КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
07 жовтня 2020 року м. Київ № 320/6137/20
Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у
Київській області
до Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської
області
про застосування заходів реагування у вигляді зупинення роботи
В С Т А Н О В И В:
До Київського окружного адміністративного суду звернулося Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області із позовом до Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 25822631), за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 №5.
Позов мотивовано недотриманням відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки під час експлуатації приміщення навчального закладу, що створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей, які працюють, перебувають на вказаному об`єкті, та є підставою для зупинення експлуатації зазначеного об`єкта до повного усунення виявлених порушень.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 29.07.2020 відкрито спрощене провадження з проведенням судового засідання, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву.
Відповідачем подано письмовий відзив на позовну заяву, згідно якого позов не визнано. Зазначено про усунення частини виявлених порушень, вказаних в акті від 17.01.2020 №5, та про вжиття всіх можливих дій з усунення виявлених порушень техногенної та пожежної безпеки шляхом розроблення відповідного плану заходів про хід виконання якого повідомлялось поизвача. Крім того, у відзиві наголошено на непропорційності застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації навчального закладу задля досягнення справедливого балансу між публічними інтересами та інтересами відповідача.
На підставі письмових клопотань відповідача призначені у справі судові засідання неодноразово відкладались на іншу дату.
Представником позивача у судовому засіданні позов підтримано, наголошено на неусуненні відповідачем усіх порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 №5, що є підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та приміщень Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області.
Представником відповідача проти позову заперечено, наголошено на усуненні відповідачем більшості порушень, зафіксованих в акті від 17.01.2020 №5, та зазначено про укладення з підрядниками договорів з метою виконання робіт щодо усунення інших порушень, які залишились неусунутими.
На підставі письмових клопотань представників сторін про розгляд справи в порядку письмового провадження судом вирішено продовжити розгляд справи в письмовому провадженні.
Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.
Ірпінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області, ідентифікаційний код 25822631, місцезнаходження: 08296, Київська область, м. Ірпінь, смт. Ворзель, вул. Курортна, 37, зареєстрована як юридична особа 14.12.1993, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено 19.04.2006 запис №13571200000001391.
На підставі наказу від 08.01.2020 №26 Про проведення позапланових перевірок , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 08.01.2020 №270 Ірпінським міським відділом ГУ ДСНС України у Київській області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання - Ірпінською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 17.01.2020 №5.
Як убачається зі змісту зазначеного акта, за результатами проведення заходу встановлено наявність порушень відповідачем вимог законодавства, а саме: на шляхах евакуації з корпусів будівель дошкільного навчального закладу не встановлено евакуаційне освітлення та світлові покажчики напрямку евакуації (пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ); будівлю навчального закладу не обладнано автоматичною пожежною сигналізацію, та системою оповіщення про пожежу відповідно до п. 7.3 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 та ДСТУ-Н СЕN/ТS 54-14:2009 (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ); переносні вогнегасники у приміщеннях закладу не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника (пункт 3.10 глави 3 розділу V ППБУ); не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання в будівлях закладу (пункт 1.20 глави 1 розділу IV ППБУ); приміщення електрощитової не відокремлено протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ); працівників навчального закладу не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання відповідно до п.1, п/п 1.2; п. 2 додатку до Постанови 1200 від 19.08.2002 р. (пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ); сходові клітини будівлі та евакуаційні виходи не обладнано евакуаційним освітленням та світловими вказівниками Вихід (пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ); вихід на горищне приміщення з об`єму сходової клітини не виконано через протипожежний люк, що являється порушенням п.8.6 ДБН В. 1.1-7-2016 (пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ); допускається улаштування на сходових клітках приладів опалення на висоті менше 2,2 м, що зменшує нормативної ширини проходу сходовими площадками та маршами (пункт 2.30 глави 2 розділу III ППБУ); двері евакуаційних виходів тримаються зачиненими на ключ, без можливості зачинення їх лише на внутрішні запори з середини (пункт 2.27 глави 2 розділу III ППБУ); на вікнах сходової клітини відсутній пристрій для відкриття віконних фрамуг відповідно до п. 7.3.26 ДБН В.1.1-7:2016 (пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ); фойє (хол) через які влаштовано вихід зі сходових кліток не відокремлено від суміжних приміщень коридорів відповідно до п. 7.3.11, 7.3.24 ДБН В.1.1-7:2016 (пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ).
Зазначений акт підписано заступником директора Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області без зауважень.
Через існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до адміністративного суду з позовом про застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повної зупинки експлуатації навчального закладу до повного усунення виявлених під час перевірки порушень.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі по тексту - Закон №877-V).
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду (абзац перший), відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень (абзац другий).
Абзацом четвертим частини першої статті 6 Закону №877-V встановлено, що підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Згідно частини сьомої статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодексом цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI врегульовано відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, в разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (пункт 1 частини 1); повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга).
Судом встановлено, що в результаті проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки під час експлуатації приміщення Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області, яке знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).
Як убачається зі змісту акта перевірки від 17.14.2020 №5, відповідачем допущено ряд значних порушень Правил пожежної безпеки в Україні, що є небезпечними факторами для виникнення пожежі на об`єкті (навчальний заклад), який знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37.
За результатами проведення повторного заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, про що складено акт від 11.09.2020 №111, встановлено зменшення кількості порушень вимог законодавства відповідачем. Втім, залишились неусунутими наступні порушення відповідачем вимог законодавства на об`єкті (навчальний заклад), який знаходиться за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37: будівлю навчального закладу не обладнано автоматичною пожежною сигналізацію, та системою оповіщення про пожежу відповідно до п. 7.3 додатку А ДБН В.2.5-56:2014 та ДСТУ-Н СЕN/ТS 54-14:2009 (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ); приміщення електрощитової не відокремлено протипожежними дверима з нормованою межею вогнестійкості (пункт 1.24 глави 1 розділу IV ППБУ); сходові клітини будівлі та евакуаційні виходи не обладнано евакуаційним освітленням (пункт 2.31 глави 2 розділу III ППБУ); вихід на горищне приміщення з об`єму сходової клітини не виконано через протипожежний люк, що являється порушенням п.8.6 ДБН В. 1.1-7-2016 (пункт 2.3 глави 2 розділу III ППБУ); фойє (хол) через які влаштовано вихід зі сходових кліток не відокремлено від суміжних приміщень коридорів відповідно до п. 7.3.11, 7.3.24 ДБН В.1.1-7:2016 (пункт 2.23 глави 2 розділу III ППБУ).
Акт підписано директором школи з поясненнями про усунення порушень №2, 4 та 5 в найкоротший термін.
Станом на день ухвалення судом рішення у справі, відповідачем не надано суду належних, допустимих та достатніх доказів, які б підтверджували усунення виявлених під час перевірки та зазначених у вказаному акті порушень вимог пожежної безпеки, що стали підставою для звернення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до суду для застосування заходів реагування, як і доказів, що зазначені у акті перевірки порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
На думку суду, порушення відповідачем вимог пожежної безпеки, які залишились не усунутими, мають триваючий характер, на такому об`єкті, як навчальний заклад, є достатнім доказом існування небезпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, які працюють чи перебувають на такому об`єкті.
При цьому надані позивачем договори на виконання робіт, закупівлю матеріалів (обладнання) протипожежного призначення, надання послуг тощо, не є належними та достатніми доказами фактичного усунення виявлених позивачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Відтак, суд дійшов висновку, що зупинення експлуатації зазначеного об`єкта є пропорційним, з урахуванням наведених порушень, збиткам, яких може зазнати власник об`єкта в зв`язку з забороною та можливими негативними наслідками для його працівників та відвідувачів у разі виникнення пожежі. Надзвичайна подія, за таких обставин, може призвести до незворотних наслідків. У даному випадку, наявність обґрунтованого побоювання, що підтверджено доказами, є достатнім для вжиття заходів реагування шляхом заборони експлуатації приміщення навчального закладу до усунення усіх порушень правил техногенної та пожежної безпеки.
Отже, враховуючи ненадання відповідачем належних та достатніх доказів на підтвердження усунення порушень пожежної безпеки, встановлених в актах перевірки від 17.14.2020 №5 та від 11.09.2020 №111, суд дійшов висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 25822631), за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 №5. Відтак, позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (платіжне доручення від 23.04.2020 №1376).
Оскільки позивачем не надано доказів понесення судових витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати присудженню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівлі Ірпінської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області (код ЄДРПОУ 25822631), за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, смт Ворзель, вул. Курортна, 37, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті від 17.01.2020 №5.
Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (ідентифікаційний код 38537963, місцезнаходження: 04071, м. Київ, вул. Межигірська, 8).
Відповідач - Ірпінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №5 Ірпінської міської ради Київської області (ідентифікаційний код 25822631, місцезнаходження: 08296, Київська область, м. Ірпінь, смт. Ворзель, вул. Курортна, 37).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.
Суддя Колеснікова І.С.
Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення - 08 жовтня 2020 року.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2020 |
Оприлюднено | 13.10.2020 |
Номер документу | 92113192 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Колеснікова І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні