Рішення
від 10.10.2020 по справі 280/7209/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 жовтня 2020 року 19:25 год.Справа № 280/7209/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Стовбур А.Ю., розглянувши за правилами, передбаченими статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України, в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовом ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА (69050, м.Запоріжжя, вул.Космічна, буд.119, код ЄДРПОУ 25766789)

до Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області (71601, Запорізька область, Василівський район, м.Василівка, буд.Центральний, 4, код ЄДРПОУ 43764196)

про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

09.10.2020 о 23:18 год. до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» (далі - позивач) до Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області від 04.10.2020 №39 «Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області» , якою затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області згідно додатків 1 - 6 до постанови.

Позовна заява подана представником позивача адвокатом Гайдуком Сергієм Павловичем, який діє на підставі довіреності №10 від 09.10.2020.

В обґрунтування заявлених вимог зазначено, що 04.10.2020 відповідач прийняв оскаржувану постанову, якою затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області. При цьому, деякі організації партій у виборчому бюлетені зазначені великими літерами, а деякі, в тому числі й позивач, малими літерами. Відповідач, зазначивши окремі організації партій великими (прописними) літерами, надав їм значну перевагу - помітне візуальне виділення у виборчому бюлетені - перед іншими організаціями партій, чим порушив засади рівності прав суб`єктів виборчого процесу. Крім того, звертає увагу, що в порушення положень Виборчого кодексу України відповідач не встановив ступінь захисту виборчих бюлетенів. Також посилається на те, що оскаржувана постанова всупереч чинному законодавству не містить посилання на статтю 206 Виборчого кодексу України, що не відповідає змісту постанови щодо нормативно-правового обґрунтування її винесення. На підставі зазначеного, вважає оскаржувану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 10.10.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі з урахуванням положень статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), призначено підготовче засідання на 10.10.2020 о 17:00 год. Крім того, витребувано від Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області докази по справі (належним чином засвідчені копії - для долучення до матеріалів справи, оригінали - для огляду), а саме: - постанову Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області від 04.10.2020 №39 Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області з додатками;

- протокол засідання Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області від 04.10.2020; - список членів Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області, присутніх на засіданні 04.10.2020.

Ухвалою суду від 10.10.2020 задоволено клопотання представника відповідача про проведення засідань в режимі відеоконференції за участю представника відповідача в приміщенні Василівського районного суду Запорізької області, доручено Василівському районному суду Запорізької області забезпечити проведення судового розгляду справи в режимі відеоконференції.

10.10.2020 представник відповідача подав до суду витребувані докази та відзив на позовну заяву (вх.№48051), в якому не погоджується із заявленими позовними вимогами та зазначає, що назва ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» включена до тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області такими літерами, якими була зазначена у всіх документах, що подавались до відповідача для реєстрації кандидатів в депутати Василівської районної ради Запорізької області від ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ «БАТЬКІВЩИНА» . Також зазначає, що ступінь захисту виборчих бюлетенів було встановлено іншою постановою комісії від 06.10.2020.

Представники сторін подали до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами (вх.№48052, №48055), представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог, представник відповідача просив у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

Відповідно до частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Ухвалою суду від 10.10.2020 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті в порядку письмового провадження.

На підставі наявних у суду матеріалів, судом встановлено такі обставини.

Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю, 25.10.2020, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Центральна виборча комісія постановою від 08.08.2020 №160 призначила перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, а постановою від 14.08.2020 №176 призначила перші вибори депутатів районних рад, на 25.10.2020.

04.10.2020 о 09:10 год. відповідач прийняв постанову №39 Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області , якою з посиланням на статті 240, 241 Виборчого кодексу України затверджено тексти виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області (додаток 1 - 6).

Як вбачається зі змісту затверджених вищевказаною постановою виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області, в колонці Повна назва місцевої організації політичної партії зазначено великими літерами: Запорізька обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ , ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ , ЗАПОРІЗЬКА РЕГІОНАЛЬНА ОБЛАСНА ПАРТІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПОРЯДОК , ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ , Запорізька обласна організація Політичної партії НОВА ПОЛІТИКА , Запорізька регіональна організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ , Запорізька обласна організація Політичної партії НАШ КРАЙ . Інші організації політичної партії, а саме Запорізька обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , Запорізька територіальна організація Політичної партії Європейська Солідарність , Регіональна організація Політичної партії Опозиційний блок в Запорізькій області вказані у виборчих бюлетенях малими літерами.

Вважаючи постанову Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області №39 від 04.09.2020 такою, що порушує принцип рівності учасників виборчого процесу і безпосередньо позивача, як суб`єкта виборчого процесу, останній звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відповідно до статті 71 Конституції України вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.

Відповідно до частин 1, 2статті 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до пункту 1-1 частини 1 статті 64 Виборчого кодексу України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.

Розділ ІІ Виборчого кодексу України визначає основні принципи виборчого права.

Одним з основних принципів виборчого права є принцип рівного виборчого права, який закріплений у статті 12 Виборчого кодексу України.

Як зазначено у частині 4, 5 вказаної статті усі партії (організації партій), які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до цього Кодексу, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних загальнодержавних (відповідних місцевих) виборів у порядку та в межах, встановлених цим Кодексом.

Рівність прав і можливостей кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу брати участь у виборчому процесі відповідних виборів забезпечується:

1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів в залежності від суб`єкта висування, за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками;

2) забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та службових осіб у виборчий процес, за винятком здійснення повноважень, передбачених цим Кодексом;

3) рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, державних та комунальних підприємств, закладів, установ, організацій, їх посадових та службових осіб до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів відповідного виборчого процесу;

4) забороною використання для фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчого фонду партії (кандидата, організації партії);

5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації, інформаційних агентств до кандидатів, партій (організацій партій) - суб`єктів виборчого процесу.

Статтею 32 Виборчого кодексу України встановлено, що в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів (частина 1).

До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії (частина 2).

Відповідно до статті 32 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Згідно з пунктом 7 частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України до повноважень відповідної територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, крім іншого, віднесено затвердження тексту виборчих бюлетенів на відповідних місцевих виборах.

Загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів визначені статтею 240 Виборчого кодексу України.

Відповідно до частини 1, 2, 3 статті 240 Виборчого кодексу України форма та колір виборчого бюлетеня для кожних місцевих виборів затверджуються Центральною виборчою комісією не пізніш як за тридцять днів до дня проведення чергових місцевих виборів і не можуть змінюватися до призначення наступних чергових місцевих виборів.

Текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.

Текст виборчого бюлетеня викладається державною мовою і повинен бути розміщений на одному аркуші та лише з одного боку.

Згідно з частиною 4 статті 240 Виборчого кодексу України виборчий бюлетень повинен містити назву та дату місцевих виборів, а в разі проведення повторного голосування - зазначення "повторне голосування" та дату його проведення, позначення виборчого округу, номер виборчого округу (за наявності), а також позначені місця для номера виборчої дільниці, печатки дільничної виборчої комісії. За наявності підтвердженої відповідним поліграфічним підприємством технічної можливості територіальна виборча комісія може прийняти рішення про виготовлення виборчих бюлетенів із зазначенням номерів виборчих дільниць.

Вимоги до виборчого бюлетеня з окремих видів місцевих виборів визначені статтею 241 Виборчого кодексу України.

Так, частиною 1 вказаної статті встановлено, що у виборчому бюлетені для голосування в територіальному виборчому окрузі в межах єдиного багатомандатного виборчого округу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) назви організацій партій розміщуються у порядку їхніх номерів, визначених жеребкуванням, яке проводить відповідна територіальна виборча комісія у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією, за участю представників організацій партій у відповідній виборчій комісії, кандидатів у депутати, уповноважених осіб організацій партій в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після закінчення реєстрації кандидатів у депутати до затвердження тексту виборчого бюлетеня. Порядковий номер організації партії, визначений за результатами жеребкування, не може бути змінений під час відповідного виборчого процесу.

У виборчому бюлетені в одному ряду, почергово з ліва на право зазначаються:

1) визначений жеребкуванням номер кожної організації партії;

2) повна назва відповідної організації партії, прізвище, ім`я та по батькові кандидата у депутати, включеного до єдиного виборчого списку під першим номером без зазначення номера;

3) два квадрати: порожній квадрат - для волевиявлення щодо організації партії та квадрат із нанесеним трафаретом - для волевиявлення щодо кандидатів, включених до відповідного територіального виборчого списку організації партії;

4) виборчий список з прізвищами, ініціалами усіх кандидатів та їх порядковими номерами трафаретним форматом зверху донизу, за якими їх включено до відповідного територіального виборчого списку організації партії, у дві колонки.

Системний аналіз наведених вище норм права дає підстави вважати, що територіальна виборча комісія відповідно до своїх повноважень зобов`язана забезпечити дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого процесу на всіх його етапах, зокрема забезпечити рівність всіх його учасників, у тому числі і при затвердженні тексту виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах.

Отже, законодавством України закріплений обов`язок територіальної виборчої комісії як державного колегіального органу забезпечити рівність можливостей всім суб`єктам виборчого процесу, і спонукає ставитися до них безсторонньо й однаковою мірою застосовувати до всіх норми одного й того самого закону, тобто гарантувати та убезпечити від необґрунтованого відмінного ставлення до осіб з однаковим правовим статусом.

Як встановлено судом, за змістом виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області 25 жовтня 2020 року в колонці Повна назва місцевої організації політичної партії надруковано великими літерами: Запорізька обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ , ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ЗА МАЙБУТНЄ , ЗАПОРІЗЬКА РЕГІОНАЛЬНА ОБЛАСНА ПАРТІЙНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПОРЯДОК , ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ПРОПОЗИЦІЯ , Запорізька обласна організація Політичної партії НОВА ПОЛІТИКА , Запорізька регіональна організація Політичної партії ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА-ЗА ЖИТТЯ , Запорізька обласна організація Політичної партії НАШ КРАЙ . Інші організації політичної партії, у тому числі назва позивача - Запорізька обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина - надруковані у виборчих бюлетенях малими літерами.

На переконання суду, таке зазначення призводить до помітного та суттєвого візуального виділення у виборчому бюлетені тих назв організацій політичних партій, які надруковані великими літерами, що особливо може вплинути на здійснення волевиявлення виборцями, які мають певні вади зору, та ставить інші організації політичних партій у не рівне становище.

В рішенні Великої палати Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 49 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) частини дев`ятої статті 61, частини третьої статті 105 Закону України „Про вибори народних депутатів України« , пункту 3 розділу II „Прикінцеві та перехідні положення« Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про вибори народних депутатів України« щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку партії у багатомандатному окрузі« (справа про виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку політичної партії) від 21 грудня 2017 року № 3-р/2017, Суд зазначив, що Держава зобов`язана забезпечити вільне волевиявлення громадян України та повагу до результатів такого волевиявлення шляхом належної регламентації й організації виборчого процесу на демократичних засадах та з дотриманням демократичних процедур, а також шляхом впровадження ефективного контролю за здійсненням таких процедур, що має унеможливити будь-які зловживання та маніпуляції… (абзац третій підпункту 2.4 пункту 2 мотивувальної частини).

Відповідно до практики ЄСПЛ, стаття 3 Протоколу № 1 відрізняється від інших основних положень Конвенції та Протоколів до неї, оскільки в ній сформульовано зобов`язання Високої Договірної Сторони проводити вибори, які б забезпечували вільне вираження думки народу, а не конкретне право чи свободу особи. Разом з тим, беручи до уваги підготовчу роботу щодо статті 3 Протоколу № 1, а також тлумачення положення в контексті Конвенції в цілому, Суд дійшов висновку, що це положення також стосується індивідуальних прав, включаючи право голосу ( активний аспект права) та право висувати свою кандидатуру на виборах ( пасивний аспект права) (Mathieu-Mohin and Clerfayt проти Бельгії, §§ 48-51; Ћdanoka проти Латвії [ВП], § 102).

Суд зазначає, що на відміну від Закону України Про місцеві вибори (який втратив чинність з прийняттям Виборчого кодексу України), статтею 74 якого було передбачено, що у виборчих бюлетенях назви організації політичної партії зазначаються великими літерами, норми Виборчого кодексу України таких вимог не містять.

Натомість, принцип рівності прав і можливостей участі у виборчому процесі, закріплений у статті 4 Виборчого кодексу України, вимагає від держави, у тому числі в особі відповідних виборчих комісій, забезпечити такі умови участі у виборах, які б не викликали жодних обґрунтованих сумнівів в неупередженому ставленні до різних суб`єктів виборчого процесу однакового статусу, та гарантувати однакові для всіх умови реалізації виборчого права.

У зв`язку з наведеним, суд вважає, що відповідач повинен був забезпечити рівні умови для всіх організації політичних партій, включених до виборчих бюлетенів, шляхом відображення їх назв літерами однакового шрифту, регістру та розміру.

При цьому суд відхиляє доводи представника відповідача про те, що назви організацій політичних партій відтворюються у затверджених текстах виборчих бюлетенів у відповідності до написання, застосованого самими суб`єктами у документах, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів в депутати відповідної місцевої ради, оскільки такі доводи не ґрунтуються на нормах чинного законодавства.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України відповідач як колегіальний державний орган зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Виконуючи завдання адміністративного судочинства, суд встановив порушення з боку відповідача пункту 7 частини 2 статті 2 КАС України, зокрема, що при затвердження тексту виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області 25 жовтня 2020 року Василівська районна територіальна виборча комісія Запорізької області не забезпечила рівність всіх учасників виборчого процесу у відображенні назви організації політичної партії у виборчому бюлетені, що призвело до порушення принципу рівності прав і можливостей участі у виборчому процесі, що свідчить про протиправність вказаної постанови та є підставою для її скасування судом.

Щодо доводів представника позивача про те, що всупереч положенням Виборчого кодексу України відповідач не встановив ступінь захисту виборчих бюлетенів, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини 2 статті 240 Виборчого кодексу України текст виборчих бюлетенів для голосування у відповідних виборчих округах затверджується відповідними територіальними виборчими комісіями не пізніш як за сімнадцять днів до дня голосування. Ступінь захисту виборчого бюлетеня встановлюється відповідною територіальною виборчою комісією у такий самий строк.

За змістом даної норми не передбачено обов`язку територіальної виборчої комісії встановлювати ступінь захисту виборчого бюлетеня одночасно із затвердженням тексту виборчого бюлетеня, зокрема, тією самою постановою.

Надані представником відповідача до матеріалів справи письмові докази свідчать про те, що постановою Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області №41 від 06.10.2020 встановлено та затверджено ступінь захисту виборчого бюлетеня - гільйошна сітка .

Таким чином, доводи представника позивача про те, що відповідачем не встановлено ступінь захисту виборчого бюлетеня, спростовуються наданими до матеріалів справи письмовими доказами.

Крім того, суд відхиляє доводи представника позивача щодо відсутності в оскаржуваній постанови посилання на статтю 206 Виборчого кодексу України (повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів) як на підставу для скасування оскаржуваної постанови, з огляду на таке.

Відповідно до частини 3 статті 37 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити, зокрема, посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови.

Суд зазначає, що оскаржувана постанова містить посилання на норми Виборчого кодексу України, якими керувалася комісія при прийнятті постанови, зокрема на статті 240, 241, якими регламентовано загальні вимоги до виборчого бюлетеня з місцевих виборів та вимоги до виборчого бюлетеня з окремих видів місцевих виборів, що на думку суду в повній мірі дозволяє встановити, на підставі яких положень нормативно-правових актів прийнято таке рішення суб`єкта владних повноважень.

Крім того, суд звертає увагу, що окремі дефекти рішення суб`єкта владних повноважень не можуть сприйматися як безумовні підстави для висновку щодо протиправності змісту такого рішення в цілому.

Разом з тим суд зауважує, що вищезазначені аргументи не впливають на загальний висновок суду про протиправність оскаржуваної постанови.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та доведеними наданими до матеріалів справи письмовими доказами, у зв`язку з чим необхідно позов підлягає задоволенню.

Відповідно до приписів частини 1 статті 139 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

Частиною 9 статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Позивачем заявлено позовну вимогу немайнового характеру про визнання протиправним і скасування рішення суб`єкта владних повноважень.

Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем встановлено ставку судового збору 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

У статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік установлено з 1 січня 2020 року прожитковий мінімум для працездатних осіб у сумі 2 102,00 грн.

Позовну заяву прийнято судом до розгляду без сплати судового збору, у зв`язку з чим суд вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, відповідно до вимог частини 9 статті 273 КАС України та з урахуванням частини 1 статті 139 КАС України, та стягує з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України судовий збір у розмірі 2 102,00 грн.

Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 268-273, 278 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області від 04 жовтня 2020 року №39 Про затвердження текстів виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області , якою затверджено текст виборчих бюлетенів з виборів депутатів Василівської районної ради Запорізької області (додаток 1 - 6).

Стягнути з Василівської районної територіальної виборчої комісії Запорізької області до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Запорізького окружного адміністративного суду (отримувач коштів УК у Дніпр.р-ні м.Зап./Дніпр./22030101, код отримувача 38025423, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, рахунок отримувача UA678999980313171206084008006, код класифікації доходів бюджету 22030101) суму судового збору у розмірі 2 102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.).

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273, 275-277, 280, 282, пунктами 5 та 6 частини першої статті 283, статтями 286-288 цього Кодексу, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач - ЗАПОРІЗЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ`ЄДНАННЯ БАТЬКІВЩИНА , місцезнаходження: 69050, м.Запоріжжя, вул.Космічна, буд.119, код ЄДРПОУ 25766789.

Відповідач - Василівська районна територіальна виборча комісія Запорізької області, місцезнаходження: 71601, Запорізька область, Василівський район, м.Василівка, буд.Центральний, 4, код ЄДРПОУ 43764196.

Повне судове рішення складено 10 жовтня 2020 року.

Суддя М.О. Семененко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2020
Оприлюднено13.10.2020
Номер документу92118948
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/7209/20

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Рішення від 10.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні