Постанова
від 08.10.2020 по справі 320/9030/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/9030/20 Суддя (судді) першої інстанції: Брагіна О.Є.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого судді: Карпушової О.В., суддів: Губської Л.В., Епель О.В., за участю секретаря судового засідання Гордієнко Л.М., за участі позивача ОСОБА_1 , представника позивачів Івасюк І.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 та Київської обласної організації Компартії України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 та Київської обласної організації Компартії України до Бородянської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В :

Історія справи.

02.10.2020 ОСОБА_1 та Київська обласна організація Компартії України подали до Київського окружного адміністративного суду позов до Бородянської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови Бородянської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №13 від 29.09.2020 про відмову в реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Бородянського селищного голови на місцевих виборах 25.10.2020 та зобов`язання відповідача повторно розглянути документи, подані ОСОБА_1 для реєстрації його кандидатом на посаду Бородянського селищного голови.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач безпідставно застосував п.4 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України (надалі - ВК) в якості підстав для відмови у реєстрації ОСОБА_1 на посаді Бородянського селищного голови, постанова не відповідає принципу правової визначеності, не містить мотивувальної частини та нормативно-правового обґрунтування, є дискримінаційною, грубо порушує виборчі права ОСОБА_1 щодо участі у місцевих виборах та балотування на посаду селищного голови від Київської обласної організації Компартії України.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 р. у задоволенні позову відмовлено у повному обсязі.

Приймаючі рішення у справі суд першої інстанції зазначив, що позивачі не є суб`єктом виборчого процесу на місцевих виборах 25 жовтня 2020 та при наданні ними документів до Бородянської селищної територіальної виборчої комісії з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 грубо був порушений порядок висування кандидата на посаду селищного голови, оскільки останній висунутий від партії, яка не є суб`єктом виборчого процесу. Також суд першої інстанції зробив висновок, що права та інтереси позивачів оскаржувана постанова жодним чином не порушує, тому заявлені ними позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Позивачі не погодились з рішенням Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 р., подали апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, порушення норм матеріального права, просять скасувати оскаржене судове рішення та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Доводи апеляційної скарги аналогічні доводам позовної заяви. Крім того, апелянти не згодні з висновком суду першої інстанції, що позивачі не є суб`єктами виборчого процесу, оскільки рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.09.2020 у справі № 320/8742/20 позивачі визнані такими, і відповідно до реєстру політичних партій України реєстрація Комуністичної партії України не скасована.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.10.2020 відкрито провадження за цією апеляційною скаргою, учасникам справи встановлено строк на подачу відзиву, та враховуючі швидкоплинність розгляду справ цієї категорії, судове засідання призначено на 07.10.2020 о 13.00.

Відповідачем подано письмові пояснення (дебати) на апеляційну скаргу, в яких вказано про правомірність спірної постанови.

В судовому засіданні 07.10.2020 позивач та представник позивачів підтримали доводи апеляційної скарги.

Представник відповідача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.

Під час розгляду справи було оголошено перерву до 10 г.30хв. 08.10.2020 року.

Після закінчення перерви представник відповідача до суду не прибув, проте через канцелярію суду надали письмові пояснення (дебати).

Відповідно до частин 2 та 3 статті 268 КАС України неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення сторін, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, зазначає наступне.

Обставини, встановлені судом.

Верховною Радою України 15.07.2020 прийнято постанову №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2020 року.

Згідно інформації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Комуністична партія України (ідентифікаційний код 00049147) значиться зареєстрованою, дата заснування партії - 05.10.1993, номер запису 10711200000003187, вид діяльності 94.92 Діяльність політичних організацій (основний).

За даними реєстру політичних партій Міністерства юстиції України Комуністична партія України також значиться зареєстрованою під номером 109.

Крім того, наказом Міністерства юстиції України від 23 липня 2015 року № 1312/5 затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Згідно даних офіційного сайту ЦВК Перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Комуністична партія значиться у вказаному переліку під номером 172 з приміткою, що статут та найменування та символіка Комуністичної партії України не відповідає ч.1 та ч.2 ст.3 та ч.1 ст.4 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нациського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

23.09.2020 Київською обласною організацією комуністичної партії України було прийнято рішення про висування кандидатом на посаду Бородянського селищного голови Бучанського району Київської області громадянина України, члена Комуністичної партії України ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 .

23.09.2020, ОСОБА_1 звернувся із заявою та пакетом документів до Бородянської селищної ТВК Бучанського району Київської області про реєстрацію його кандидатом на посаду селищного голови. Вказана заява та документи були прийняті для реєстрації членом Бородянської ТВК, що підтверджується довідкою від 23.09.2020.

23.09.2020 Бородянською селищною ТВК з підготовки та проведення чергових місцевих виборів 25.10.2020 прийнято постанову №7, якою відмовлено в реєстрації кандидата на посаду Бородянського селищного голови Бучанського району Київської області ОСОБА_1 від Київської обласної організації Комуністичної партії України, у зв`язку із відсутністю реєстрації політичної партії в єдиних відомостях організацій політичних партій в межах Київської області.

Вказана постанова відповідача № 7 від 23.09.2020 була оскаржена до суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.09.2020 у справі № 320/8742/20 адміністративний позов задоволено, постанова відповідача № 7 від 23.09.2020 визнана протиправною та скасована та зобов`язано відповідача повторно розглянути заяву з урахуванням висновків суду.

Рішення суду було мотивовано тим, що відповідач відмовив у реєстрації кандидата з підстав не передбачених Виборчим кодексом України.

Відповідач на виконання вказаного судового рішення 29.09.2020 прийняв постанову №13, якою повторно відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду Бородянського селищного голови Бучанського району Київської області Захарчука М.П. від Київської обласної організації Комуністичної партії України вже на підставі ч.1 п.4 ст.230 ВК України та ч.5 ст. 3 Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нациського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Зазначені обставини підтверджені належними, достатніми та допустимими доказами, та не є спірними.

Нормативно-правове обґрунтування.

Виборчий кодекс України (надалі ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Згідно частини 1 статті 2 ВК України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

Частиною 1 статті 20 ВК України визначено поняття виборчого процесу - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Статтею 217 ВК України встановлений порядок висування кандидатів організацією партії.

Відповідно до частини першої статті 217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Частиною четвертою статті 217 ВК України визначено, що обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.

Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:

1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Стаття 229 ВК України визначає порядок реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, відповідно до якого:

1.Кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

2. Подання документів до відповідної сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за тридцять днів до дня голосування.

3. Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від такої організації партії, а кандидатів, висунутих шляхом самовисування, - ними особисто, крім випадків подачі таких документів за допомогою електронних сервісів у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.

4. Кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, який на день подання заяви організації партії про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови не подав заяви про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, вважається таким, що не надав відповідної згоди. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію його кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не приймається.

5. Особа, висунута організацією партії на посаду сільського, селищного, міського голови, має право до дня реєстрації її кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії.

Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від відповідної організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до сільської, селищної, міської виборчої комісії.

У такому разі особа вважається такою, що відмовилася від балотування. Про отримання такої заяви сільська, селищна, міська виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніш як у триденний строк з дня отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається.

6. У разі якщо особа, висунута організацією партії за її письмовою заявою про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, одночасно висунута кандидатом від іншої організації партії та/або шляхом самовисування, уповноважений член територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня звертається до зазначеної особи з вимогою подати до комісії заяву про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від однієї організації партії або шляхом самовисування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до комісії особисто.

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від організацій партій.

У разі подання особою заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від решти організацій партій та/або в порядку самовисування.

У разі неподання особою такої заяви протягом двох днів з дня отримання відповідного звернення територіальна виборча комісія відмовляє в її реєстрації кандидатом від усіх організацій партій та/або в порядку самовисування.

7. Сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.

8. Відомості про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата не пізніш як за двадцять два дні до дня голосування оприлюднюються територіальною виборчою комісією у визначений нею спосіб.

9. У разі реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику організації партії або кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови відповідне посвідчення кандидата за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Рішення про реєстрацію кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в триденний строк з дня його прийняття розміщується відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на її офіційному веб-сайті (за наявності), веб-сайті відповідної місцевої ради або в інший визначений нею спосіб та/або на стенді офіційних матеріалів комісії.

Відомості щодо зареєстрованих кандидатів на посаду міського голови із зазначенням суб`єкта висування, прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), всіх попередніх прізвищ, власних імен, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), числа, місяця, року народження, відомостей про громадянство, освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання кожного кандидата передаються для оприлюднення на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії у встановленому нею порядку.

Статтею 230 ВК України передбачені підстави відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Частиною першою даної статті визначено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Частиною другою даної статті передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:

1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";

1 - 1 ) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;

2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;

3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;

4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;

5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;

6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Відповідно до частини третьої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Частиною четвертою статті 230 ВК України зазначено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Згідно із ч.3 ст. 216 ВК України, організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку. Не може бути суб`єктом виборчого процесу організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Закон України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" прийнято Верховною Радою України від імені Українського народу - громадян України всіх національностей, керуючись положеннями Загальної декларації прав людини, беручи до уваги резолюції Парламентської Асамблеї Ради Європи № 1096 (1996) від 27 червня 1996 року щодо ліквідації спадщини колишніх комуністичних тоталітарних режимів, № 1481 (2006) від 26 січня 2006 року щодо необхідності міжнародного засудження злочинів тоталітарних комуністичних режимів, № 1495 (2006) від 12 квітня 2006 року щодо боротьби з відродженням нацистської ідеології, № 1652 (2009) від 29 січня 2009 року щодо відношення до пам`ятників, що мають суперечливу історичну інтерпретацію у державах - членах Ради Європи, резолюцію Парламентської Асамблеї ОБСЄ SC (09) 3 R від 29 червня - 3 липня 2009 року щодо неприпустимості звеличення тоталітарних режимів, відкриття історичних та політичних архівів, вивчення тоталітарної спадщини та підвищення поінформованості громадськості, декларацію Європейського Парламенту від 23 вересня 2008 року щодо проголошення 23 серпня днем пам`яті жертв сталінізму і нацизму, резолюцію Європейського Парламенту від 23 жовтня 2008 року в пам`ять про Голодомор - штучний голод в Україні 1932-1933 років, резолюцію Європейського Парламенту від 2 квітня 2009 року щодо європейської свідомості та тоталітаризму, Спільну заяву з нагоди 70-х роковин Голодомору - Великого голоду 1932-1933 років в Україні, прийняту на 58-й сесії Генеральної Асамблеї ООН, враховуючи засудження Законом України "Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років" політичних репресій, що здійснювалися протягом 1917-1991 років комуністичним тоталітарним режимом на території України, відмежування від методу державного терору в управлінні державою, притаманного комуністичному тоталітарному режиму, і проголошення намірів неухильно сприяти відновленню справедливості та усуненню наслідків свавілля і порушення громадянських прав, враховуючи визнання Законом України "Про Голодомор 1932-1933 років в Україні" Голодомору 1932-1933 років геноцидом Українського народу, засудження злочинних дій тоталітарного режиму СРСР, спрямованих на організацію Голодомору, наслідком якого стало знищення мільйонів людей, руйнування соціальних основ Українського народу та його вікових традицій, духовної культури та етнічної самобутності, а також встановлення постановою Апеляційного суду міста Києва 13 січня 2010 року факту причетності вищого керівництва СРСР, УРСР та комуністичної партії до організації Голодомору 1932-1933 років в Україні, дбаючи про забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина, прагнучи розвивати і зміцнювати незалежну, демократичну, правову державу, керуючись статтею 11 Конституції України, яка зобов`язує державу сприяти консолідації та розвитку української нації, її історичної свідомості, з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, прийняла цей Закон, яким засудила комуністичний та націонал-соціалістичний (нацистський) тоталітарні режими в Україні, визначила правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановила порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.

Висновки суду в межах доводів апеляційної скарги.

Системний аналіз викладених вище правових норм та встановлених судом обставини надають підстави вважати, що спірна постанова відповідача № 13 від 29.09.2020 не підлягає скасуванню з огляду на таке.

Матеріалами справи підтверджено, що спірна постанова прийнята відповідачем відповідно до п.4 ч.1 ст.230 ВК України.

Проте, частина 1 статті 230 ВК України регламентує питання реєстрації/відмови кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Отже, оскільки ОСОБА_1 був висунутий Київською обласною організацією комуністичної партії України кандидатом на посаду Бородянського селищного голови Бучанського району Київської області громадянина України, то відповідач при прийнятті рішення повинен був керуватися частиною 2 статті 230 ВК України, якою встановлені випадки, коли територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на посаду селищного голови.

Таким чином, колегія суддів встановила, що відповідач при прийнятті спірної постанови помилково застосував п.4 ч.1 ст.230 ВК України.

Проте, колегія суддів вважає, що ОСОБА_1 не підлягав реєстрації як кандидат на посаду селищного голови з інших підстав, зокрема, оскільки позивач не є активним суб`єктом виборчого процесу.

Так, враховуючи положення ч.3 ст.216 ВК України, Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", наказ Міністерства юстиції України від 23 липня 2015 року № 1312/5, яким затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки та відомості з офіційного сайту ЦВК щодо переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, колегія суддів вважає, що відповідач повинен був прийняти рішення про відмову у реєстрації кандидата по посаду селищного голови ОСОБА_1 , пославшись на п.6 ч.2 ст.230 ВК України.

Отже, приймаючи до уваги вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що для забезпечення принципу верховенства права слід уникнути правового пуризму (домінування форми над змістом). Відповідач по суті прийняв правильно рішення про відмову у реєстрації кандидата на посаду селищного голови, проте помилково послався на іншу норми закону.

Згідно зі ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Судова колегія враховує неодноразові висновки ЄСПЛ, зокрема викладені в рішенні від 24.03.1988 по справі Олссон проти Швеції (Olsson v. Sweden, про те, що скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Разом з тим, колегія суддів приймає до уваги правовий підхід, закладений ЄСПЛ при вирішенні справи Сутяжник проти РФ (рішення від 25.04.2018) та застосований Верховним Судом у справах №№ 826/5575/17, 910/10616/17, відповідно до якого надмірне прагнення до чистоти, переваги форми над змістом є правовим пуризмом. Скасування правильного по суті рішення, за відсутності фундаментального порушення, є відступленням від принципу правової визначеності ( res judicata ) та недопустимим.

Таким чином, скасування правильної по суті постанови ТВК тільки з підстав не наведення пункту норми права за відсутності фундаментального порушення, буде відступленням від принципу правової визначеності.

При цьому, суд апеляційної інстанції враховує висновки Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), викладені, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58), відповідно до яких принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Водночас, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (пункт 29).

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку про відсутність достатніх і необхідних правових підстав для задоволення позову в цій справі.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що всі доводи апелянта, наведені в апеляційні скарзі не заслуговують на увагу, оскільки не спростовують правильних висновків суду першої інстанції.

Відповідно до частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судові витрати, які були понесені позивачем, відповідно до ст. 139 КАС України, відшкодуванню не підлягають.

Повний текст постанови виготовлено 08.10.2020 р.

Керуючись ст. ст. 229, 242, 272, 286, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд, -

- П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 та Київської обласної організації Компартії України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 р. - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2020 р. у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 та Київської обласної організації Компартії України до Бородянської селищної територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Колегія суддів: О.В. Карпушова

Л.В. Губська

О.В. Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2020
Оприлюднено09.10.2020
Номер документу92074029
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/9030/20

Ухвала від 24.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 12.03.2021

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Постанова від 08.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Карпушова Олена Віталіївна

Рішення від 04.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні