Рішення
від 09.10.2020 по справі 260/3295/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

09 жовтня 2020 року м. Ужгород№ 260/3295/20

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Гебеш С.А, суддів - Дору Ю.Ю., Плеханової З.Б. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Закарпатської Обласної організації Політичної партії "Слуга народу" до Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Закарпатська Обласна організація Політичної партії "Слуга народу" звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області про визнання дій протиправними, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, а саме:

1. визнати неправомірними дії Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області щодо проведення 05 жовтня 2020 року засідання комісії без належного повідомлення про його проведення членів цієї комісії від Політичної партії "Слуга народу" та представників Закарпатської обласної організації Політичної партії "Слуга народу";

2. скасувати постанову № 10 від 05 жовтня 2020 року про жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені;

3. зобов`язати Міжгірську селищну територіальну виборчу комісію Хустського району Закарпатської області повторно провести жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області для голосування в багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до Порядку проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад затвердженого Постановою ЦВК від 25 червня 2020 року № 115.

Позовні вимоги мотивовані тим, що всупереч вимогам, які визначені в Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 10 серпня 2020 року № 173 не було повідомлено членів Міжгірської територіальної виборчої комісії ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 про засідання комісії, яке відбулося 05 жовтня 2020 року, за результатами проведенння якого винесено Постанову № 10 "Про проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені". Дані обставини вказують на допущення відповідачем грубих порушень процесу жеребкування, що суперечить принципу публічності та відкритості виборчого процесу. Зазначає, що протиправними діями відповідача порушено право позивача на участь у засіданні цієї виборчої комісії та право на участь у процесі жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ОТГ на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, на рівні з іншими політичними організаціями.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2020 року відкрито провадження у даній справі та призначено судовий розгляд на 09 жовтня на 09 год. 45 хв.

Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву до 16:00 год. 08 жовтня 2020 року.

Витребувано від Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області належним чином засвідчені копії:

- постанову Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області № 10 від 05 жовтня 2020 року "Про проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені" з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- список місцевих організацій політичних партій відповідно до визначених жеребкуванням номерів, за якими їх назви розміщуються у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області для голосування в багатомандатному виборчому окрузі на чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;

- протокол засідання Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області від 05 жовтня 2020 року, на якому вирішувалося питання жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені;

- докази про повідомлення представників Закарпатської обласної організації Політичної партії "Слуга народу" Турчак І.Т., Зеленко В.Т., Цендра С.М. щодо проведення 05 жовтня 2020 року чергового засідання Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії;

- докази про розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії, яке мало місце 05 жовтня 2020 року, відповідно до вимог Порядку про організацію роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів № 173 від 10 серпня 2020 року.

Будучи належним чином повідомлені про день, час та місце судового розгляду даної справи, сторони у судове засідання не з`явилися.

09 жовтня 2020 року на адресу Закарпатського окружного адміністративного суду надійшла заява Голови Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії О. Маслей про розгляд даної справи без участі представника відповідача. Із змісту вказаної заяви вбачається, що відповідач проти задоволення позовних вимог не заперечує.

Відповідно до вимог ст. 268 КАС України у справах, визначених статтями 273-277, 280-283, 285-289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку.

Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду. Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.

Зважаючи на норму вищевикладеної статті КАС України, судом вирішено проводити судовий розгляд даної справи в порядку письмового провадження.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до вимог статті 229 КАС України.

Розглянувши подані сторонами докази, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.

Статтею 19 частиною 2 пунктом 6 КАС України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема: спори щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

Відповідно до статті 273 частини 1 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Аналогічна за змістом норма передбачена й Виборчим кодексом України. Зокрема, згідно зі статтею 64 частиною 1 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до статті 22 частини 1 пункту 3 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є, зокрема, партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про віднесення позивача до суб`єктів виборчого процесу відповідно до вимог статті 22 вищевказаного Кодексу.

Так, судом встановлено, що 05 жовтня 2020 року Міжгірською селищною територіальною виборчою комісією було прийнято постанову № 10 "Про проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені" (а.с. 9), додатком до якого є список місцевих організацій політичних партій відповідно до визначених жеребкуванням номерів, за якими їх назви розміщуються у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області для голосування в багатомандатному виборчому окрузі (а.с. 10).

З метою забезпечення належної організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів Центральна Виборча Комісія винесла Постанову від 10 серпня 2020 року N 173, якою затвердила Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок № 173).

Цей Порядок спрямований на забезпечення однакового застосування положень Виборчого кодексу України з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі статей 36, 37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.

Так, у відповідності до вимог п. 2.2 розділу 2 вказаного Порядку виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог Виборчого кодексу України та цього Порядку у формі відкритих засідань.

Згідно п. 2.5 розділу 2 Порядку № 173 на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання.

Згідно вимог п. 3.4 Розділу 3 Порядку 173 засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.

Як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, а саме протоколу засідання Міжгірської селищної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області від 05 жовтня 2020 року, на вказаному засіданні не брали участь, зокрема, члени територіальної виборчої комісії від Політичної партії "Слуга народу" (а.с. 5-8), так як про проведення вказаного засідання не були повідомлені належним чином, чим порушено в першу чергу право позивача на участь у жеребкуванні та порушення самого процесу жеребкування, що суперечить принципу публічності і відкритості виборчого процесу.

Центральною Виборчою Комісією від 25 червня 2020 року винесено Постанову № 115, якою затверджено Порядок проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - Порядок 115).

Цей Порядок розроблено на виконання вимог частини першої статті 241 Виборчого кодексу України, з метою забезпечення проведення виборчою комісією Автономної Республіки Крим, обласними, районними, районними в місті, міськими, сільськими, селищними виборчими комісіями (далі - виборча комісія) жеребкування щодо визначення номерів місцевих організацій політичних партій, за якими їх назви розміщуються у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - жеребкування).

У відповідності до п. 1.1 Розділу І вказаного Порядку у жеребкуванні беруть участь місцеві організації політичних партій, від яких виборчою комісією зареєстровано кандидатів у депутати, включених до єдиного республіканського та відповідних територіальних виборчих списків на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, єдиного та відповідних територіальних виборчих списків на виборах депутатів обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) (далі - організації партій).

Порядковий номер організації партії, визначений за результатами жеребкування, не може бути змінений під час відповідного виборчого процесу (п. 1.2 Розділу І Порядку № 115).

Положенням п. 1.3 Розділу І Порядку № 115 передбачено, що жеребкування серед організацій партій проводиться на засіданні виборчої комісії за участю представників цих організацій партій у відповідній виборчій комісії з правом дорадчого голосу чи уповноважених осіб цих організацій партій у відповідному єдиному багатомандатному виборчому окрузі або кандидатів у депутати, включених до виборчих списків цих організацій партій (далі - представник організації партії).

Статтею 6 її частинами 1 та 2 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: право вільно обирати (право голосу на виборах) та право бути обраним.

Однак, у судовому засіданні встановлено, що представники Закарпатської Обласної організації Політичної партії "Слуга народу", а саме - Турчак І.Т., Зеленко В.Т., Центдра С.М. на засіданні Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії, яке відбулося 05 жовтня 2020 року не були присутні, так як належним чином не повідомлялися, про таке засідання.

Враховуючи те, що представники політичної партії "Слуга народу" не були повідомлені про день, час та місце засідання Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії, яке відбулося 05 жовтня 2020 року та не змогли взяти участь у жеребкуванні, суд приходить до переконання, що в даному випадку порушено право позивача на участь у жеребкуванні, що суперечить принципу публічності і відкритості виборчого процесу.

Разом з тим, суд констатує, що відповідач проти задоволення позовних вимог не заперечує, що підтверджується поданою ним 09 жовтня 2020 року заявою. Крім того, суд зазначає, що відповідачем відзив на позовну заяву як у строки, вказані в ухвалі суду про відкриття провадження, так і до початку розгляду справи не подано, що відповідно до вимог ч. 4 ст. 159 КАС України розцінюється судом як визнання позовних вимог.

Згідно із нормами статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, у відповідності до положень статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Таким чином, з метою захисту порушених суб`єктом владних повноважень прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати Міжгірську селищну територіальну виборчу комісію Хустського району Закарпатської області повторно провести жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області для голосування в багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до Порядку проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад затвердженого Постановою ЦВК від 25 червня 2020 року № 115.

Відповідно до статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 77 частини 2 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу статті 72 частини 1 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

На думку суду, відповідач - Міжгірська селищна територіальна виборча комісія Хустського району Закарпатської області, яка у спірних правовідносинах виступає суб`єктом владних повноважень, не довела правомірності прийняття оскаржуваної у даній адміністративній справі постанови, так як відзив на позовну заяву не подала, натомість подала заяву про те, що проти позовних вимог не заперечує.

Враховуючи вищевикладені судом обставини, суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими і підлягають задоволенню.

У пункту 29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року Справа "Руїз Торіха проти Іспанії" (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 139 частини 1 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Статтею 273 частиною 9 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Статтею 4 частиною 1 Закону України "Про судовий збір" від 08 липня 2011 року № 3674-VI (далі - Закон України № 3674-VI) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 4 Закону України № 3674-VI визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано, зокрема, фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2020 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 2102 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру фізична особа має сплатити судовий збір у розмірі 840,80 грн.

Позивачем заявлено вимогу немайнового характеру, інша є похідною.

Оскільки суд за результатами розгляду справи дійшов висновку про задоволення позовних вимог, а позивачем за подання позовної заяви не було сплачено судовий збір в сумі 840,80 грн., суд вважає за необхідне присудити в дохід Державного бюджету України судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 840,80 грн. з відповідача по справі.

Керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 273, 278 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов Закарпатської Обласної організації Політичної партії "Слуга народу" (88000, Закарпатська область, м. Ужгород, Православна набережна, буд.7, код ЄДРПОУ - 43715217) до Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, буд. 97, код - 43783161) про визнання дій протиправними та скасування рішення, - задовольнити повністю .

2. Визнати неправомірними дії Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, буд. 97, код - 43783161) щодо проведення 05 жовтня 2020 року засідання комісії без належного повідомлення про його проведення членів цієї комісії від Політичної партії "Слуга народу" та представників Закарпатської обласної організації Політичної партії "Слуга народу";

2. Визнати протиправною та скасувати постанову № 10 від 05 жовтня 2020 року Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, буд. 97, код - 43783161) про жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені;

3. Зобов`язати Міжгірську селищну територіальну виборчу комісію Хустського району Закарпатської області (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, буд. 97, код - 43783161) повторно провести жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Міжгірської селищної ради Хустського району Закарпатської області для голосування в багатомандатному виборчому окрузі у відповідності до Порядку проведення жеребкування щодо визначення номерів організацій політичних партій для розміщення їх назв у виборчому бюлетені з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад затвердженого Постановою ЦВК від 25 червня 2020 року № 115.

4. Стягнути з Міжгірської селищної територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області (90000, Закарпатська область, Міжгірський район, смт. Міжгір`я, вул. Шевченка, буд. 97, код - 43783161) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код ЄДРПОУ: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір за подання позовної заяви у розмірі 840,80 грн. (вісімсот сорок гривень сорок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Головуючий суддяС.А. Гебеш

Суддя Ю. Ю. Дору

Суддя З. Б. Плеханова

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92118924
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/3295/20

Рішення від 09.10.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 07.10.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні