Політичної партії Рідне Місто про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради не погоджено рішенням Політичної ради Політичної партії Рідне Місто . До того ж, оскаржуване рішення підписане головою комісії, повноваження якого вже були припинені.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року відкрито провадження у справі та залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Чернігівську обласну організацію Політичної партії Рідне Місто (далі - третя особа 1, Чернігівська обласна організація ПП Рідне Місто ), Політичну партію Рідне Місто (далі - третя особа 2, ПП Рідне Місто ).
Рішенням суду від 01 жовтня 2020 року позов задоволено.
Не погоджуючись із рішенням суду, Чернігівська міська ТВК подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на його незаконність та необґрунтованість, невідповідність висновків обставинам справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що третьою особою 1 подано повний пакет документів, визначений частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України, а тому підстави не розглядати їх у виборчої комісії були відсутні. На момент прийняття оскаржуваного рішення лист третьої особи 2 про те, що рішення конференції Чернігівської обласної організації ПП Рідне Місто не погоджене центральним керівним органом партії, до комісії не надходив та відповідна інформація у відповідача була відсутня.
У поясненнях на апеляційну скаргу позивач зазначає, що в основу апеляції покладено суто формальні доводи. Відповідачем не наведено будь-яких доводів щодо спростування висновку місцевого суду про порушення третьою особою 1 порядку висування кандидатів у депутати. Акцентує увагу на тому, що метою звернення до суду є відновлення баланса законних прав та інтересів всіх добросовісних учасників правовідносин, метою якого є унеможливлення ситуації, за якої порушник може скористатись результатом та вигодами від правопорушення.
Відзивів від інших учасників справи не надходило.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи та доводи скарги, колегія суддів уважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду - без змін, з таких підстав.
Судом установлено, що 24 вересня 2020 року Чернігівська обласна організація ПП Рідне Місто подала до Чернігівської міської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Чернігівської міської ради Чернігівського району Чернігівської області на перших виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати від Чернігівської обласної організації ПП Рідне Місто , до якої додала, зокрема, рішення конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати від 23 вересня 2020 року.
25 вересня 2020 року о 18:30 год. відповідачем прийнято постанову №25, якою зареєстровано кандидатів у депутати Чернігівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організацій політичних партій, на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатками №1 та №2.
У додатку №1 містяться виборчі списки Чернігівської обласної організації Політичної партії Рідне Місто .
Уважаючи таку постанову протиправною, Чернігівська міська організація ПП Рідний Дім звернулась з відповідним позовом до суду.
Постановляючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність погодження Політичною радою ПП Рідне місто рішення конференції Чернігівської обласної організації ПП Рідне місто про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради від 23 вересня 2020 року є порушенням порядку висування кандидатів у депутати міських рад та умов реєстрації кандидатів у депутати міських рад.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.
Відповідно до положень статті 69 Конституції України народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.
Згідно пункта 20 частини 1 статті 92 Основного Закону, виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Основним нормативно-правовим актом, що визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України у редакції на час виникнення спірних правовідносин (далі - ВК України).
Згідно пункта 4 частини 2 статті 206 ВК України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Відповідно до частини 1 статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно з абзацем 1 частини 2 статті 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальні засади висування кандидатів організацією партії встановлені статтею 217 ВК України.
Висування кандидатів у депутати місцевою організацією партії відбувається на підставі Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Відповідна організація партії формує та затверджує єдиний та територіальні виборчі списки на виборах депутатів ВР АРК, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (10 тисяч виборців і більше).
Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Частиною 10 статті 219 ВК України закріплено, що рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Як стверджує позивач та установлено судом, рішення конференції Чернігівської обласної організації ПП Рідне Місто не погоджено центральним керівним органом партії, а саме Політичною радою ПП Рідне Місто .
Відповідно до положень пункта 2 частини 1 статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів, зокрема, як рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною 10 статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається).
Як убачається із матеріалів справи, Чернігівська обласна організація ПП Рідне Місто 24 вересня 2020 року надала до Чернігівської міської ТВК рішення конференції Чернігівської обласної організації ПП Рідне Місто про висування кандидатів у депутати Чернігівської міської ради від 23 вересня 2020 року, яке підписане головою обласної організації та містить печатки такої організації та ПП Рідне Місто .
Відповідно до положень статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Згідно частини 1 статті 230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Наведений список підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати є виключним.
Отже, за наявності наведених підстав, територіальна виборча комісія приймає рішення про відмову в реєстрації.
Як установлено судом та не спростовано відповідачем та третьою особою 1, Політична рада ПП Рідне Місто не погоджувала жодних рішень конференції Чернігівської обласної організації ПП Рідне Місто .
Наведене, на переконання колегії суддів, свідчить про те, що третя особа 1 допустила порушення порядку висування кандидатів, що є безумовною підставою для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації.
Відповідно до статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до пункта 1 частини 1 статті 315 Кодексу адміністративного судочинства України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Приписи статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України визначають, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції судове рішення ухвалено з дотриманням норм чинного матеріального та процесуального права і підстави для його скасування відсутні.
Керуючись статтями 33, 34, 243, 272, 278, 310, 315, 317, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Чернігівської міської територіальної виборчої комісії Чернігівського району Чернігівської області залишити без задоволення.
Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року залишити без змін .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Я.Б. Глущенко
Судді О.Є. Пилипенко
Л.Т. Черпіцька
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 91989274 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні