Постанова
від 06.10.2020 по справі 420/9765/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9765/20 Головуючий в 1 інстанції: Кравченко М.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача - Шляхтицького О.І.,

суддів: Семенюка Г.В., Домусчі С.Д.,

секретар - П`ятіна В.В.

за участю: представника апелянта - Байло Є.С.,

представника третьої особи - Кедик В.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Арцизької міської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області, третя особа: Одеська обласна організація політичної партії Наш Край про визнання протиправною та скасування постанови від 24.09.2002 № 20, -

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог.

29 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернувся з вищевказаним адміністративним позовом, у якому просив визнати протиправною та скасувати постанову від 24.09.2020 № 20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш край .

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що 24 вересня 2020 року Арцизька міська територіальна виборна комісія Болградського району Одеської області прийняла постанову № 20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включеного до єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш край , яким постановила: 1. Зареєструвати кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації Наш край . 2. Надіслати копію цього рішення не пізніше 27 вересня 2020 року представнику Одеської обласної організації політичної партії Наш край ОСОБА_2 . 3. Видати не пізніше 27 вересня 2020 року представнику Одеської обласної організації політичної партії Наш край ОСОБА_2 посвідчення кандидатів у депутати Арцизької міської ради. 4. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради включених до єдиного територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш край , розмістити на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше 27 вересня 2020 року. 5. Передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради включених до єдиного територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш край до Центральної виборчої комісії у порядку встановленому частиною 8 статті 227 Виборчого кодексу України. На офіційному сайті Арцизької міської ради були оприлюднені Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш край у територіальному виборчому окрузі № 3 на конференції, що відбулась 19 вересня 2020 року. Згідно територіального виборчого списку кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеською обласною організацією політичної партії Наш край у територіальному виборчому окрузі № 3 встановлена наступна черговість та порядок кандидатів у відповідному списку: за № 1 ОСОБА_3 , за № 2 ОСОБА_4 , за № 3 ОСОБА_5 , за № 4 ОСОБА_6 , за № 5 ОСОБА_7 , за № 6 ОСОБА_8 , за № 7 ОСОБА_9 . Як вбачається з вищенаведеного списку Одеською обласною організацією політичної партії Наш край при формуванні відповідного списку було порушено частину 9 статті 219 Виборчого кодексу України.

Відповідач відзив на позовну заяву не надав.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 03 жовтня 2020 року у задоволенні адміністративного позову відмовив.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, ОСОБА_10 подав апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити.

Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуваного судового рішення:

- суд першої інстанції безпідставно зазначив, що невідповідність дотримання гендерної квоти у територіальному виборчому списку № 3 не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати від Одеської обласної опозиційної політичної партії Наш Край включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, так як відсутні помилки і неточності в поданих на реєстрацію документах, які б були перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей та підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати;

- суд не дав належної оцінки тому, що порушення вимог порядку висування кандидатів у депутати встановлених в частині 9 статті 219 Виборчого кодексу України, як наслідком є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати відповідно до підпунктів 1-2 частини 1 статті 230 ВК України.

Обставини справи.

Суд першої інстанції встановив, що 23.09.2020 Одеська обласна організація політичної партії Наш Край звернулася до Арцизької міської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області із заявою, та визначеними частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України документами для реєстрації кандидатів у депутати Арцизької міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш Край .

24.09.2020 на засіданні Арцизька міська територіальна виборча комісія Болградського району Одеської області прийняла постанову № 20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш край , якою було постановлено: 1. Зареєструвати кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації Наш край . 2. Надіслати копію цього рішення не пізніше 27 вересня 2020 року представнику Одеської обласної організації політичної партії Наш край ОСОБА_2 . 3. Видати не пізніше 27 вересня 2020 року представнику Одеської обласної організації політичної партії Наш край ОСОБА_2 посвідчення кандидатів у депутати Арцизької міської ради. 4. Рішення про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включених до єдиного територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш край , розмістити на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше 27 вересня 2020 року. 5. Передати відомості про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включених до єдиного територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш край , до Центральної виборчої комісії у порядку встановленому частиною 8 статті 227 Виборчого кодексу України.

Відповідно до територіального виборчого списку кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш край у територіальному виборчому окрузі № 3, встановлена наступна черговість та порядок кандидатів: № 1 ОСОБА_3 , № 2 ОСОБА_4 , № 3 ОСОБА_5 , № 4 ОСОБА_6 , № 5 ОСОБА_7 , № 6 ОСОБА_8 , № 7 ОСОБА_9 .

Позивач вважає вказану постанову незаконною та такою, що ухвалена з порушенням вимог пункту 9 статті 219, підпунктів 1-2 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.

Висновок суду першої інстанції.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що в даному випадку Одеською обласною організацією політичної партії Наш Край при формуванні єдиного та територіальних списків були дотримані норми Конституції України стосовно рівності прав жінки і чоловіка відносно можливостей у громадянсько-політичній діяльності.

Таким чином, оскаржувана постанова від 24.09.2020 № 20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш край прийнята відповідачем у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Колегія суддів погоджується по суті із вказаними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.

Виборчий кодекс України (далі - ВК України ) від 19.12.2019 № 396-ІХ відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно частини 1 статті 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Згідно з частиною 1 статті 22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5)офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 32 ВК України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.

Згідно частинами 2-3 статті 32 ВК України до виборчих комісій належать: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 33 ВК України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Згідно з частинами 1-2 статті 63 ВК України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з пунктом 11 частини 2 статті 64 Виборчого кодексу України виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Відповідно до частини 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до частини 1 статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 статті 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

У відповідності до частини 1 статті 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У відповідності до статті 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Частиною 1 статті 219 ВК України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (частина 8 статті 219 ВК України).

Відповідно до частин 9, 10 статті 219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутата від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої; організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

Частиною 11 статті 219 ВК України встановлено, що форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивач фактично обґрунтовує заявлені позовні вимоги тим, що на його думку відповідач не мав права приймати постанову відповідного змісту, а зобов`язаний був в силу положень Виборчого кодексу України відмовити у реєстрації кандидатів в депутати Арцизької міської ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської обласної організації політичної партії Наш Край , оскільки за № 6 та за № 7 територіального виборчого списку кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, висунутих Одеською обласною організацією політичної партії Наш край у територіальному виборчому окрузі № 3, зазначено двох жінок, а повинна застосовуватися вимога в такому випадку щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Вирішуючи спірне питання суд виходить із такого.

Колегія суддів встановила, що предметом дослідження у справі, яка розглядається, є питання, чи порушено відповідачем принцип гендерної квоти при складанні територіального виборчого списку у територіальному виборчому окрузі № 3.

За приписами частини 1 статті 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Статтею 11 ВК України встановлено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Центральна виборча комісія в своїй постанові № 316 від 29 вересня 2020 року зазначила, що за положеннями частини восьмої статті 7 ВК України не допускаються обмеження стосовно участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Кодексом.

Відповідно до статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Статтею 21 Основного Закону України передбачено, що всі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками (частина друга статті 24 Конституції України).

Визначене частиною першою статті 38 Конституції України право громадян України, зокрема, бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування за своїм змістом, як установлено Рішенням Конституційного Суду України від 4 грудня 2001 року N 16-рп/2001, "по суті є правом".

Відповідно до частини першої статті 24 Конституції України в цьому праві, як і в інших конституційних правах і свободах, громадяни є рівними.

Статтею 6 ВК України визначено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним.

Європейський суд з прав людини у низці рішень зазначав, що остаточне рішення з приводу права "бути обраним" приймає Суд. Він повинен упевнитися, що такі обмеження не обмежують ці права до такої міри, що вони втрачають реальний зміст, що ці обмеження переслідують правомірну мету і що використовувані засоби є співмірними (див., зокрема, mutatis mutandis Рішення від 8 липня 1986 року у справі Літгоу та інші проти Сполученого Королівства, рішення від 2 вересня 1998 року у справі Ахмед та інші проти Сполученого Королівства; рішення від 30 березня 2004 року у справі Херст проти Сполученого Королівства).

При розгляді цього питання, суд зосереджує свою увагу, головним чином, на двох критеріях: чи мало місце свавілля або відсутність пропорційності і чи вплинуло обмеження на вільне вираження думки народу.

Враховуючи правові висновки Європейського суду з прав людини, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що, оскаржуючи спірну постанову, позивач у справі фактично ставить питання про обмеження волевиявлення народу під час вибору представницького органу держави, а саме шляхом скасування рішення відповідача щодо реєстрації кандидатів у депутати.

Як зазначалось вище та вбачається з матеріалів справи, претензії позивача фактично стосуються визначення місця громадянки під № 7 ОСОБА_9 у територіальному списку виборців через порушення принципу черговості включення кандидатів різної статі, в той час як до іншої кількості кандидатів у депутати як у загальному списку, так і територіальних виборчих списків претензії відсутні.

Водночас, метою статті 219 ВК України є запобігання гендерної нерівності шляхом запровадження гендерних квот.

Просте арифметичне обчислення свідчить, що межі квот містять мінімальну кількість осіб певної статі на рівні 40%, а максимальну 60 %.

Як встановлено колегією суддів, єдиний та територіальні виборчі списки № № 1, 2,3, подані до суду представником апелянта (а.с. 160-177), відповідають цім вимогам.

Єдине, що може свідчити про порушення виборчого законодавства, є порушення правила черговості у територіальному виборчому списку № 3.

Водночас, такий недолік, з урахуванням всього списку кандидатів (26 кандидатів) є формальним та не суттєвим, і врахування його як самостійної підстави для скасування рішення про реєстрацію кандидатів у депутати буде явно без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, що є безумовним порушенням принципу пропорційності, та не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати у відповідності до вимог пункту 1 частини 1 статті 230 ВК України.

Одночасно суд враховує, що Конституційний Суд України у Рішенні від 12 квітня 2012 року N 9-рп зазначив, що рівність та недопустимість дискримінації особи є не тільки конституційними принципами національної правової системи України, а й фундаментальними цінностями світового співтовариства, на чому наголошено у міжнародних правових актах з питань захисту прав і свобод людини і громадянина, зокрема у Міжнародному пакті про громадянські і політичні права 1966 року (статтях 14, 26), Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (статті 14), Протоколі N 12 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (статті 1), ратифікованих Україною та у Загальній декларації прав людини 1948 року (статтях 1, 2, 7). Гарантована Конституцією України рівність усіх людей в їх правах і свободах означає необхідність забезпечення їм рівних правових можливостей як матеріального, так і процесуального характеру для реалізації однакових за змістом та обсягом прав і свобод.

В Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи R(80)2 зазначено, що приймаючи конкретне рішення, адміністративний орган влади має, зокрема, дотримуватися принципу рівності перед законом, не допускати несправедливої дискримінації. Частиною другою статті 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Практикою Європейського Суду з прав людини встановлено, що дискримінація означає поводження з особами у різний спосіб, без об`єктивного та розумного обґрунтування, у відносно схожих ситуаціях (рішення у справі "Вілліс проти Сполученого Королівства", заява N 36042/97). Відмінність у ставленні є дискримінаційною, якщо вона не має об`єктивного та розумного обґрунтування, іншими словами, якщо вона не переслідує легітимну ціль або якщо немає розумного співвідношення між застосованими засобами та переслідуваною ціллю (рішення у справі "Ван Раалте проти Нідерландів" від 21.02.1997 ) (підпункти 48 - 49 рішення ЄСПЛ у справі "Пічкур проти України" від 07.11.2013, заява N 10441/06).

Підсумовуючи наведене, колегія суддів зазначає, що таке формальне порушення не може бути підставою для скасування оскаржуваного рішення Відповідача про реєстрацію усіх кандидатів від цієї політичної партії.

Визнання протиправним та скасування рішення Відповідача про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії "Наш край", за своєю суттю призведе до позбавлення прав усіх кандидатів за загальним списком брати участь в даних виборах, на яке вказані особи мають право.

Судове рішення не може мати на меті порушення прав та інтересів громадян.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність вагомих, обґрунтованих та важливих підстав для скасування оскаржуваного рішення відповідача.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи позивач не довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.

Окрім того, відповідно до частини 1 статі 273 КАС України, виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Під час розгляду справи позивач як виборець не надав до суду першої інстанції, жодного доказу, що він є суб`єктом виборчого процесу, а відтак постанова відповідача від 24.09.2020 № 20 Про реєстрацію кандидатів у депутати Арцизької міської ради, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Одеської обласної організації політичної партії Наш край безпосередньо не порушує його виборчі права або інтереси щодо участі у цьому виборчому процесі.

До апеляційної скарги позивачем надано Копію Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеської області, висунутих організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , в якому позивача висунуто кандидатом у депутати Арцизької міської ради Болградського району Одеською обласною організацією політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ .

Враховуючи швидкоплинність виборчого процесу, та те що ці докази не були надані до суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції їх не враховує.

Доводи апеляційної скарги.

Доводам апеляційної скарги з приводу безпідставності висновку суду першої інстанції відносно того, що дотримання гендерної квоти у територіальному виборчому списку № 3 не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатів в депутати дана оцінка у мотивувальній частині судового рішення.

Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

Водночас до апеляційного суду надійшла заява голови Арцизької міської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області - Дерменжи Г.М. про визнання апеляційної скарги.

Відповідно до частини 6 статті 303 КАС України визнання апеляційної скарги іншою стороною враховується судом апеляційної інстанції у частині наявності або відсутності фактів, які мають значення для вирішення справи.

В ході апеляційного провадження представник апелянта не оспорював фактичні обставини, які встановлені судом першої інстанції.

Перевіривши заяву голови Арцизької міської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської про визнання апеляційної скарги ОСОБА_1 , колегія суддів встановила, що вона не містить посилання на факти, які мають значення для вирішення справи, проте були спірними під час розгляду справи в суді першої інстанції.

Оскільки звернення голови Арцизької міської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області не містить нових даних щодо наявності або відсутності фактів, які мають значення для вирішення справи колегія суддів не враховує дану заяву.

Отже, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно по суті дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

При поданні апеляційної скарги в цій справі, а також в апеляційній скарзі на ухвалу Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року апелянтом не додано документу про сплату судового збору, тому з урахуванням вимог частини дев`ятої статті 273 КАС України питання про його стягнення суд вирішує цією постановою.

П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 02 жовтня 2020 року відстрочив сплату судового збору у розмірі 2 102,00 грн до вирішення справи по суті.

Враховуючи несплату апелянтом судового збору за подачу апеляційних скарг, суд у відповідності до приписів статті 139, частини 9 статті 273 КАС України, приходить до висновку про стягнення із апелянта судового збору у сумі 3 363 грн ( 2102, 00 +1261, 20 = 3363,20) (три тисячі триста шістдесят три гривні) 20 коп.

Керуючись статтями 272, 273, 278, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 326 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2020 року - залишити без змін.

Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) на користь Державного бюджету України (отримувач коштів УК у м.Одесі/Приморський р-н/22030101, код ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача: UA058999980313181206081015008, код класифікації доходів бюджету: 22030101) судовий збір за подання апеляційних скарг в розмірі 3 363,20 (три тисячі триста шістдесят три) гривні 20 копійок.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя Шляхтицький О.І. Судді Домусчі С.Д. Семенюк Г.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено07.10.2020
Номер документу92019308
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9765/20

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Рішення від 03.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Кравченко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні