Справа № 420/10221/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 жовтня 2020 року м. Одеса
У залі судових засідань №33 о 16 годині 49 хвилин
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Балан Я.В.,
при секретарі судового засідання - Галат В.І.,
за участю сторін:
представників позивача - Перепелиця А.А.,
- Богатова .М.А.
представників відповідача - Добрянська О.М.,
- Брильов О.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні, з урахуванням особливостей встановлених статтями 268-273 КАС України розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовною заявою Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду, 07 жовтня 2020 року, об 11 годині 04 хвилин, з позовною заявою звернулась Подільська місцева організація політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про:
визнання протиправною та скасування постанови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №28 від 05 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року ;
зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .
Крім того, Подільська місцева організація політичної партії Сила і Честь просить суд встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області подати у дводенний строк до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення.
Адміністративний позов мотивовано наступним.
Подільська місцева організація політичної партії Сила і Честь зазначила, що відповідно до ч.6 статті 64 Виборчого кодексу України, у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року, визнано протиправною та скасовано Постанову Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року.
Однак, у порушення ч.6 статті 64 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія виносить оскаржувану Постанову №28 від 05 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року , з тих самих підстав, що і Постанову №11 від 25 вересня 2020 року, яка була визнана протиправною та скасована судом.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, прийнято до розгляду позовну заяву Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови - відкрито провадження за окремою категорією термінових справ.
Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року, у задоволенні клопотання Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь про витребування доказів по адміністративній справі №420/10221/20 - відмовлено.
У встановлений судом термін (до 10 години 00 хвилин 08 жовтня 2020 року) від Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області надійшов Відзив на апеляційну скаргу Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (вх.№ЕП/16538/20 від 08.10.2020р.).
Під час судового розгляду справи, судом встановлено, що відзив Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області було підписано не уповноваженою особою - заступником голови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області Деревянко Маріанною Федорівною (т.І, а.с.240-244).
Постановою Центральної виборчої комісії головою Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області призначено ОСОБА_1 . Доказів внесення змін до складу територіальної виборчої комісії, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів відносно ОСОБА_1 , матеріали справи не містять, суду не надано.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про необхідність повернення без розгляду Відзиву на апеляційну скаргу Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (вх.№ЕП/16538/20 від 08.10.2020р.) та відсутності відзиву на позовну заяву поданого уповноваженим представником Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області та у встановлений судом строк.
У відповідності до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Проте, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин, може бути кваліфіковано судом, як визнання позову.
Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Крім того, у судовому засіданні, голова Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області Добрянська О.М. позов - визнала, представник відповідача адвокат Брильов О.С., проти визнання позову - заперечував.
Відповідно до частин 1, 2, та 6 статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.
У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.
Разом з тим, в адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі.
Згідно зі ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд вважав за необхідне провести офіційне з`ясування обставин у справі та дослідити надані до суду докази.
Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання у задоволенні клопотання ОСОБА_2 про вступ до справи в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача (вх.№ЕП/16552/20 від 08.10.2020р.) - відмовлено (т.І, а.с.236-239).
Ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання у задоволенні клопотання Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (вх.№41685/20 від 08.10.2020р.) про виклик свідків - відмовлено (т.ІІ, а.с.1-8).
У поясненнях (вх.№41769/20 від 08.10.2020р.) Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області зазначала, що обставини встановлені у адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року (суддя Білостоцький О.В.) не мають преюдиційного значення для даної адміністративної справи, оскільки вони відрізняються поданими доказами (т.ІІ, а.с.16-48).
У поясненнях (вх.№41759/20 від 08.10.2020р.) Подільська місцева організація політичної партії Сила і Честь наголошувала, що подані заява та документи для реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року повністю відповідали вимогам Виборчого кодексу України (т.ІІ, а.с.9-15).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
15 липня 2020 року, Верховною Радою України прийнято постанову №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
30 серпня 2020 року, Центральною виборчою комісією винесено постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
17 вересня 2020 року, Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь , з метою участі у виборчому процесі було проведено конференцію, на якій сформовані та затверджені Єдиний та територіальні виборчі списки, що підтверджується протоколом Конференції №02/2020 від 17.09.2020 року (т.І, а.с.53-75).
24 вересня 2020 року, головою Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь ОСОБА_3 було подано до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області заяви про реєстрацію кандидатів у депутати (т.І, а.с.79-216).
За результатами розгляду поданих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь документів та результатами голосування, 25 вересня 2020 року, Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області, керуючись п.1 ст.230, п.9 ст.219 та п.7 ст.277 Виборчого кодексу України прийняла постанову №11 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному окрузі (т.І, а.с.12).
Із змісту постанови №11 від 25 вересня 2020 року вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь були виявлені у процесі перевірки порушення гендерних квот в Єдиному списку та у Територіальних списках №3 та №4, а саме: в єдиному списку кандидатів порушення п.9 абз.2 статті 219 Виборчого кодексу України; територіальних списках №3 та №4 порушення п.9 абз.1 статті 219 Виборчого кодексу України.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року (суддя ОСОБА_4 ), позовні вимоги Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні - задоволено частково (т.І, а.с.33-46).
Зокрема, визнано протиправною та скасовано постанову Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року та зобов`язано Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь . У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 04 жовтня 2020 року, провадження по справі за апеляційною скаргою голови Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на рішення Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року - закрито.
03 жовтня 2020 року, Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області складено Акт про прийняття від уповноважених осіб Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь заяви про реєстрацію кандидатів у депутати у багатомандатному окрузі з виборів депутатів Подільської міської ради (т.І, а.с.13).
Згідно Акту Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області від 03 жовтня 2020 року, заява Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь та надані додатки відповідають вимогам Виборчого кодексу України.
05 жовтня 2020 року, Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області прийнято постанову №28 Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року (т.І, а.с.10-11).
В обґрунтування прийняття Постанови №28 від 05 жовтня 2020 року, Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області зазначено, що у процесі перевірки документів членами комісії було виявлено порушення в Єдиному списку та у Територіальних списках №3 та №4 у складанні гендерної рівності, а саме:
в єдиному списку кандидатів, були порушені вимоги частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України, відповідно до якої у разі формування організацією партії єдиного списку з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку . В останній четвірці, під порядковими номерами 31,32,33,34, єдиного списку кандидатів Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь були зазначені жінка-чоловік-чоловік-жінка , зокрема: під №31 ОСОБА_5 , №32 ОСОБА_6 , №33 ОСОБА_7 , №34 ОСОБА_8 ;
у територіальних списках виборчих округів №3, №4, були порушені вимоги частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України, відповідно до якої під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з 1 по 5, з 6 по 10 і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі) . Зокрема, у Територіальному виборчому списку №3, були надані 4 чоловіка та одна жінка: 1. ОСОБА_9 , 2. ОСОБА_10 , 3. ОСОБА_11 , 4. ОСОБА_12 , 5. ОСОБА_13 , 6 ОСОБА_14 . У Територіальному виборчому списку №4 у першій п`ятірці подано 4 чоловіка та одна жінка, а 6-й та 7-й номери у списку - подано дві жінки, що порушує вимогу абз.2 частини 9 ст. 219 Виборчого кодексу України щодо почергового включення кандидатів різної статі: 1. ОСОБА_15 , 2. ОСОБА_16 , 3. ОСОБА_17 , 4. ОСОБА_18 , 5. ОСОБА_19 , 6. ОСОБА_8 , 7. ОСОБА_20 .
Вважаючи Постанову Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року №28 від 05 жовтня 2020 року - протиправною, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).
Згідно ст. 1 ВК України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Відповідно до ст.11 ВК України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їх місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до ч.1 ст.219 ВК України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Згідно ч.8 ст.219 ВК України, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
При цьому, частиною 9 статті 219 ВК України передбачено, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.
Відповідно до ч.10 ст.219 ВК України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Отже, відповідно до положень ч.9 ст.219 ВК України, місця у списку з 1-го по 5-те, з 6-го по 10-те і так далі, повинні бути розподілені у співвідношенні 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі.
Відповідно до ч.1 ст.230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати у кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини 1 статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини 1 статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .
Судом встановлено, що підставою для прийняття оскаржуваної Постанов №28 від 25 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року , слугувало, на думку Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, порушення позивачем частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України при формуванні Єдиного списку та Територіальних списків №3 та №4.
Суд звертає увагу, що попередньою Постановою Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року, яка була визнана протиправною та скасована рішенням Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року (суддя Білостоцький О.В.), Подільській місцевій організації політичної партії Сила і Честь було відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради з тих самих підстав - порушення частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України.
Суд зазначає, що ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 04 жовтня 2020 року, провадження по справі за апеляційною скаргою голови Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на рішення Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року - закрито. Отже, рішення Одеського окружного адміністративного суду по адміністративній справі №420/9701/20 від 30 вересня 2020 року - набрало законної сили.
Відповідно до частини 4 статті 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Крім того, відповідно до ч.6 статті 64 Виборчого кодексу України, у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Під час розгляду справи, судом досліджено Єдиний та Територіальні виборчі списки (виборчі округи №3 та №4) Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь .
Судом встановлено, що місця у Єдиному виборчому списку з 1-го по 5-те, з 6-го по 10-те, з 11-го по 15-те, з 16-го по 20-те, з 21-го по 25-те, з 26-го по 30-те, розподілені у співвідношенні, як 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі, а місця з 31-го по 34-е розподілені шляхом почергового включення кандидатів різної статі до списку, а саме: чоловік, жінка, чоловік, жінка, тобто у співвідношенні 1/1 (т.І, а.с.25-31).
У територіальних виборчих списках (виборчі округи №3 та №4) Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь також не вбачається порушень вимог гендерного представництва (т.І, а.с.19-24).
Аналогічного висновку дійшов Одеський окружний адміністративний суд під час судового розгляду адміністративної справи №420/9701/20, рішення за результатом розгляду якої набрало законної сили.
Також, судом встановлено, що Єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки (виборчі округи №3 та №4) Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь не відрізняються від затверджених 17 травня 2020 року, Конференцією Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь , списків (т.І, а.с.53-74).
Крім того, під час повторної подачі заяви з додатками Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області було складено Акт від 03 жовтня 2020 року, відповідно до якого, заява Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь та надані додатки відповідають вимогам Виборчого кодексу України (т.І, а.с.13).
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про протиправність постанови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №28 від 05 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року , оскільки відсутні порушення частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України при формуванні Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь Єдиного списку та Територіальних списків №3 та №4.
Стосовно посилань Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області на підробку документів Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь та внесення даних до ЄДРСР щодо відкриття кримінальних проваджень, суд зазначає, що вказані відомості не стосуються предмету розгляду даної адміністративної справи та не впливають на її вирішення, оскільки підставою для прийняття оскаржуваної постанови №28 від 05 жовтня 2020 року була не підробка документів, а не відповідність поданих документів ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь , суд зазначає наступне.
За приписами частини 1 статті 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Відповідно до статті 245 КАС України, у разі задоволення позову про визнання дій (бездіяльності) суб`єкта владних повноважень протиправними, у якості похідної вимоги, суд може прийняти постанову про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії.
Згідно із вимогами ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніше, як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Отже, наведена норма закону містить досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних повноважень територіальних виборчих комісій.
У той же час, критеріями, які впливають на обрання судом способу захисту прав особи у межах вимог про зобов`язання суб`єкта владних повноважень вчинити певні дії, є встановлення судом додержання суб`єктом звернення усіх передбачених законом умов для отримання позитивного результату та наявність у суб`єкта владних повноважень права діяти при прийнятті рішення на власний розсуд.
Таким чином, у разі, якщо суб`єкт владних повноважень використав надане йому законом право на прийняття певного рішення за наслідками звернення особи, але останнє визнане судом протиправним з огляду на його невідповідність чинному законодавству, при цьому суб`єкт звернення дотримав усіх визначених законом умов, то суд вправі зобов`язати суб`єкта владних повноважень прийняти певне рішення.
Оскільки, судом встановлено, що відповідачем двічі приймалися рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь з тих самих підстав (порушення частини 9 ст.219 Виборчого кодексу України), однак під час судових розглядів вказані порушення не знайшли свого підтвердження, зважаючи, що відповідно до Акту від 03 жовтня 2020 року заява Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь та надані додатки відповідають вимогам Виборчого кодексу України, для належного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .
Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення (постанова Верховного Суду України по справі №826/4418/14 від 16.09.2015 року.
Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду, як джерело права.
Європейський Суд з прав людини у своєму рішенні у справі Іммобільяре Саффі проти Італії наголошував, що право на звернення до суду, гарантоване статтею 6, також передбачає практичне виконання остаточних, обов`язкових для виконання судових рішень, які в державах, що поважають принцип верховенства права, не можуть залишатися невиконаними на шкоду стороні у провадженні.
Європейський Суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі Чуйкіна проти України констатував: 50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд , в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів ( див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. The United Kingdom ),п.п.28-36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє всіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені.
Зазначена позиція, щодо належного обраного способу захисту порушеного права позивача, узгоджується із правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові по справі №855/161/19 від 29.06.2019 року, яка є обов`язковою для застосування адміністративними судами у відповідності до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У своє чергу, Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області не було доведено правомірності її дій щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року .
Суд зазначає, що право бути висунутим кандидатом на виборах, гарантоване статтею 3 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, і яке є невід`ємною частиною концепції дійсно демократичного режиму, було б всього лише ілюзорним, якби в будь-який момент можна було довільно позбавити людину цього права. Отже, хоча держава безсумнівно володіє значною свободою розсуду, коли воно абстрактно визначає умови для реалізації цього права, принцип, згідно з яким права повинні бути дієвими, вимагає, щоб висновок про те, що той чи інший кандидат не відповідає цим умовам, задовольняв ряду критеріїв, що мають на меті запобігання прийняття довільних рішень. Зокрема, такий висновок повинен робити орган, який може надати якийсь мінімум гарантій своєї неупередженості. Аналогічним чином, право розсуду, яка є в відповідного органу, не повинно бути надмірно широким; внутрішнє законодавство повинно досить точно позначати його межі. Нарешті, процедура прийняття рішення про відмову в праві бути висунутим кандидатом повинна гарантувати справедливість і об`єктивність рішення і запобігати будь-яке зловживання владою з боку відповідних органів.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням судового рішення по адміністративній справі, суд зазначає наступне.
Суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
За наслідками розгляду звіту суб`єкта владних повноважень про виконання рішення суду або в разі неподання такого звіту суддя своєю ухвалою може встановити новий строк подання звіту, накласти на керівника суб`єкта владних повноважень, відповідального за виконання рішення, штраф у сумі від двадцяти до сорока розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Враховуючи обставини справи, оскільки виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються у чіткій послідовності, а також у регламентовані строки, які не підлягають поновленню, суд вбачає підстави для встановлення судового контролю за виконанням рішення суду по адміністративній справі №420/10221/20 та зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області подати у дводенний строк до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення.
Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь підлягають задоволенню.
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судом встановлено, що під час подання позовної заяви Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь було сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 гривень, який підлягає відшкодуванню.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 241-246, 250, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (66302, м. Подільськ, вул. Армійська 3, код ЄДРПОУ 43816296) до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (66302, м. Подільськ, вул. Бочковича 1, код ЄДРПОУ 43761840) про визнання протиправною та скасування постанови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №28 від 05 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року ; зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь - задовольнити.
Постанову Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №28 від 05 жовтня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, включених до виборчого списку Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь у єдиному багатомандатному виборчому окрузі з місцевих виборів України 25 жовтня 2020 року - визнати протиправною та скасувати.
Зобов`язати Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43761840) зареєструвати кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь (код ЄДРПОУ 43816296).
Встановити судовий контроль за виконанням рішення суду шляхом зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43761840) подати у дводенний строк до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання судового рішення.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43761840) на користь Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (код ЄДРПОУ 43816296) понесені судові витрати у розмірі 2102,00 (дві тисячі сто два) гривень.
Копію судового рішення невідкладно видати учасникам справи або надіслати, якщо вони не були присутні під час його проголошення.
Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Судове рішення суду апеляційної інстанції, за наслідками апеляційного перегляду справи, набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Суддя Балан. Я.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.10.2020 |
Оприлюднено | 08.10.2020 |
Номер документу | 92071578 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні