ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2273/20
07 жовтня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі: судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання Шаблій Ю.П., представника позивача - Дейнюк М.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , до Колодрібської сільської ради, , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась до Тернопільського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Колодрібської сільської ради (далі - відповідач) в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії сьомого скликання Колодрібської сільської ради №381 від 26 травня 2020 року щодо відмови ОСОБА_1 у передачі земельної ділянки у власність шляхом викупу;
- зобов`язати Колодрібську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.03.2020 про продаж земельної ділянки кадастровий номер 6122084900:02:001:0408 площею 0,1234 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 .
В обґрунтування позовних вимог зазначила, що позивач 15.04.2014 придбала нежитлове приміщення, господарський магазин під літ. А загальною площею 255,6 кв.м., що розташований по АДРЕСА_1 . Колодрібською сільською радою було прийнято рішення № 51 Про надання в оренду земельної ділянки для будівницт ва та обслуговування будівель торгівлі нежиле приміщення (господарський магазин) по ву лиці Жаберівка, 154 . Згідно якого, відповідач надав ОСОБА_1 в оренду терміном на 49 років з правом викупу земельну ділянку площею 0,1234 га., кадастровий но мер 6122084900:02:001:0408 за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту; цільове використання землі В.03.07- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. На виконання умов договору оренди, позивачка зобов`язана сплачувати оренду плату в розмірі 27 024,60 грн. в рік. Зважаючи на те, що вона підприємницькою діяльністю не займаюся та зазначає, що не має змоги сплачу вати орендну плату у вказаному вище розмірі, мала намір викупити вказану вищу земельну ділянку у відповідача.
У зв`язку з чим, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 звернулася до відповідача із зая вою від 02.03.2020 про ви куп вказаної вище земельної ділянки. Однак, 26.05.2020 відповідач прийняв рішення № 381, яким відмовив їй у викупі земельної ділянки. При цьому, відповідач в оскаржуваному рішенні не навів жодної правової підстави щодо відмови у викупі вказаної вище земельної ділянки, тобто не навів обґрунтованих причин такої відмови. Позивач вважає, що всупереч встановленим Земельним кодексом України підставам для відмов прийняв оскаржуване рішення. Враховуючи зазначене, просить позов задовольнити.
Ухвалою суду від 27.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання.
Від відповідача надійшов відзив до суду 15.09.2020, в якому зазначив, що на сесію Колодрібської сільської ради виносилось питання про надання дозволу на передачу земельної ділянки шляхом викупу, але депутати проголосували проти, мотивуючи свою відмову тим, що громада, жителі села Колодрібка проти того, щоб дану земельну ділянку передавати будь-кому у власність, оскільки це призведе до відсутності під`їздів до магазину Теко районного споживчого товариства, до пошти, до будинку культури, сільської ради та бібліотеки спеціальних машин (пожежна, швидка допомога, завезення продуктів до продовольчого магазину).
Враховуючи зазначене, відповідачем прийнято рішення №381 від 26.05.2020 про відмову у передачі земельної ділянки у власність шляхом викупу площею 0,1234 га, кадастровий номер 6122084900:02:001:0408, за цільовим призначенням для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована по АДРЕСА_1 .
Проте, відповідач у відзиві також повідомив, що на черговій сесії буде повторно розглянута заява позивачки від 03.03.2020 про продаж земельної ділянки та про визнання протиправним та скасування його рішення №3381 від 26.05.2020 щодо відмови.
В судовому засідання представник позивача просила позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання 07.10.2020 не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, також в матеріалах справи міститься заява відповідача від 11.09.2020 про розгляд справи без участі їхнього представника.
Заслухавши вступне слово представника позивача, вивчивши матеріали справи, дослідивши подані докази, суд встановив наступні обставини.
Як випливає із матеріалів справи, ОСОБА_1 , 15.04.2014 придбала нежитлове приміщення, господарський магазин під літ. А загальною площею 255,6 кв.м., що розташований по АДРЕСА_1 , що підтверджується договором купівлі-продажу, посвідченими 15.04.2014 приватним нотаріусом Заліщицького районного нотаріального округу та витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності інде ксний №20509026 від 15.04.2014 (аркуш справи 7-9).
Колодрібською сільською радою 23 серпня 2016 року було прийнято рішення № 51 Про надання в оренду земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель торгівлі нежиле приміщення (господарський магазин) АДРЕСА_1 . Згідно якого, відповідач надав ОСОБА_1 , в оренду терміном на 49 років з правом викупу земельну ділянку площею 0,1234 га, кадастровий но мер 6122084900:02:001:0408 за рахунок земель житлової та громадської забудови в межах населеного пункту; цільове використання землі В.03.07- для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (аркуш справи 13).
Між ОСОБА_1 та відповідачем 31 серпня 2016 року було укла дено договір оренди землі. Відповідно до умов вказаного договору оренди:
- п. 1 орендодавець надає, а орендар приймає згідно рішення сільської ради № 51 від 23 серпня 2016 року в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ;
- п. 2 в орен ду надається земельна ділянка площею 0,1234 га кадастровий номер 6122084900;02;00.1:0408 для будівництва будівель та торгівлі;
- п. 3 на земельній ділянці знаходиться об`єкт нерухомого майна: нежиле приміщення (господарський магазин), що належить орен дарю на праві приватної власності згідно витягу про державну реєстрацію прав за індексним номером 20509026 від 15.04.2014 року;
- п. 7 договір укладено на 49 років починаючи з дати його реєстрації;
- п. 8 орендна плата у грошовій формі вноситься орендарем у розмірі 12% нормативно грошової оцінки землі, що складає 27 024,60 (двадцять сім тисяч двадцять чоти ри) гривні 60 копійок в рік;
- п.13: земельна ділянка передається в оренду для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (господарський магазин) ОСОБА_1 ;
- п.14: цільове призначення ділянки: землі житлової та громадської забудови;
- п. 30: орендар має право переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки у відповідності до закону.
ОСОБА_1 , 03.03.2020 звернулася до відповідача із заявою 02.03.2020 про ви куп вказаної вище земельної ділянки (аркуш справи 20).
Колодрібська сільська рада Заліщицького району Тернопільської області сьомого скликання сорок третьої сесії прийняла рішення № 381, яким відповідно до статті 144 Конституції України, статей 12, 83 Земельного кодексу України, враховуючи висновки комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та екології, відмовила у передачі вказаної вище земельної ділянки у власність шляхом викупу (аркуш справи 21).
Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень (частина перша статті 2 КАС України).
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам частини другої статті 2 КАС України, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Згідно з п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Отже, відповідно до вимог Закону №280/97-ВР, ст.144 Конституції України селищні ради як органи місцевого самоврядування вирішують питання щодо регулювання земельних відносин на відповідній території, шляхом прийняття рішень, які є обов`язковими до виконання на цій території.
Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ст.79 ЗК України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно зі ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Відповідно до ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
У відповідності до ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Статтею 128 ЗК України визначено спеціальний порядок набуття права власності на землю.
Згідно з ч.2 ст.128 ЗК України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
До заяви (клопотання) додаються:
а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд);
б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу.
Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (ч.3 ст.128 ЗК України).
В силу ч.5 ст.128 ЗК України підставою для відмови в продажу земельної ділянки є:
а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки;
б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах;
в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності;
г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність;
ґ) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки (ч.6 ст.128 ЗК України).
З системного аналізу викладених вище приписів ЗК України слідує, що при зверненні особи із заявою щодо придбання земельної ділянки у власність заявники подають заяву (клопотання), а орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки або про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.
Натомість, оскаржуваним рішенням відповідач відмовив позивачу у передачі вказаної вище земельної ділянки у власність шляхом викупу.
Суд звертає увагу на те, що приписами ст.128 ЗК України прийняття такого рішення не передбачено.
Крім того, відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначив жодної підстави для відмови.
У відзиві на позов, відповідач зазначив, що на сесію Колодрібської сільської ради виносилось питання про надання дозволу на передачу земельної ділянки шляхом викупу, але депутати проголосували проти, мотивуючи свою відмову тим, що громада, жителі села Колодрібка проти того, щоб дану земельну ділянку передавати будь кому у власність, оскільки це призведе до відсутності під`їздів до магазину Теко районного споживчого товариства, до пошти, до будинку культури , сільської ради та бібліотеки спеціальних машин (пожежна, швидка допомога, завезення продуктів до продовольчого магазину).
Суд не приймає до уваги дане твердження відповідача, оскільки воно нічим не підтверджене, відповідач до матеріалів справи не додав протоколу засідання сесії.
Крім того, суд зазначає, що дане твердження не лягло в основу оскаржуваного рішення відповідача від 26.05.2020.
Також, суд зазначає, що дана земельна ділянка сформована за кадастровим номером 6122084900:02:001:0408 згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку та надана в оренду позивачці на 49 років з правом переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки у відповідності до закону.
При цьому, в розумінні приписів ст.128 ЗК України, обґрунтованими підставами відмови є ті, які передбачені в ч.5 ст.128 ЗК України. З наведеного слідує, що відповідач фактично відмовив позивачу в продажу земельної ділянки не посилаючись на підстави передбачені ч.5 ст.128 ЗК України, у зв`язку з чим, рішення є необґрунтованим.
З врахуванням наведеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії сьомого скликання Колодрібської сільської ради №381 від 26 травня 2020 року щодо відмови ОСОБА_1 у передачі земельної ділянки у власність шляхом викупу. Відтак, позов в цій частині підлягає задоволенню.
Враховуючи наявність порушеного права та необхідність застосування судом ефективного механізму для його відновлення, суд, вважає за можливе зобов`язати Колодрібську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.03.2020 про продаж земельної ділянки кадастровий номер 6122084900:02:001:0408 площею 0, 1234 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з врахуванням правових висновків суду в мотивувальній частині рішення суду.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З наведених вище обставин, проаналізувавши вищенаведені положення нормативно-правових актів, враховуючи надані суду докази, суд приходить до висновку, що відповідач не навів належних обґрунтувань щодо правомірності прийнятого щодо позивача рішення. Водночас, позивачем доведено обґрунтованість заявлених ним вимог.
Відтак, суд вважає, що адміністративний позов необхідно задовольнити повністю.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, сплачений позивачем судовий збір в розмірі 840,80грн. підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії сьомого скликання Колодрібської сільської ради №381 від 26 травня 2020 року щодо відмови ОСОБА_1 у передачі земельної ділянки у власність шляхом викупу.
3. Зобов`язати Колодрібську сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.03.2020 про продаж земельної ділянки кадастровий номер 6122084900:02:001:0408 площею 0, 1234 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з врахуванням правових висновків суду в мотивувальній частині рішення суду.
4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Колодрібської сільської ради в користь ОСОБА_1 судові витрати у вигляді судового збору сплаченого за подання позову в сумі 840 грн 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 08 жовтня 2020 року.
Реквізити учасників справи:
позивач:
- ОСОБА_1 місцезнаходження/місце проживання АДРЕСА_2 код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 ;
відповідач:
- Колодрібська сільська рада місцезнаходження/місце проживання с. Колодрібка,Заліщицький район, Тернопільська область,48662 код ЄДРПОУ/РНОКПП 03315922;
Головуючий суддя Осташ А.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 09.10.2020 |
Номер документу | 92071984 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Осташ Андрій Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні