Рішення
від 06.10.2020 по справі 540/2885/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/2885/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області про визнання протиправною та скасування постанови Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 50 від 29.09.2020 р.,

встановив:

I. Зміст позовних вимог

04 жовтня 2020 р. о 13:01 год. ОСОБА_1 ( надалі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовом до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області (надалі - відповідач, Бехтерська сільська ТВК), в якому просить:

- скасувати постанову Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 50 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування".

- зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.

II. Позиція позивача, заперечення відповідача

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що 24 вересня 2020 року ним було подано до Бехтерської сільської ТВК заяву про самовисування з переліком документів, передбачених частиною другою статті 224 Виборчого кодексу України, що підтверджується довідкою відповідача про їх прийняття. Проте, 03 жовтня 2020 року позивачу стало відомо про те, що Бехтерською сільською ТВК 29 вересня 2020 року об 18 год. 00 хв. прийнято постанову про відмову ОСОБА_1 в реєстрації його як кандидати на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району з підстав того, що у заяві про самовисування відсутня інформація щодо згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, в автобіографії відсутня дата її підписання, поданий диск не містив у собі фотокартку розміром 4 на 6 сантиметрів та автобіографію кандидата. Позивач стверджує, що йому ніхто не телефонував та не повідомляв про виявлені недоліки, а на момент прийняття документів член Бехтерської сільської ТВК перевіряв наявність всіх документів та наявність їх в електронному варіанті. З огляду на вказані обставини та враховуючи, що відповідно до ст. 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови позивач стверджує про відсутність з його боку будь-якого порушень вказаної статті Виборчого кодексу України, а тому постанова Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29 вересня 2020 року про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування підлягає скасуванню, як незаконна.

05.10.2020 головою Бехтерської сільської ТВК надано до суду відзив на позов, а також документи подані ОСОБА_1 разом з заявою про реєстрацію його як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови. Відповідач вважає позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з оглядом на те, що за результатами розгляду поданих ОСОБА_1 документів для реєстрації кандидата на посаду сільського голови Бехтерської сільської ради було виявлено, що у заяві про самовисування відсутня інформація щодо згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах. Окрім того, в автобіографії кандидата відсутня інформація щодо дати підписання автобіографії. А також в пакеті поданих документів був наявний диск, який не містив у собі фотокартку розміром 4x6 сантиметрів та автобіографії кандидата, про що повідомляється суб`єкту висування. Проте, відповідач вказує, що надані ОСОБА_1 на момент виявлення відсутньої інформації контактні номери телефону були вимкненні або заблоковані. Враховуючи, що станом на 29 вересня 2020 року позивачем не було надано уточнених документів, тому Бехтерська сільська ТВК вважає, що відповідно до статей 216, 221, 229 та 230 Виборчого кодексу України нею було прийнято законне та вмотивоване рішення у формі постанови № 50 від 29.09.2020 року про відмову ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою суду від 04.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, встановлених у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій, призначено судове засідання на 05.10.2020 о 16:00 год.

Даною ухвалою суду зобов`язано Бехтерську сільську ТВК у термін до 12 години 00 хвилин 05.10.2020 року надати до суду належним чином засвідчені копії документів, документи, які були подані позивачем до Бехтерської сільської ТВК для реєстрації, як кандидат на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, рішення (постанова) Бехтерської сільської ТВК № 50 від 29.09.2020 р. про відмову позивачу у реєстрації кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, докази дотримання Бехтерською сільською ТВК вимог частини 3 статті 230 ВК України в частині повідомлення позивача про виявлені недоліки поданих документів.

В судове засідання учасники справи не прибули. Про дату, час і місце розгляду справи були повідомлені в порядку, передбаченому частиною 1 ст. 268 КАС України, а саме, шляхом направлення тексту повістки на офіційні електронні адреси, а також за відомими суду номерами телефонів.

Натомість, 05.10.2020 представником позивача в особі адвоката Бєлої Є.Ю. та головою Бехтерської сільської ТВК надано до суду заяви щодо розгляду даної справи без їх участі в порядку письмового провадження.

Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта (ч. 9 ст. 205 КАС України).

З огляду на викладене, суд вважає за можливе здійснити розгляд даної справи без участі сторін (у порядку письмового провадження).

Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом. (п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України).

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини

Верховна Рада України Постановою від 15.07. 2020 р. № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08. 2020 року № 160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року.

24.09.2020 р. ОСОБА_1 звернувся до Бехтерської сільської ТВК із заявою про само висування кандидата, до якої додав документ про внесення грошової застави, автобіографію в паперовому та електронному вигляді, фотографію в розмірі 4 х 6 в паперовому та електронному вигляді, ксерокопію першої та другої сторінок паспорта громадянина України, що підтверджується довідкою Бехтерської сільської ТВК від 24.09.2020 р.

29.09.2020 року постановою Бехтерської сільської ТВК № 50 " Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерськош сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування" вирішено відмовити ОСОБА_1 в реєстрації його кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з відсутністю, передбачених Виборчим кодексом України, документів для реєстрації особи кандидатом - заяви про самовисування ОСОБА_1 на посаду Бехтерського сільського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, автобіографії ОСОБА_1 на паперовому носії та в електронному вигляді та фотокартки ОСОБА_1 в електронному вигляді.

Вважаючи вказану постанову відповідача такою, що порушує його права бути обраними до органів місцевого самоврядування, позивач звернувся до суду із даним позовом.

V. Норми права, які застосував суд

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до ст. 11 ВК України громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. ( частина 1 ст. 33 ВК України).

Згідно з ч. 12, 14, 16 ст. 36 ВК України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Частиною 1 статті 193 ВК України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно з ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Порядок висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульовано статтею 221 ВК України, якою передбачено, зокрема:

- право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом ( частина 1 цієї статі);

- громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу ( частина 6 цієї статі).

Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені статтею 224 ВК України, яка визначає, зокрема, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);

4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);

6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови. ( частина 1 цієї статі).

Відповідно до частин 2, 3 ст. 224 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.

Представнику організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови. ( частина 4 цієї статті).

Порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови передбачений статтею 229 ВК України. Зокрема, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу. ( частина 1 цієї статі).

Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. ( частина 3 цієї статі).

Сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації. .( частина 7 цієї статі).

Відмова в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови врегульована статтею 230 ВК Україна, яка серед іншого передбачає, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом. ( частина

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми. ( части на 3 ст. 230 ВК України).

Загальні засади оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу регламентовано статтею 63 Виборчого кодексу України. Так, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

VI. Оцінка суду

З огляду на вищевказані приписи виборчого законодавства, підставою для реєстрації виборчою комісією кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування є, зокрема, подання кандидатом документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої статті 224 ВК України. При цьому, однією з підстав для відмови у такій реєстрації є відсутність хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу, у тому числі подання кандидатом на посаду сільського голови особисто підписаної ним заяви про самовисування із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах, дату складання автобіографії, автобіографію та фотографії (в електронному вигляді).

Разом з тим, вищеописані норми ВК України передбачають, що у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, 24 вересня 2020 року позивачем особисто було подано до Бехтерської сільської ТВК заяву про самовисування та інші, визначені частиною другою статті 224 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидата на посаду сільського голови Бехтерської сільської ради Скадовського району Херсонської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.

При цьому, 24.09.2020 р о 11 год. 45 хв. позивач отримав від Бехтерської сільської ТВК довідку про прийняття документів із зазначенням їх переліку, у т.ч. щодо автобіографії та фотографії в розмірі 4 х 6 кандидата в електронному вигляді.

Як вбачається зі змісту оскаржуваної постанови Бехтерської сільської ТВК від 29.09.20 за № 50, в якості підстави для відмови в реєстрації ОСОБА_1 як кандидати на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району зазначено, що у заяві про самовисування кандидата на посаду сільського голови Бехтерської сільської ради відсутня інформація щодо згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах. Окрім того, в автобіографії кандидата відсутня інформація щодо дати підписання автобіографії. А також в пакеті поданих документів був наявний диск, який не містив у собі фотокартку розміром 4 на 6 сантиметрів та автобіографії кандидата.

Дослідивши надані відповідачем до відзиву документи, судом встановлено, що дійсно заява ОСОБА_1 про самовисування не містить його згоди на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах. Крім того, зі змісту автобіографії ОСОБА_1 вбачається, що автобіографія містить підпис позивача, дата підписання автобіографії містить місяць " вересень", рік " 2020", проте, відсутнє число місяця.

Щодо встановленого відповідачем факту відсутності на електронному носії фотокартки розміром 4 х 6 сантиметрів та автобіографії кандидата, то суд позбавлений можливості перевірити вказані обставини у зв`язку з ненаданням відповідачем електронного носія.

За позицією відповідача, на момент виявлення Бехтерською сільською ТВК вказаних недоліків у поданих ОСОБА_1 документах, контактні номери телефону були вимкненні або заблоковані, а тому з боку Бехтерської сільської ТВК виконанні вимоги частини третьої ст. 230 ВК України щодо повідомлення суб`єкта висування про відсутність вищезазначеної інформації.

У змісті позову позивач стверджує, що йому ніхто не телефонував та не повідомляв про виявлені недоліки. При цьому, звертає увагу, що на момент прийняття документів член Бехтерської СТВК перевіряв наявність всіх документів та наявність їх в електронному варіанті.

Надаючи правову оцінку вказаним доводам сторін, суд враховує наступне.

Як зазначалось вище, після отримання 24.09.2020 р. від позивача документів та виявлення в них певних недоліків, у відповідача виникає обов`язок повідомити його про такі недоліки. І лише у разі такого повідомлення та не виправлення позивачем виявлених недоліків у строк, визначений частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України, прийняття відповідачем рішення про відмову йому у реєстрації кандидатом на посаду міського голови було б правомірним.

Натомість, на виконання ухвали суду від 04.10.2020 р. відповідачем не надано суду належних доказів того, що у період часу з 24.09.2020 р. 11 год. 45 хв. по 29.09.2020 р. 18 год. 00 хв. Бехтерською сільською ТВК у будь-який спосіб повідомлялось позивача про недоліки поданих документів.

При цьому, посилання в оскаржуваній постанові відповідача на те, що контактні номери телефону ОСОБА_1 були вимкненні або заблоковані не підтверджено будь-якими доказами.

У матеріалах справи, відсутні додаткові докази повідомлення позивача, щодо виявлених недоліків.

Вказані обставини свідчать про те, що позивач був позбавлений можливості усунення виявлених недоліків, згідно положень ч. 3 ст. 230 ВК України.

Крім того, суд звертає увагу на те, що приписи частини 3 статті 224 Виборчого кодексу України у взаємозв`язку із приписами частини 3 статті 230 цього ж Кодексу, в частині надання можливості кандидату виправити недоліки в поданих документах пов`язується також із фактом їх прийняття виборчою комісією, про що остання складає та видає кандидату відповідну довідку.

Проте, наявна в матеріалах справи довідка Бехтерської сільської ТВК від 24.09.2020 про прийняття особисто від ОСОБА_1 документів не містить будь-яких зауважень щодо певних їх недоліків. При цьому, доказів складання будь-яких інших документів, які б свідчили про виявлені недоліки у поданих позивачем документах, відповідачем до суду не надано.

З огляду на викладене, суд вважає, що висновки відповідача про наявність в діях позивача порушень положень ст.ст. 224, 255 Виборчого кодексу України не підтверджено належними та допустимими доказами.

З огляду на зазначене, оцінивши докази в їх сукупності та враховуючи, що позивач, відповідно до ч. 3 ст. 230 Виборчого Кодексу України, має право на усунення виявлених у поданих документах недоліків шляхом подання уточнених або інших документів/інформації суд дійшов висновку, що Бехтерською сільської ТВК передчасно прийнято постанову № 50 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування", що є підставою для визнання її протиправною та скасування.

Вирішуючи даний спір, суд також враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, і у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення суду.

Аналіз норм ст. 245 КАС України, у їх взаємозв`язку зі статтями 2, 5 КАС України, свідчить про те, що суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача. Якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що для належного та ефективного способу захисту порушеного права позивача, слід зобов`язати відповідача повторно розглянути документи щодо реєстрації позивача кандидатом на посаду сільського голови з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному судовому рішенні у порядку та у відповідності до Виборчого кодексу України.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Бехтерську сільську ТВК зареєструвати ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, суд зазначає, що, оскільки, згідно ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України виявлені недоліки у поданій позивачем заяві про самовисування, а також щодо дати підписання автобіографії ОСОБА_1 на момент прийняття даного рішення не усунуто, то у суду відсутні правові підстави для зобов`язання відповідача вчинити вищевказані дії, а тому позов у цій частині не підлягає задоволенню.

VII. Висновок суду

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені судом, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до частини 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Для суб`єктів владних повноважень у сфері публічно - правових відносин діє правило "дозволено лише те, що прямо передбачено законом".

На це правило для суб`єктів владних повноважень прямо вказують положення частини 2 статті 19 Конституції України, згідно якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов`язку суд витребовує названі документи та матеріали, а якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи, що в ході розгляду справи відповідачем не доведено правомірності та обґрунтованості прийнятого рішення, з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, позов підлягає частковому задоволенню.

VIII. Розподіл судових витрат

Відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Згідно з ч.1 ст.4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 року № 3674-VI (далі - Закон № 3674-VI) судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Ставка за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою становить 1 відсоток ціни позову, але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб та не більше 5 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону № 3674-VI).

Стаття 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" передбачає встановлення станом на 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2 102,00 грн.

Як встановлено судом, позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру, а тому при зверненні до суду з даним позовом позивач повинен був сплатити судовий збір в сумі 840,80 грн.

Натомість, при зверненні до суду позивачем судовий збір за подання адміністративного позову не сплачено.

Згідно ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд вказує, оскільки за результатами розгляду справи суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 у зв`язку з неправильним визначенням способу захисту порушених прав, тому судовий збір у сумі 840,80 грн. підлягає стягненню у дохід Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -.

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( місце проживання АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області ( місцезнаходження 75650, Херсонська область, Скадовський район, село Бехтери, вулиця Благодатна, будинок 51, Будинок культури, код ЄДРПОУ 43784927) про визнання протиправною та скасування постанови Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 50 від 29.09.2020 р. та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області № 50 від 29 вересня 2020 року "Про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району, висунутого шляхом самовисування".

Зобов`язати Бехтерську сільську територіальну виборчу комісію Скадовського району Херсонської області повторно розглянути документи щодо реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бехтерського сільського голови Скадовського району Херсонської області на перших місцевих виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року та прийняти постанову відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням висновків суду, викладених в даному рішенні.

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Бехтерської сільської територіальної виборчої комісії Скадовського району Херсонської області ( місцезнаходження 75650, Херсонська область, Скадовський район, село Бехтери, вулиця Благодатна, будинок 51, Будинок культури, код ЄДРПОУ 43784927) в Державний бюджет України (отримувач коштів ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106, код ЄДРПОУ 37993783, банк отримувача : Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 (вісімдесят) коп.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його підписання.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 06 жовтня 2020 р.

Суддя В.А. Дубровна

кат. 101030200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92013101
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2885/20

Рішення від 06.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні