Рішення
від 25.09.2020 по справі 300/971/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" вересня 2020 р. справа № 300/971/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Микитин Н.М.,

при секретарі судового засідання Маковійчук С.М.,

за участю: представника позивача Маланюка О.Я.,

представника відповідача - Голубчак Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Шкіри" до Державної екологічної інспекції Карпатського округу про визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2 припису № 112 від 02.03.2020, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Шкіри" (надалі - також, позивач, товариство, ТОВ "Світ Шкіри")12.05.2020 звернулося в суд з адміністративним позовом до Державної екологічної інспекції Карпатського округу про визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2 припису № 112 від 02.03.2020.

Позовні вимоги мотивовано тим, що за результатами чергової позапланової перевірки, підставою для проведення якої було фактичне виконання попереднього припису, інспекція прийняла припис від 02.03.2020 № 112, пунктом 1 якого, зобов`язано позивача постійно дотримуватись вимог чинного законодавства України, однак таке твердження не заперечується відповідачем, а навпаки, позивач підтверджує свій обов`язок дотримання законодавства України. Однак, на думку представника позивача встановленим терміном виконання постійно відповідач забезпечує для себе правову підставу, передбачену статтею 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , для здійснення позапланової перевірки у будь-який час, таким чином здійснювати тиск на підприємство. Також позивач вважає некоректним в обґрунтуванні п. 2 Припису посилання на ст.ст. 44, 70 ВК України, без конкретного зазначення норми, яку, на думку відповідача, порушено. Вважає, що оскаржувані пункти припису носять загальний характер, що суперечить меті та суті припису як розпорядчого документу. Додатково звертає увагу суду, що відведення дощових стічних вод на очисні споруди ТОВ "Світ Шкіри" не передбачено діючим проектом ГДС. Крім того, дозволом на спеціальне водокористування №Укр-154-А-Ів-Фр затверджено граничні об`єми скиду стічних вод (209,46 м куб/добу), які розраховані відповідно до затверджених граничних об`ємів забору свіжої води від інших підприємств (222,44 м куб/добу). Таким чином, відведення підприємством дощових стічних вод на власні очисні споруди і подальше їх скидання у водний об`єкт призведе до порушення умов спеціального водокористування, передбачених дозволом № Укр-154-А-Ів-Фр. Окремо наголошує про неможливість відведення дощових (снігових) стічних вод на очисні споруди Товариства, оскільки стихійні залпові великі об`єми таких вод призведуть до перенавантаження біологічної системи очистки, яка розрахована на планомірну і стабільну роботу, та виведення всієї системи з ладу. В зв`язку із вищенаведеним, на думку представника позивача, пункти 1, 2 Припису від 02.03.2020 № 112, прийняті необґрунтовано та не відповідають вимогам чинного законодавства за формою і змістом, та підлягають скасуванню.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.05.2020 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, згідно із правилами, встановленими статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України (а.с.26-27).

Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 29.05.2020 та міститься в матеріалах справи. Проти заявлених позовних вимог заперечив, вказавши, що водокористування ТОВ "Світ Шкіри" здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування за №Укр-154-А-Ів-Фр., термін дії якого продовжено до 08.03.2027. Згідно умов дозволу очищення виробничих та господарсько-побутових стічних вод позивача здійснюється на очисних спорудах біологічного очищення потужністю 250 м3/добу. Після очищення стічні води відводяться до р. Гериня. Під час планового заходу державного нагляду (контролю) щодо виконання позивачем припису проведено відбір проб та вже всьоме встановлено перевищення нормативів ГДС та невиконання умов дозволу на спеціальне водокористування № Укр-154- А-Ів-Фр від 09.03.2017, що підтверджується протоколом вимірювань показників складу та властивостей вод від 02.03.2020р №04-20. На усунення вищевказаних порушень, зафіксованих актом перевірки винесено припис №112 від 02.03.2020, яким зобов`язано: не допускати скидання стічних вод з перевищеним вмістом нормативів ГДС забруднюючих речовин з терміном виконання - постійно; забезпечити відведення дощових стічних вод ТОВ "Світ Шкіри" згідно вимог чинного природоохоронного законодавства до 30.04.2020 року; зареєструвати речове право на користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2610200000:04:004:0032 до 15.04.2020. Відтак наведене свідчить, що позивач систематично не здійснює достатні заходи на усунення порушення та надалі скидає зворотні води з перевищенням нормативів ГДС, що є невиконанням умов дозволу на спеціальне водокористування №Укр-154-А-Ів-Фр від 09.03.2017 та порушенням ст. 44, 70 Водного кодексу України. Таким чином, безпідставним і невмотивованим є твердження позивача щодо здійснення тиску на підприємство, що відображається у щомісячних позапланових перевірках позивача з червня 2019 року, адже Інспекцією як органом контролю здійснюються заходи щодо виявлення порушень вимог природоохоронного законодавства та вживаються заходи, які спрямовані на належне усунення конкретних виявлених порушень законодавства відповідно до наділених повноважень. В зв`язку із наведеним просить суд в задоволенні позову відмовити (а.с.33-38).

ТОВ "Світ Шкіри" 04.06.2020 на адресу суду подало відповідь на відзив, в якому зазначило, що інспекція, описуючи позивача як злісного порушника вимог природоохоронного законодавства, який не реагує на приписи і діяльність якого несе загрозу життю та здоров`ю людей, свідомо вводить суд в оману, оскільки матеріали перевірок до 25.02.2020, які надані як докази у цій справі, були досліджені судом у межах справи № 300/2036/19. На їх підставі судом у рішенні, яке набрало законної сили, встановлено, що з кожною наступною перевіркою виявлений Інспекцією рівень перевищення ГДС у стічних водах підприємства ставав усе нижчим. Додатково зазначає, про безпідставність посилання відповідача на дозвіл № Укр-154-А-Ів-Фр як на підставу обґрунтування обов`язку позивача очищати дощові води на очисних системах, оскільки цей дозвіл регулює лише очищення господарсько-побутових і виробничих вод, проте аж ніяк не поверхневих стічних вод (дощових і талих). Зважаючи на викладене, позивач вважає, що відзив на позов є необґрунтованим, а пункти 1 та 2 припису №112 - протиправними і такими, що підлягають скасуванню (а.с.83-87).

Представником відповідача 09.06.2020 подано до суду заперечення на відповідь на відзив, у яких зазначено, позивач невмотивовано наголошує на безпідставність посилання Інспекції на результати державного нагляду (контролю), проведених до 25.02.2020, оскільки захід державного нагляду (контролю) ТОВ "Світ Шкіри" та складання акту за результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 25.02.2020 №46, у якому встановлено факт невиконання позивачем попередніх приписів, виданих на усунення порушень вимог природоохоронного законодавства - проведений у відповідності до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в зв`язку із чим винесено припис від 02.03.2020 №112 відповідно до вимог чинного законодавства. Таким чином, твердження позивача є необґрунтованими та таким що не відповідають дійсності, в зв`язку із чим просить у задоволенні позову відмовити повністю. Звернув увагу на те, що зниження рівня перевищення ГДС у зворотніх водах, не є підтвердженням усунення позивачем вимог Водного кодексу України та умов дозволу, що підтверджує законність вимог 1,2 припису від 02.03.2020 №112 (а.с.90-92).

Ухвалою суду від 30.07.2020 задоволено клопотання представника позивача про виклик сторін для участі в розгляді справи та постановлено здійснювати розгляд цієї справи за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Судовий розгляд призначено на 10.09.2020 14:00(а.с.94-95).

У період з 03.08.2020 по 07.09.2020 суддя Микитин Н.М. перебувала у відпустці.

Судове засідання призначене на 10.09.2020 не відбулося у зв`язку з відповідним клопотанням представника позивача та неявкою представника відповідача.

В судовому засіданні 17.09.2020 оголошено перерву з метою витребування додаткових доказів у сторін.

24.09.2020 представник позивача заявлені вимоги підтримав з мотивів наведених у позовній заяві та відповіді на відзив. Просив позов задоволити.

Представник відповідача позов заперечила, зазначила, що систематичне невиконання приписів та порушення позивачем відведення стічних вод і перевищення ГДС у зворотніх водах товариства зумовили проведення семи перевірок у період з червня 2019 по лютий 2020. Пояснила, що вимірювання ГДС у стічних(дощових) водах інспекцією не проводилось у зв`язку з відсутністю опадів станом на час проведення перевірки. Просила відмовити в задоволенні позову з огляду на обґрунтування наведені у відзиві та запереченнях.

Суд, на підставі положення частини 8 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши виступи зі вступним словом представників сторін, дослідивши і оцінивши докази, якими сторони обґрунтовують позовні вимоги та заперечують проти позову, встановив наступне.

Департаментом екології та природних ресурсів Івано-Франківської обласної державної адміністрації 21.03.2014 видано ТОВ "Світ Шкіри" дозвіл на спеціальне використання № Укр-154-А-Ів-Фр.з терміном дії з 21.03.2014 року по 01.10.2017 року, який продовжено до 08.03.2027 року. Згідно умов вказаного дозволу:

- очищення виробничих та господарсько-побутових стічних вод відповідача здійснюється на очисних спорудах біологічного очищення потужністю 250м.куб/добу;

- скид стічних вод після очистки та очисних спорудах у р.Гериня;

- забір свіжої води 222,44 м.куб/добу; 53,087 тис. м.куб/рік;

- кількість стічних вод, які скидаються у водний обєкт по випуску № 1 209,46 м.куб/добу, 50,262 тис. м.куб/рік.

Складовою частиною даного дозволу є гранично допустимий скид (ГРД) речовин у водний об`єкт із зворотними водами. Вказаним ГРД визначено, що ТОВ «Світ шкіри» здійснює скид зворотних вод в річку Гериня, притока Сукель; максимально дозволений об`єм скиду - 50,262 тис.м.куб/рік, 8,7275 м.куб/год. Також, вказаним ГРД встановлено фактичні і затверджені склад і скиди речовин у зворотних водах по показниках, зокрема, гранично допустимі концентрації, мг/дм.куб.: азот амонійний (1,5), органічні речовини по бск5 (12,0), завислі речовини (14,0), нітрати(40,0), нітрити (0,5), спар (0,25), хром3+ (0,5), фосфати (3,12), сухий залишок (950,0), сульфати (500,00), хлориди (350,00), хск (30,0), сульфіди (0,000001), таніди (15,0), феноли (0,001), залізо (загальне) (052), нафтопродукти (0,05) (а.с.39-42).

Згідно протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 14-19 від 19.06.2019 року встановлено такі показники; водневий баланс - 8,35; хлориди - 1444,7; ХСК - 750; азот амонійний більше 39(129,7); нітрити 0,022; фосфати 3,16; завислі речовини 32,0; сухий залишок 3855; АПАР 0,98; нафтопродукти 0,042. В протоколі вимірювань показників складу та властивостей вод від 19.06.2019 року № 15-19 зафіксовано перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 93; в місці скиду зворотних вод підприємства (гирло канави): ХСК - 196; азот амонійний - 5,97; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод : ХСК - 138 (а.с.43-45).

19.06.2019 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу винесено припис № 118, в якому зобов`язано ТОВ "Світ Шкіри": 1) забезпечити нормативне очищення стічних вод після комплексу очисних споруд згідно умов Дозволу на спеціальне використання № Укр-154-А-Ів-Фр. до 19.07.2019 року (стаття 44 Водного кодексу України); 2 забезпечити відведення стічних вод безпосередньо в річку Гериня, як передбачено в дозволі на спеціальне водокористування до 19.07.2019 року (стаття 44 Водного кодексу України) (а.с.46).

Листом від 18.07.2019 № 037 ТОВ «Світ шкіри» повідомило про стан виконання припису № 118 від 19.06.2019, а саме: вказало, що пункт 1 виконується, щодо пункту 2 зазначило, що ТОВ "Світ Шкіри" після очисних споруд здійснює скид стічних вод в канаву. Згідно Генерального плану міста Болехів (2011) на даній земельній ділянці відсутні водні об`єкти. Для забезпечення відведення стічних вод після очисних споруд безпосередньо в річку Гериня підприємство подало клопотання до Болехівської міської ради № 029 від 26.03.2018 року щодо розробки проекту землеустрою про відведення земельної ділянки. Рішенням міської ради від 30.05.2018 року вказане клопотання задоволено (а.с.47).

Згідно протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 25-19 від 29.07.2019 встановлено такі показники скиду зворотних вод після очисних споруд; хлориди - 651,2; ХСК - 316; азот амонійний більше 39(62,5); нітрити 0,23; фосфати 1,07; завислі речовини 29,0; сухий залишок 1834; АПАР 0,61; нафтопродукти 0,044. Також здійснено відбір проб вод річки Гериня 500 вище та нижче скиду зворотних вод підприємства та в місці скиду зворотних вод підприємства, що відображено в акті відбору проб вод від 24.07.2019 року № 26-19. В протоколі вимірювань показників складу та властивостей вод від 29.07.2019 року № 26-19 зафіксовано перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 66; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 211; азот амонійний - 7,31; завислі речовини - 18; АПАР - 0,54; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод : ХСК - 145, завислі речовини - 16,0. 13.06.2019 № 15-19 (а.с.48-50).

29.08.2019 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу на підставі наказу № 231 від 28.08.2019 та направлення № 245 від 28.08.2019, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ «Світ шкіри» , за результатами якої складено акт від 29.08.2019 № 164(а.с.119-123).

Відповідно до протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 36-19 від 02.09.2019, встановлено такі показники; водневий баланс - 8,48; хлориди - 2930,3; ХСК - 675; азот амонійний більше 39(140,3); нітрити 0,028; фосфати 2,77; завислі речовини 38,0; сухий залишок 7678; АПАР 1,56; нафтопродукти 0,036. В протоколі вимірювань показників складу та властивостей вод від 02.96.2019 року № 35-19 зафіксовано перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 64; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 162; азот амонійний - 13,4; завислі речовин - 16,0; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод: хлориди - 1646,0; ХСК - 440; сухий залишок - 4504; АПАР - 0,8 (а.с.51-52).

Державною екологічною інспекцією Карпатського округу 04.09.2019 винесено припис № 245, в якому зобов`язано ТОВ "Світ Шкіри": 1) забезпечити виконання припису від 19.06.2019 року № 118: - щодо забезпечення нормативного очищення стічних вод після комплексу очисних споруд згідно умов Дозволу на спеціальне використання № Укр-154-А-Ів-Фр. до 20.09.2019 року; - щодо забезпечення відведення стічних вод безпосередньо в річку Гериня, як передбачено в дозволі на спеціальне водокористування до 20.09.2019 року (статті 44, 70 Водного кодексу України) (а.с.54).

Листом від 20.09.2019 № 053 ТОВ "Світ Шкіри" повідомило про стан виконання припису № 118 від 19.06.2019 та № 245 від 04.09.2019, а саме: вказало, що пункт 1 виконується, щодо пункту 2 зазначило, що ТОВ "Світ Шкіри" після очисних споруд здійснює скид стічних вод в канаву. Згідно Генерального плану міста Болехів (2011) на даній земельній ділянці відсутні водні об`єкти. Для забезпечення відведення стічних вод після очисних споруд безпосередньо в річку Гериня підприємство подало клопотання до Болехівської міської ради № 029 від 26.03.2018 року щодо розробки проекту землеустрою про відведення земельної ділянки. Рішенням міської ради від 30.05.2018 року № 30/18 вказане клопотання задоволено (а.с.55)

26.09.2019 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу на підставі наказу № 292 від 24.09.2019 та посвідчення (направлення) № 305 від 24.09.2019, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів ТОВ «Світ шкіри» , за результатами якої складено акт від 26.09.2019 № 209(а.с.124-128).

Згідно протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 39-19 від 01.10.2019 встановлено такі показники; водневий баланс - 8,29; хлориди - 2279,1; ХСК - 669; азот амонійний більше 39(135,6); нітрити менше 0,03(0,007); фосфати 0,99; завислі речовини 30,0; сухий залишок 6480; АПАР 0,57; нафтопродукти 0,032. В протоколі вимірювань показників складу та властивостей вод від 01.10.2019 року № 38-19 зафіксовано перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 46; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 108; азот амонійний - 9,1; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод: хлориди - 904,4; ХСК - 332; сухий залишок - 2709 (а.с.56-58)

01.10.2019 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу винесено припис № 305, в якому зобов`язано ТОВ "Світ Шкіри": 1) забезпечити виконання приписів від 19.06.2019 року № 118 та № 245 від 04.09.2019 року: - щодо забезпечення нормативного очищення стічних вод після комплексу очисних споруд згідно умов Дозволу на спеціальне використання № Укр-154-А-Ів-Фр. до 18.10.2019 року; - щодо забезпечення відведення стічних вод безпосередньо в річку Гериня, як передбачено в дозволі на спеціальне водокористування до 18.10.2019 (статті 44, 70 Водного кодексу України) (а.с.59)

Листом від 15.10.2019 № 059 ТОВ "Світ Шкіри" повідомило про стан виконання припису № 118 від 19.06.2019 та № 245 від 04.09.2019, а саме: вказало, що пункт 1 виконується, щодо пункту 2 зазначило, що ТОВ "Світ Шкіри" після очисних споруд здійснює скид стічних вод в канаву. Згідно Генерального плану міста Болехів (2011) на даній земельній ділянці відсутні водні об`єкти. Для забезпечення відведення стічних вод після очисних споруд безпосередньо в річку Гериня підприємство подало клопотання до Болехівської міської ради № 029 від 26.03.2018 року щодо розробки проекту землеустрою про відведення земельної ділянки. Рішенням міської ради від 30.05.2018 року № 30/18 вказане клопотання задоволено (а.с.60).

Згідно протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 41-19 від 08.10.2019, встановлено такі показники; водневий баланс - 8,46; хлориди - 1447; ХСК - 468; азот амонійний більше 39(104,9); нітрити 0,054; фосфати 1,5; завислі речовини 23,0; сухий залишок 4290; АПАР 0,7; нафтопродукти 0,041. В протоколі вимірювань показників складу та властивостей вод від 08.10.2019 року № 40-19 зафіксовано перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 44,3; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 67; азот амонійний - 8,6; річка Гериня, 50м. нижче скиду зворотних вод: ХСК - 168, завислі речовини - 17. Протоколом вимірювання показників складу та властивостей ґрунтів № 03.10.19 від 11.10.2019 року встановлено забруднення ґрунтів шкідливим речовинами за показниками: амоній, хлориди, хром (рухомі форми) (а.с.61-63).

18.10.2019 року Державною екологічною інспекцією Карпатського округу на винесено припис № 320, в якому зобов`язано ТОВ «Світ шкіри» : 1) забезпечити дотримання встановлених нормативів ГДС забруднюючих речовин із зворотними водами до 18.11.2019 року (стаття 44 Водного кодексу України); 2) забезпечити скидання стічних вод безпосередньо в річку Гериня як передбачено в дозволі на спеціальне водокористування до 18.10.2019 року (стаття 70 Водного кодексу України); 3) забезпечити відведення дощових стічних вод згідно ГДС або відведення на очисні споруди до 18.11.2019 року (статті 44, 70 Водного кодексу України); 4) забезпечити утримання мереж дощової каналізації в належному санітарному стані до 18.11.2019 року (стаття 44 Водного кодексу України); 5) забезпечити дотримання умов скидання стічних вод у водні об`єкти до 18.11.2019 року (статті44, 70 Водного кодексу України); 6) не допускати забруднення земельних ресурсів стічними водами та відходами - постійно (пункти б, г частини 1 статті 91, пункти б, г частини 1 статті 96, частини 1 статті 167 Земельного кодексу України), абзац 6 пункту __статті 7 Закону України № 963-IV, статті 35 Закону України «Про охорону земель» ) (а.с.10).

Листом від 15.11.2019 № 067 ТОВ "Світ Шкіри" повідомило про виконання припису № 320 від 18.10.2019 (а.с.64).

Протоколом вимірювання показників складу та властивостей вод № 45-19 від 16.12.2019 року встановлено перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 48,5; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 68; азот амонійний - 2,9; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод: хлориди - 615,0; ХСК - 160; сухий залишок - 1836 (а.с.65-66).

16.12.2019 Державною екологічною інспекцією Карпатського округу винесено припис № 441, в якому зобов`язано ТОВ "Світ шкіри": 1) не допускати скидання стічних вод з перевищеним вмістом нормативів ГДС забруднюючих речовин - постійно (стаття 44 Водного кодексу України; 2) забезпечити відведення дощових стічних вод згідно вимог чинного природоохоронного законодавства - до 20.02.2020 року (статті 44, 70 Водного кодексу України); 3) надати землевпорядну документацію щодо будівництва тимчасового трубопроводу для відведення стічних вод підприємства - до 27.12.2019 року (статті 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» ) (а.с.12).

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 04.02.2020 по справі № 300/2036/19, яке набрало законної сили 01.06.2020 згідно ухвали Восьмого апеляційного адміністративного суду провадження № А/857/3231/20, відмовлено в задоволенні позову Державної екологічної інспекції Карпатського округу до товариства з обмеженою відповідальністю «Світ шкіри» про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів діяльності відповідача, які пов`язані із здійсненням скидів забруднюючих речовин із стічними водами, з перевищенням встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та скидаються на рельєф місцевості, по якому протікає безіменний природній потік, який впадає у водний об`єкт - річку Гериня, - до моменту усунення порушень(http://reyestr.court.gov.ua/Review/89728592).

В подальшому, листом від 19.02.2020 № 067 ТОВ "Світ шкіри" на виконання припису № 441 від 18.10.2019 повідомило відповідача, що підприємством використовуються ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, зокрема ефективна система каналізації для збору і відведення дощових (снігових) вод, які накопичуються на дахах будівель і чистому бетонному покритті території підприємства. Оскільки вся виробнича діяльність товариства здійснюється у спеціально обладнаних приміщеннях, що виключає можливість забруднення водних об`єктів дощовими, сніговими водами, які відводяться з території підприємства за допомогою мережі водовідведення та створеної системи каналізації, такі води збираються та самопливом відводяться за межі території. Таким чином, положень статі 44 ВК України позивач дотримується у повній мірі та не допускає забруднення водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами (а.с.14-15).

Державною екологічною інспекцією Карпатського округу у відповідності до вимог ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про Державну екологічну інспекцію Карпатського округу затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України №258 від 27.11.2018, згідно Наказу Держекоінспекції №100 від 24.02.2020 та направлення №112 від 24.02.2020, проведено 25.05.2020 плановий захід державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів щодо виконання ТОВ "Світ шкіри" припису №441 від 16.12.2019, за результатами якого складено акт від 25.02.2020 №46. Відповідно до змісту вказаного акту інспекцією встановлено, що Позивачем повторно не виконано припис Державної екологічної інспекції № 441 від 16.12.2019 а сем: 1. не допущення скидання стічних вод з перевищеним вмістом нормативів ГДС забруднюючих речовин; 2. Не вжиття заходів щодо очищення дощових стічних вод, що свідчить про порушення вимог п. 5.9. ДБН В.2.5-75:2013 Каналізація. Зовнішні мережі та споруди , а саме Для підприємств другої групи, територія яких може бути забруднена специфічними речовинами з токсичними властивостями або значною кількістю органічних речовин потрібно передбачати очищення всього поверхневого стоку. До таких підприємств віднесено підприємства …. шкіросировинні та шкіряні заводи Також, станом на час проведення заходу держнагляду, відсутній скид з випуску дощових стічних вод(а.с.158-166). Згідно протоколу вимірювання показників складу та властивостей вод № 04-20 від 02.03.2020 встановлено перевищення ГДК по показниках: р. Гериня, 500 м. вище скиду зворотних вод: ХСК - 13; в місці скиду зворотних вод підприємства: ХСК - 56; азот амонійний - 0,58; річка Гериня, 500 нижче скиду зворотних вод: хлориди - 47,5; ХСК - 78; сухий залишок - 276.

Товариство подало заперечення на акт перевірки від 27.02.2020 № 20, в якому вказало на безпідставність посилання в акті перевірки на положення ДБН В.2.5-75:2013, оскільки дія вказаного акту не поширюється в даному випадку на підприємство(а.с.16).

02.03.2020 Державною екологічною інспекцією Карпатського округу винесено припис № 112, в якому зобов`язано ТОВ "Світ шкіри": 1) не допускати скидання стічних вод з перевищеним вмістом нормативів ГДС забруднюючих речовин - постійно (стаття 44 Водного кодексу України; 2) забезпечити відведення дощових стічних вод згідно вимог чинного природоохоронного законодавства - до 30.04.2020 року (статті 44, 70 Водного кодексу України); 3) зареєструвати речове право на користування земельною ділянкою з кадастровим номером 2610200000:04:004:0032 до 15.04.2020 (статті 125, 126 Земельного кодексу України) (а.с.9).

Вважаючи, що пункти 1, 2 Припису від 02.03.2020 № 112, необґрунтованими, та такими, що не спрямовані на усунення конкретних порушень законодавства, а носять загальний характер, що суперечить меті припису, позивач звернувся до суду з відповідними позовними вимогами.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.

Суд, у відповідності до статті 244 Кодексу адміністративного судочинства України, вирішуючи питання про те, яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин, виходить з положень нормативних актів в редакціях, що діяли на момент виникнення цих правовідносин та зазначає зміст норм права відповідно до них.

Відповідно до статті 50 Конституції України, кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

Статтею 44 Водного кодексу України передбачено, що водокористувачі зобов`язані:

1) економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод;

2) використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання;

3) дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території;

4) використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї;

5) не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища;

6) утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої;

7) здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами;

8) здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод;

9) здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу;

10) безперешкодно допускати на свої об`єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію;

11) своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства;

12) своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень;

13) здійснювати невідкладні роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об`єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством;

14) виконувати інші обов`язки щодо використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів згідно з законодавством.

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Відповідно до статті 70 Водного кодексу України водокористувачі зобов`язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони:

1) можуть бути використані у системах оборотного, повторного і послідовного водопостачання;

2) містять цінні відходи, що можуть бути вилучені;

3) містять промислову сировину, реагенти, напівпродукти та кінцеві продукти підприємств у кількості, що перевищує встановлені нормативи технологічних відходів;

4) містять речовини, щодо яких не встановлено гранично допустимі концентрації;

5) перевищують гранично допустимі скиди токсичних речовин та містять збудників інфекційних захворювань;

6) за обсягом скидання забруднюючих речовин перевищують гранично допустимі нормативи;

7) призводять до підвищення температури води водного об`єкта більш ніж на 3 градуси за Цельсієм порівняно з її природною температурою в літній період;

8) є кубовими залишками, шламами, що утворюються в результаті їх очищення і знезараження.

Скидати стічні води, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар`єри тощо), забороняється.

Згідно з статтею 95 Водного кодексу України усі води (водні об`єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров`ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об`єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод.

Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди водам (водним об`єктам), може бути припинена за рішенням суду.

Пунктом в частини 1 статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить:

- обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Стаття 50 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища визначає, що екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров`я людей. Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов`язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. Діяльність фізичних та юридичних осіб, що завдає шкоди навколишньому природному середовищу, може бути припинена за рішенням суду.

Абзац 6 пункту а частини 1 статті 7 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель зазначає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, належать здійснення заходів щодо запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами.

З аналізу наведених правових норм можна дійти висновку, що дотримання вимог законів в тому числі і в природоохоронній сфері є конституційним обов`язком кожного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Згідно зі статтею 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 3 Закону №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом та презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно - правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю).

Згідно частини 1 статті 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 6 Закону №877-V, однією з підстав для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Згідно ч.ч.1, 2 ст. 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Відповідно до положень ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт.

Суд зазначає, що відносно процедури проведення перевірки заперечень до суду не надходило.

Частиною 8 статті 7 Закону №877-V закріплено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Отже, діючим законодавством у сфері здійснення державного нагляду (контролю) визначено суть припису виключно як обов`язкову письмову вимогу щодо усунення конкретних порушень норм законодавства у визначені строки. При цьому, припис не може бути декларативним, тобто посилатися на загальні норми, яких товариство повинно дотримуватися повсякчасно протягом всієї своєї діяльності і без наявності такої вимоги контролюючого органу та повинен містити вказівки на конкретні порушення норм чинного законодавства, які виявлені в процесі перевірки, із зазначенням терміну їх усунення.

Таким чином, включення до змісту припису вимог, які не спрямовані на усунення конкретних виявлених порушень законодавства, а носять загальний характер суперечить суті та меті припису як розпорядчого документу, що складається за результатами заходу державного нагляду.

Пунктом 1 припису № 112 від 02.03.2020 позивача зобов`язано не допускати скидання стічних вод з перевищеним вмістом нормативів ГДС забруднюючих речовин встановлено строк виконання - постійно , то суд вказує, що не встановлення конкретного терміну виконання такої вимоги, натомість встановлення строку постійно , прямо суперечить суті припису.

Відтак, пункт 1 припису не відповідає поняттю припис у визначенні, наведеному в Законі України Про засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

В зв`язку із вищенаведеним, суд дійшов висновку про протиправність вимоги відповідача, яка міститься в оскаржуваному пункті 1 припису № 112 від 02.03.2020, що зумовлює необхідність визнання її протиправною та скасуванню.

Що стосується правомірності винесення оскаржуваного пункту 2 припису, яким позивача зобов`язано забезпечити відведення дощових стічних вод ТзОВ Світ шкіри згідно вимог чинного природоохоронного законодавства , термін виконання 30.04.2020, то суд зазначає, що такий є вимогою загального характеру, з урахуванням посилання на чинне природоохоронне законодавство, вказаний пункт припису носить попереджувальний та рекомендаційний характер, який не спрямований на усунення конкретного порушення, що спростовується сутністю розпорядчого документу.

Так, припис не може бути декларативним, тобто посилатися на загальні норми, яких Товариство повинно дотримуватися повсякчасно на протязі всієї своєї діяльності і без наявності такої вимоги контролюючого органу.

Крім того, в пункті 2 припису не зазначено конкретного способу усунення порушення, а саме не вказано, як саме забезпечити відведення дощових стічних вод для усунення порушення вимог законодавства(за їх наявності), відтак він не спрямований на усунення конкретного порушення.

З урахуванням наведеного, пункт 2 припису № 112 від 02.03.2020 підлягає скасуванню.

Вказане свідчить про неприпустимість винесення припису з постійним терміном виконання та вказівкою на дотримання загальних норм чинного законодавства, що в свою чергу призведе до втручання у господарську діяльність товариства та створить підстави для постійних позапланових перевірок останнього.

Зазначена правова позиція також узгоджується із постановами Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 12.09.2019 справа №440/3838/18 та від 05.06.2019 справа № 816/581/16.

Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Згідно з частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд також враховує частину 2 статті 2 КАС України, відповідно до приписів якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов`язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Належних і достатніх доказів, які б спростовували доводи позивача, відповідач під час розгляду справи не надав.

Враховуючи встановлені обставини справи, оцінивши докази у справі в їх сукупності та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачений ним судовий збір в розмірі 2102,00 грн згідно квитанцій №211 від 12.05.2020 (а.с.1).

На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати пункти 1, 2 припису Державної екологічної інспекції Карпатського округу № 112 від 02.03.2020.

Стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Світ Шкіри" за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Карпатського округу сплачений судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривень 00 копійок.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Відповідно до статей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Світ Шкіри" (код ЄДРПОУ 32624277, вул. Данила Галицького, 171, м. Болехів, Івано-Франківська область, 77202);

відповідач - Державна екологічна інспекція Карпатського округу (код ЄДРПОУ 42702233, вул. Академіка Сахарова, 23 А, м. Івано-Франківськ, 76014).

Суддя /підпис/ Микитин Н.М.

Рішення складене в повному обсязі 30 вересня 2020 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92009375
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/971/20

Постанова від 15.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Хобор Романа Богданівна

Рішення від 25.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Рішення від 25.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Микитин Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні