ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 жовтня 2020 року о 15 год. 25 хв.Справа № 160/12390/20
Суддя Дніпропетровського окружного адміністративного суду Неклеса О.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія" до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови №78 від 03.10.2020 р. в частині відмови у реєстрації кандидатом у депутати, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
05 жовтня 2020 року о 14 год. 40 хв. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійла позовна заява Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія" до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови №78 від 03.10.2020 р., в якій позивач просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 78 від 03 жовтня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" в частині відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ".
- зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" .
В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що 02.10.2020 року о 17 год 20 хвилин представник Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія , на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року у справі № 160/12055/20, з`явився до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області для подачі уточнюючих документів з урахуванням виявлених недоліків. Близько 21 год 00 хв Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області прийняла від представника партії уточнені документи, про що проставила відмітку про їх прийняття на супровідному листі зі списком документів б/н від 02.10.2020 року. Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 03.10.2020 року № 78 про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ згідно додатку 2 відповідно до списку у реєстрації 16 (шістнадцятьом) кандидатам відмовлено зважаючи на неточності в документах. Дніпропетровська обласна організація політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ не погоджується із вищевказаною постановою комісії в частині відмови у реєстрації кандидатом ОСОБА_1 , в цій частині вважає її незаконною, протиправною та такою, що порушує законні права кандидатів, які передбачені чинним законодавством України. Серед зазначеного переліку кандидатів, яким відмовлено в реєстрації та щодо яких необхідно подати уточнюючі документи за рішенням суду у справі №160/12055/20 та виправити помилки кандидата ОСОБА_1 не було, що також підтверджується уточнюючим додатком 2 до постанови комісії №71 від 29.09.2020 року. Про помилки та неточності у документах ОСОБА_1 комісією не повідомлялось та додаткового строку на їх усунення у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України не надавалось. Більше того, ОСОБА_1 згідно додатку 1 до постанови комісії № 71 від 29.09.2020 року увійшла до переліку кандидатів, що підлягають реєстрації. Отже жодних недоліків у документах на реєстрацію кандидата ОСОБА_1 у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ комісією не було виявлено. Дніпропетровський окружний адміністративний суд у своїй постанові від 01.10.2020 року у справі № 160/12055/20 зобов`язав Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти від представника Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації Політичної Партії "Партія Шарія", та за результатами розгляду вказаних документів прийняти відповідне рішення. Вищезазначені факти та обставини свідчать про те, що у Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ не було жодного прямого обов`язку подавати документи на раніше зареєстрованих кандидатів, оскільки в таких документах кандидатів комісією не було виявлено жодних недоліків взагалі. Комісія вийшла за рамки своїх повноважень, чим порушила право Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ на висування кандидатів, передбаченого ст. 11 Виборчого кодексу України, окрім цього не надала право на усунення недоліків в порядку ч. 3 ст. 230 Виборчого Кодексу України. Під час повторного перегляду документів ОСОБА_1 комісією було виявлено недолік в тому, що в єдиному виборчому списку неправильно вказана адреса, відсутній номер квартири. Однак номер квартири був вказаний в автобіографії та заявах. Відсутність в документі певного складового елементу, передбаченого Законом, не слід вважати відсутністю самого документа для цілей цього Закону, що може мати наслідком позбавлення особи можливості приймати участь у виборах, адже така позиція суб`єкта владних повноважень не відповідає як буквальному змісту Закону, так і розумному співвідношенню пропорційності між застосованим заходом і метою, на яку такий захід спрямований.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання було призначено на 06.10.2020 року о 13 год. 00 хв.
06 жовтня 2020 року до суду надійшов відзив Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області та витребувані судом документи.
У поданому відзиві представник відповідача зазначає, що Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області визнає позовні вимоги в повному обсязі та не заперечує проти задоволення позовної заяви.
В судове засідання учасники справи не з`явилися, про дату, час та місце проведення повідомлені належним чином. Направили на адресу суду клопотання та заяви про розгляд справи без участі представників.
Усною ухвалою суду від 06.10.2020 року із занесенням до протоколу судового засідання підготовче засідання закрито, розгляд справи по суті призначено на 06 жовтня 2020 року в приміщенні Дніпропетровського окружного адміністративного суду за адресою: м. Дніпро, вул. Янгеля, 4 в порядку письмового провадження.
Статтею 268 КАС України передбачено, що у справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку. Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду. Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
За таких обставин та керуючись приписами ст. 268, 287 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу по суті в порядку письмового провадження та на підставі наявних в матеріалах справи письмових доказах. На підставі приписів ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Вивчивши та дослідивши всі матеріали справи та надані докази, заслухавши учасників справи в підготовчому засіданні, а також проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, дійшов наступних висновків.
Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Дніпропетровська обласна організація політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ зареєстрована 11.10.2019 року. Основний вид економічної діяльності - 94.92 діяльність політичних організацій.
24 вересня 2020 року представник Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія" ОСОБА_1 подала до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії заяву для реєстрації 31 кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія".
25 вересня 2020 року о 15 годині 15 хвилин ОСОБА_1 , як представнику партії, було надано членами комісії у письмовому вигляді на аркуші паперу перелік недоліків, які стосувались вищевказаних документів. При цьому членами комісії було зазначено, що вказані недоліки мають бути усунуті до 15 години 15 хвилин наступного дня - 26 вересня 2020 року.
26 вересня 2020 року о 15 год. 20 хв. відповідач виніс Постанову № 71 від 26 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія".
ОСОБА_1 згідно додатку 1 до постанови комісії № 71 від 29.09.2020 року увійшла до переліку кандидатів, що підлягають реєстрації.
Не погоджуючись із постановою №71 позивач звернувся до суду із позовною заявою про визнання протиправною та скасування постанови № 71 від 26.09.2020 р., зобов`язання вчинити певні дії.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року у справі № 160/12055/20 позовні вимоги задоволені частково. Дніпропетровський окружний адміністративний суд визнав протиправною та скасував постанову № 71 від 26.09.2020 року та зобов`язав Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти від представника Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації Політичної Партії "Партія Шарія", та за результатами розгляду вказаних документів прийняти відповідне рішення.
02 жовтня 2020 року представником Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія подані до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації Політичної Партії "Партія Шарія".
Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 78 від 03 жовтня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" серед інших відмовлено у реєстрації і ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ".
Підставою для відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" та прийняттям оскаржуваної постанови слугувало те, що в уточненому Єдиному виборчому списку зазначена адреса проживання - АДРЕСА_1 , а в автобіографії та заявах - АДРЕСА_2 . Уточнений Єдиний виборчий список в електронному вигляді комісії наданий не був. Дані розбіжності перешкоджали комісії зрозуміти зміст викладених відомостей в частині дати народження та адреси проживання кандидата.
Не погодившись із вищезазначеною постановою виборчої комісії, Дніпропетровська обласна організація Політичної партії "Партія Шарія" звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.
Частиною 1 ст. 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.3 ст.77 Конституції України - порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Пунктом 20 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
01.01.2020 р. набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року (день тижня - неділя).
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020" від 08.08.2020 р. №160 призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" №172 від 10.08.2020 р. утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області.
При вирішені спору суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України (ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України).
У відповідності до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу України, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.
Так, у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Частиною 4 ст. 230 Виборчого кодексу України встановлено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як зазначалося вище, підставою для відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" та прийняттям оскаржуваної постанови слугувало те, що в уточненому Єдиному виборчому списку зазначена адреса проживання - АДРЕСА_1 , а в автобіографії та заявах - АДРЕСА_2 . Уточнений Єдиний виборчий список в електронному вигляді комісії наданий не був. Дані розбіжності перешкоджали комісії зрозуміти зміст викладених відомостей в частині дати народження та адреси проживання кандидата.
З даного приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Так, судом встановлено, що 24 вересня 2020 року представник Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія" ОСОБА_1 подала до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії заяву для реєстрації 31 кандидата у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія".
26 вересня 2020 року о 15 год. 20 хв. відповідач виніс Постанову № 71 від 26 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія".
При цьому, згідно додатку №1 до постанови № 71 від 26 вересня 2020 року ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 була зареєстрована як перший кандидат у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія".
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 року у справі № 160/12055/20 позовні вимоги задоволені частково. Дніпропетровський окружний адміністративний суд визнав протиправною та скасував постанову № 71 від 26.09.2020 року та зобов`язав Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти від представника Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області, включених до списків Дніпропетровської обласної організації Політичної Партії "Партія Шарія", та за результатами розгляду вказаних документів прийняти відповідне рішення.
Отже, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду було зобов`язано Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області прийняти від представника Дніпропетровської обласної організації Політичної партії Партія Шарія уточнені документи з урахуванням усунутих недоліків для реєстрації кандидатів у депутати стосовно тих осіб, яким було у відповідній реєстрації відмолено.
При цьому, суд вважає, що у Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ не було жодного прямого обов`язку подавати документи на раніше зареєстрованих кандидатів, оскільки в таких документах кандидатів комісією не було виявлено жодних недоліків.
Судом встановлено, що серед переліку кандидатів, яким відмовлено в реєстрації та щодо яких необхідно подати уточнюючі документи за рішенням суду у справі №160/12055/20 та виправити помилки кандидата ОСОБА_1 не було, що підтверджується уточнюючим додатком 2 до постанови комісії №71 від 29.09.2020 року.
В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження факту того, що про помилки та неточності у документах ОСОБА_1 комісія повідомляла та надавала додатковий строк на їх усунення у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Більше того як зазначалося вище, ОСОБА_1 згідно додатку 1 до постанови комісії № 71 від 29.09.2020 року увійшла до переліку кандидатів, що підлягають реєстрації.
Отже, суд приходить до висновку, що жодних недоліків у документах на реєстрацію кандидата ОСОБА_1 у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ комісією не було виявлено.
При цьому 03.10.2020 року відповідачем прийнята оскаржувана постанова, якою виборчою комісією виявлені недоліки в документах, поданих ОСОБА_1 .
Тобто підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що зазначені недоліки стосовно ОСОБА_1 були виявлені комісією вперше.
Суд звертає увагу на положення ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, за якими помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Отже, підсумовуючи вищевикладене при отриманні від представника Дніпропетровської обласної організації політичної партії ПАРТІЯ ШАРІЯ заяви із відповідними документами для реєстрації кандидата ОСОБА_1 у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, представник відповідача мав невідкладно повідомити суб`єкта, який подавав вказані документи про відсутність у таких документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена, а також про недоліків документів, які надавалися.
Натомість, належних та допустимих доказів отримання позивачем від представника виборчої комісії відповідного повідомлення відповідачем до суду не надано та у матеріалах справи відсутні.
Зі спірного рішення не було встановлено жодних фактів того, що наведені вище недоліки є перешкодою для розуміння викладених відомостей у поданих позивачем документах та відповідних доказів суду не надано.
Також відповідачем не надано суду жодних належних та допустимих доказів, а також не наведено жодних підстав, які б свідчили про правомірність прийняття оспорюваної постанови, з урахуванням встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених норм чинного виборчого законодавства України.
При цьому судом також враховується той факт, що Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області визнала позовні вимоги в повному обсязі та не заперечувала проти задоволення позовної заяви.
Таким чином, суд приходить до висновку, що спірна постанова Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 78 від 03 жовтня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" в частині відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" прийнята відповідачем без дотримання вимог ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, а також без дотримання вимог Виборчого кодексу України, необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а, навпаки, з надмірним формалізмом та без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), тобто непропорційно, а тому така постанова є протиправною та підлягає скасуванню.
Натомість, відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
При цьому, судом враховується, що дотримання суб`єктом владних повноважень вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема положень щодо обґрунтованості, розсудливості, неупередженості, добросовісності, запобігання дискримінації має запобігати проявам формалізму та унеможливити позбавлення особи права бути обраним через штучно створені перешкоди.
В означеному контексті суд зважає також на практику Європейського Суду з прав людини. Зокрема, у справі "Мельниченко проти України" Європейський Суд наголосив, що стаття 13 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, включає суб`єктивні права голосувати та бути обраним. Не дивлячись на важливість цих прав, вони не є абсолютними. У своїх внутрішніх правових системах Договірні сторони можуть робити право голосувати та бути обраним предметом для певних обмежень, які не заборонені в принципі статтею 3. Держави мають широкі межі розсуду у цій сфері, проте вимоги Протоколу №1 мають бути дотримані. Суд повинен впевнитись, що ці умови не обмежують права до такого ступеня, позбавляють їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету, та що заходи, які вживалися є пропорційними. У цьому зв`язку предмет та мета Конвенції вимагає, щоб її положення тлумачились та застосовувались у такий спосіб, щоб зробити її вимоги не просто теоретичним або ілюзорними, але й практичними і ефективними. Право стати кандидатом на виборах, що гарантується статтею 3 Протоколу №1, є таким суттєвим правом в концепції реального демократичного устрою, яке було б ілюзорним, якщо комусь може бути відмовлено у цьому праві в будь-який момент. Таким чином, якщо держава має широкі межі розсуду при визначенні вимог для надання права абстрактно, принцип того, що право має бути ефективним вимагає, щоб процедура надання права містила достатні гарантії для запобігання свавільним рішенням.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена ЄСПЛ при розгляді справи "Ковач проти України" (Заява №39424/02) від 07.02.2008р.
За викладених обставин, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих підстав для задоволення позовних вимог позивача в частині щодо визнання протиправною та скасування спірної постанови №78 від 03.10.2020р.
Крім того, враховуючи що визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови не призведе до повного захисту порушеного права позивача, оскільки помилки і неточності, виявлені в поданих позивачем на реєстрацію документах, як було встановлено судом, не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, а, отже, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, за приписами ч.3 ст.230 Виборчого кодексу України, враховуючи, що при прийнятті первсіної постанови недоліків в документах ОСОБА_1 виявлені не були, слід задовольнити і іншу частину позовних вимог про зобов`язання Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" .
Так, за приписами ст.245 КАС України, у разі задоволення позову про визнання дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень протиправними, у якості похідної вимоги, суд може прийняти постанову про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії.
Окрім того, і за приписами ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, дає найбільший ефект.
Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права та відповідати наявним обставинам.
Також слід зазначити, що за приписами ст.6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" констатував: " 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів ( див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. The United Kingdom),п.п.28-36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє всіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені.
Таким чином, з урахуванням наведеної правової позиції, суд приходить до висновку, що зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" , є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Зазначена позиція, щодо належного обраного способу захисту порушеного права позивача, узгоджується із правовою позицією Верховного суду, викладеною у його постанові від 29.06.2019р. у справі №855/161/19, яка є обов`язковою для застосування адміністративними судами у відповідності до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд зазначає наступне.
Так, відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що при зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.
Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до положень статті 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" встановлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2102,00грн.
Приписами пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до суду позовної заяви немайнового характеру, яка подана суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем встановлено ставку судового збору - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб (2102,00 грн.).
Таким чином, розмір судового збору за подання даної позовної заяви складає 2102,00 грн.
З огляду на вищевикладене, оскільки позивачем не було сплачено судовий збір при подачі позову, суд вважає за необхідне стягнути з Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області на користь Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102,00грн.
Керуючись ст. ст. 2-12, 47, 72-77, 94, 132, 139, 241-246, 250, 251, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Дніпропетровської обласної організації Політичної партії "Партія Шарія" (код ЄДРПОУ 43287298, пр. О. Поля, буд. 54, м. Дніпро, 49000) до Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43787784, майдан П. Калнишевського, 2, каб. 109 м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931), третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 ) про визнання протиправною та скасування постанови №78 від 03.10.2020 р. в частині відмови у реєстрації кандидатом у депутати, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області № 78 від 03 жовтня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" в частині відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ".
Зобов`язати Кам`янську міську територіальну виборчу комісію Кам`янського району Дніпропетровської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Кам`янської міської ради Кам`янського району Дніпропетровської області від Дніпропетровської обласної організації політичної партії "ПАРТІЯ ШАРІЯ" .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 43787784) до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судовий збір у розмірі 2102, 00 гривні (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено та підписано 06 жовтня 2020 року.
Суддя О.М. Неклеса
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 06.10.2020 |
Номер документу | 92005931 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Неклеса Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні