КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 року м. Київ Справа 320/9182/20
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Харченко С.В., за участю секретаря судового засідання Захарченка В.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовомКиївської обласної організації Політичної партії УКРАЇНА СЛАВЕТНА доТетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області провизнання дій протиправними та скасування постанови, ВСТАНОВИВ:
Київська обласна організація Політичної партії УКРАЇНА СЛАВЕТНА (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Тетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (далі - відповідач), в якому, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 06.10.2020, позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 04.10.2020 № 48 "Про внесення змін до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31".
В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що оскаржувана постанова, якою внесено зміни до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА" на перших місцевих виборах депутатів Тетіївської міської ради 25 жовтня 2020 року" шляхом відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА", прийнята відповідачем з порушенням вимог частини шостої статті 227, частин третьої та четвертої статті 230 Виборчого кодексу України.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 відкрито провадження в адміністративній справі № 320/9182/20, вирішено питання про її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 06.10.2020 о 12 год. 00 хв.
У судовому засіданні, призначеному на 06.10.2020, судовий розгляд справи відкладено на підставі пункту 1 частини другої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України. Наступне судове засідання призначено на 06.10.2010 о 21 год. 00 хв. (протокольна ухвала Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020).
Крім того, ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.10.2020 відповідачу продовжено процесуальний строк для виконання вимог ухвали Київського окружного адміністративного суду від 05.10.2020 до 21 год. 00 хв. 6 жовтня 2020 року.
У судовому засіданні, призначеному на 06.10.2020, судом оголошено перерву до 17 год 00 хв. 07.10.2020.
У судове засідання, призначене на 07.10.2020, представник позивача не з`явився, надав суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, був своєчасно та належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду засобами електронного зв`язку, про що свідчить електронний звіт програми для роботи з електронною поштою.
Крім того, правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався, жодних доказів поважності причин його неподання суду не надав.
У зв`язку з неявкою в судове засідання всіх учасників справи, фіксування засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу з огляду на положення частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснювалось.
Зважаючи на те, що в силу приписів частини третьої статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи, судом прийнято рішення про розгляд справи за відсутності представників сторін за наявними у справі матеріалами та доказами.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Постановою Центральної виборчої комісії від 30.08.2020 № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року" оголошено з 05.09.2020 початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
23.09.2020 Київською обласною організацією Політичної партії УКРАЇНА СЛАВЕТНА подано до Тетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області, висунутих в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, разом з доданими до неї документами.
Постановою Тетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області від 28.09.2020 № 31 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА" на перших місцевих виборах депутатів Тетіївської міської ради 25 жовтня 2020 року" зареєстровано кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА".
04.10.2020 відповідачем прийнято рішення № 48 "Про внесення змін до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31", яким вирішено внести зміни до наведеної вище постанови шляхом відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київського області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків - округу 2, округу 3 від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА" у зв`язку з відсутністю територіального виборчого списку до 1 округу, передбаченого Виборчим кодексом України.
Як стверджує позивач, оскаржувана постанова прийнята з порушенням вимог частини шостої статті 227, частин третьої, четвертої статті 230 Виборчого кодексу України, що виявилось у:
- порушенні строків її прийняття;
- ненаданні позивачу можливості виправити помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах;
- відсутності належного правового обґрунтування підстав відмови у реєстрації кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області.
Вважаючи наведену вище постанову протиправною, позивач звернувся до суду за захистом порушеного виборчого права з даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України.
Статтею 11 цього Кодексу закріплено право громадян України, які є виборцями, на висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною першою статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України, яка передбачає вичерпний перелік документів, які мають бути подані кандидатами до виборчих комісій Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних виборчих комісій.
Положеннями частини першої статті 227 Виборчого кодексу України встановлено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Відповідно до частини третьої статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста статті 227 Виборчого кодексу України).
У свою чергу вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначено частиною першою статті 230 Виборчого кодексу України.
Так, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта статті 230 Виборчого кодексу України).
Аналізуючи наведені вище положення, суд дійшов висновку, що процедурі реєстрації кандидатів у депутати передує встановлення територіальними виборчими комісіями відповідності кандидатів умовам, встановленим статтею 222 Виборчого кодексу України.
За наслідками розгляду заяви про реєстрацію кандидатів у депутати з відповідними документами, поданими за тридцять днів до дня голосування, територіальною комісією не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття відповідної заяви приймається одне з таких рішень:
1) про реєстрацію кандидатів у депутати;
2) про відмову в реєстрації кандидатів у депутати.
При цьому правом на прийняття інших за змістом, ніж вказані вище, рішень, у тому числі внесення до них змін, Виборчий кодекс України територіальні виборчі комісії не наділяє.
Як вже зазначалось судом вище, 23.09.2020 позивач звернувся до Тетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати разом з доданими до неї документами, за результатами розгляду якої відповідачем прийнято постанову від 28.09.2020 № 31 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА" на перших місцевих виборах депутатів Тетіївської міської ради 25 жовтня 2020 року".
Таким чином, наведеним вище рішенням територіальна виборча комісія фактично підтвердила достатність та відповідність поданих позивачем документів вимогам чинного виборчого законодавства, а також використала своє право на прийняття одного з юридично допустимих рішень - зареєструвала кандидатів у депутати.
Водночас 04.10.2020 відповідачем прийнято постанову № 48 Про внесення змін до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31 , якою внесено зміни до наведеної вище постанови шляхом відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київського області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків - округу 2, округу 3 від Київської обласної організації Політичної партії "УКРАЇНА СЛАВЕТНА".
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач, приймаючи рішення про внесення змін до рішення, яким здійснено реєстрацію кандидатів у депутати Тетіївської міської ради Білоцерківського району Київської області від Київської обласної організації Політичної партії УКРАЇНА СЛАВЕТНА , діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією України та Виборчим кодексом України.
За наведених обставин, постанова відповідача від 04.10.2020 № 48 Про внесення змін до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31 є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Водночас посилання представника позивача на положення частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України не приймаються судом до уваги, оскільки дія вказаної норми розповсюджується виключно на випадки виявлення помилок та/або неточностей у поданих разом із заявою на реєстрацію кандидатів у депутати документах за умови подання їх вичерпного переліку, передбаченого частиною першою статті 222 Виборчого кодексу України.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
В силу приписів частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
У свою чергу відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною другою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Так, згідно з приписами частини першої статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI за подання адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Як вже зазначалось судом вище, позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру.
Враховуючи, що позивачем за даний позов судовий збір сплачено не було, з огляду на положення Кодексу адміністративного судочинства України та Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011 № 3674-VI, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до Державного бюджету України суми несплаченого позивачем судового збору у розмірі 2102,00 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 143, 194, 205, 242-246, 250, 255, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити.
2. Визнати протиправною та скасувати постанову відповідача від 04.10.2020 № 48 Про внесення змін до постанови Тетіївської міської територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 № 31 .
3. Стягнути з Тетіївської міської територіальної виборчої комісії Білоцерківського району Київської області (ідентифікаційний код 43755223, місцезнаходження: Київська область, м. Тетіїв, вул. Цвіткова, буд. 11) до Державного бюджету України (отримувач коштів: Київський окружний адміністративний суд, рахунок отримувача: UA718999980313151206084010001, код класифікації доходів бюджету: 22030101, отримувач коштів: ГУК у Київ. обл./м.Київ/22030101, код отримувача: 37955989, банк отримувача: Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача: 899998) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Суддя Харченко С.В.
Повний текст рішення складений 07.10.2020 о 18 год. 50 хв.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92071061 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Харченко С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні