ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 рокуСправа № 912/1660/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Бестаченко О.Л., за участю секретаря судового засідання Буніна О.В. розглянув у відкритому судовому засіданні справу № 912/1660/20
за позовом Керівника Олександрійської місцевої прокуратури, 28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Чижевського, 1а, в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації, 25006, м. Кропивницький, вул. Героїв Майдану, 1, та Олександрійського міжрайонного управління водного господарства, 28006, Кіровоградська область, м. Олександрія, Знам`янське шосе, буд. 34,
про зобов`язання повернути водний об`єкт,
представники:
від прокуратури - Лагода О.В., посвідченні від 29.05.2020 № 056383;
від позивача І - Донченко С.В., довіреність від 03.09.2020 № 01-25/21/0.1;
від позивача ІІ - Вольф В.Л., довіреність від 22.06.2020 № 2;
від відповідача - Клеветенко А.А., ордер від 22.06.2020 ВА № 1004645.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Керівника Олександрійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації та Олександрійського міжрайонного управління водного господарства, яка містить вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" про наступне:
- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" повернути державі в особі Олександрійського міжрайонного управління водного господарства водний об`єкт - Світлопільське водосховище, площею водного дзеркала 169,7100 га, з прибережною захисною смугою шириною 100 м, розташоване на р. Бешка (що є правою притокою р. Інгулець, басейну р. Дніпро), разом з зайнятими цим водосховищем земельними ділянках водного фонду державної власності: за кадастровим номером 3520386600:02:000:7501, площею 43,61 га, що розташована на території Світлопільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області; за кадастровим номером 3520355400:02:000:7504, площею 18,22 га, що розташована на території Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області; за кадастровим номером 3522284200:02:000:7501, площею 178,93га, що розташована на території Мошоринської сільської ради Знам`янського Кіровоградської області; за кадастровим номером 3522284900:02:000:7502, площею 43,49 га, що розташована на території Пантазіївської сільської ради Знам`янського Кіровоградської області, шляхом складання акту приймання-передачі, з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" безоплатно використовує об`єкт водного фонду та земельні ділянки, що розташовані під ним (загальною прощею 284,25 га) з грубим порушенням чинного законодавства.
Ухвалою від 26.05.2020 відкрито провадження у справі № 912/1660/20; постановлено справу № 912/1660/20 розглядати за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання та встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи.
22.06.2020 до господарського суду від Олександрійського міжрайонного управління водного господарства надійшло клопотання від 22.06.2020 № 286/01-12, в якому позивач ІІ просить розглянути справу № 912/1660/20 без його участі під час судового засідання.
22.06.2020 до господарського суду від уповноваженого представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" надійшло клопотання від 22.06.2020 № б/н про ознайомлення з матеріалами справи та перенесення дати судового засідання.
22.06.2020 господарський суд відкрив підготовче засідання.
Ухвалою від 22.06.2020 зупинено провадження у справі № 912/1660/20 до розгляду Великою Палатою Верховного Суду справи № 912/2385/18 та оприлюднення повного тексту постанови.
16.07.2020 до господарського суду від Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" надійшов відзив на позовну заяву від 15.07.2020 № б/н, в якому відповідач не погоджується з усіма обставинами, на яких ґрунтуються позовні вимоги та просить відмовити у задоволенні позову.
У поданому відзиві відповідач зазначає про те, що здійснення ним вселення та вилучення водних живих біоресурсів в Світлопільському водосховищі, розташованого та р. Бешка поблизу с. Світлопіль Олександрійського району Кіровоградської області здійснювався на підставі дозвільних документів та без порушення норм чинного законодавства України. Крім того, на думку відповідача, прокурором неправильно обраний спосіб захисту. Враховуючи доводи прокурора, йому слід було звертатися до суду з позовом про заборону відповідачу здійснювати вселення та вилучення водних живих біоресурсів на зазначеному водосховищі, оскільки жодних інших дій відповідачем по відношенню до даного водосховища не вчиняється.
27.07.2020 до господарського суду від Олександрійської місцевої прокуратури надійшла відповідь на відзив від 24.07.2020 № 12.34-60-5472ВИХ-20, з проханням поновити прокуратурі строк для подачі відповіді на відзив (з врахуванням Закону України від 18.06.2020 № 731-IX) та взяти до уваги викладені відповіді на відзив обґрунтування позовних вимог під час розгляду справи.
У відповіді на відзив прокурором зазначено, що Режим рибогосподарської експлуатації та Дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів не є та не можуть бути правовстановлюючими документами, якими надається право користування водними об`єктами чи землями водного фонду та не визначають правових підстав користування водними об`єктами.
07.08.2020 до господарського суду від Олександрійського міжрайонного управління водного господарства надійшла відповідь на відзив від 04.08.2020 № 366/01-12, в якому позивач погоджується та підтримує відповідь Олександрійської місцевої прокуратури від 24.07.2020 на відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький".
26.05.2020 Великою Палатою Верховного Суду прийнято Постанову у справі № 912/2385/18.
20.07.2020 повний текст постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18 оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Ухвалою від 17.08.2020 поновлено провадження у справі № 912/2565/19. Підготовче засідання призначено на 08.09.2020 на 12:00 год.
02.09.2020 до суду від Олександрійської місцевої прокуратури надійшли пояснення від 01.09.2020 № 12.34-60-6430ВИХ-20.
08.09.2020 господарський суд продовжив підготовче засідання.
Ухвалою від 08.09.2020 закрито підготовче провадження у справі № 912/1660/20. Справу № 912/1660/20 призначено до судового розгляду по суті на 01.10.2020 на 11:00 год.
01.10.2020 господарський суд відкрив судове засідання
В судовому засіданні 01.10.2020 брали участь прокурор, представники позивачів, які підтримали позовні вимоги, та представник відповідача, який позов заперечив.
Господарський суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч.1 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави у випадку та у порядку, встановленому законом.
При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Частиною першою статті 24 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного або господарського судочинства надається Генеральному прокурору України, його першому заступнику та заступникам, керівникам регіональних та місцевих прокуратур, їх першим заступникам та заступникам.
Згідно ст. 4 Господарського процесуального кодексу України право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. До господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися також особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.
Відповідно до ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).
Відкриваючи провадження у даній справі, суд встановив відповідність поданої прокурором позовної заяви вимогам статей 162, 164 Господарського процесуального кодексу України.
Як вбачається з матеріалів справи, на виконання частин третьої - п`ятої статті 53 Господарського процесуального кодексу України і частин третьої, четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор при поданні позовної заяви обґрунтував неналежне, на його думку, здійснення захисту інтересів держави Кіровоградською обласною державною адміністрацією та Олександрійським міжрайонним управлінням водного господарства, які не вжили заходів до повернення водного об`єкта у судовому порядку.
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, з повідомленням в порядку ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор звертався до Кіровоградської обласної державної адміністрації 05.11.2019, 08.01.2020, 07.04.2020 (а.с. 20-23, 25-27, 29-30).
Олександрійському міжрайонному управлінню водного господарства про факт порушень відомо з часу зариблення водойми у жовтні 2017 року, заходи у судовому порядку до поновлення інтересів держави не здійснювалися (а.с. 32-33, 54).
В свою чергу, з даним позовом до суду прокурор звернувся 13.05.2020.
Отже, Кіровоградська обласна державна адміністрація та Олександрійське міжрайонне управління водного господарства мали достатньо часу для звернення до суду. Проте, в листах від 16.04.2020 та від 04.05.2020 Олександрійську місцеву прокуратуру було повідомлено про неможливість вжиття Кіровоградською обласною державною адміністрацією та Олександрійським міжрайонним управлінням водного господарства відповідно, заходів до усунення порушення в судовому порядку у зв`язку з відсутністю коштів для сплати судового збору.
За таких обставин суд дійшов висновку, що прокурор правомочно звернувся до суду з даним позовом.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, господарський суд встановив наступні обставини.
Згідно Паспорта водного об`єкта, водосховище розташоване за межами с. Світлопілля Олександрійського району Кіровоградської області, розташоване на р. Бешка, що є притокою р. Інгулець (а.с. 44-51).
За замовленням Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" Науково-дослідним інститутом "Держводекологія" розроблено Режим рибогосподарської експлуатації Світлопільського водосховища, розташованого на р. Бешка поблизу с. Світлопіль Олександрійського району Кіровоградської області (а.с. 58-62).
23.09.2016 Режим погоджено Управлінням охорони, використання і відтворення водних біоресурсів та регулювання рибальства Кіровоградської області та 24.10.2016 Державним агентством рибного господарства (а.с. 63-64).
Згідно вказаного Режиму визначено обсяги вселення та вилучення водних живих ресурсів за видами, та визначено, що любительський та спортивний вилов риби здійснюється відповідно до Регламентації ведення любительського та спортивного рибальства, наведеної в Науково-біологічному обґрунтуванні даного Режиму (пункт 12) та організовується згідно з чинним законодавством України. При цьому, користувач визначає місця для любительського та спортивного лову за плату.
26.11.2018 Товариству з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" Кіровоградрибоохороною видано дозвіл № 6 на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах (їх частинах) строком дії з 26.11.2018 по 26.11.2023 (а.с. 65-66).
Як вбачається з даного Дозволу, його видано на промисловий вилов водних біоресурсів, згідно з Режимом рибогосподарської експлуатації Світлопільського водосховища із зазначенням в ньому даних стосовно дозволених для використання знарядь лову і дозволених для вилучення видів водних біоресурсів та обсягів вилучення аналогічних тим, що наведені в Режимі рибогосподарської експлуатації.
На підставі вказаних документів відповідачем у жовтні 2017 року та у вересні-жовтні 2018 року виконано роботи із вселення водних біоресурсів, що підтверджується актами від 27.10.2018, 26.09.2018, 09.10.2017 (а.с. 70-72).
Крім того, починаючи з 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" здійснює добування водних біоресурсів з водного об`єкта, про що свідчать надані товариством до Управління Державного агентства рибного господарства у Кіровоградській області Звіти про обсяги вилову водних біоресурсів станом на 01.01.2017, 01.01.2018, 01.01.2019, 01.01.2020, 01.04.2020 (а.с. 73-82).
Відповідно до ст. 6 Водного кодексу України води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим.
Згідно ст.1 Водного кодексу України рибогосподарський водний об`єкт - водний об`єкт (його частина), що використовується для рибогосподарських цілей.
Відповідно до ч. 1-2 ст. 48 Водного кодексу України спеціальне водокористування - це забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.
Згідно ч. 1-7, 12 ст. 51 Водного кодексу у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, лікувальних, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт можуть надаватися водосховища (крім водосховищ комплексного призначення), ставки, озера та замкнені природні водойми.
Не підлягають передачі у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб водні об`єкти, що:
- використовуються для питних потреб;
- розташовані в межах територій та об`єктів, що перебувають під охороною відповідно до Закону України "Про природно-заповідний фонд України".
Водні об`єкти надаються у користування за договором оренди земель водного фонду на земельних торгах у комплексі із земельною ділянкою.
Водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
Надання водних об`єктів у користування на умовах оренди здійснюється за наявності паспорта водного об`єкта. Порядок розроблення та форма паспорта затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Водні об`єкти надаються в користування на умовах оренди без обмеження права загального водокористування, крім випадків, визначених законом.
Орендарі водного об`єкта зобов`язані передбачити місця для безоплатного забезпечення права громадян на загальне водокористування (купання, плавання на човнах, любительське і спортивне рибальство тощо).
Умови використання водних об`єктів, розмір орендної плати та строк дії договору оренди водних об`єктів визначаються у договорі оренди.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про аквакультуру" від 18 вересня 2012 року №5293-VI аквакультура (рибництво) - сільськогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури у повністю або частково контрольованих умовах для одержання сільськогосподарської продукції (продукції аквакультури) та її реалізації, виробництва кормів, відтворення біоресурсів, ведення селекційно-племінної роботи, інтродукції, переселення, акліматизації та реакліматизації гідробіонтів, поповнення запасів водних біоресурсів, збереження їх біорізноманіття, а також надання рекреаційних послуг.
Згідно абз. 3 ч. 1 ст. 11 вказаного Закону до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері аквакультури належить надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України.
Відповідно до ч. 1 ст. 14 вказаного Закону рибогосподарський водний об`єкт для цілей аквакультури надається в користування на умовах оренди юридичній чи фізичній особі відповідно до Водного кодексу України.
Згідно ст. 1 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" від 8 липня 2011 року № 3677-VI водні біоресурси (водні біологічні ресурси) - сукупність водних організмів (гідробіонтів), життя яких неможливе без перебування (знаходження) у воді. До водних біоресурсів належать прісноводні, морські, анадромні та катадромні риби на всіх стадіях розвитку, круглороті, водні безхребетні, у тому числі молюски, ракоподібні, черви, голкошкірі, губки, кишковопорожнинні, наземні безхребетні у водній стадії розвитку, водорості та інші водні рослини.
Відповідно до ст. 25 вказаного Закону використання водних біоресурсів, які перебувають у стані природної волі, здійснюється в порядку загального і спеціального використання.
Разом з тим, згідно абз. 2 ч. 1 ст. 34 вказаного Закону суб`єкти рибного господарства мають право на користування рибогосподарськими водними об`єктами (їх частинами), землями водного фонду та використання водних біоресурсів на недискримінаційних умовах у встановленому порядку.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 36 наведеного Закону юридичні та фізичні особи мають право користуватися водними біоресурсами як об`єктами права власності Українського народу відповідно до Конституції України та цього Закону.
Надання у користування рибогосподарських водних об`єктів (їх частин) місцевого значення для провадження рибогосподарської діяльності здійснюється відповідно до закону.
Згідно абз. 5 ст. 53 зазначеного Закону основні засади пріоритетного розвитку рибного господарства передбачають пріоритетне надання в оренду водних об`єктів (їх частин) з низькою рибопродуктивністю суб`єктам господарювання, які займаються вирощуванням водних біоресурсів.
Комплексний правовий аналіз всіх вищевказаних норм свідчить, що законодавець розрізнив користування рибогосподарськими водними об`єктами (їх частинами), землями водного фонду та використання водних біоресурсів, як окремими об`єктами користування.
Проте, вищевказані норми не передбачають можливості використання водних біоресурсів без обов`язкового отримання в установленому Земельним кодексом України порядку в користування на умовах оренди рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), в т.ч. і земель водного фонду (зокрема і під цими об`єктами), де здійснюється використання цих водних біоресурсів.
Таке використання водних біоресурсів є нерозривно пов`язаним з використанням зазначених рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), в т.ч. і земель водного фонду (зокрема і під цими об`єктами).
Відповідна правова позиція наведена в постанові Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 21 березня 2019 року у справі № 923/213/18.
Підсумовуючи наведене, суд дійшов висновку, що водні об`єкти мають передаватись в користування суб`єктам господарювання на підставі рішення уповноваженого органу на платній основі або інших умовах. Порядок їх експлуатації визначається уповноваженими органами з дотриманням принципу раціонального використання, охорони вод та відтворення водних ресурсів.
Відповідно до ч. 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
В матеріалах справи відсутні докази наявності рішення уповноваженого органу про надання Світлопільського водосховища у користування відповідачеві на будь-яких умовах.
Посилання відповідача на Інструкцію про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затверджену Наказом Державного комітету рибного господарства України від 15.01.2008 за № 4, зареєстровану в Міністерстві юстиції України від 28 січня 2008 р. за № 64/14755, судом не може бути прийнято до уваги, оскільки дана інструкція є підзаконним нормативно-правовим актом, який не може суперечити вищевказаним Кодексу та Законам.
Поряд з тим, згідно з Паспортом водного об`єкта, розробленим Проектро-вишукувальним інститутом "Укрпівденгіпроводгосп" у 1978 році, Світлопільське водосховище є водосховищем комплексного призначення (зрошення та рекреації), та у відповідності до ст. 51 Водного кодексу України, взагалі не може бути об`єктом оренди.
Відповідно до ч. 5 ст. 59 Земельного кодексу України використання земельних ділянок водного фонду для рибальства здійснюється за згодою їх власників або з погодженням із землекористувачами.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельних ділянок - це будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання не наданої їй земельної ділянки чи намір використовувати земельну ділянку до встановлення її меж у натурі (на місцевості), до одержання документа, що посвідчує право на неї, та до його державної реєстрації.
Також, слід врахувати, що відповідно до статті 212 Земельного кодексу України, самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.
Наявними матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" безпідставно використовує земельну ділянку водного фонду для риборозведення, та без документу, що посвідчує право на неї, тобто самовільно.
Відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування збитків.
Статтею 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Згідно ст. 16 Закону, місцеві державні адміністрації в межах, визначених Конституцією і законами України, здійснюють на відповідних територіях державний контроль, зокрема, за збереженням і раціональним використанням державного майна; використанням та охороною земель, лісів, надр, води, атмосферного повітря, рослинного і тваринного світу та інших природних ресурсів.
Відповідно до ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" Кіровоградська обласна державна адміністрація здійснює повноваження в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищенаведені норми а також норми Водного кодексу та Закону України "Про аквакультуру", Кіровоградська обласна адміністрація є розпорядником водного об`єкту - Світлопільського водосховища, а отже є належним позивачем у даній справі.
Крім того, згідно Державних актів на право користування земельними ділянками водного фонду серії ЯЯ№162548, ЯЯ№ 162549, ЯЯ№162547 та ЯЯ№162551, Світлопільське водосховище розташовано на земельних ділянках, наданих у постійне користування Олександрійському міжрайонному управлінню водного господарства (а.с. 40-43).
Відповідно до Положення про Олександрійське міжрайонне управління водного господарства, затвердженого наказом Державного агентства водних ресурсів України від 11.10.2018 № 773, останнє є бюджетною неприбутковою організацією, яка утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, і належить до управління центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та гідротехнічної меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів.
Основним завданням Управління є реалізація в межах своєї діяльності державної політики щодо розвитку водного господарства та гідротехнічної меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів, здійснення у водогосподарському комплексі Знам`янського, Долинського, Олександрійського, Олександрівського, Онуфріївського, Устинівського районів Кіровоградської області єдиної технічної політики, впровадження досягнень науки і техніки, передового досвіду роботи (п. 2.1.1. Положення).
Враховуючи вищевикладене, а також той факт, що у Олександрійського міжрайонного управління водного господарства перебувають у користуванні земельні ділянки водного фонду за кадастровими номерами: 3520386600:02:000:7501, 3520355400:02:000:7504, 3522284200:02:000:7501 (титульний володілець майна, що належить державі), які знаходяться під одним водним об`єктом - Світлопільським водосховищем, воно є належним позивачем у даній справі.
Стосовно заперечення відповідача щодо неправильного обраного прокурором способу захисту, оскільки правильним було б заборонити здійснювати вселення та вилучення живих біоресурсів, господарський суд вважає за необхідне зазначити, що, оскільки використання водних біоресурсів, як було зазначено вище, є нерозривно пов`язаним з використанням рибогосподарських водних об`єктів (їх частин), в т.ч. і земель водного фонду (зокрема і під цими об`єктами), запропонований відповідачем спосіб захисту не є ефективним та не призведе до відновлення порушеного права позивача.
Таким чином, враховуючи, що спірне водосховище та зайнята ним земельна ділянка використовуються Товариством з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" без будь-яких правовстановлюючих документів, вказані об`єкти підлягають поверненню державі в особі Олександрійського міжрайонного управління водного господарства.
Відповідно, позовні вимоги керівника Олександрійської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Кіровоградської обласної державної адміністрації та Олександрійського міжрайонного управління водного господарства до Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" про зобов`язання повернути водний об`єкт, підлягають задоволенню в повному обсязі.
У відповідності до приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у даній справі.
Керуючись ст. 74, 76, 77, 129, 233, 236-241, 326, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" (25015, м. Кропивницький, площа Дружби Народів, буд. 5, кв. 52, код ЄДРПОУ 40692480) повернути державі в особі Олександрійського міжрайонного управління водного господарства (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Чижевського, 1а, код ЄДРПОУ 04528206) водний об`єкт - Світлопільське водосховище, площею водного дзеркала 169,7100 га, з прибережною захисною смугою шириною 100 м, розташоване на р. Бешка (що є правою притокою р. Інгулець, басейну р. Дніпро), разом з зайнятими цим водосховищем земельними ділянках водного фонду державної власності: за кадастровим номером 3520386600:02:000:7501, площею 43,61 га, що розташована на території Світлопільської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області; за кадастровим номером 3520355400:02:000:7504, площею 18,22 га, що розташована на території Новопразької селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області; за кадастровим номером 3522284200:02:000:7501, площею 178,93 га, що розташована на території Мошоринської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області; за кадастровим номером 3522284900:02:000:7502, площею 43,49 га, що розташована на території Пантазіївської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, шляхом складання акту приймання-передачі.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" (25015, м. Кропивницький, площа Дружби Народів, буд. 5, кв. 52, код ЄДРПОУ 40692480) на користь Кіровоградської обласної прокуратури (25000, м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, 4, код ЄДРПОУ 02910025) судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повідомити учасників справи про відсутність у суду технічної можливості надавати інформацію про вебадресу судового рішення у Єдиному державному реєстрі судових рішень одночасно з врученням (надсиланням/видачею) копії повного або скороченого такого рішення до затвердження Положення про Єдину судову інформаційно-телекомунікаційну систему та початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи.
Ознайомитись з електронною копією судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень можна за його вебадресою: http://reyestr.court.gov.ua.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити Керівнику Олександрійської місцевої прокуратури (28000, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Чижевського, 1а); Кіровоградській обласній державній адміністрації (25006, м. Кропивницький, вул. Героїв Майдану, 1); Олександрійському міжрайонному управлінню водного господарства (28006, Кіровоградська область, м. Олександрія, Знам`янське шосе, буд. 34); Товариству з обмеженою відповідальністю "Аквафармінг Кропивницький" (25015, м. Кропивницький, площа Дружби Народів, буд. 5, кв. 52); Кіровоградській обласній прокуратурі (на електронну адресу: oblprokuratura@kir.gp.gov.ua).
Повне рішення складено 07.10.2020.
Суддя О.Л. Бестаченко
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92036967 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Бестаченко О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні