ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2020 року 13:20 ЛуцькСправа № 140/14745/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,
при секретарі судового засідання Матящук Л.Р.,
за участі представників позивача Кондратюк М.П., Міненко С.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Волинської територіальної організації Політична партія "Європейська Солідарність" до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області, третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Волинська територіальна організація Політична партія "Європейська Солідарність" звернулася з позовом до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови від 04.10.2020 №23, зобов`язання прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.2. від 03.10.2020.
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що 03 жовтня 2020 року Волинська територіальна організація Політична партія "Європейська Солідарність" на підставі п.2 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України подала до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області звернення про скасування реєстрації кандидата у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області - ОСОБА_1 , включеної до переліку кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому округу №4, відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" рішення Конференції №8.2. від 03.10.2020.
04 жовтня 2020 року Мар`янівська селищна територіальна виборча комісія Луцького району Волинської області прийняла постанову №23 якою відмовила в задоволенні такого звернення Волинської територіальної організації Політична партія "Європейська Солідарність".
Позивач вважає постанову Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області №23 від 04.10.2020 року незаконною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначив жодних посилань на нормативно-правові акти, норми права, фактичні обставини, а також не навів жодного формулювання, чим порушив вимоги ч.3 ст.37 Виборчого кодексу України, яка встановлює чіткі вимоги до змісту та реквізитів постанови виборчої комісії.
Крім того, виборчий кодекс України покладає на відповідні територіальні виборчі комісії безальтернативний обов`язок щодо прийняття рішення про скасування реєстрації кандидата у депутати за умови дотримання суб`єктом висування вимог щодо оформлення такого звернення та рішення і подання їх не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування.
На підставі викладеного просив позов задовольнити повністю.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 09.10.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі з викликом сторін, ухвалено розгляд справи проводити за правилами глави 11 розділу 2 "Розгляд окремих категорій термінових адміністративних справ" КАС України.
Ухвалою суду від 10.10.2020 року залучено до участі у справі за позовом Волинської територіальної організації Політична партія "Європейська Солідарність" до Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії, третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_1 .
В судовому засіданні представники позивача позов підтримали.
Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, в судове засідання повноважних представників не направив.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 в судове засідання не прибула.
Судом встановлено, що 03.10.2020 Волинська ТО ПП "Європейська Солідарність" подала до Мар`янівської ТВК звернення про скасування реєстрації кандидата у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області Павлік Катерини Євгенівни, включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №4 на підставі рішення конференції Волинської ТО ПП "Європейська Солідарність" від 03.10.2020 №8.2, яке було долучено до звернення.
Рішенням №8.2 від 03.10.2020 конференції Волинської ТО ПП "Європейська Солідарність" вирішено звернутись до Мар`янівської ТВК з проханням скасувати реєстрацію кандидата в депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 , включеної до списку переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №4.
04.10.2020 о 16 год. 00 хв. Мар`янівською ТВК прийнято постанову №23 "Про розгляд звернення Волинської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" від 03 жовтня 2020 року", відповідно до якої постановлено відмовити в задоволенні звернення Волинської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" від 03 жовтня 2020 року про зняття з реєстрації кандидата у депутати Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області ОСОБА_1 , включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі №4.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, судом встановлено наступне.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Згідно ч.1 ст.20 Виборчого Кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Частина 1 статті 22 ВК України містить перелік суб`єктів виборчого процесу відповідних виборів: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Згідно з частиною 1 статті 196 ВК України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Висування та реєстрація кандидатів є одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів у 2020 році.
Питання скасування реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови врегульовано нормами статті 231 Виборчого кодексу України, відповідно до пункту 2 частини першої якої встановлено, що територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення. Зазначені документи підписуються керівником та засвідчуються печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
Відповідно до абзацу 10 частини першої статті 231 Виборчого кодексу України у разі надходження звернень, зазначених у пунктах 1 і 2 цієї частини, територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.
Судом встановлено, що звернення Волинської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" щодо скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 було подано до Мар`янівської ТВК 03 жовтня 2020 року, тобто з дотриманням строку, вказаного у п.2 ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України.
Крім того, до звернення позивачем було долучено копію рішення Конференції Волинської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність" від 03 жовтня 2020 року №8.2 про звернення до ТВК щодо скасування реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_1 , яке засвідчене печаткою організації партії та підписане керівником - в.о. голови Волинської територіальної організації Політичної партії "Європейська Солідарність".
Відповідно до п.4.3.10 Статуту політичної партії "Європейська солідарність", Конференція місцевої організації партії здійснює інші заходи та процедури, передбачені законодавством про вибори до органів місцевого самоврядування.
За змістом частини третьої статті 37 Виборчого кодексу України вбачається, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити, зокрема, мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії та посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.
Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
З правового аналізу статті 37 ВК України суд приходить висновку, що оскаржувана постанова Мар`янівської ТВК від 04.10.2020 №23 не містить як посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови, так і не містить жодних мотивів прийняття даної постанови.
Отже, всупереч вимогам як статті 37 так і ч.1 ст.231 Виборчого кодексу України відповідач безпідставно відмовив позивачу у скасуванні реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4, не вказавши, при цьому, жодних правових обґрунтувань як підстав що слугували прийняттю такої постанови, а також не врахував тих обставин, що територіальні виборчі комісії, в розумінні статті 231 ВК України, не наділені повноваженнями на прийняття альтернативних рішень, окрім скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, кандидата у депутати у триденний строк з дня надходження звернення, але не пізніш як за вісімнадцять днів до дня голосування.
Таким чином, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та підлягають до задоволення шляхом визнання протиправною та скасування постанови Мар`янівської ТВК від 04.10.2020 №23, зобов`язання прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.2. від 03.10.2020.
Відповідно до пунктів 2, 4 та 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт чи окремі його положення; визнати бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати вчинити певні дії; визначити інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Згідно з частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Проте, постанова про скасування реєстрації кандидата в депутати, включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Скасування такої реєстрації без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.
Так, у цій справі, за наявності достатніх та належним чином поданих позивачем до Мар`янівської ТВК документів та в зв`язку з встановленням судом протиправності прийнятої постанови щодо відмови у задоволенні вимог позивача, є підстави вважати, що у суб`єкта владних повноважень, у даному випадку, відсутні повноваження діяти на власний розсуд, а отже і відсутні перешкоди у скасуванні реєстрації кандидата в депутати, включеного до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі.
Судове рішення, у разі встановлення реалізації суб`єктом дискреційних повноважень не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, за умови виконання ним (суб`єктом владних повноважень) адміністративної процедури, повинно забезпечувати настання для позивача таких наслідків, які призведуть до реального відновлення порушеного права особи та унеможливлять необхідність наступних звернень до суду.
За таких обставин, обраний судом спосіб захисту порушеного права у вигляді зобов`язання відповідача прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідає положенням п.4 ст.245 КАС України є належним та ефективним, забезпечує позитивне вирішення питання без невиправданих зволікань.
Відповідно до частини дев`ятої статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Враховуючи, що позивачем при поданні позову судовий збір попередньо сплачено не було та з врахуванням висновку суду щодо задоволення позовних вимог повністю, належний до сплати судовий збір в розмірі 2 102, 00 грн. підлягає стягненню з відповідача в дохід Державного бюджету України за реквізитами Волинського окружного адміністративного суду.
Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області №23 від 04 жовтня 2020 року.
Зобов`язати Мар`янівську селищну територіальну виборчу комісію Луцького району Волинської області прийняти рішення про скасування реєстрації ОСОБА_1 , як кандидата у депутати до Мар`янівської селищної ради Луцького району Волинської області в багатомандатному виборчому окрузі №4 відповідно до поданих Волинською територіальною організацією Політичної партії "Європейська Солідарність" звернення від 03.10.2020 та рішення Конференції №8.2 від 03.10.2020.
Стягнути з Мар`янівської селищної територіальної виборчої комісії Луцького району Волинської області в дохід Державного бюджету України належну до сплати суму судового збору в розмірі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 278 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення.
Позивач: Волинська територіальна організація Політичної партії "Європейська Солідарність": 43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Рівненська, будинок 42, код ЄДРПОУ 39402400.
Відповідач: Мар`янівська селищна територіальна виборча комісія Луцького району Волинської області: 45744, Волинська область, Луцький район, смт.Мар`янівка, вулиця Соборна, 2, код ЄДРПОУ 43784495.
Третя особа: ОСОБА_1 : АДРЕСА_1 .
Суддя Ю.Ю. Сорока
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2020 |
Оприлюднено | 12.10.2020 |
Номер документу | 92118881 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Сорока Юрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні