Рішення
від 07.10.2020 по справі 918/900/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Господарський суд Рівненської області

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" жовтня 2020 р. м. Рівне Справа № 918/900/20

Господарський суд Рівненської області у складі: суддя Романюк Р.В.,

за участю секретаря судового засідання Стафійчук К.В.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5"

до Фізичної особи-підприємця Смоляра Олександра Анатолійовича

про стягнення коштів

За участю представників сторін:

від позивача: не з`явився;

від відповідача: Клочек Г.В. (ордер серія РН-431 № 290 від 28.09.2020 року).

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5" (далі - Позивач) звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця Смоляра Олександра Анатолійовича (далі - Відповідач) в якій просить стягнути заборгованість у розмірі 32 660,65 грн.

Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що між ОСББ "Київський майдан 5" та ФОП Смолярем О.А. було укладено договір № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території від 01.01.2017 р. Відповідачу належить на праві власності нежитлове приміщення загальною площею 704,5 м.кв. за адресою: м. Луцьк, Київський майдан, 5. (п. 1.2. Договору), яке останній використовує для здійснення підприємницької діяльності. Відповідно до п. 2.1. договору ФОП здійснює відшкодування витрат на утримання, вартість яких на момент укладення договору становить 1,08 грн за 1 м.кв. нежитлового приміщення загальною вартістю 760,86 грн за один календарний місяць. Відповідно до рішення загальних зборів ОСББ "Київський майдан 5" (протокол № 4 від 15.08.2019 р.) затверджено нові внески для власників (співвласників), орендарів на утримання будинку та прибудинкової території у розмірі 3,5 грн за 1 м.кв. для нежитлових приміщень, що розміщені у будинку ОСББ "Київський майдан 5", починаючи з 01.01.2020 р. Листом від 02.01.2020 № 57 відповідача було повідомлено про зміну розміру витрат на утримання будинку та прибудинкової території ОСББ "Київський майдан 5", однак станом на 08.09.2020 р. відповідач кошти за утримання будинку не сплачує ще з вересня 2019 року.

Позивач зазначає, що останнє направляло на адресу відповідача претензію з проханням сплатити кошти, відповідач належним чином не зреагував, кошти не сплатив, відповіді не надав.

06.10.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву про стягнення заборгованості в якому відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі посилаючись на те, що ОСББ "Київський майдан - 5" мало б внести зміни в Договір № 01/17 від 01.01.2017 р., укладений з ФОП Смоляром О.А., як користувачем нежитлового приміщення договір, про зміну вартості відшкодування витрат на утримання. Проте жодних змін чи пропозицій внести зміни в Договір № 01/17 від 01.01.2017 від позивача не надходило. Відповідач зазначає, що позивачем не здійснено дій щодо належного повідомлення та ознайомлення ФОП Смоляра О.А. з прийнятим рішенням загальних зборів про підвищення вартості внесків. Крім того, відповідач вказує на те, що між ОСББ "Київський майдан - 5" та ФОП Смоляр О.А. укладено додаткову угоду до договору № 01/17 від 01.01.2017 р. згідно умовами якої сторони погодились призупинити дію договору № 01/17 від 01.01.2017 р. починаючи з 01.03.2018 р. Тому, за твердженням відповідача, позивач безпідставно нараховував для відповідача внески на утримання будинку.

Прийняті у справі судові рішення та інші процесуальні дії.

Ухвалою Господарського суду Рівненської області від 10.09.2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено розгляд справи на "07" жовтня 2020 р.

Представник Позивача в судове засідання 07.10.2020 року не з`явився. До господарського суду повернулися ухвали суду від 10.09.2020 р., з відміткою поштового відділення "адресат відсутній за вказаною адресою", яка направлялися на адреси позивача, які позивач вказав в позовній заяві - юридична адреса: 43010, м. Луцьк, Київський майдан, 5; поштова адреса: 43010, м. Луцьк, Київський майдан, 1, кв. 60.

Разом з тим, 07.10.2020 року на електронну адресу суду від позивача надійшла заява від 06.10.2020 року в якій позовні вимоги підтримує, просить суд задовольнити позов та розгляд справи № 918/900/20 здійснювати без участі ОСББ "Київський майдан - 5".

Приписами ч. 7 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.

На підставі зазначеного, відповідно до ст. 242 ГПК України, ухвали суду від 10.09.2020 р. вважаються врученими, а позивач таким, що належним чином повідомлений про розгляд справи.

Представник відповідача в судовому засіданні 07.10.2020 року заперечив проти позовних вимог з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву про стягнення заборгованості.

Крім того, суд зазначає, що статтею 42 ГПК України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.

Частиною 2 статті 2 Закону України "Про доступ до судових рішень" визначено, що усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 3 Закону України "Про доступ до судових рішень" для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень (далі - Реєстр) - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України "Про доступ до судових рішень").

З огляду на вказане учасники справи не були позбавлені права та можливості ознайомитись з ухвалами у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Згідно з ч. 1 ст. 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 1. ч. 3 ст. 202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

За таких обставин, враховуючи, що неявка представника позивача не перешкоджає всебічному, повному та об`єктивному розгляду всіх обставин справи, відтак, керуючись статтею 202 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.

Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

01.01.2017 року між Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5" (сторона 1) та Фізичною особою - підприємцем Смоляр Олександром Анатолійовичем (сторона 2) укладено договір № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території (далі - Договір), за умовами якого сторона 1 забезпечує обслуговування, експлуатацію та ремонт житлового будинку за адресою: м. Луцьк, вулиця Київський майдан, 5, а також утримання прибудинкової території (далі - відшкодування витрат на утримання, утримання), а сторона 2 бере участь у витратах пропорційно до загальної площі житлового будинку (п. 1.1. Договору).

Відповідно до п. 1.2. Договору стороні 2 належить на праві власності нежитлове приміщення загальною площею 704,5 (сімсот чотири цілих п`ять сотих) м 2 за адресою: м. Луцьк, вул. Київський майдан, 5.

Згідно з п. 2.1. та п. 2.2. Договору сторона 2 здійснює відшкодування витрат на утримання, вартість яких на момент укладення договору становить 1,08 грн (одна гривня 8 коп) за 1 (один) м2 нежитлового приміщення загальною вартістю 760,86 грн (сімсот шістдесят грн 86 коп) за один календарний місяць. Сторона 2 проводить стороні 1 відшкодування витрат на утримання не пізніше 10 числа наступного місяця за кожним календарним місяцем, починаючи з дати, вказаної у п. 5.1. цього договору.

Пунктом 2.5. Договору сторони передбачили, що розмір відшкодування витрат на утримання самостійно змінюється з часу його затвердження Загальними зборами ОСББ "Київський майдан 5".

Термін договору з "01" січня 2017 р. по "31" грудня 2017 р. включно (п. 5.1. Договору).

Відповідно до п. 5.2. Договору зміни або доповнення до цього договору вносяться за взаємною згодою сторін за винятком умов, передбачених п. 2.5. договору.

У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну цього договору до закінчення строку його чинності протягом одного місяця, він вважається щоразу автоматично продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором (п. 5.3. Договору).

15.08.2019 року були проведені загальні збори співвласників Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5", які оформлені протокольним рішенням № 4 (протокол № 4).

Із вказаного протоколу вбачається, що рішенням прийнято встановити загальну суму на утримання будинку та прибудинкової території 6 грн 50 коп з жовтня 2019 року; встановити тариф для утримання нежитлових приміщень 3,50 грн з січня 2020 року.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно, серія САК № 148186, індексний номер: 41479043 від 30.07.2015 р., магазин (літер А-9) загальною площею 704,5 кв. м. за адресою: Волинська обл., м. Луцьк, Київський майдан, буд. 5, належить на праві приватної власності Смоляру Олександру Анатолійовичу.

Позивач зазначає, що останній повідомляв відповідача листом № 57 від 02.01.2020 року про затвердження нових внесків для власників (співвласників), орендарів житлових будинків № 1 по вулиці майдан Київський у м. Луцьку на утримання будинку та прибудинкової території у розмірах: 3,5 грн за 1 м 2 для нежитлових приміщень, що розміщені у будинку ОСББ "Київський майдан 5" з 01.01.2020 року.

Позивачем на адресу відповідача 07.07.2020 року направлено претензію № 12 від 07.07.2020 року з вимогою сплатити ОСББ "Київський майдан 5" витрати на утримання, яка залишена без відповіді та задоволення.

Норми права, що підлягають до застосування, та мотиви їх застосування, оцінка аргументів, наведених сторонами.

Відповідно до ч. 1 та ч. 3 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Згідно з ч. 1 та ч. 2 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ст. 526 ЦК України).

Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 ЦК України).

Відповідно до п. 5 та п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг. Індивідуальний споживач - фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги.

Послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору. Споживач житлово-комунальних послуг (далі - споживач) - індивідуальний або колективний споживач (п. 12 та п. 13 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Статтею 5 вищевказаного Закону встановлено, що до житлово-комунальних послуг належать: житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Споживач має право: одержувати своєчасно та належної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством і умовами укладених договорів; без додаткової оплати одержувати від виконавця житлово-комунальних послуг інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості (п. 1 та п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги").

Частиною 4 статті 319 ЦК України визначено, що власність зобов`язує.

Власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 322 ЦК України).

Обов`язок утримання майна виникає у співвласників багатоквартирного будинку безпосередньо з актів цивільного законодавства. При цьому, витрати на утримання спільного майна у багатоквартирному будинку розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, незалежно від факту використання ними належного їм нежитлового приміщення та спільного майна, а також членства в об`єднанні співвласників багатоквартирного будинку.

Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.

Відповідно до п. 5, п. 6 та п. 8 ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку. Спільне майно багатоквартирного будинку - приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди і його прибудинкова територія. Управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Частиною 1 статті 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено, що спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.

Так, ч. 2 ст. 7 вищевказаного закону передбачено, що кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 вищезазначеного Закону управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень (ч. 2 ст. 9 вищезазначеного Закону).

Згідно з п. п. 1, 2 ч. 1 та ч. 2 ст. 12 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" витрати на управління багатоквартирним будинком включають: витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат.

Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком. Зобов`язання із здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здачі в найм (оренду) квартир та/або нежитлових приміщень державної або комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень (ч. 3 та ч. 4 ст. 12 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку").

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного визначає Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Згідно з ст. 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до ч. 4 ст. 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

За змістом статті 10 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" вищим органом управління об`єднання є загальні збори. Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до статуту, є обов`язковим для всіх співвласників. Рішення загальних зборів оприлюднюється. У передбачених статутом або рішенням загальних зборів випадках воно може бути надане співвласникам під розписку або направлене поштою (рекомендованим листом). Співвласники мають право знайомитися з рішеннями (протоколами) загальних зборів, затвердженими такими рішеннями документами та робити з них копії. Рішення загальних зборів може бути оскаржене в судовому порядку. До виключної компетенції загальних зборів співвласників відноситься, зокрема, визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників.

Рішення про визначення переліку та розмірів внесків і платежів співвласників, порядок управління та користування спільним майном, передачу у користування фізичним та юридичним особам спільного майна, а також про реконструкцію та капітальний ремонт багатоквартирного будинку або зведення господарських споруд вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало не менш як дві третини загальної кількості усіх співвласників, а в разі якщо статутом не передбачено прийняття таких рішень, - більшістю голосів. З інших питань рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини загальної кількості співвласників (ч. 14 ст. 10 вищевказаного Закону).

У разі відмови співвласника сплачувати внески і платежі на утримання та проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна об`єднання або за його дорученням управитель має право звернутися до суду (ст. 13 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Відповідно до ст. 15 статті 10 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" співвласник зобов`язаний, зокрема, виконувати обов`язки, передбачені статутом об`єднання; виконувати рішення статутних органів, прийняті у межах їхніх повноважень; своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі.

Згідно з абз. 4 та 5 ч. 1 ст. 17 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків об`єднання має право: вимагати від співвласників своєчасної та у повному обсязі сплати всіх встановлених цим Законом та статутом об`єднання внесків і платежів, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати всі встановлені цим Законом та статутом об`єднання внески і платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів.

Частка співвласника у загальному обсязі внесків і платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності (ч. 1 ст. 20 вищезазначеного Закону).

Частиною 2 статті 21 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів, встановлюються загальними зборами об`єднання відповідно до законодавства та статуту об`єднання.

За приписами ч. 1 ст. 22 вищевказаного Закону, для забезпечення утримання та експлуатації багатоквартирного будинку, користування спільним майном у такому будинку, включаючи поточний ремонт, утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, водопостачання та водовідведення, теплопостачання і опалення, вивезення побутових відходів, об`єднання за рішенням загальних зборів має право: виступати колективним споживачем (замовником) усіх або частини житлово-комунальних послуг.

Утримання і ремонт приміщень, які перебувають у власності, здійснюються відповідно до законодавства України. Внески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об`єднання та/або рішенням загальних зборів (ч. 1 та ч. 3 ст. 23 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

З аналізу наведених положень Цивільного кодексу України та законів України в їх системному взаємозв`язку суд вбачає, що кожний власник квартири (нежитлового приміщення) у багатоквартирному будинку є одночасно співвласником спільного майна такого будинку, зокрема, приміщень загального користування та прибудинкової території.

Обов`язок утримання зазначеного майна виникає у співвласників багатоквартирного будинку безпосередньо з актів цивільного законодавства, зокрема, ст. 322 ЦК України та ч. 2 ст. 7 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".

При цьому витрати на утримання спільного майна у багатоквартирному будинку, витрати на оплату комунальних послуг (централізованого опалення) щодо нього входять до складу витрат на управління багатоквартирним будинком та, за загальним правилом, розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, незалежно від факту використання ними належної їм квартири (нежитлового приміщення) та спільного майна, а також членства в ОСББ.

Аналогічні висновки містяться в постанові Верхового Суду від 22.02.2018 року у справі № 910/11312/17.

Висновки суду за результатами вирішення спору.

Твердження відповідача як на підставу для відмови в позові про не внесення у встановленому законом порядку змін до Договору № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території від 01.01.2017 р. не приймається судом до уваги, оскільки п. 2.5. Договору сторони передбачили, що розмір відшкодування витрат на утримання самостійно змінюється з часу його затвердження Загальними зборами ОСББ "Київський майдан 5", відповідно, збільшення вартості внесків з 01.01.2020 року для утримання нежитлових приміщень здійснено позивачем згідно рішення ОСББ (протокол № 4 від 15.08.2019 р.), яке є чинним на момент розгляду даної справи. Доказів оспорювання проведення загальних зборів або прийнятого на них рішення суду не надано.

Посилання відповідача на те, що між позивачем та ФОП Смоляр О.А. укладено додаткову угоду до договору № 01/17 від 01.01.2017 року, згідно з умовами якої сторони погодилися призупинити дію Договору починаючи з 01.03.2018 року, також не приймаються судом, оскільки з додаткової угоди до договору № 01/17 від 01.01.2017 р. вбачається, що ФОП Смоляр О.А. ініціює призупинити дію договору № 01/17 від 01.01.2017 р., а не Договору № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території від 01.01.2017 р., який покладено в основу позовних вимог у цій справі.

Щодо посилання відповідача на те, що приміщення належать на праві власності фізичній особі Смоляр О.А., а не ФОП Смоляр О.А., як на підставу для відмови в позові, то воно також судом визнається необгрунтованим, виходячи з наступного.

Чинне законодавство не виділяє такого суб`єкт права власності як фізична особа - підприємець та не містить норм щодо права власності фізичної особи - підприємця. Законодавство лише встановлює, що фізична особа - підприємець відповідає за зобов`язаннями, пов`язаними з підприємницькою діяльністю, усім своїм майном, крім майна, на яке згідно із законом не може бути звернено стягнення. Отже, суб`єктом права власності визнається саме фізична особа, яка може бути власником будь - якого майна, крім майна, що не може перебувати у власності фізичної особи. При цьому правовий статус фізичної особи - підприємця не впливає на правовий режим майна, що перебуває у його власності.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи та не заперечується представником відповідача, присутнім в судовому засіданні, нежитлове приміщення загальною площею 704,5 м.кв. за адресою: м. Луцьк, Київський майдан, 5 використовується відповідачем саме для здійснення підприємницької діяльності.

За таких обставин, вимоги ОСББ "Київський майдан 5" про стягнення з Фізичної особи-підприємця Смоляра Олександра Анатолійовича заборгованості у розмірі 32 660,65 грн є правомірними та обґрунтованими.

За результатами з`ясування обставин, на які сторони посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам учасників справи у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст.ст. 75-79, 86 ГПК України, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та про стягнення з відповідача на користь позивача 32 660,65 грн заборгованості згідно договору № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території від 01.01.2017 р.

Розподіл судових витрат.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

З огляду на зазначене, враховуючи, що позов визнано обґрунтованим судом в повному обсязі, судові витрати у справі по сплаті судового збору у розмірі 2 102,00 грн покладаються на відповідача у справі.

Керуючись ст. ст. 129, 236 - 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Смоляра Олександра Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5" (43010, м. Луцьк, вул. Київський майдан 5, код ЄДРПОУ 40615385) 32 660,65 грн (тридцять дві тисячі шістсот шістдесят гривень 65 копійок) заборгованості згідно договору № 1 про участь у витратах в утриманні будинку та прибудинкової території від 01.01.2017 р та 2 102,00 грн (дві тисячі сто дві гривні 00 копійок) витрат по сплаті судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Позивач (стягувач): Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Київський майдан 5" (43010, м. Луцьк, вул. Київський майдан 5, код ЄДРПОУ 40615385).

Відповідач (боржник): Фізична особа - підприємець Смоляр Олександр Анатолійович ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ).

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно - західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено та підписано 08 жовтня 2020 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua .

Суддя Романюк Р.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення07.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92069492
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/900/20

Рішення від 07.10.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

Рішення від 07.10.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

Судовий наказ від 02.11.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

Рішення від 07.10.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні