ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 340/2480/19 Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),
суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,
за участю секретаря судового засідання Новошицькій О.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2019 р. (суддя Черниш О.А.) по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Арт-Постач до Головного управління ДФС у Кіровоградській області, Державної фіскальної служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії
в с т а н о в и В:
03.10.2019 р. ТОВ Арт-Постач звернулось до Кіровоградського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, до Головного управління ДФС у Кіровоградській області, Державної фіскальної служби України про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії, де просили визнати протиправними та скасувати рішення комісії ГУ ДФС у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09.08.2019 р: № 1249935/40626308; № 1249934/40626308; № 1249932/40626308; № 1249930/40626308; № 1249928/40626308; № 1249931/40626308; № 1249927/40626308; № 1249926/40626308 та зобов`язати ДФС України зареєструвати податкові накладні № 1 від 22.02.2019 р., № 2 від 23.02.2019 р., № 3 від 25.02.2019 р., № 4 від 25.02.2019 р., № 5 від 25.02.2019 р., №6 від 26.02.2019 р., №7 від 27.02.2019 р. та № 8 від 28.02.2019 р. в ЄРПН.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2019 позовні вимоги задоволені повністю.
Рішення суду мотивоване відсутністю підстав для внесення позивача до переліку ризикових суб`єктів господарювання, а також безпідставністю зупинення реєстрації спірних податкових накладних.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ГУ ДПС у Кіровоградській області оскаржило його в апеляційному порядку, де просили скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2019 р., прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування апеляційної скарги скаржник зазначив, що дії його комісії щодо віднесення позивача до переліку ризикових платників податку вчинені у межах його компетенції.
До суду апеляційної інстанції сторони не з`явилися, про дату розгляду справи повідомлені належним чином.
Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, перевіривши в межах доводів апеляційної скарги дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, апеляційний суд дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що основним видом господарської діяльності ТОВ Арт - Постач є вирощування зернових культур, бобових культур і насіння олійних культур, а також оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням та кормами для тварин.
Судом встановлено, що з метою закупівлі зернових культур ТОВ Арт - Постач уклало договори купівлі - продажу з контрагентами: ТОВ Агростиль Д , ТОВ Агро Сенс Груп , ТОВ Колос - Т , ПП Промінь - К .
З матеріалів справи слідує, що відповідно п, 201.1 ст. 201 ПК України позивач подав на реєстрацію податкові накладні: № 1 від 22.0.2019 р., № 2 від 23.02.2019 р., № 3 від 25.02.2019 р., № 4 від 25.02.2019 р., № 5 від 25.02.2019 р., №6 від 26.02.2019 р., №7 від 27.02.2019 р. та № 8 від 28.02.2019 р., але отримав повідомлення, де зазначено, що Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. ПН/РК відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, не зазначено конкретного критерію чи критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкових накладних та не вказано, які, саме, документи необхідно надати для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних .
07.08.2019 р. позивач направив пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій за даними податковими накладними, але , розглянувши надані додатково документи, Комісія ГУ ДФС у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрації ПН/РК в ЄРПН або відмову в такій реєстрації, прийняла рішення від 09.08.2019 р: № 1249935/40626308; № 1249934/40626308; № 1249932/40626308; № 1249930/40626308; № 1249928/40626308; № 1249931/40626308; № 1249927/40626308; № 1249926/40626308, про відмову в реєстрації ПН/ розрахунку коригування в ЄРПН, з підстави неподання платником податків копій документів, первинних документів щодо постачання /придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування.
Вказані рішення комісії позивач оскаржив до ДФС України, але скарги залишені без задоволення, а рішення - без змін. Обгрунтуванням таких рішень є ненадання платником податків документів, а саме, первинних документів щодо постачання /придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки - фактури/інвойси, акти приймання - передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузеві специфіки, накладні.
Статтею 201 ПУК України передбачено, що 201.1. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
201.10. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних .
Судом встановлено, що постановою КМУ № 1246 від 29.12.2010 р. затверджений Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних , де п.12 визначено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис" , ";Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно п. 13 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування та п.п. 14 - 15 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Зі змісту квитанцій в даному випадку вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність поданих на реєстрацію податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, передбачених п.п. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку , але не вказано конкретного та чіткого переліку документів, необхідних для надання та реєстрації податкових накладних.
Крім того, судом встановлено, що 09.08.2019 року за результатами засідання Комісії Головного управління ДФС у Кіровоградській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення, оформлене протоколом № 131, згідно чого ТОВ Арт - Постач відмовлено в реєстрації ПН згідно наданих повідомлень щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, оскільки на момент розгляду відсутні копії повного пакету документів щодо формування податкових зобов`язань, складських документів (інвентаризаційні описи), акти приймання - передачі продукції з урахуваннями наявних типових форм та галузевої специфіки тощо.
Згідно постанови КМУ № 117 від 21.02.2018 р. Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , окремими положеннями Порядку не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, натомість на підставі пункту 10 Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.
Судом встановлено, що на час виникнення спірних відносин та прийняття спірних рішень, критерії ризиковості визначалися листом Державної фіскальної служби України від 29.10.2018 р. №3104/4/99-99-07-05-04-13.4065/99-99-07-05-04-18 Критерії ризиковості платника податку , який не є нормативно-правовим актом, у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права згідно статті 7 КАС України.
Крім того, суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про те, що оскільки контролюючим органом у квитанціях не зазначено конкретного та чіткого переліку документів, які на думку контролюючого органу, необхідно надати платнику податків, підстави для зупинення реєстрації податкових накладних, поданих ТОВ Арт - Постач відсутні.
Також судом встановлено, що позивачем направлялися документи, на підставі яких були складені податкові накладні та пояснення, що підтверджується наявними в матеріалах справи повідомленнями, однак, комісія, приймаючи рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, не обгрунтувала належним чином свої рішення.
Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого переліку контролюючим органом надання необхідних документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Суд апеляційної інстанції погоджується з судом першої інстанції про те, що скасовуючи рішення комісії ГУ ДФС у Кіровоградській області про відмову в реєстрації ПН, виникає необхідність в зобов`язанні відповідача зареєструвати ПН в ЄРПН датою їх подання.
За таких обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що відповідачем, всупереч ч.2 ст. 77 КАС України, не доведено правомірність прийнятих рішень та вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 17.12.2019 р. - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення, може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня викладення повного тексту постанови.
Головуючий - суддя Л.А. Божко
суддя Ю. В. Дурасова
суддя О.М. Лукманова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92049455 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Божко Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні