ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/2969/20
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Керівника Ніжинської місцевої прокуратури до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білейківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Ніжинської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білейківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо оформлення права власності на будівлі і споруди Білейківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами вказаного закладу за адресою: АДРЕСА_1 .
- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення права власності на будівлі і споруди Білейківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянки під будівлями та спорудами вказаного закладу за адресою: АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що внаслідок бездіяльності Управлінням ОКСМС Козелецької селищної ради правовстановлюючі документи на будівлі та споруди Білейківської ЗОШ І-ІІІст. Козелецької селищної ради та земельну ділянку, на якій вони розташовані за адресою: вул. Б.Хмельницького, 11, с. Білейки, Козелецького району, Чернігівської області належним чином не оформлені, що є порушенням вимог законодавства, а також інтересів держави у сфері охорони дитинства, освіти, комунальної власності та земельних відносин.
Ухвалою від 05.08.2020 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановлено відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач належним чином повідомлявся про розгляд справи, підтвердженням чому слугує наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, втім відзив на позов не надав.
Третя особа також належним чином повідомлена про розгляд справи. При цьому, жодних пояснень по суті спору не надала.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Статтею 1 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII Про прокуратуру визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.
З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Виходячи зі змісту частини 1 статті 8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.
Так, у Преамбулі Конвенції про права дитини від 20.11.1989 (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 .2.1995), яку ратифіковано Постановою Верховної Ради України від 27.02.1991 № 789-ХІІ, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.
Крім того, відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави- учасниці держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.
Згідно з положеннями частини 2 статті 4 Закону України Про освіту право на безоплатну освіту забезпечується: для здобувачів дошкільної та повної загальної середньої освіти - за рахунок розвитку мережі закладів освіти всіх форм власності та їх фінансового забезпечення у порядку, встановленому законодавством, і в обсязі, достатньому для забезпечення права на освіту всіх громадян України, іноземних громадян та осіб без громадянства, які постійно або тимчасово проживають на території України.
Виходячи зі змісту частини 1 статті 8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.
Законом України Про охорону дитинства передбачено, що охорона дитинства в Україні є стратегічним загальнонаціональним пріоритетом і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист, всебічний розвиток та виховання в сімейному оточенні встановлює основні засади державної політики у цій сфері, що ґрунтуються на забезпеченні найкращих інтересів дитини.
Верховний Суд у справі №804/4585/18 (постанова від 05.11.2019) сформулював правову позицію, відповідно до якої інтереси держави є оціночним поняттям, що охоплює широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом; надмірна формалізація поняття інтереси держави , особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17, від 19.09.2019 у справі №815/724/15, від 17.10.2019 у справі № 569/4123/16-а.
Відповідно до статті 1 Закону України Про охорону дитинства забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, тощо. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.
Відтак обов`язок, зокрема органів місцевого самоврядування, полягає у створенні, у межах визначених законом повноважень, умов для отримання дитиною освіти, забезпечення її доступності шляхом, зокрема, належного функціонування розгалуженої мережі навчальних закладів.
Згідно статті 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форми власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до пп.25.1 п.4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування.
Таким чином, орган уповноважений державою у сфері земельних відносин - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру. Однак, у нього відсутні повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у даних правовідносинах у судовому випадку, а саме звернення до адміністративного суду з даним позовом, а тому прокурор подає даний позов та виступає у якості позивача.
Відповідно до підпункту 13 пункту 4 Положення про Головне Управління Держгеокадастру у Чернігівській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії та кадастру 17.11.2016 №308, Головне Управління відповідно до покладених завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Чернігівської області.
Згідно пункту 30 частини 4 вказаного Положення Головне Управління Держгеокадастру у Чернігівській області здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності.
Відповідно до пункту 13 частини 4 Положення Головне Управління розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством, на території Чернігівської області, і лише вносить у встановленому порядку пропозиції щодо розпорядження землями державної та комунальної власності.
Пунктом 3 частини 6 Положення передбачено право посадових осіб Головного Управління Держгеокадастру у Чернігівській області звертатися до суду з позовом про відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
З огляду на викладене, відповідно до законодавства територіальні органи Держгеокадастру не мають повноважень щодо проведення перевірок дотримання вимог земельного законодавства під час використання земель, які відносяться до комунальної власності органу місцевого самоврядування (розташованими на території населених пунктів), у зв`язку із цим не можуть бути позивачем у судових спорах, предметом яких є земельні ділянки для будівництва та обслуговування закладів освіти.
Отже, у вказаного органу відсутні повноваження щодо звернення до суду з позовом до органу освіти органу місцевого самоврядування про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, та здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Оскільки повноваження органів влади, зокрема і щодо здійснення захисту законних інтересів держави, є законодавчо визначеними, суд згідно з принципом jura novit сигіа( суд знає закони ) під час розгляду справи має самостійно перевірити доводи сторін щодо наявності чи відсутності повноважень органів влади здійснювати у спосіб, який обрав прокурор, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.
Спірні правовідносини у даній справі зумовлені реалізацією прокурором передбачених КАС України та Законом України Про прокуратуру повноважень щодо захисту інтересів держави і спрямовані на усунення порушень законодавства у сфері охорони дитинства з питань захисту прав дітей.
Належним суб`єктом владних повноважень для захисту інтересів держави є не будь-який орган, що уповноважений державою здійснювати певні функції контролю у певній сфері, а лише той, який має відповідні повноваження для захисту таких інтересів.
Отже, підставою для представництва інтересів держави прокурором є загроза порушень інтересів держави у сфері охорони дитинства, освіти, комунальної власності та земельних відносин, яка виражається у невжитті Управлінням освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради (далі - Управління ОКСМС Козелецької селищної ради), у порушення вимог Законів України Про охорону дитинства , Про освіту та Земельного кодексу України заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на будівлі і споруди Білейківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області, а також на земельну ділянку, на якій знаходиться вказаний заклад освіти, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, зумовлює виникнення ризику для нормального функціонування закладу та безпечного здійснення навчально- виховного процесу і перебування дітей, та може призвести до негативних наслідків і порушення прав дітей.
З матеріалів справи встановлено, що згідно інформації відділу у Козелецькому районі головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області №10-25-0-27-259/106-20 від 19.06.2020, площа земельної ділянки за адресою: вул. Б.Хмельницького, 11, с. Білейки, Козелецького району Чернігівської області складає 3,5 га, яка надана для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти. Орієнтовна вартість зазначеної земельної ділянки складає 1 822 800 грн 00 коп., кадастровий номер земельної ділянки відсутній, правовстановлюючі документи не оформлялись, державний акт не видавався.
Згідно інформації Управління ОКСМС Козелецької селищної ради від 09.06.2020 №01-08/356 та Козелецької селищної ради від 19.06.2020 №03-09/1084 правовстановлюючі документи на земельну ділянку на якій розташована Білейківська ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради та на будівлі і споруди закладу освіти загальною площею 2241,2 кв.м. відсутні, жодних заходів щодо їх оформлення Управління ОКСМС Козелецької селищної ради не вживалося.
Так, відповідно до Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, затвердженого рішенням 24 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 15.01.2019 №08-24/VIII, Управління ОКСМС Козелецької селищної ради є структурним підрозділом Козелецької селищної рад. Засновником Управління ОКСМС Козелецької селищної ради є Козелецька селищна рада (пункт 1.1 Розділу 1 Положення).
Пунктом 1.3 Розділу 1 Положення визначено, що Управління ОКСМС Козелецької селищної ради у своїй діяльності керується Конституцією України та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами та іншими нормативно-правовими документами відповідних міністерств та державних комітетів України, розпорядженнями Чернігівської ОДА, наказами відповідних департаментів та управлінь ОДА, рішеннями селищної ради, виконавчого комітету та розпорядження селищного голови, а також цим Положенням.
Управління утворене як юридична особа публічного права, має самостійний баланс, рахунки в органах Казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, власний банк і є неприбутковою бюджетною установою, яка всі свої доходи використовує виключно для фінансування видатків на утримання та підпорядкованих закладів освіти та структурних підрозділів відділу.
Управління ОКСМС Козелецької селищної ради здійснює управління закладами освіти., що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні (пункт 3.1.11. Розділу 3 Положення).
Метою діяльності Управління ОКСМС Козелецької селищної ради є забезпечення доступності, безоплатності та обов`язковості освіти для всіх хто її потребує через мережу установ і закладів для задоволення потреб та інтересів територіальної громади селищної ради (пункт 2.1 Розділу 2 Положення).
Відповідно до пунктів 3.1.1.-3.1.4. Розділу 3 Положення Управління ОКСМС Козелецької селищної ради здійснює реалізацію державної політики та політики селищної ради у сферах освіти, культури та туризму, фізичної культури, сім`ї, молоді та спорту; створює рівні та доступні умови для здобуття громадянам дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, забезпечує соціальний захист учасників освітнього процесу; здійснює навчально- методичне керівництво, контроль за дотриманням стандартів освіти в закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти; сприяє матеріально- технічному та фінансовому забезпеченню закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти.
Управління ОКСМС Козелецької селищної ради розробляє і подає на розгляд селищної ради пропозиції щодо розвитку та оптимізації мережі закладів освіти (п. 3.1.9. Розділу 3 Положення).
Окрім того, відповідно до пункту 3.3.38. Розділу 3 Положення Управління ОКСМС Козелецької селищної ради здійснює координаційну роботу закладів та установ освіти, що належать до комунальної власності селищної ради, готує пропозиції та заходи щодо ефективності їх роботи відповідно до компетенції управління.
Вносить пропозиції фінансовому управлінню Козелецької селищної ради щодо фінансування закладів освіти, які перебувають у сфері його управління (пункт 3.3.41. Розділу 3 Положення).
Бухгалтерський облік управління, установ та закладів, які перебувають у його підпорядкуванні здійснює відділ бухгалтерського обліку та звітності Управління ОКСМС Козелецької селищної ради (п. 6.4. Розділу 6 Положення).
Згідно Статуту Білейківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району, Чернігівської області, затвердженого рішенням 12 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 18.01.2018 Білейківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району, Чернігівської області (далі - Білейківська ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради) знаходиться у комунальній власності Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (п. 1.1 Розділу 1 Статуту). Засновником (власником) Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. відповідно до п.п.1.7 Розділу 1 Статуту є Козелецька селищна рада.
Головною метою Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. є забезпечення реалізації прав громадян на повну загальну середню освіту (п. 1.9 Розділу 1 Статуту).
Згідно пункту 5.1 Розділу V Статуту матеріально-технічна база Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у бухгалтерському обліку.
Фінансово-господарська діяльність закладу освіти проводиться відповідно до Бюджетного кодексу України, Законів України Про освіту , Про загальну середню освіту та інших нормативно-правових актів (пункт 6.1 Розділу VI Статуту).
Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в закладі освіти ведеться через централізовану бухгалтерію Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради (пункт 6.3. Розділу VI Статуту).
Приміщення Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради знаходиться за адресою: вул.Б.Хмельницького, 11, с. Білейки, Козелецького району, Чернігівської області та перебуває в оперативному управлінні та на балансі Управління ОКСМС Козелецької селищної ради.
Так, на підставі рішення 10 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 22.12.2017 №21-10/VIII Про прийняття зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Козелецького району Чернігівської області у комунальну власність Козелецької селищної ради окремих юридичних осіб публічного права прийнято зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста Козелецького району у комунальну власність Козелецької селищної ради заклади освіти в тому числі і Білейківську ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради.
На підставі рішення 11 сесії 8 скликання Козелецької селищної ради від 28.12.2017 №23-11/VIII Про передачу в оперативне управління Управлінню освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради майна Козелецької селищної ради Білейківську ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради передано на баланс та в оперативне управління Управлінню ОКСМС Козелецької селищної ради.
Підтвердженням перебування закладу освіти в оперативному управлінні та на балансі Управління ОКСМС Козелецької селищної ради є Акт приймання-передачі, затверджений Козелецьким селищним головою 24.01.2018.
Правом оперативного управління згідно статті 137 ГК України визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності.
У свою чергу, статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 53 Конституції України гарантовані доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до Земельного кодексу, організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно частини 2 статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають: усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; земельні ділянки на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно статті 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Статтею 123 Земельного кодексу України визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу місцевого самоврядування.
Згідно статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Частинами 1, 3 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (частина 2 статті 3 вказаного вище Закону №1952-VI).
Частиною 1 статті 5 вказаного вище Закону №1952-VI встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до статті 4 Закону №1952-VI право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.
Відповідно до частин 1 та 5 статті 12 Закону №1952-VI державний реєстр прав містить записи про зареєстровані речові права на нерухоме майно, об`єкти незавершеного будівництва, їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав, відомості та електронні копії документів, поданих у паперовій формі, або документи в електронній формі, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документи, сформовані за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у процесі проведення таких реєстраційних дій. Відомості Державного реєстру прав вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою, доки їх не скасовано у порядку, передбаченому цим Законом.
З наведеного слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
У відповідності до приписів частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов`язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України Про освіту .
Вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку під будівлями Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Вказане свідчить про бездіяльність відповідача (Управління ОКСМС Козелецької селищної ради) щодо вирішення питання про оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним навчальним закладом.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться навчальний заклад, може призвести до надання її іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням статті 80 Закону України Про освіту .
У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства. Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства.
З наведеного вище слідує, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.
Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним вище навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, зумовлює виникнення ризику для нормального функціонування Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради та безпечного здійснення навчально- виховного процесу і перебування дітей та може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
Разом з тим, питання щодо надання земельної ділянки на праві постійного користування на розгляд сесії Козелецької селищної ради Управлінням ОКСМС Козелецької селищної ради не ініціювалося, у зв`язку з чим, відповідні рішення Козелецькою селищною радою не приймались, дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом не надавався, замовлення проекту відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку не здійснювалося, технічна документація із землеустрою не виготовлялася, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлялися.
Управління загальноосвітніми навчальними закладами, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні Управління ОКСМС Козелецької селищної ради здійснює Управління, а тому саме воно зобов`язане вживати заходи до оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельні ділянки навчальних закладів.
Натомість, Управління ОКСМС Козелецької селищної ради, будучи суб`єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради, відповідає за їх матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у сфері освіти, не виконало покладені на нього законодавством повноваження, своєчасно не вжило належних та ефективних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельними ділянками під будівлями навчального закладу, який перебуває у його підпорядкуванні, допускаючи протиправну бездіяльність.
Частиною 2 статті 24 Закону України Про освіту передбачено, що управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють органи, передбачені спеціальними законами або установчими документами закладу освіти.
Згідно частини 6 статті 25 Закону України Про освіту засновник або уповноважена ним особа закладу освіти зобов`язаний забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.
Разом з тим, на підставі статті 65 Закону України Про освіту до повноважень державних органів, до сфери управління яких належать заклади освіти відноситься: участь у реалізації освітньої політики; розподіл державного фінансування та стипендійний фонд закладів освіти, що перебувають у сфері їх управління; аналіз, моніторинг якості освітньої діяльності закладів освіти, що перебувають у сфері їх управління; здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими законами України.
У відповідності до статті 80 Закону України Про освіту до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням.
Таким чином, відповідно до вищенаведених положень законодавства, Управління ОКСМС Козелецької селищної ради наділене правом управління об`єктами освіти з метою виконання делегованих державою функцій щодо забезпечення розвитку всіх видів освіти, мережі освітніх закладів задля реалізації права громадян відповідної територіальної громади.
Крім того встановлено, що право власності на нерухоме майно, а саме комплекс нежитлових будівель Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради, які знаходяться за адресою вул. Б.Хмельницького, 11, с.Білейки, Козелецького району Чернігівської області, що перебувають в оперативному управлінні Управління ОКСМС Козелецької селищної ради до цього часу не зареєстровано, лише виготовлено у 2018 році технічний паспорт на нежитлову будівлю Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради (с.Білейки, вул. Б.Хмельницького, 11).
Разом з тим, відповідно до статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень це - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно здійснюється в тому числі і за поданими документами органів державної влади або уповноважених ними осіб.
Згідно статті 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Відповідно до наказу Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 24.05.2001 №127 Про затвердження Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна , визначено механізм проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна всіх форм власності, що здійснюють суб`єкти господарювання, який діє на всій території України.
Метою технічної інвентаризації збудованих (реконструйованих) будинків, господарських будівель та споруд є: встановлення їх наявності; визначення їх фактичної площі та об`єму; визначення фізичного зносу конструктивних елементів об`єктів, тощо.
Інвентаризаційна справа формується і ведеться на кожен об`єкт нерухомого майна на весь час його існування та зберігається в органі державної реєстрації прав за місцезнаходженням такого об`єкта.
На підставі матеріалів технічної інвентаризації складаються інвентаризаційні справи, технічні паспорти, які скріплюються підписом керівника суб`єкта господарювання, який проводив інвентаризацію, а також підписом виконавця робіт. Відомості про об`єкт нерухомого майна вносяться до Реєстру об`єктів нерухомого майна.
Тобто, технічний паспорт є документом, який відображає фактичний стан об`єкта нерухомості, виготовляється як на всю будівлю, так і на її частини.
З огляду на викладене випливає, що технічний паспорт не є документом, що установлює право власності на об`єкт нерухомості, він підтверджує лише існування та характеристику нерухомого майна.
До відання виконавчих органів місцевого самоврядування належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти (статті 32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).
Водночас, статтею 54 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що сільська, селищна, міська, рада у межах затверджених нею структури і штатів створює відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Як зазначалось вище, відповідно до Положення про Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, Управління є структурним підрозділом Козелецької селищної рад. Засновником Управління ОКСМС Козелецької селищної ради є Козелецька селищна рада (пункт 1.1 Розділу 1 Положення).
Оскільки, основними завданнями Управління ОКСМС Козелецької селищної ради (пункт 3.1, 3.11 Розділу 3 Положення) є здійснення реалізації державної політики та політики селищної ради у сфері освіти та управління загальноосвітніми навчальними закладами, що є комунальною власністю і перебувають у безпосередньому підпорядкуванні Управління ОКСМС Козелецької селищної ради, тому саме Управління зобов`язане вживати заходи до оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна, а саме на будівлі та споруди Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради.
Разом з тим, Управління ОКСМС Козелецької селищної ради, будучи суб`єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями закладу загальної середньої освіти, відповідає за його матеріально-технічне забезпечення, не виконано покладені законодавством повноваження, не вжито необхідних дій для оформлення права власності на будівлі та споруди закладу освіти, допускаючи протиправну бездіяльність.
Таким чином, внаслідок бездіяльності Управлінням ОКСМС Козелецької селищної ради правовстановлюючі документи на будівлі та споруди Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради та земельну ділянку, на якій вони розташовані за адресою: вул. Б.Хмельницького, 11, с. Білейки, Козелецького району, Чернігівської області належним чином не оформлені, що є порушенням вимог законодавства, а також інтересів держави у сфері охорони дитинства, освіти, комунальної власності та земельних відносин.
Крім цього, не може бути правомірним обґрунтування використання земельної ділянки без належного оформлення права користування, невиконання відповідачем своїх зобов`язань щодо оформлення права власності на будівлі та споруди Білейківської ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради, як відсутність коштів, у зв`язку із не передбаченням їх в кошторисі.
Вищевказане свідчить про бездіяльність Управління ОКСМС Козелецької селищної ради щодо вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та споруди, земельну ділянку, під будівлями та спорудами Білейківської ЗОШ I-III ст. Козелецької селищної ради.
Оскільки, Управління ОКСМС Козелецької селищної ради упродовж тривалого часу не здійснило у межах компетенції належних та достатніх дій і заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Білейківська ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради, а також права власності та будівлі і споруди вказаного закладу освіти, що свідчить про бездіяльність відповідача з цього питання, спір підлягає вирішенню у судовому порядку, шляхом зобов`язання Управління ОКСМС Козелецької селищної ради вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Білейківською ЗОШ І-ІІІ ст. Козелецької селищної ради та оформити право власності на будівлі і споруди даного закладу освіти.
Враховуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов Керівника Ніжинської місцевої прокуратури до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білейківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії належить задовольнити.
Відповідно до частини 2 статті139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки, позивач в даній справі виступає, як орган державної влади, уповноважений реагувати на порушення закону у сфері дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Керівника Ніжинської місцевої прокуратури до Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Білейківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, щодо оформлення права власності на будівлі і споруди Білейківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами вказаного закладу за адресою: вул. Б.Хмельницького, буд. 11, с. Білейки, Козелецький район Чернігівська область, 17004.
Зобов`язати Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради, вчинити дії, спрямовані на оформлення права власності на будівлі і споруди Білейківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області та правовстановлюючих документів на земельну ділянки під будівлями та спорудами вказаного закладу за адресою: вул. Б.Хмельницького, буд. 11, с. Білейки, Козелецький район Чернігівська область, 17004.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та з урахуванням п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу"Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач - Керівник Ніжинської місцевої прокуратури (вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 02910114).
Відповідач - Управління освіти, культури, сім`ї, молоді та спорту Козелецької селищної ради (вул. Ф. Сидорука, 9, смт. Козелець, Чернігівська область, 17000, код ЄДРПОУ 41777072);
Третя особа - Білейківську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Козелецької селищної ради Козелецького району Чернігівської області (вул.Богдана Хмельницького, 11, с.Білейки, Козелецький раойн, Чернігівська область, 17004, код ЄДРПОУ 33460975).
Повне рішення суду складено 06.10.2020.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92013432 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні