Рішення
від 06.10.2020 по справі 460/5651/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

06 жовтня 2020 року м. Рівне № 460/5651/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом керівника Дубенської місцевої прокуратури до Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Керівник Дубенської місцевої прокуратури Рівненської області в інтересах держави (далі - позивач), звернувся до суду з позовом до Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльність Птицької сільської ради щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м, що знаходиться на водному об`єкті загальнодержавного значення на території Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області, зобов`язавши Птицьку сільську раду Дубенського району Рівненської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ним, в ході вивчення стану додержання вимог законодавства з питань збереження майна інженерної інфраструктури водних об`єктів на території Дубенського району встановлено, що на території Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області розташований водний об`єкт загальнодержавного значення площею водного дзеркала 3,9га, який знаходиться в межах ботанічного заказника місцевого значення Бережани . 27.03.2008 між Дубенською РДА та ВАТ Дубнохміль укладено договір оренди вищевказаного водного об`єкту. Згідно договору, на водному об`єкті наявні гідротехнічні споруди, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м. Технічний стан гідротехнічних споруд згідно вказаного договору в задовільному стані. На даний час договір оренди водного об`єкту припинив свою дію, а водний об`єкт був повернутий орендодавцю. Власник (балансоутримувач) вказаних гідротехнічних споруд, згідно інформації Дубенського міжрайонного управління водних ресурсів та Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області, відсутній. Тобто, гідротехнічні споруди є безхазяйними. Орієнтовна вартість гідроспоруд за інформацією Птицької сільської ради становить 600тис. грн. Згідно ч. 1 ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України). Згідно ст. 335 ЦК України, безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий. Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі, вона, за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність. Відповідно до ст. 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування. Разом з тим, заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічні споруди, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м, Птицькою сільською радою Дубенського району Рівненської області не вжито, чим, на думку позивача, допущено протиправну бездіяльність. У зв`язку із викладеним просить позов задовольнити.

Відповідач відзив на позов не подав.

Позовна заява надійшла до суду 03.08.2020.

07.08.2020 ухвалою суду відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач будь-яких клопотання процесуального характеру по даній справі не подавав.

З`ясувавши обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

27.03.2008 між Дубенською РДА та ВАТ Дубнохміль укладено договір оренди вищевказаного водного об`єкту. Згідно договору, на водному об`єкті наявні гідротехнічні споруди, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м. Технічний стан гідротехнічних споруд згідно вказаного договору в задовільному стані. Термін дії даного договору складає 4 роки ( 23.02.2012 року).

Станом на час подання позову, договір оренди водного об`єкту припинив свою дію, а водний об`єкт був повернутий орендодавцю.

Власник (балансоутримувач) вказаних гідротехнічних споруд, згідно інформації Дубенського міжрайонного управління водних ресурсів та Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області, відсутній.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставина, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 5 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 10 вказаного Закону визначено статус сільських та селищних рад як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно зі статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , зокрема, сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

У свою чергу, статтею 26 цього Закону встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад, до яких віднесено розпорядження комунальним майном територіальних громад та інше.

Статтею 29 Закону України Про місцеве самоврядування передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громади.

Отже, питання визначення, ведення обліку комунального майна та право на розпорядження вказаним майном належить до повноважень органу місцевого самоврядування - Птицької сільської ради.

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (зі змінами та доповненнями) визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, на рухоме та нерухоме майно. Від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності органи місцевого самоврядування.

Підставою набуття права комунальної власності є передача майна комунальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування, та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об`єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад, передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

За змістом ч. 1 ст. 328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом.

Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст. 329 ЦК України).

Положенням ст. 335 ЦК України зазначено, що безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий.

Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені. Про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйної нерухомої речі вона за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність.

Відповідно до ст. 327 ЦК України, у комунальній власності є майно, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.

За визначенням статті 2 зазначеного закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 цього ж Закону).

Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (ч. 14 ст. 18 даного Закону).

Матеріалами справи стверджується, що заходи щодо оформлення права власності на гідротехнічні споруди, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м, Птицькою сільською радою, Дубенського району, Рівненської області не вжито.

Зокрема, згідно інформації Птицької сільської ради від 12.06.2020 № 464, сільською радою заходи щодо взяття на облік та набуття права власності на гідротехнічні споруди не вживалися та не плануються вживатись.

Отже, у даному випадку наявне очевидне допущення бездіяльності Птицької сільської ради, яка полягає у не вчиненні дій, спрямованих на набуття безхазяйного майна, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м.

Разом із тим суд зауважує, що, взяття у комунальну власність об`єднаної територіальної громади безгосподарських гідротехнічних споруд дасть можливість вирішувати питання збереження водних об`єктів для загального та спеціального водокористування, надавати в оренду шляхом укладення договорів оренди нерухомого майна, забезпечивши збереження та належну експлуатацію гідротехнічних споруд, запобігти виникненню надзвичайним ситуаціям пов`язаних з водним фактором, забезпечити безаварійний пропуск льодоходу, повені та паводків на водних об`єктах.

Підсумовуючи вищевикладене в його сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позовної заяви у повному обсязі.

Судові витрати у відповідності до ст. 139 КАС України, позивачу не відшкодовуються у зв`язку із відсутністю правових підстав.

Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Птицької сільської ради, Дубенського району, Рівненської області щодо набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м, що знаходиться на водному об`єкті загальнодержавного значення площею водного дзеркала 3,9га, який знаходиться в межах ботанічного заказника місцевого значення Бережани на території Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області.

Зобов`язати Птицьку сільську раду, Дубенського району, Рівненської області вчинити дії, спрямовані на набуття права власності на безхазяйне майно, а саме: 2 водоскидні споруди типу Монах , дамба довжина якої складає 1420м, що знаходиться на водному об`єкті загальнодержавного значення площею водного дзеркала 3,9га, який знаходиться в межах ботанічного заказника місцевого значення Бережани на території Птицької сільської ради Дубенського району Рівненської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасники справи:

1) позивач - керівник Дубенської місцевої прокуратури (35600, Рівненська область, Дубенський р-н, м. Дубно, вул. І. Франка, 10; код ЄДРПОУ 02910077);

2) відповідач - Птицька сільська рада Дубенського району Рівненської області (35645, Рівненська обл., Дубенський район, с. Птича, вул. Львівська, 32; код ЄДРПОУ 04385333).

Суддя Т.О. Комшелюк

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2020
Оприлюднено09.10.2020
Номер документу92040158
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/5651/20

Рішення від 06.10.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 07.08.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні