ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2020 року ЛуцькСправа № 140/14791/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Валюха В.М.,
за участю секретаря судового засідання Столярчук А.В.,
позивача ОСОБА_1 ,
представника позивача Давидова О.В.,
представників третьої особи Кондратюк М.П., Міненко С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Підгайцівської сільської територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Волинська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Підгайцівської сільської територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області (далі - Підгайцівська СТВК), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Волинська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність (далі - ВТО ПП ЄС ) про визнання протиправною та скасування постанови від 06.10.2020 № 24 Про скасування реєстрації кандидата в депутати Підгайцівської сільської ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 від ВТО ПП Європейська солідарність (далі - Постанова № 24), зобов`язання включити прізвище ОСОБА_1 до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Підгайцівської сільської ради Волинської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 ВОТ ПП ЄС .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що оскаржувана Постанова № 24 прийнята на підставі звернення ВТО ПП ЄС від 03.10.2020, до якого було долучено рішення від 03.10.2020 конференції ВТО ПП ЄС , яке у свою чергу є незаконним та прийнятим з порушенням вимог частини десятої статті 219 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), пунктів 4.2.9, 4.2.10 Статуту ПП ЄС , оскільки рішення конференції про скасування реєстрації кандидата в депутати не може бути законним без відповідного погодження центральним керівним органом партії, при цьому, позивач не був присутнім на засіданні конференції, яка проведена з порушенням процедури скликання та проведення конференції.
Таким чином, Підгайцівська СТВК при ухваленні оскаржуваної Постанови № 24 керувалася незаконним зверненням ТВО ПП ЄС , яке не мало юридичної сили, та було винесене всупереч Статуту ПП ЄС . Позивач наголошував про це на засіданні комісії, надавав письмові пояснення із додатками, але комісія даним обставинам не надала належної оцінки і винесла завідомо незаконне рішення.
Крім того, позивач на даний час є діючим членом ТВО ПП ЄС , а текст Постанови № 24 не містить, які саме обставини стали підставою для припинення такої реєстрації.
Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами § 2 глави 11 розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), у судовому засіданні з повідомленням сторін (а. с. 48).
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, проте у заяві від 09.10.2020 представник відповідача вказала на законність оскаржуваної Постанови № 24 (а. с. 56).
В поданих до суду поясненнях третя особа позов заперечила з підстав правомірності оскаржуваної Постанови № 24 (а. с. 66-67).
В судовому засіданні позивач та його представник позов підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просять задовольнити позовні вимоги, та додатково вказали, що оскаржувана Постанова № 24 не була прийнята більшістю голосів від складу комісії.
Представники третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечили та просять відмовити у його задоволенні.
В судове засідання представник відповідача не прибув, проте від голови Підгайцівської СТВК Салецької О.Є. надійшла заява від 09.10.2020 про розгляд справи без участі представника відповідача (а. с. 56), у зв`язку із чим розгляд справи проведено за відсутності представника відповідача.
Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та дійшов таких висновків.
Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 був зареєстрований кандидатом у депутати, включений до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 1 (далі - ТВО № 1) від ВТО ПП ЄС з виборів Підгайцівської сільської ради, про що Підгайцівська СТВК видала посвідчення від 25.09.2020 № 141 (а. с. 11).
03.10.2020 ВТО ПП ЄС подало звернення до Підгайцівської СТВК, у якому відповідно до пункту 2 частини першої статті 231 ВК України просило скасувати реєстрацію кандидата у депутати Підгайцівської сільської ради ОСОБА_1 , включеного до єдиного та територіального виборчих списків у ТВО № 1, додавши рішення конференції ВТО ПП ЄС від 03.10.2020 № 8.1 (а. с. 68-69).
06.10.2020 Підгайцівська СТВК прийняла Постанову № 24, відповідно до якої на підставі пункту 2 частини першої статті 231 ВК України скасувала реєстрацію кандидата в депутати Підгайцівської сільської ради ОСОБА_1 від ВТО ПП ЄС (а. с. 14).
При вирішенні даного спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 231 ВК України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
За приписами абзаців десятого, одинадцятого частини першої статті 231 ВК України у разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування. У разі скасування реєстрації кандидата у депутати, включеного до єдиного та територіального виборчих списків організації партії, такий кандидат одночасно виключається із відповідних виборчих списків. При цьому черговість (порядкові номери у відповідних виборчих списках) інших кандидатів не змінюється.
Разом з тим, згідно із частиною дванадцятою статті 36 ВК України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Пунктом 9.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого Постановою Центральної виборчої комісії України від 10.08.2020 № 173 (далі - Постанова ЦВК № 173) передбачено, що рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом.
Отже, оскільки склад Підгайцівської СТВК становить 14 членів згідно із постановою Луцької РТВК від 04.09.2020 № 6 (а. с. 70), тому рішення вказаної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосували не менше 8 членів.
Проте, як вбачається із протоколу засідання Підгайцівської СТВК № 8, за пропозицію щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Підгайцівської сільської ради ОСОБА_1 проголосувало з 10 присутніх лише 6 (шість) членів Підгайцівської СТВК, 1 (один) - проти, 3 (три) - утрималося (а. с. 15-17).
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржувана Постанова № 24 не була прийнята більшістю голосів від складу комісії, чим грубо порушені вимоги частини дванадцятої статті 36 ВК України, пункту 9.2 Постанови ЦВК № 173, та вказана обставина є безумовною самостійною підставою для скасування Постанови № 24.
Відповідно до частини п`ятнадцятої статті 36 ВК України рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.
Згідно із частиною першою статті 278 КАС України суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
З урахуванням наведеного, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування Постанови № 24 належить задовольнити з підстави грубого порушення під час її прийняття вимог частини дванадцятої статті 36 ВК України, пункту 9.2 Постанови ЦВК № 173.
Крім того, оскільки оскаржувану Постанову № 173 суд визнав протиправною та скасував, а строк у вісімнадцять днів до дня голосування, передбачений абзацом десятим частини першої статті 231 ВК України, для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації кандидата у депутата сплинув, тому для повного та ефективного захисту порушених прав позивача необхідно також задовольнити похідні позовні вимоги про зобов`язання відповідача включити позивача до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Підгайцівської сільської ради на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020 від ВТО ПП ЄС .
Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З матеріалів справи вбачається, що позивач сплатив судовий збір в сумі 1682,00 грн. згідно із квитанцією від 08.10.2020 (а. с. 7), хоча сплаті підлягав судовий збір в розмірі 840,80 грн., а тому у зв`язку із задоволенням позову на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір саме в сумі 840,80 грн.
Керуючись статтями 243 - 246, 250, 273 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Підгайцівської сільської територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області від 06 жовтня 2020 року № 24 Про скасування реєстрації кандидата в депутати Підгайцівської сільської ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 від ВТО ПП Європейська солідарність .
Зобов`язати Підгайцівську сільську територіальну виборчу комісію Луцького району Волинської області (45602, Волинська область, Луцький район, с. Підгайці, вул. Шкільна, 28, ідентифікаційний код 43787852) включити ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Підгайцівської сільської ради Волинської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року від Волинської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність .
Стягнути з Підгайцівської сільської територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області (45602, Волинська область, Луцький район, с. Підгайці, вул. Шкільна, 28, ідентифікаційний код 43787852) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати в розмірі 840 гривень 80 копійок (вісімсот сорок гривень вісімдесят копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.
Суддя В.М.Валюх
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92118880 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Валюх Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні