ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 жовтня 2020 року Чернігів Справа № 620/2405/20
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомКерівника Ніжинської місцевої прокуратури Чернігівської області в інтересах держави доСтодольської сільської ради Ніжинського району провизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:
Керівник Ніжинської місцевої прокуратури Чернігівської області в інтересах держави (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до Стодольської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області (далі по тексту - відповідач, Стодольська сільська рада) та просить: визнати протиправною бездіяльність Стодольської сільської ради, яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський загальною площею 318 га, який знаходиться в адміністративних межах вищевказаної сільської ради, та закріплення їх в натурі (на місцевості); зобов`язати Стодольську сільську раду відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський загальною площею 318 га, який знаходиться в адміністративних межах вищевказаної сільської ради, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що подання позовної заяви обумовлено необхідністю відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду. Ніжинською місцевою прокуратурою в ході перевірки законності використання земельних ділянок на території Ніжинського району Чернігівської області виявлено факти порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно - заповідного фонду. Протягом більш ніж 19 років Стодольською сільською радою не вжито заходів щодо винесення меж заказника Переходівський та не закріплено його межі в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює його належне використання та зберігання, існує ймовірність використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки межі заказника відсутні, а земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру. Враховуючи викладене, бездіяльність вищевказаної сільської ради щодо невжиття заходів по винесенню меж Заказника та не закріпленню його меж в натурі (на місцевості) є протиправною, а тому сільську раду необхідно зобов`язати вжити заходів по винесенню меж Заказника та закріпити його межі в натурі (на місцевості). Враховуючи викладене, вважає таку бездіяльність відповідача протиправною, а тому в силу норм Земельного кодексу України, Законів України Про природно-заповідний фонд України , Про землеустрій його необхідно зобов`язати вжити заходів по винесенню меж пам`ятки та закріпити Заказника межі в натурі (на місцевості).
Від відповідача до суду надійшла заява, в якій він зазначає, що визнає позовні вимоги.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 07.07.2020 відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
Рішенням виконавчого комітету Чернігівської обласної ради народних депутатів Про віднесення цінних болотних масивів до категорії заповідних територій від 24.12.1979 № 561 схвалено пропозицію обласної інспекції по охороні природи, обласних управлінь сільського господарства, лісового господарства і лісозаготівель, меліорації і водного господарства про віднесення болотних масивів до категорії заказників місцевого значення (а.с. 13-16).
Згідно пунктів 1.1-1.4, 1.7 Положення про гідрологічний заказник місцевого значення, затвердженого першим заступником начальника Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Чернігівській області від 03.09.2008, гідрологічний заказник місцевого значення Переходівський (далі - Заказник) створений рішенням Чернігівського облвиконкому від 24.12.1979 № 561. Заказник загальною площею 318 га і охоронною зоною 320 га знаходиться в Ніжинському районі Чернігівської області і розташований на землях Стодолівської сільської ради. Заказник створено з метою охорони та збереження в природному стані болотного масиву, що є регулятором водного режиму території. Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюються особливий режим охорони, відтворення та використання. Межі Заказника переносяться в натуру з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка, наносяться на планово-картографічні матеріали Держкомзему та землекористувачів, обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій (а.с. 18-20).
Із копії Охоронного зобов`язання від 12.07.2001 № 12/6-578 вбачається, що землекористувачами (землевласниками) Заказника є Стодолівська сільська рада (а.с. 21-24).
Відповідно до рішення 25 (позачергової) сесії 6 скликання Чернігівської обласної ради Про створення регіонального ландшафтного парку Ніжинський від 28.05.2015 створено регіональний ландшафтний парк місцевого значення Ніжинський , без вилучення земельних ділянок, до складу якого включено гідрологічний заказник місцевого значення Переходівський (а.с. 26-34).
Згідно копії листа Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської обласної державної адміністрації від 19.06.2020 № 08-07/1800 статус гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський , що знаходиться на території Стодольської сільської ради Ніжинського району - не скасовано. Охорона заповідного об`єкту, відповідно до охоронного зобов`язання № 12/6-578 від 12 липня 2001 року, яке на даний час є чинним, покладена на Стодольську сільську раду Ніжинського району. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі, відповідно до ст. 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України , їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Встановлення меж відбувається за проектом землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення. Відповідно до ст. 26 Закону України Про землеустрій , замовниками технічної документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, органи місцевого самоврядування землевласники і землекористувачі. Розробниками документацій із землеустрою можуть бути юридичні та фізичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою. Інформація по розробленню технічної документації щодо об`єкта ПЗФ гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський в Департаменті відсутня (а.с. 25).
Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.06.2020 № 10-25-0.2-2996/2-20 проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський до Державного земельного кадастру на реєстрацію не надходив (а.с. 35).
Листом від 17.06.2020 № 03-06/256 відповідач повідомив позивача, зокрема, про те, що землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення Переходівський Стодольською сільською радою не розроблявся в зв`язку з тим, що для розробки землевпорядної документації потрібні дуже великі кошти, яких сільська рада не в змозі виділити (а.с. 36).
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає у необхідності відновлення та захисту порушених інтересів держави, які полягають у неухильному дотриманні режиму охорони та використання об`єкта природно-заповідного фонду.
Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі: в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення (частина перша статті 19 Земельного кодексу України).
Згідно статті 43 Земельного кодексу України та частини першої статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Статтею 3 Закону України Про природно-заповідний фонд визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Кореспондуюча норма закріплена в статті 44 Земельного кодексу України.
При цьому, за правилами статті 45 Земельного кодексу України землі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності.
Частинами третьою та п`ятою статті 53 Закону України Про природно-заповідний фонд передбачено, що рішення про організацію чи оголошення територій та об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення та встановлення охоронних зон територій та об`єктів природно-заповідного фонду приймається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами.
Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Судом встановлено, що гідрологічний заказник місцевого значення Переходівський створений рішенням Чернігівського облвиконкому Про віднесення цінних болотних масивів до категорії заповідних територій від 24.12.1979 № 561. Заказник загальною площею 318 га і охоронною зоною 320 га створений з метою охорони та збереження в природному стані болотного масиву, що є регулятором водного режиму території і знаходиться в Ніжинському районі Чернігівської області, розташований на землях Стодолівської сільської ради. Заказник входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюються особливий режим охорони, відтворення та використання. Землекористувачем (землевласником) Заказника є Стодолівська сільська рада.
Відповідно до частини першої статті 79, частини першої статті 79-1 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду (частина четверта статті 7 Закону України Про природно-заповідний фонд ).
Відповідно до абз. 11, 15 частини першої статі 1, 2 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Згідно пункту в частини першої статті 2 Закону України Про землеустрій землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико- культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів.
В пункті г частини першої статті 20 Закону України Про землеустрій вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Згідно пункту в частини першої статті 25 вказаного Закону видами документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єкті.
Частиною другою статті 47 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:
а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;
в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;
г) проведення науково-дослідних робіт;
ґ) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;
д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Згідно частин другої, третьої статті 2 Земельного кодексу України суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Частиною третьою статті 60 Закону України Про природно-заповідний фонд України визначено, що органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Відповідно до частини третьої статті 26 Закону України Про природно-заповідний фонд України власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Згідно пункту д частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною першою статті 22 Закону України Про землеустрій передбачено, що землеустрій здійснюється, зокрема, на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі.
Копіями листів Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області від 18.06.2020 № 10-25-0.2-2996/2-20, Департаменту екології та природних ресурсів Чернігівської обласної державної адміністрації від 19.06.2020 № 08-07/1800, Стодольської сільської ради від 17.06.2020 № 03-06/256 підтверджується те, що проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський до Державного земельного кадастру на реєстрацію відповідачем не подавався.
Таким чином, бездіяльність Стодольської сільської ради щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський та закріплення їх в натурі (на місцевості) є протиправною.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Керуючись статтями 53, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Ніжинської місцевої прокуратури Чернігівської області в інтересах держави до Стодольської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Стодольської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, яка полягає у невжитті заходів щодо організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський загальною площею 318 га, який знаходиться в адміністративних межах Стодольської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Зобов`язати Стодольську сільську раду Ніжинського району Чернігівської області відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Переходівський загальною площею 318 га, який знаходиться в адміністративних межах Стодольської сільської ради Ніжинського району Чернігівської області, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Керівник Ніжинської місцевої прокуратури Чернігівської області в інтересах держави, вул. Овдіївська, 2, м. Ніжин, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 02910114.
Відповідач: Стодольська сільська рада Ніжинського району, вул. Миру, буд. 1, с. Стодоли, Ніжинський район, Чернігівська область, код ЄДРПОУ 04415241.
Дата складення повного рішення суду - 09.10.2020.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2020 |
Оприлюднено | 13.10.2020 |
Номер документу | 92114424 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні