СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 року Справа № 480/6611/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гелета С.М.
за участю секретаря судового засідання - Високос Я.С.,
позивача ОСОБА_1 , представників відповідача Ольховик Т.С., Корж Л.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку Сумської обласної організації політичної партії Наш Край ОСОБА_1 до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області про визнання протиправними та скасування постанов,-
В С Т А Н О В И В:
Кандидат в депутати, включений до єдиного виборчого списку Сумської обласної організації політичної партії Наш Край ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовом до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (далі - відповідач, комісія) в якій просить визнати незаконною та скасувати постанови від 03.10.2020 №47 та №47 уточнена в частині скасування реєстрації кандидатом у депутати Лебединської міської ради та виключення з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Свої вимоги мотивує тим, що відповідач взагалі не повідомив його про те, що надійшла скарга, на засідання комісії запрошений позивач не був, про її існування дізнався від сторонніх осіб. Крім того, зазначає, що станом на дату реєстрації його кандидатом в депутати є безпартійним, не являється членом будь - якої партії України, дійсно був керівником Лебединської районної партійної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода , однак 16.12.2018 подав заяву про виключення його із членів такого об`єднання та припинив членство в такому об`єднанні.
Відповідач відзиву на позов не подав, на вимогу суду надано додаткові документи, що стосується прийняття спірних постанов. В судовому засіданні представники відповідача зазначили, що комісією було отримано скаргу від кандидата ОСОБА_2 , про розгляд якої комісія повідомила уповноваженого представника Сумської обласної організації політичної партії Наш Край , яка включила позивача до відповідного списку партії, а позивач повідомлений не був у зв`язку із тим, що відсутня інформація про засоби зв`язку. Крім того, зазначали, що 19.09.2020 комісією також була отримана інформація від Північно-Східного міжрегіонального управління юстиції (м. Суми), яка також свідчила, що позивач є керівником Лебединської районної партійної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода . Таким чином відповідач зазначає, що реєстрація позивача як кандидата в депутати підлягала скасуванню, у зв`язку із чим постанова №47 є правомірною. Відносно прийняття уточненої постанови №47, представник відповідача зазначили, що вона є лише уточненням переліку осіб, реєстрація яких підлягала скасуванню.
Ухвалою суду від 05.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін з урахуванням особливостей провадження у справах, передбачених ст. 273 КАС України.
Вислухавши пояснення учасників розгляду справи, дослідивши зібрані докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що постановою комісії від 28.09.2020 №37 позивач був зареєстрований кандидатом в депутати Лебединської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020, включений до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів, від Сумської обласної організації політичної партії "Наш край".
01.10.2020 до комісії надійшла скарга від кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району ОСОБА_2 , яка розглядалася на засіданні комісії 03.10.2020, що підтверджується протоколом №12 з 14-00, а також протоколом №13 з 16-00.
На засідання комісії 03.10.2020 було прийнято рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району та виключення кандидатів у депутати Лебединської міської ради, включених до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020, в т.ч. і ОСОБА_1 у зв`язку із тим, що кандидат надав до партії недостовірні відомості, позивач є керівником іншої партії, а тому Сумська обласна організація політичної партії "Наш край" не мала права включати такого кандидата до списку.
В подальшому на підставі протоколу засідання комісії позивачу було видано постанову №47 від 03.10.2020 згідно якої пунктом 1 скасовано реєстрацію кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району та пунктом 2 виключено кандидатів у депутати Лебединської міської ради, включених до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Також позивачу було видано повторно постанову №47 (уточнену) згідно якої було продубльовано зміст постанови №47, але в пункті 1 доповнено переліком осіб, реєстрація яких була скасована комісією і вже було зазначено прізвище позивача ОСОБА_1 .
Як пояснила секретар комісії в судовому засіданні при оформленні рішення комісії за №47 нею помилково не було зазначено прізвища осіб, реєстрацію яких скасовано згідно рішення від 03.10.2020, яке відображено в протоколі засідання комісії 03.10.2020.
Матеріалами справи підтверджується, що спірні рішення комісією прийняті були на підставі ч. 2 ст. 217, ч. 5 ст. 218, ч.2 ст. 219, ч. 1 п.8 ст. 231 Виборчого кодексу України ( далі - ВКУ) , ст..6 Закону України Про політичні партії в Україні , про що зазначено в постановах від 03.10.2020 №47 та №47 (уточнена).
Суд не погоджується із висновками відповідача, з огляду на наступне.
Згідно з Основним Законом держави Україна є правовою державою, в якій визнається і діє принцип верховенства права; права і свободи людини і громадянина визначають зміст і спрямованість діяльності держави (статті 1, 3, 8 Конституція України).
Конституція України закріпила право громадян вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (частина перша статті 38 Конституції України).
Відповідно до частини 2 статті 192 ВКУ вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) проводяться за системою пропорційного представництва за відкритими виборчими списками місцевих організацій політичних партій (далі - виборчі списки) у територіальних виборчих округах, на які поділяється єдиний багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно Автономної Республіки Крим, області, району, міста, району в місті, села, селища згідно з адміністративно-територіальним устроєм або територією міської, сільської, селищної територіальної громади.
Згідно зі статтею 193 ВКУ, депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Статтею 222 ВКУ вказано умови для реєстрації кандидатів. Згідно з частиною четвертою цієї статті 222 ВК України, відповідальність за достовірність і точність відомостей у документах, зазначених у пунктах 6, 7, 8 та 10 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.
Матеріалами справи підтверджується, що при поданні Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" до комісії документів на реєстрацію позивач зазначений як безпартійний.
Згідно офіційних відомостей Міністерства юстиції України щодо зареєстрованих у встановленому законом порядку політичних партій станом на 01.01.2020, розміщених за посиланням https://minjust.gov.ua/m/4561 Лебединська районна партійна організація Всеукраїнського об`єднання Свобода відсутня.
Позивач ОСОБА_1 , допитаний судом як свідок, надав пояснення, згідно яких він подавав письмову заяву керівникові обласної партійної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода про виключення його з членів цієї партії, та надав текст такої заяви, що було ним написано 16.12.2018. Як пояснив позивач, заяву від 16.12.2018 він надіслав до ВО Свобода , але докази направлення поштовим зв`язком не збереглися, натомість, позивачем зазначив, що також ним одночасно було направлено на офіційну адресу партії лист від 16.12.2018 електронним зв`язком для того, щоб залишилися докази подання такої заяви, про що до матеріалів справи надано скріншот сторінки електронної пошти, датованої 16.12.2018. Матеріалами справи підтверджується, що власноручно написана заява позивача про припинення членства в партії була направлена електронною поштою 16.12.2018 на офіційну адресу осередку ВО Свобода в Сумській області, е-mail: ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка зазначена на офіційному сайті об`єднання (https://svoboda.org.ua/party/contacts/).
Також позивачем наданий Статут Всеукраїнського об`єднання Свобода , в редакція, яка діяла на час його перебування у складі ВО Свобода та перебуванням його як керівника регіонального осередку. Пунктом 2.7 Статуту передбачено, що членство у ВО Свобода припиняється за власним бажанням на підставі письмової заяви члена партії, а відповідно до п. 6.10. Статуту повноваження голови районної, міської (обласного значення), районної в місті організації партії, його заступників та членів керівних органів і КРК цієї організації можуть бути припинені достроково за їхньою заявою.
Крім того, відповідно до Статуту ВО Свобода в діючий редакції, яка міститься на офіційному сайті політичної партії (https://svoboda.org.ua/party/charter/), пунктами 2.8-2.9 Статуту передбачено, що член ВО Свобода має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в ВО Свобода за власним бажанням шляхом подання заяви до відповідних органів партії, на обліку яких перебуває. Членство у ВО Свобода зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування члена ВО Свобода на будь-яких виборних посадах у ВО Свобода . Матеріалами справи підтверджується, що позивач реалізував своє право на вихід із партії шляхом подання відповідної заяви від 16.12.2018, а тому з цього дня припинилися його повноваження на виборній посаді.
Також суд не погоджується із підставами прийнятого рішення, виходячи із наступного
Відповідно до частини 2 статті 216 ВКУ право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Частиною 1 статті 217 ВКУ, яка регулює порядок висування кандидатів організацією партії, передбачено, що висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм) (частини 2, 4 статті 217 ВКУ).
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено статтею 219 ВКУ, частина 1 якої передбачає, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до частин 2 - 5 статті 219 ВКУ організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.
Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
При цьому, кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.
Таким чином, стаття 219 ВКУ передбачає, що висування кандидатів у депутати здійснюється організацією політичної партії шляхом складання єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків.
Більш того, стаття 219 ВКУ визначає чіткі вимоги щодо формування єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, зокрема й про те, що з числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому окрузі.
Зі змісту вищезазначеної норми вбачається, що Виборчий кодексу України містить імперативну норму щодо обов`язку організації партії сформувати та затвердити територіальний список кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі.
Установлена ВКУ необхідність формування територіальних виборчих списків у кожному територіальному виборчому окрузі зобов`язує місцеву організацію політичної партії висувати кандидатів у єдиному та кожному територіальному виборчих округах.
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 222 ВКУ виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, зокрема, за умови отримання нею єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді.
Частина 1 статті 227 ВКУ передбачає, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Відповідно до пунктів 1 та 2 частини 1 статті 230 ВКУ визначені умови відмови територіальною виборчою комісією у реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Таким чином, недотримання організацією політичної партії вимог ст. ст. 217, 219 ВКУ щодо формування територіального списку кандидатів у депутати від своєї партії у кожному територіальному виборчому окрузі є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.
Під час розгляду справи судом було встановлено, підтверджується матеріалами справи та не заперечувалось відповідачем, інформація від Північно-Східного міжрегіонального управління юстиції (м. Суми), яка свідчила те, що позивач є керівником Лебединської районної партійної організації Всеукраїнського об`єднання Свобода отримано комісією 19.09.2020. При цьому дана інформація не завадила комісії 28.09.2020 о 18-40 зареєструвати кандидатів у депутати Лебединської міської ради Сумського району , висунутих Сумською обласною організацією політичної партії Наш край , в т.ч. і позивача..
03.10.2020 комісією прийнято спірну постанову з тих підстав, що були порушені Сумською обласною організацією політичної партії "Наш край" вимог ч.2 ст. 217 та ч. 2 ст. 219 ВКУ, а саме те, що організація партії може висунути лише особу, яка є членом цією політичної партії або безпартійного громадянина, яка відповідно до ст.193 ВКУ має право бути обраною депутатом.
Статтею 231 ВКУ врегульований порядок скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Суд звертає увагу, що зазначений у частині 1 статті 231 ВКУ перелік підстав для скасування реєстрації кандидата у депутати відповідної ради є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Більш того, такої підстави для скасування реєстрації кандидата у депутати, як порушення політичною партією порядку висування кандидатів, яке виявилось у недотриманні вимог ч.2 ст. 217, ч.2 ст. 219 ВКУ, вказана стаття не містить.
Так, п. 7 ч. 1 ст. 231 ВК України передбачає підставу для скасування реєстрації кандидата в депутати в разі порушення партією порядку висування кандидата у депутати, передбачені ч. 4 ст. 216 ВКУ, що в даному випадку не встановлено комісією, не є підставою для винесення спірних постанов.
З дослідженої під час розгляду справи постанови від 03.10.2020 №47 та №47 (уточнена) вбачається, що при її прийнятті комісія керувалась зовсім іншою нормою, а саме п. 8 ч. 1 ст. 231 ВКУ.
Так, зазначеною у пункті 8 частини 1 статті 231 ВКУ підставою для скасування реєстрації кандидата у депутати є виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою.
Відповідно до частини 2 статті 6 Виборчого кодексу України основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.
Статтею 10 Виборчого кодексу України, яка регулює відносини щодо права бути обраним, передбачено, що вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 193 Право бути кандидатом на місцевих виборах Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Статтею 70 Конституції України передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років. Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.
Відповідно до частини 2 статті 193 ВКУ не може бути обраний депутатом, сільським, селищним, міським головою громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Таким чином, з системного аналізу вищезазначених норм вбачається, що вжитий у пункті 8 частини 1 статті 231 Виборчому кодексі України термін обставини, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, права бути обраною депутатом стосується тих вимог, яким повинна відповідати особа, яка балотується в депутати (а саме: вимог щодо віку, громадянства, дієздатності та відсутності судимості тощо) і в разі недотримання яких, особа втрачає право бути обраною.
Натомість, порушення політичною партією порядку висування кандидатів у депутати, а саме: не дотримання нею вимог ч. 2 ст. 217, ч. 2 ст. 219 ВКУ не є обставиною, яка позбавляє особу права бути обраною.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що керуючись пунктом 8 частини 1 статті 231 Виборчого кодексу України, при прийнятті 03.10.2020 постанови №47 та №47 (уточнена) та скасуванні реєстрації кандидата у депутати Лебединської міської ради Сумського району від Сумської обласної організації політичної партії Наш край у зв`язку з порушенням партією вимог ч. 2 ст. 217, ч.2 ст. 219 ВКУ щодо затвердження територіальних списків кандидатів у депутати по кожному територіальному виборчому округу, комісія діяла не на підставі закону.
Крім того, суд зазначає, що відповідно до частини 2 статті 231 ВКУ рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати з підстав, передбачених пунктом 8 частини першої цієї статті, приймається відповідною виборчою комісією не пізніш як на третій день після отримання нею документів, що встановлюють відповідні факти чи підтверджують настання відповідних обставин.
Як вже було встановлено судом під час розгляду справи, однією із підставою для прийняття оскаржуваної постанови 03.10.2020 комісією зазначено інформацію Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції міста Суми, але така інформація вже була в розпорядженні позивача з 19.09.2020, тобто до реєстрації 28.09.2020 кандидатів у депутати Лебединської міської ради від Сумської обласної організації політичної партії Наш край .
Подання 01.10.2020 скарги від кандидата в депутати ОСОБА_3 щодо порушення порушенням партією вимог ч. 2 ст. 217, ч.2 ст. 219 ВКУ щодо порядку висування кандидатів не спростовує той факт, що підстав, передбачених ч. 1 ст. 231 ВКУ 03.10.2020 у комісії для скасування реєстрації не було, про що зазначено вище.
З приводу доводів позивача про те, що оскаржувана постанова була прийнята відповідачем за його відсутності, суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу 3 частини 2 статті 231 ВКУ територіальна виборча комісія розглядає питання про скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у присутності такого кандидата та представника організації партії у виборчій комісії. Про час розгляду такого питання зазначені особи повідомляються не пізніш як у день, що передує дню розгляду. У разі відсутності зазначених осіб, належним чином повідомлених про засідання з розгляду цього питання, питання розглядається територіальною виборчою комісією за відсутності зазначених осіб.
Вищезазначена норма Виборчого кодексу України зобов`язує територіальну виборчу комісію належним чином повідомити кандидата у депутати про час розгляду комісією питання про скасування його реєстрації.
Разом з тим, відповідач під час розгляду справи не надав до суду жодних доказів повідомлення позивача, як кандидата у депутати від Сумської обласної організації політичної партії Наш край про розгляд питання про скасування його реєстрації, не заперечується факт того, що позивача не повідомлялося про засідання комісії з питання скасування реєстрації його як кандидата в депутати.
Посилання представника відповідача на те, що вона телефонувала лише представнику організації партії, свідчить про порушення вимог абзацу 3 частини 2 статті 231 ВКУ щодо обов`язкового повідомлення позивача про вирішення питання скасування його реєстрації, як кандидата в депутати.
Вказане призвело до того, що прийняття оскаржуваної постанови 03.10.2020 здійснювалося за відсутності на засіданні комісії кандидата у депутати від Сумської обласної організації політичної партії Наш край , тобто з порушенням порядку, визначеного абзацом 3 частини 2 статті 231 ВКУ, позбавили можливості позивачу надати документи та надати пояснення щодо обставин припинення свого членства та перебування у складі ВО Свобода за власним бажанням.
Крім того, суд зазначає, що відповідачем допущено також порушення п.10.4 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10.08.2020 №173 в частині зазначення наскрізної послідовної нумерації постанов у межах одного календарного року. Згідно із п.п.10.1, 10.2, 10.4 розділу 10 Порядку ЦВК №173 постанова, прийнята на засіданні виборчої комісії, підлягає відповідному оформленню для підписання, видачі (надсилання) і оприлюднення. У разі ухвалення на засіданні виборчої комісії пропозицій щодо внесення змін до тексту постанови секретар комісії (секретар засідання) вносить відповідні зміни під час доопрацювання постанови. Прийняті виборчою комісією постанови повинні мати наскрізну послідовну нумерацію в межах одного календарного року.
Разом із тим, матеріалами справи підтверджується, що відповідачем прийнято дві постанови за один день №47 від 03.10.2020 та №47 (уточнена) від 03.10.2020, що є порушенням п.10.4 Порядку ЦВК №173 в частині зазначення наскрізної послідовної нумерації постанов у межах одного календарного року.
Встановлені під час розгляду справи підстав для прийняття оспорюваного рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати, недотримання вимог щодо повідомлення кандидата у депутати про розгляд питання про скасування їх реєстрації, в сукупності свідчать про порушення відповідачем визначеного частиною 2 статті 231 Виборчого кодексу України порядку при прийнятті оскаржуваної постанови 03.10.2020 №47 та №47 (уточнена).
Статтею 9 КАС України закріплено принцип законності, який вимагає, щоб органи державної влади та їх посадові особи діяли тільки на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 1, 2 ст. 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Разом з тим, відповідач як суб`єкт владних повноважень під час розгляду справи належних і достатніх доказів, які б повністю спростували доводи позивача, не надав.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Відтак, суд повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи і дослідженими доказами, дійшов висновку про те, що оскаржувані постанови комісії, якими скасовано реєстрацію позивача як кандидата в депутати Лебединської міської ради та виключено його з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020 є необґрунтованими, прийнятими без урахування усіх обставин, що мають значення та з порушенням процедури їх прийняття, без урахування права особи на участь у процесі прийняття рішення, а тому не відповідають критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у зв`язку з чим підлягають скасуванню в частині, що стосуються позивача.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.
Частиною 9 статті 273 КАС України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом. Суд відмічає, що станом на момент вирішення справи, судовий збір позивачем не сплачено, а тому питання стягнення судового збору вирішується судом відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з нормами Закону України "Про судовий збір" за звернення з даним позовом до суду позивач повинен був сплатити судовий збір в розмір 840,80 грн.
Таким чином, з огляду на положення ч. 9 ст. 273 та ч. 1 ст. 139 КАС України, а також беручи до уваги задоволення позовних вимог та відсутність сплати позивачем судового збору станом на момент вирішення справи, суд приходить до висновку, що стягненню з відповідача на користь державного бюджету України підлягає судовий збір у розмірі 840,80 гривень.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов кандидата в депутати, включеного до єдиного виборчого списку Сумської обласної організації політичної партії Наш Край ОСОБА_1 до Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області про визнання протиправними та скасування постанов - задовольнити.
Скасувати постанову Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (вул. Сумська, 12, кімната 32, 39, м. Лебедин, Сумський район, Сумська область код ЄДРПОУ 43756138) № 47 від 03.10.2020 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 " та постанову № 47 (уточнену) від 03.10.2020 "Про розгляд скарги кандидата в депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області ОСОБА_2 " в частині скасування реєстрації кандидата у депутати Лебединської міської ради Сумського району Сумської області на перших місцевих виборах 25.10.2020 ОСОБА_1 та виключення ОСОБА_1 з єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку на перших місцевих виборах 25.10.2020.
Стягнути з Лебединської міської територіальної виборчої комісії Сумського району Сумської області (вул. Сумська, 12, кімната 32, 39, м. Лебедин, Сумський район, Сумська область код ЄДРПОУ 43756138) за рахунок бюджетних асигнувань суму судового збору в розмірі 840,80 грн. в доход Державного бюджету України отримувач: Сумська міська отг/Адмін.окружн.суд/22030101; код отримувача (код ЄДРПОУ): 37970593; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA878999980313151206084018540; код класифікації доходів бюджету: 22030101
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 07.10.2020 |
Номер документу | 92040332 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні