СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 жовтня 2020 р. Справа № 480/6612/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Діски А.Б.,
за участю секретаря судового засідання - Івах Я.А.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представників відповідача - Ольховик Т. С., Корж Л. В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 (далі-позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (далі-відповідач, Лебединська МТВК), в якому просить визнати незаконними та скасувати постанову № 47 від 03.10.2020 і постанову № 47 від 03.10.2020 Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області в частині скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати Лебединської міської ради та виключення ОСОБА_1 з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Свої вимоги мотивує тим, що постановою від 28.09.2020 Лебединською МТВК позивача зареєстровано кандидатом в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020. Проте, за результатами розгляду скарги кандидата в депутати ОСОБА_2 відповідачем винесено постанову № 47 від 03.10.2020, якою скасовано реєстрацію всіх кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області та виключено їх з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 та постанову № 47 (уточнену), якою скасовано реєстрацію позивача, як кандидата у депутати та виключено з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020. Скасування реєстрації його як кандидата в депутати, висунутого Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" в єдиному виборчому списку як безпартійного, було здійснено у зв`язку з тим, що він з 15.12.1993 є керівником Лебединської районної організації Народного Руху України.
ОСОБА_1 вважає вказані постанови незаконними, оскільки він не був належним чином повідомлений про місце, час і дату розгляду скарги ОСОБА_2 і рішення прийнято за його відсутності, що позбавило позивача можливості надати докази та пояснення. Крім того, вказує, що керівник і секретар ТВК, без повідомлення членів ТВК, без засідання ТВК і без наявності кворуму і голосування, самоправно внесли зміни до постанови № 47 та 04.10.2020 створили нову постанову № 47 (уточнену), якою скасовано його реєстрацію, як кандидата у депутати та виключено з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Також зазначає, що 15.09.2020 ним направлено до Київського офісу політичної партії "Народний Рух України" заяву про вихід з цієї партії, яку остання отримала 19.09.2020. Документи на підтвердження направлення позивачем вказаної заяви про вихід із партії "Народний Рух України" були наявні у відповідача на час прийняття спірних рішень, проте до уваги не взяті.
Отже, позивач вважає, що Лебединською МТВК незаконно було скасовано його реєстрацію як кандидата у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області та виключено його з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 і відповідачем було порушено його право на участь у виборах.
Ухвалою суду від 05.10.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 06.10.2020 об 11 год. 00 хв., встановлений строк для подання відзиву.
У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представники відповідача у судовому засіданні просили у задоволенні позовних вимог відмовити.
Суд, заслухавши позивача та представників відповідача, перевіривши матеріали справи, повно та об`єктивно оцінивши докази в їх сукупності, дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Постановою Лебединської МТВК від 28.09.2020 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, висунутих Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" зареєстровано кандидатів в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Сумськї обласної організацієї політичної партії "Наш край", згідно з додатком, в тому числі позивача (а.с. 3, 23, 24 зворотня сторона).
При цьому, як зазначено в самій постанові, розглянувши зазначені документи, Лебединська МТВК встановила їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України.
01.10.2020 до Лебединської МТВК надійшла скарга від кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 , в якій повідомлено, що за інформацією Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) деякі, вже зареєстровані кандидати у депутати до Лебединської міської ради Сумського району Сумської області, які висувалися від відповідних партій, є керівниками зовсім інших партій, що зареєстровані у встановленому законом порядку місцевих організацій політичних партій в межах Сумської області (а.с. 34).
Постановою Лебединської МТВК від 03.10.2020 № 47 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 " скасовано реєстрацію кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області та виключено кандидатів у депутати Лебединської міської ради з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 (а.с. 4-5, 28-30).
Постанова мотивована тим, що при повторній перевірці Лебединською МТВК Сумського району Сумської області з інформації Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) з`ясовано, що деякі кандидати в депутати до Лебединської міської ради Сумського району Сумської області не можуть висуватися кандидатами в депутати, в тому числі позивач, оскільки - висунутий Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" в єдиному виборчому списку як безпартійний, але з 15.12.1993 є керівником районної організації Народного Руху України.
В подальшому, відповідачем складено постанову (уточнену) від 03.10.2020 № 47 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 ", якою скасовано реєстрацію деяких кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області, у тому числі позивача та виключено його з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 (а.с. 6-7, 31-33).
Не погоджуючись з такими рішеннями відповідача, позивач оскаржує їх у судовому порядку.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає та підготовку і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів регулює Виборчий кодекс України.
Статтею 193 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Частиною 2 статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів організацією партії у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) врегульований статтею 219 Виборчого кодексу України.
Виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею документів, визначених статтею 222 Виборчого кодексу України.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України встановлено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Статтею 231 Виборчого кодексу України визначено підстави та порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до п.8 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії із виключенням його з відповідних виборчих списків, у разі виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом.
У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.
Згідно вимог ст. 231 Виборчого кодексу України рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови з підстав, передбачених у пунктах 3-8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Судом встановлено, що 28.09.2020 Лебединською МТВК було зареєстровано позивача як кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, включеного до єдиного та територіального виборчих списків Сумськї обласної організацієї політичної партії "Наш край".
Зауважень стосовно наданих документів для реєстрації кандидата від Сумської обласної організації політичної партії "Наш край" та відповідності позивача вимогам до кандидатів на місцевих виборах, Лебединська МТВК не висувала. Згідно з поданими документами, позивач є безпартійним, відомості щодо його членства в політичній партії Народний рух України відсутні.
Як вбачається з оскаржуваних постанов та підтверджено в судовому засіданні представником відповідача, спірне рішення було прийнято Лебединською МТВК з підстав, передбачених п. 8 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України, у зв`язку із виявленням інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом.
При цьому, відповідачем було прийнято рішення про скасування реєстрації позивача як кандидата в депутати Лебединської міської ради, оскільки при повторній перевірці Лебединською МТВК інформації Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) з`ясувалось, що ОСОБА_3 висунутий Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" в єдиному виборчому списку як безпартійний, але з 15.12.1993 є керівником Лебединської районної організації Народного Руху України.
Згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search/person-result) ОСОБА_3 зареєстрований як (тимчасово виконуючий обов`язки) - керівник Лебединської районної організації Народного руху України.
Наданою Північно-Східним міжрегіональним управлінням Міністерства юстиції (м. Суми) інформацією, яку було взято до уваги Лебединською МТВК при прийнятті спірних рішень, також підтверджується та обставина, що позивач зареєстрований керівником Лебединської районної організації Народного руху України (а.с. 35-42).
При цьому, позивача було висунуто Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" та зареєстровано кандидатом в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, включено до єдиного та територіальних виборчих списків Сумської обласної організації політичної партії "Наш край", як безпартійного.
Як зазначала в судовому засіданні представник відповідача, членство особи в одній політичній партії унеможливлює висунення такої особи, як кандидата в депутати іншою партією. Реєстрація позивача керівником Лебединської районної організації Народного руху України свідчить про те, що він не має права бути обраним від іншої партії.
Позивач, обґрунтовуючи протиправність оскаржуваних рішень, наголошував, що він не є ані керівником, ані членом партії "Народний Рух України", оскільки відповідно до вимог ст. 6 Закону України Про політичні партії від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон № 2365-III) подав заяву про вихід з цієї політичної партії.
Суд зазначає, що відповідно до вимог ч. 6 ст. 6 Закону № 2365-III громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Відповідно до вимог п. 20 Статуту політичної партії Народний Рух України (текст якого міститься на офіційному сайті політичної партії Народний Рух України , інтернет посилання - ІНФОРМАЦІЯ_1 вибуття з членів Руху відбувається у тому числі за особистою заявою. Членство в Русі осіб, обраних на посади керівника та заступника керівника припиняється з дня, наступного за днем обрання нового керівника чи його заступника. Членство в Русі всіх інших осіб, що подали заяву про вихід з Руху, припиняється з дня подання відповідної заяви.
Як вбачається з матеріалів справи 15.09.2020 позивач рекомендованим листом з описом вкладення (а.с. 8, 9) направив на юридичну адресу політичної партії "Народний Рух України" заяву № 473 від 15.09.2020 про припинення членства і вихід з рядів політичної партії Народний Рух України, яку остання отримала 19.09.2020 (а.с. 10).
Таку заяву про вихід з політичної партії позивач надіслав до подання Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" заяви до Лебединської МТВК про реєстрацію позивача кандидатом в депутати Лебединської міської ради.
При цьому, позивач вказує, що і саму заяву про вихід із партії "Народний Рух України" і докази її направлення позивачем було надано голові Лебединської МТВК.
Голова Лебединської МТВК в судовому засіданні вказані обставини не заперечувала та підтвердила, що такі документи від позивача отримала через мобільний додаток, роздрукувала та надала на розгляд комісії, проте члени комісії не вважали за потрібне їх розглядати з урахуванням наявної інформації Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Суми) про реєстрацію позивача керівником Лебединської районної організації Народного Руху України.
Зважаючи на викладене, суд доходить висновку, що відповідачем при прийнятті спірних рішень мало бути надано оцінку вказаним обставинам. Проте, як вбачається з протоколів засідання Лебединської МТВК №12 та №13 від 03.10.2020, документи, надані позивачем на підтвердження виходу із партії "Народний Рух України", не розглядались та при прийнятті рішення комісією до уваги не брались (а.с. 43-49).
Доводи представника відповідача про те, що вказані документи розглядались комісією в інший день не можуть бути взяті судом до уваги, оскільки оцінка обставинам, на підставі яких скасовується реєстрація кандидата у депутати, має надаватися при розгляді такого питання.
Посилання представника відповідача на вимоги ч. 7 ст. 6 Закону № 2365-III, відповідно до якої, дія частини шостої цієї статті не поширюється на членів політичних партій, обраних на посади керівника та заступника керівника політичної партії, суд вважає необґрунтованими, оскільки позивач був зареєстрований керівником Лебединської районної організації Народного Руху України, а не керівником політичної партії.
Варто зазначити, що ні Виборчий кодекс України, ні Постанова Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173 "Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів" не встановлюють можливості складення уточнених постанов комісії.
Крім того, відповідно до вимог ч. 2, 3, 5 ст. 231 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.
Територіальна виборча комісія надає представнику організації партії у виборчій комісії або кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови копію рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як наступного дня після його прийняття.
Рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, про вибуття кандидата з балотування оприлюднюються на офіційному веб-сайті (за наявності) відповідної виборчої комісії, веб-сайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший визначений цими комісіями спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніш як наступного дня після його прийняття.
Рішення про скасування реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови невідкладно надсилається до Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.
Ухвалою від 05.10.2020 суд зобов`язував відповідача надати докази повідомлення позивача та представника організації партії у виборчій комісії про час та місце розгляду скарги ОСОБА_2 , та докази оприлюднення рішення, прийнятого за результатами цієї скарги.
Проте, вимоги суду відповідачем не виконані, вказані докази суду надані не були.
У судовому засіданні представник відповідача підтвердила, що позивача про час та місце розгляду скарги ОСОБА_2 комісія не повідомляла.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем було протиправно обмежено право позивача на участь у розгляді скарги. При цьому доводи відповідача про те, що для розгляду такого питання достатньо повідомлення уповноваженого представника партії, на думку суду, є необгрунтованими, оскільки нормами Виборчого кодексу України визначено обов`язок територіальної виборчої комісії повідомити кандидата у депутати про розгляд питання про скасування його реєстрації та проводити такий розгляд за його участі.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржувані постанови Лебединської МТВК, якими скасовано реєстрацію позивача як кандидата в депутати Лебединської міської ради та виключено його з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 є необґрунтованими, прийнятими без урахування усіх обставин, що мають значення та з порушенням процедури їх прийняття, без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення, а тому не відповідають критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим підлягають скасуванню в частині, що стосуються позивача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Скасувати постанову Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (вул. Сумська, 12, кімната 32, 39, м. Лебедин, Сумський район, Сумська область код ЄДРПОУ 43756138) № 47 від 03.10.2020 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 " та постанову (УТОЧНЕНУ) Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (вул. Сумська, 12, кімната 32, 39, м. Лебедин, Сумський район, Сумська область код ЄДРПОУ 43756138) № 47 від 03.10.2020 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 " в частині скасування реєстрації кандидата у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 та виключення його з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя А.Б. Діска
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92040282 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
А.Б. Діска
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні