Рішення
від 09.10.2020 по справі 240/13484/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 жовтня 2020 року м. Житомир справа № 240/13484/20

категорія 109040000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Черноліхова С.В.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Коростенської місцевої прокуратури в інтересах держави до Коростенської районної ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Керівник Коростенської місцевої прокуратури звернувся в інтересах держави до суду з позовом, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Коростенської районної ради щодо неоформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки загальноосвітніх навчальних закладів Коростенського району загальною площею 478869 м кв. та зобов`язати відповідача здійснити дії по виділенню коштів для оформлення таких документів.

В обгрунтування своїх вимог зазначає, що відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Ухвалою судді від 20 серпня 2020 року відкрито провадження у даній справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 10 вересня 2020 року.

10 вересня 2020 року в підготовчому засіданні оголошено перерву до 17 вересня 2020 року.

17 вересня 2020 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого засідання і призначення справи до судового розгляду у відкритому засіданні на 29 вересня 2020 року.

29 вересня 2020 року судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про подальший розгляд справи у письмовому провадженні.

10 вересня 2020 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому він просив у задоволенні позову відмовити. Вказав, що використання земель під закладами освіти без оформлення документів не завдає збитків державі, не порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання земель освіти. Земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням. Районною радою було виділено 10000 грн. для оформлення документації. Крім того, перебувають на стадії оформлення правовстановлюючі документи щодо земельних ділянок Кожухівської СЗШ І-ІІІ ступенів і Холосненської СЗШ І-ІІІ ступенів, реєстрація інших земельних ділянок буде проводитися поступово в межах фінансових ресурсів.

У відповіді на відзив Коростенська місцева прокуратура вказала, що у 2020 році було виділено кошти лише для оформлення документів на земельну ділянку Холосненської СЗШ І-ІІІ ступенів. Протягом 2015-2020 років питання виділення коштів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки інших закладів освіти району не вирішувалося. Відповідачем не забезпечено виконання вимог чинного законодавства, оскільки відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки навчальних закладів може призвести до надання їх іншим особам.

Коростенська районна рада у запереченні на відповідь на відзив зазначила, що на даний час перебувають на стадії оформлення правовстановлюючі документи щодо земельних ділянок Кожухівської СЗШ І-ІІІ ступенів і Холосненської СЗШ І-ІІІ ступенів. Спірні земельні ділянки використовуються за цільовим призначенням. Райраді не було виділено коштів з Державного бюджету на цілі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під закладами освіти району.

Суд, розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи доказами, дійшов наступних висновків.

Встановлено, що Коростенська районна рада є засновником Меленівського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Каленського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новаківського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Стремигородського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Білківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів "Школа Володимира Матвієнка", Малозубівщинської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сарновицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сушківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Михайлівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Ходаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Шершнівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Іскоростенської середньої загальноосвітньої школи І ступеня, Ковалівської середньої загальноосвітньої школи І ступеня. Наведені обставини підтверджуються копіями статутів(а.с. 63-246 том 1) та витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 11-86 том 2).

В користуванні вказаних навчальних закладів перебувають земельні ділянки загальною площею 478869 м кв. На запит в.о. керівника Коростенської місцевої прокуратури директори цих навчальних закладів повідомили про те, що правовстановлюючі документи на користування земельними ділянками відсутні і державна реєстрація права постійного користування під їх будівлями й спорудами не оформлені через відсутність фінансування (а.с. 247-250 том 1, а.с. 1-10 том 2).

Прокуратура, вважаючи протиправною бездіяльність Коростенської райради щодо невжиття заходів з оформлення правовстановлюючих документів на вказані ділянки, звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

У відповідності до частини 2 статті 66 Закону України "Про освіту", районні, міські ради, крім іншого, засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; закріплюють за закладами початкової та базової середньої освіти територію обслуговування (крім випадків, встановлених спеціальними законами).

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, відповідно до частини першої статті 12 Земельного кодексу України, належить, зокрема: організація землеустрою; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з статтею 14 Конституції України, земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до частини 1 статті 92 Земельного кодексу України, право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з пунктом а частини 2 статті 92 Земельного кодексу України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Стаття 125 Земельного кодексу України передбачає, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частинами 1, 3 статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Тобто, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на таку ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не заперечується відповідачем, у користуванні Меленівського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" перебуває земельна ділянка площею 80000 м кв., Каленського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" - 38000 м кв., Новаківського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" - 25000 м кв., Стремигородського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" - 41000 м кв., Білківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів "Школа Володимира Матвієнка" - 19869 м кв., Малозубівщинської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів - 36000 м кв., Сарновицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів - 30000 м кв., Сушківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів - 48000 м кв., Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів - 90000 м кв., Михайлівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів - 20000 м кв., Ходаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів - 19000 м кв., Шершнівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів - 20000 м кв., Іскоростенської середньої загальноосвітньої школи І ступеня - 4000 м кв., Ковалівської середньої загальноосвітньої школи І ступеня - 8000 м кв.

Правовстановлюючі документи на вищевказані земельні ділянки, що перебувають у користуванні навчальних закладів, не виготовлені.

Відповідач не заперечує факт відсутності правовстановлюючих документів на земельні ділянки перелічених навчальних закладів, як підставу такого неоформлення зазначає відсутність коштів. Також райрада вказує, що питання виділення коштів для оформлення землевпорядної документації розглядалися на засіданнях постійної комісії з питань бюджету і комунальної власності.

Суд при цьому зазначає, що відповідно до пункту 2 частини 1 статті 89 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджетів об`єднаних територіальних громад, серед іншого, належать видатки на загальноосвітні навчальні заклади.

Згідно з пунктом 23 частини 1 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про розгляд прогнозу місцевого бюджету, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

Як вказує сам відповідач у листі № 01-15/56 від 22 червня 2020 року (а.с. 185 том 2), протягом 2018-2019 років кошти з районного бюджету на виготовлення правовстановлюючих документів не виділялись. Відповідачем не надано суду будь-яких доказів того, що це питання взагалі порушувалося.

Лише рішенням сесії районної ради від 11 березня 2020 року №531 спрямовано 10000 грн. на оформлення документів на земельну ділянку Холосненської СЗШ І-ІІІ ступенів. При цьому докази їх оформлення на даний момент у матеріалах справи відсутні.

Натомість у матеріалах справи містяться звернення відділу освіти Коростенської райдержадміністрації до Коростенської райради про виділення коштів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти, а саме: № 02-11/31 від 23 лютого 2018 року, № 02-11/66 від 08 травня 2018 року, № 01-30/20/96 від 18 лютого 2019 року, № 02-11/104 від 11 травня 2019 року, № 01-30/20/411 від 09 липня 2019 року, № 01-30/20/567 від 30 вересня 2019 року, № 02-11/208 від 01 жовтня 2019 року, № 01-30/20/667 від 14 листопада 2019 року, № 02-11/89 від 02 березня 2020 року, № 02-11/159 від 03 червня 2020 року.

Як стверджує у своєму відзиві Коростенська районна рада, зазначені листи були розглянуті на засіданнях постійної комісії районної ради з питань бюджету і комунальної власності, про що надав копії відповідних протоколів від 13 березня 2018 року, 16 травня 2018 року, 31 липня 2018 року, 27 лютого 2019 року, 14 травня 2019 року, 07 серпня 2019 року, 15 жовтня 2019 року, 27 листопада 2019 року, 10 березня 2020 року, 09 червня 2020 року. Однак із змісту цих протоколів вбачається, що питання саме виділення коштів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, що перебувають в користуванні перелічених вище загальноосвітніх навчальних закладів Коростенського району, не розглядалося, до порядку денного засідання комісії не вносилось.

Наведені вище обставини свідчать про невжиття Коростенською районною радою належних заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки Меленівського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Каленського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новаківського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Стремигородського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Білківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів "Школа Володимира Матвієнка", Малозубівщинської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сарновицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сушківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Михайлівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Ходаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Шершнівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Іскоростенської середньої загальноосвітньої школи І ступеня, Ковалівської середньої загальноосвітньої школи І ступеня.

Суд акцентує увагу на тому, що бездіяльність - це триваюча пасивна поведінка суб`єкта, яка виражається у формі невчинення дії (дій), яку він зобов`язаний був і міг вчинити.

Оскільки відповідачем не виділено кошти для розробки проектів землеустрою, дій щодо оформлення правовстановлюючих документів на спірні земельні ділянки не вживалось, тому суд вважає таку бездіяльність протиправною і зобов`язує відповідача в межах компетенції вжити заходів щодо виділення коштів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні Меленівського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Каленського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новаківського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Стремигородського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Білківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів "Школа Володимира Матвієнка", Малозубівщинської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сарновицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сушківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Михайлівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Ходаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Шершнівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Іскоростенської середньої загальноосвітньої школи І ступеня, Ковалівської середньої загальноосвітньої школи І ступеня.

Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, частина друга статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши докази в їх сукупності та аналізуючи наведені положення законодавства, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 139, 242-246, 250, 255-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов керівника Коростенської місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Героїв Чорнобиля, 10, м. Коростень, Житомирська область, 11500, код ЄДРПОУ 02909950) до Коростенської районної ради (вул. Грушевського, 60/2, м.Коростень, Житомирська область, 11500, код ЄДРПОУ 13577072) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Коростенської районної ради щодо невжиття заходів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні загальноосвітніх навчальних закладів Коростенського району.

Зобов`язати Коростенську районну раду вжити заходи на усунення порушень шляхом вирішення в межах компетенції питання виділення коштів, необхідних для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, які перебувають у користуванні Меленівського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Каленського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Новаківського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Стремигородського навчально-виховного комплексу "Середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад", Білківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів "Школа Володимира Матвієнка", Малозубівщинської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сарновицької середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Сушківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Хотинівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Михайлівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, Ходаківської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Шершнівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів, Іскоростенської середньої загальноосвітньої школи І ступеня, Ковалівської середньої загальноосвітньої школи І ступеня.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Коростенської районної ради на користь Житомирської обласної прокуратури (вул. Святослава Ріхтера, 11, м. Житомир, 10008, код ЄДРПОУ 02909950) 2102,00 грн. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Черноліхов

Дата ухвалення рішення09.10.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92112864
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/13484/20

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

Ухвала від 20.08.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черноліхов Сергій Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні