ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2020 року о 17:00Справа № 160/12408/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Серьогіної О.В.
за участі секретаря судового засідання Ганжі О.С.
за участі:
позивача ОСОБА_1
представника відповідача - 1 Поршик М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" ОСОБА_1 до Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА", Політичної партії "БДЖОЛА" про визнання дій протиправними, -
ВСТАНОВИВ:
О 18 годині 03 хвилини 05 жовтня 2020 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов позов кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" ОСОБА_1 до Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА", Політичної партії "БДЖОЛА", в якому він просить:
- визнати протиправними дії Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" та Політичної партії "БДЖОЛА" щодо розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , проспект Свободи, буд. 46, без використання коштів виборчого фонду та такі, що містять завідомо неправдиву інформацію.
Позивачем в обґрунтування позовних вимог зазначено, що 24 вересня 2020 року він був зареєстрований Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА . Позивач вважає, що Дніпропетровською обласною територіальною партійною організацією Політичної партії "БДЖОЛА" (надалі по тексту відповідач-1) порушено вимоги частини 1 статті 51, абзацу другого частини четвертої статті 51, положення статті 213 та статті 214 Виборчого кодексу України виходячи з наступного. 01 жовтня 2020 року позивачем отримано усну інформацію від Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про відсутність відкритих виборчих рахунків відповідача 1. Відповідно до повідомлення банку ПуАТ КБ АкордБАНК лише 02.10.2020 року відповідачем відкрито рахунок виборчого фонду в цьому банку. Проте, 01 жовтня 2020 року за адресами: Дніпропетровська область м. Кам`янське: проспект Василя Стуса 2Б, АДРЕСА_2 , та АДРЕСА_3 , позивачем зафіксовано факти виготовлення та розміщення відповідачем передвиборчої агітації Політичної Партії БДЖОЛА та кандидата від політичної Партії БДЖОЛА ОСОБА_2 , шляхом розміщення друкованих матеріалів на білбордах. Так, згідно надрукованої інформації замовником друкованих матеріалів є: Дніпропетровська ОТПО ПП БДЖОЛА - відповідач 1. Установа, яка здійснила друк є ТОВ Формат-М . Тираж складає 200 одиниць. Відповідальна за випуск особа - ОСОБА_3 , чим порушено вимогу ст. 51, 57 та ст. 12 Виборчого кодексу України щодо здійснення здійснення передвиборчої агітації з розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами лише за рахунок коштів виборчого фонду. На думку позивача, виготовлення та розміщення подібних матеріалів порушує чинне законодавство і створює нерівні умови для кандидатів, а також підпадає під визначення підкупу виборців. Вказані твердження позивачем підтверджуються фото - фіксацією, що здійснена 01.10.2020 року в присутності свідків. За таких обставин позивач вважає, що вибори в місті Кам`янське Дніпропетровської області є не рівними, тому як одна з політичних партій використовуючи незаконно кошти невідомого походження безкарно здійснює незаконну політичну агітацію, тим самим створюючи особливі умови для своєї політичної сили для висунутих нею кандидатів. Окрім цього зазначені матеріали передвиборчої агітації містять твердження що Політична Партія БДЖОЛА є партією ОСОБА_4 . Проте згідно інформації, наявної у відкритих інформаційних джерелах в ЄДР ОСОБА_5 не є керівником цієї партії. Згідно інформації з Єдиного реєстру громадських формувань: Голова Партії, Голова Головної Ради Партії, Президії Головної Ради є : ОСОБА_6 ; члени Головної Ради Партії є: ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 . Тобто ОСОБА_5 не має відношення до керівництва партією. Окрім цього - згідно інформації з сайту Політичної Партії БДЖОЛА https://bdzhola.org.ua місце розташування офісу ПП БДЖОЛА : м. Кам`янське, пр. Свободи, 36, 2-й поверх. Проте, згідно інформації з ЄДР за цією адресою знаходиться взагалі інша Громадська організація БДЖОЛА! (ГО "БДЖОЛА!") ЄДРПОУ 42817299. Таким чином зазначені вище матеріали передвиборної агітації містять завідомо неправдиву інформацію, яка призводить до обману виборців. Згідно ст.57 Виборчого Кодексу України забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Враховуючи викладене, позивач просить суд задовольнити позовні вимоги та визнати протиправними дії Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" та Політичної партії "БДЖОЛА" щодо розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами: Дніпропетровська область, м. Кам`янське: проспект Василя Стуса, буд. 2Б, проспект Аношкіна, буд. 68, проспект Свободи, буд. 46, без використання коштів виборчого фонду та такі, що містять завідомо неправдиву інформацію.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року відкрито провадження у справі за правилами статті 276 Кодексу адміністративного судочинства України, призначено судове засідання на 06.10.2020 о 16 годині 00 хвилин.
06.10.2020 року від Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 заперечує проти доводів, викладених у позовній заяві з наступних підстав. Між Дніпропетровською обласною територіальною організацією Політичної партії Бджола та ТОВ Формат-М було укладено договір № 280901 від 28.09.2020 року. В рамках вказаного договору підприємством здійснено виготовлення агітаційної продукції. Разом з тим, між кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області ОСОБА_2 та ТОВ Формат-М також було укладено договір від 01.10.2020 року на виготовлення агітаційної продукції. Розміщення виготовленої ТОВ Формат-М в рамках вказаних договорів агітаційної продукції здійснювалось ФОП ОСОБА_11 на підставі договорів від 01.10.2020 року. Відповідно до умов всіх зазначених договорів оплата виготовлення та розміщення агітаційної продукції здійснюється замовником на підставі виписаних розрахункових документів безготівковим платежем. Таким чином оплата агітаційної продукції можлива лише з розрахункового рахунку. Водночас, станом на 28.09.2020 року суб`єкт виборчого процесу Дніпропетровська обласна територіальна організація політичної партії Бджола вже була зареєстрована в виборчій комісії належним чином, а отже мала право укладати договір в якості такого суб`єкту. Підписант договору - розпорядник виборчого фонду Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола ОСОБА_12 був призначений розпорядником у відповідності із положеннями ст. 214 Виборчого фонду на підставі рішення керівного органу організації партії, а отже був правомочним укладати та підписувати такий договір. Також відповідач-1 зазначає, що відсутність відкритого розрахункового рахунку не є обмеженням для укладання договору. Виборчим кодексом України не передбачено, що оплата агітаційної продукції (за виключенням такої продукції в ЗМІ) повинна здійснюватись лише у вигляді передоплати. Обмеження у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без укладання угоди та надходження коштів на рахунок виконавця стосується виключно друкованих засобів масової інформації та передбачено частинами 1-2 статті 56 Виборчого кодексу України. Вимогами виборчого кодексу України встановлено обов`язковість оплати агітаційної продукції виключно з поточного рахунку виборчого фонду. Так само положеннями договору з ТОВ Формат-М та ФОП ОСОБА_11 передбачено оплата за виготовлену продукцію та за послуги її розміщення на підставі виставлених рахунків. Контроль за використанням коштів виборчого фонду відноситься до компетенції територіальних виборчих комісій. Також відповідачем-1 зазначено, що ОСОБА_13 протоколом VIII (позачергового) З`їзду Політичної Партії присвоєно звання Лідера Партії. За таких обставин твердження, що Політична Партія Бджола є партією ОСОБА_4 (тобто партією, в якій він є членом, а також в якій є він є Лідером Партії) жодним чином не є введенням виборців в оману. За таких обставин вказані матеріали передвиборчої агітації не поширюють неправдиву інформацію. Таким чином відповідач-1 вважає, що фактів розміщення друкованого агітаційного матеріалу без використання коштів виборчого фонду позивачем не доведено, фактів викладення в агітаційному матеріалі завідомо неправдивої інформації позивачем також не доведено, у зв`язку з чим просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відповідач-2 - Політична партія "БДЖОЛА" своїм правом на надання відзиву на позов не скористався.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 року клопотання про виклик свідків - ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 задоволено.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті.
07.10.2020 року від позивача на адресу суду надійшла письмова відповідь на відзив на позов, в якій зазначено про недоліки поданого відповідачем-1 відзиву на позов, оскільки він не містить доказів надіслання копії позивачу. Також відзив на позов містить в додатках письмові докази, які не засвідчені належним чином, з огляду на що позивач вважає такі докази недопустимими. Також, позивач зазначає, що згідно Додатку №1 від 28.09.2020 року до Договору №280901 відповідачем-1 замовлено зовсім іншу продукцію, а саме друкований матеріал передвиборчої агітації на папері 57x2 в кількості 1 шт. вартістю 4281,00 грн. В свою чергу кандидатом на посаду міського голови ОСОБА_2 за Договором №РД-28 від 01.10.2020 року замовлено розміщення 70 одиниць бордів або постерів на бордах розміром 3x6 м, а не друкований матеріал передвиборчої агітації на папері 57x2 в кількості 1 шт. . Тобто, жодний з договорів не містить підтверджень замовлення відповідачем-1 в компанії ТОВ Формат-М постерів формату 6x3 м. тиражем 200 одиниць (як зазначено на постерах) за рахунок коштів виборчого фонду суб`єкта виборчого процесу. Також позивач звертає увагу на вартість замовленого відповідачем-1 за Договором №280901 від 28.09.2020 року друкованого матеріалу передвиборчої агітації, яка складає 4281,00 грн. Проте ціна друку постера формату 3x6 метрів в місті Кам`янське складає 320,00 грн. за одиницю. Вартість тиражу в 200 одиниць може складати 64000,00 грн., що ставить під сумнів належність цього доказу. Відповідачем не надано належних доказів приймання готової продукції від компанії ТОВ Формат-М по сьогоднішній день. Також, відповідачем не надано належних доказів оплати продукції компанії ТОВ Формат-М з коштів виборчого фонду по сьогоднішній день. Незважаючи на це, матеріали передвиборної агітації було розміщено ще 01.10.2020 року. Всі посилання про можливі майбутні оплати з коштів виборчого фонду є припущеннями. Відповідачем також не надано належних доказів що саме ті матеріали, які надруковано за його замовленням - планує розмістити кандидат в мери ОСОБА_2 за Договором № РД-28 від 01.10.2020 року. Враховуючи викладене, позивач вважає недоведеним проведення передвиборної агітації шляхом розміщення друкованого передвиборного агітаційного матеріалу за адресами Дніпропетровська область м. Кам`янське: проспект Василя Стуса 2Б, проспект Аношкіна 68, та АДРЕСА_3 із використанням коштів виборчого фонду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року в задоволенні клопотання позивача про залучення співвідповідача відмовлено.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 року в задоволенні клопотання позивача про збільшення позовних вимог у даній справі відмовлено.
Допитані свідки показали, що ними 01.10.2020 року були зафіксовані білборди за адресою: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_4 на яких була зазначена наступна інформація. Замовником є: Дніпропетровська ОТО ПП Бджола . Установа, яка здійснила друк є ТОВ Формат-М . Тираж складає 200 одиниць. Відповідальна за випуск особа - ОСОБА_3 .
У судовому засіданні позивач та представник відповідача-1 підтримали правові позиції і надали суду пояснення аналогічні тим, що викладені у заявах по суті.
Заслухавши показання свідків, пояснення позивача та представника відповідача-1, дослідивши письмові докази, долучені до матеріалів справи, проаналізувавши відповідні норми чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства, суд виходить із такого.
24 вересня 2020 року ОСОБА_1 був зареєстрований Кам`янською міською територіальною виборчою комісією Кам`янського району Дніпропетровської області кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання БАТЬКІВЩИНА .
Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 19 вересня 2020 року за №31 кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної територіальної організації політичної партії Бджола зареєстровано ОСОБА_2 .
Як зазначає позивач у своєму позові, 01 жовтня 2020 року ним отримано усну інформацію від Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області про відсутність відкритих виборчих рахунків відповідача-1.
Згідно з повідомленням керуючого відділенням №44 ПУАТ КБ АКОРДБАНК , яке надійшло до Територіальної виборчої комісії 02.10.2020 року за вх. №299, накопичувальний рахунок № НОМЕР_1 Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" відкрито 02 жовтня 2020 року.
01 жовтня 2020 року за адресами: Дніпропетровська область м. Кам`янське: проспект Василя Стуса 2Б, проспект Аношкіна 68, та АДРЕСА_3 розміщувалась відповідачем передвиборча агітація Політичної Партії БДЖОЛА та кандидата від політичної Партії БДЖОЛА ОСОБА_2 , шляхом розміщення друкованих матеріалів на білбордах.
Згідно надрукованої інформації замовником друкованих матеріалів є: Дніпропетровська ОТПО ПП БДЖОЛА - відповідач 1. Установа, яка здійснила друк є ТОВ Формат-М . Тираж складає 200 одиниць. Відповідальна за випуск особа - ОСОБА_3 .
Крім того, зазначені матеріали передвиборчої агітації містять твердження що Політична Партія БДЖОЛА є партією ОСОБА_4 .
Позивач вважає, що такими діями відповідача порушено встановлений Виборчим кодексом України порядок ведення передвиборної агітації та не дотримано принципу рівності прав та умов участі у виборчому процесі.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Згідно зі статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020 року.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 року №160 від 08.08.2020 року призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій" від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Кам`янська міська територіальна виборча комісія Кам`янського району Дніпропетровської області.
Усі кандидати, зареєстровані у порядку, встановленому цим Кодексом, мають у виборчому процесі виборів, на яких вони висунуті, рівні права та беруть участь у цьому процесі на умовах, рівних для відповідних виборів (ч. 3 ст. 12 Виборчого кодексу України).
Усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом. (ч. 4 ст. 12 Виборчого кодексу України).
У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із статтею 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 1 статті 51 Виборчого кодексу України визначено, що передвиборна агітація - це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України.
Тією ж частиною статті 51 Виборчого кодексу передбачено, що передвиборна агітація може проводитися у таких формах, зокрема: 6) розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Згідно з приписами частини 4 статті 51 Виборчого кодексу України, передвиборна агітація здійснюється за рахунок коштів виборчих фондів кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Підтримка кандидатами (кандидатом), партією (організацією партії) - суб`єктом виборчого процесу від свого імені чи від імені висунутого ним кандидата (кандидатів) проведення концертів, вистав, спортивних змагань, демонстрації фільмів, телепередач, проведення інших публічних заходів, а також проведення зазначених публічних заходів на підтримку кандидата (кандидатів), суб`єкта їх висування може здійснюватися лише у разі повного фінансування таких заходів із коштів виборчого фонду відповідного суб`єкта виборчого процесу.
Згідно з частиною 1 статті 213 Виборчого кодексу України, організація партії, яка висунула виборчий список, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови для фінансування своєї виборчої кампанії, в тому числі передвиборної агітації можуть утворити власний виборчий фонд. Виборчий фонд організації партії, яка висунула виборчий список (далі - виборчий фонд організації партії), має один накопичувальний рахунок, на який надходять кошти для фінансування виборчої кампанії, а також поточні рахунки, з яких здійснюється фінансування витрат на виборчу кампанію. На поточні рахунки виборчого фонду організації партії кошти надходять виключно з накопичувального рахунку виборчого фонду. Підставою для відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку від організації партії. Підставою для відкриття поточного рахунку виборчого фонду організації партії є довідка банку про відкриття накопичувального рахунку виборчого фонду організації партії. Виборчий фонд кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови має один поточний рахунок, на який надходять кошти для фінансування виборчої кампанії. Підставою для відкриття поточного рахунку виборчого фонду є копія рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію відповідного кандидата або про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до виборчого списку організації партії.
Частиною 2 статті 213 Виборчого кодексу України визначено, що порядок відкриття і закриття рахунків виборчого фонду організації партії, кандидата встановлюється Національним банком України за погодженням з Центральною виборчою комісією не пізніш як за п`ятдесят днів до дня чергових виборів.
Відповідно до частини 3-6 статті 213 Виборчого кодексу України організація партії, кандидат у депутати, кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови відкривають відповідно накопичувальний та поточний рахунки виборчого фонду в банку за власним вибором у межах відповідного виборчого округу або на території відповідного села, селища, міста чи району. Організація партії, кандидат мають право відкрити відповідні рахунки виборчого фонду виключно в національній валюті.
Організація партії має право відкривати поточні рахунки виборчого фонду з розрахунку не більше одного поточного рахунка для одного територіального виборчого округу в межах єдиного багатомандатного виборчого округу. Один поточний рахунок виборчого фонду організації партії може обслуговувати декілька територіальних виборчих округів.
Використання коштів з рахунків виборчого фонду здійснюється у безготівковій формі.
Послуги банку, пов`язані з відкриттям і закриттям рахунків виборчого фонду, надаються на загальних підставах. Банк за користування коштами, що знаходяться на рахунку виборчого фонду, відсотки не нараховує і не сплачує.
Банк не пізніше наступного робочого дня з дня відкриття рахунка виборчого фонду повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про відкриття рахунка та його реквізити.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що розпорядженням голови Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії Бджола від 25 вересня 2020 року на підставі протоколу №7 засідання Ради Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії Бджола розпорядником накопичувального і поточного рахунку виборчого фонду Дніпропетровської обласної територіальної організації Політичної партії Бджола , яка висунула кандидатів у депутати Кам`янської районної ради Дніпропетровської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, призначено ОСОБА_3 та ОСОБА_12 .
Постановою Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 26 вересня 2020 року за №73 довіреною особою Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області Білоусова Андрія Леонідовича зареєстровано ОСОБА_3 .
Повідомлення керуючого відділенням №44 ПуАТ КБ АКОРДБАНК про відкриті рахунки відповідача-1 надійшло до Територіальної виборчої комісії 02.10.2020 року за вх. №299. В ньому зазначено, що накопичувальний рахунок №UA693806340000026422169127002 Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА" відкрито 02 жовтня 2020 року.
Разом з тим, довідками керуючого відділенням №44 ПуАТ КБ АКОРДБАНК від 02 жовтня 2020 року за вих. №0430/171 та за вих. №0430/173 підтверджується відкриття 02 жовтня 2020 року відповідно накопичувального та поточного рахунку відповідачем-1.
З огляду на викладене, суд доходить висновку, що відповідачем-1 - Дніпропетровською обласною територіальною партійною організацією Політичної партії "БДЖОЛА" було дотримано вимоги чинного законодавства про вибори в частині відкриття накопичувального та поточного рахунку виборчого фонду організації партії в національній валюті, зокрема ст. 213 Виборчого кодексу України.
Позивач зазначає, що 01 жовтня 2020 року відповідачем-1 було здійснено передвиборчу агітацію Політичної Партії БДЖОЛА та кандидата від політичної Партії БДЖОЛА ОСОБА_2 , шляхом розміщення друкованих матеріалів на білбордах за адресами: Дніпропетровська область м. Кам`янське: проспект Василя Стуса 2Б, проспект Аношкіна 68, та АДРЕСА_3 , що є порушенням вимог ст. 51, 57 та ст. 12 Виборчого кодексу України щодо здійснення передвиборчої агітації з розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами лише за рахунок коштів виборчого фонду.
Суд критично ставиться до такого твердження позивача з огляду на наступне.
Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до частини 6 статті 57 Виборчого кодексу України забороняється проведення передвиборної агітації або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, подарункових сертифікатів, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, у тому числі від імені благодійних організацій, засновниками або членами яких є кандидат (кандидати), партія (місцева організація партії), та інших благодійних організацій, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), партію (місцеву організацію партії) або згадуванням імені кандидата, назви партії (місцевої організації партії), символіки партії.
Передвиборна агітація або надання виборцям, закладам, установам, організаціям незалежно від їх підпорядкування та форми власності грошей, продуктів харчування та спиртних напоїв, товарів (крім матеріалів передвиборної агітації, виготовлених за рахунок виборчого фонду, що містять візуальні зображення партійної символіки та брендування виборчої кампанії, згадування імені або зображення кандидата, який балотується на виборах, такі як плакати, листівки, календарі, блокноти, ручки, запальнички, сірники, значки, бейджі, USB-флешки, вимпели, прапори, книги, пакети, футболки, кепки, шарфи, парасолі та інші матеріали передвиборної агітації, вартість яких не перевищує 6 відсотків неоподатковуваного мінімуму доходів громадян), пільг, переваг, послуг, робіт, цінних паперів, кредитів, лотерейних білетів, інших матеріальних та нематеріальних активів, що супроводжується закликами або пропозиціями голосувати чи не голосувати за певного кандидата (кандидатів), згадуванням імені такого кандидата (кандидатів) або партійної символіки, вважається підкупом виборців.
Судом встановлено, що 28.09.2020 року між відповідачем-1 в особі розпорядника поточного рахунку виборчого фонду ОСОБА_12 та Товариством з обмеженою відповідальністю Компанія Формат-М укладено договір №280901 на виготовлення друкованого матеріалу передвиборної агітації, згідно з яким замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов`язання по своєчасному і якісному виконанню робіт з виготовлення (друку) друкованих матеріалів передвиборної агітації на підставі переданого замовником оригіналу-макету.
Пунктами 3.2 та 3.3 вказаного договору встановлено, що сформована вартість виготовлення поліграфічної продукції виставляється замовникові у вигляді рахунку-фактури. Оплата даного рахунку проводиться замовником шляхом перерахування грошових коштів з поточного рахунку виборчого фонду замовника, відкритого в порядку, який встановлений Виборчим кодексом України, на розрахунковий рахунок виконавця у строк та порядку, визначеному в Додатках до договору.
Додатком №1 до Договору №280901 від 28.09.2020 року передбачено, що оплата здійснюється замовником на підставі виставленого виконавцем рахунку-фактуру, не пізніше 20 жовтня 2020 року.
Розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами, відбулося на підставі укладеного 01 жовтня 2020 року договору РД-28 між фізичною особою-підприємцем ОСОБА_17 та суб`єктом виборчого процесу кандидатом на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ОСОБА_2 , в особі розпорядника поточного рахунку виборчого фонду ОСОБА_3 , який діє на підставі Постанови № 73 Кам`янської міської територіальної виборчої комісії Кам`янського району Дніпропетровської області від 26 вересня 2020 року.
Згідно з пунктом 2.1 вказаного договору, виконавець зобов`язується забезпечити розміщення, експонування та обслуговування політичної реклами замовника, а замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані виконавцем послуги, згідно з цим договором.
Пунктом 4.2 договору РД-28 від 01 жовтня 2020 року визначений порядок розрахунків: у гривні шляхом безготівкового банківського переказу грошових коштів з поточного рахунку виборчого фонду замовника на поточний рахунок виконавця протягом 14 (чотирнадцяти календарних днів) з моменту укладення договору.
Положеннями статті 1 Закону України Про рекламу , №270/96-ВР від 03.07.1996 року визначено, що політична реклама - інформація у будь-якому вигляді, поширена в будь-якій формі, яка має на меті популяризацію діяльності політичної партії (організації партії), привернення уваги до діяльності політичної партії (організації партії) та її позиції щодо питань загальнодержавного (місцевого) значення. До політичної реклами належать також використання символіки або логотипів політичних партій (організацій партій), повідомлення про підтримку політичною партією (організацією партії) видовищних чи інших публічних заходів або привернення уваги до участі у таких заходах політичної партії (організації партії).
Зовнішня реклама - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.
Відповідно до статті 1 Закону України Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні № 2782-XII від 16.11.1992 року, під друкованими засобами масової інформації (пресою) в Україні розуміються періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року на підставі свідоцтва про державну реєстрацію.
Додатки до друкованих засобів масової інформації у вигляді видань газетного та журнального типу є окремими періодичними і такими, що продовжуються, друкованими виданнями і підлягають реєстрації на загальних підставах.
Зазначені в частинах першій та другій цієї статті Закону друковані видання можуть включати до свого складу інші носії інформації (платівки, дискети, магнітофонні та відеокасети тощо), розповсюдження яких не заборонено чинним законодавством України.
Друкований засіб масової інформації вважається виданим, якщо він підписаний до виходу в світ і видрукований будь-яким тиражем. Сфера розповсюдження друкованого засобу масової інформації не обмежується.
Частинами 1,2 статті 56 Виборчого кодексу України визначено, що кандидат, партія (організація партії) - суб`єкти виборчого процесу мають право за рахунок коштів власного виборчого фонду публікувати агітаційні матеріали в друкованих засобах масової інформації. Агітаційні матеріали, зазначені у частині першій цієї статті, публікуються на підставі угоди, що укладається між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації. Без укладення угоди та надходження коштів на рахунок редакції друкованого засобу масової інформації публікація таких матеріалів забороняється.
Аналізуючи норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, що обмеження у вигляді заборони публікації агітаційних матеріалів без укладання угоди між розпорядником поточного рахунку виборчого фонду кандидата, партії (організації партії) та редакцією друкованого засобу масової інформації та надходження коштів на рахунок виконавця стосується виключно друкованих засобів масової інформації, а не розміщення політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.
Також суд не погоджується з твердженням позивача про те, що на агітаційних матеріалах вказано неправдиву інформацію з огляду на наступне.
Позивач у своєму позові зазначає, що матеріали передвиборчої агітації містять інформацію, що Політична Партія БДЖОЛА є партією ОСОБА_4 . Відповідно до інформації, наявної у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, керівником Політичної Партії БДЖОЛА є: П`ятенко Любов Віталіївна. Згідно з інформацією, наявною в Єдиному реєстрі громадських формувань, Голова Партії, Голова Головної Ради Партії, Президії Головної Ради є: ОСОБА_6 ; члени Головної Ради Партії є: ОСОБА_7 ; ОСОБА_8 ; ОСОБА_9 ; ОСОБА_10 .
Приписами частини 5 статті 57 Виборчого кодексу України забороняється поширення завідомо неправдивих відомостей про кандидата, партію (організацію партії) - суб`єктів виборчого процесу. Засіб масової інформації, що оприлюднив інформацію, яку кандидат, партія (організація партії) вважають явно недостовірною, не пізніш як через три дні після дня оприлюднення таких матеріалів, але не пізніш як за два дні до дня виборів зобов`язаний надати кандидату, партії (організації партії), стосовно яких поширено недостовірні відомості, на їхню вимогу можливість спростувати такі матеріали: надати такий самий ефірний час відповідно на телебаченні чи радіо або опублікувати в друкованому засобі масової інформації наданий кандидатом чи партією (організацією партії) матеріал, який має бути набраний таким самим шрифтом і розміщений під рубрикою "Спростування" на тому самому місці шпальти в обсязі не меншому, ніж обсяг повідомлення, що спростовується. Спростування повинно містити посилання на відповідну публікацію в друкованому засобі масової інформації, передачу на телебаченні або радіо та на факти, що спростовуються. Спростування має бути оприлюднено без додатків, коментарів і скорочень та здійснюється за рахунок коштів засобу масової інформації.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до Протоколу VIII-го (позачергового) З`їзду Політичної партії Народний Парламент від 25 лютого 2019 року, зокрема перейменовано Політичну партію Народний Парламент у Політичну партію Бджола , а також присвоєно звання Лідера Партії ОСОБА_2 безстроково.
Таким чином, зазначення інформації на матеріалах передвиборчої агітації щодо причетності ОСОБА_4 до Політичної партії БДЖОЛА не може визнатися судом недостовірною (неправдивою), оскільки ОСОБА_2 присвоєно звання Лідера Політичної партії Бджола .
Згідно частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частини першої КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (частина 1 статті 72 КАС України).
Частиною другою статті 74 КАС України визначено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (частина 3 статті 90 КАС України).
З урахуванням наведеного та встановлених у справі обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Питання судових витрат не вирішується у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 241-246, 255, 273, 276 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову кандидата на посаду Кам`янського міського голови Кам`янського району Дніпропетровської області в єдиному одномандатному виборчому окрузі від Дніпропетровської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "БАТЬКІВЩИНА" ОСОБА_1 до Дніпропетровської обласної територіальної партійної організації Політичної партії "БДЖОЛА", Політичної партії "БДЖОЛА" про визнання дій протиправними- відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Серьогіна
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92038388 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні