Рішення
від 11.10.2020 по справі 400/4457/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 жовтня 2020 р. № 400/4457/20 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мельника О.М., за участю секретаря судового засідання Шакіної А.В.,

представника позивача: Мельничука А. Ю.;

представника відповідача: не з`явився, розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом:Южноукраїнської міської організаціїя ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10", вул. Дружби Народів, 36, кв. 19, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55001

до відповідача:Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб.5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002

про:зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

10 жовтня 2020 року Южноукраїнська міська організація політичної партії "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" (надалі - позивач, або Партія) звернулась до суду з вимогами припинити повноваження всього складу Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області у зв`язку з грубим порушенням виборчою комісією законодавства України про вибори, а також грубого порушення виборчих прав кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області ОСОБА_1 , висунутого позивачем.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що кандидат на посаду Южноукраїнського міського голови ОСОБА_1 , який був висунутий від позивача зареєстрований в такій якості лише 08.10.2020 року, не приймав участі у формуванні дільничних виборчих комісій, адже у зв`язку з незаконними діями відповідача, що полягали у грубому порушенні виборчого законодавства по відношенню до нього, вчасно не мав можливості набути статуса суб`єкта виборчого процесу, який дає право висувати кандидатів членів дільничних виборчих комісій.

Тим самим, кандидат на посаду Южноукраїнського міського голови ОСОБА_1 , висунутий позивачем, з вини відповідача пропустив один важливий етап виборчого процесу, що є недопустимим з точки зору засад виборчого законодавства, зокрема враховуючи принцип права на чесні та вільні вибори, на рівність учасників виборчого процесу.

Відповідач надав заперечення на позовну заяву в якому провив відмовити в задоволенні позову та зазначив, що позивач не може звернутись до суду з вимогами виключно про припинення повноважень всього складу Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області, оскільки не оскаржує рішення, дії чи бездіяльність. Крім того, відповідачем не було допущено грубих порушень, оскільки акт комісії від 23.09.2020 року було складено в межах повноважень, але не дотримано вимог діловодства затверджених постановою ЦВК №173 від 10.08.20 року.

Про дату, час і місце розгляду справи учасники справи були повідомлені відповідно до частини першої статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України.

В судовому засіданні представник позивача вимоги підтримав.

Відповідач в судове засідання не з`явився.

Дослідивши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, пояснення позивача, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення спору, суд встановив таке.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Центральна виборча комісія постановою від 08 серпня 2020 року № 160 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року" призначила на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією прийнято постанову № 208 "Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року", якою оголошено з 05 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п.1 ч.1 ст.9 Виборчого кодексу України, виборці мають право: бути членами виборчих комісій, які організовують підготовку та проведення відповідних виборів.

Відповідно до ч.1 ст.19 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України захищаються законом. Громадяни мають право на захист своїх виборчих прав та інших прав на участь у виборчому процесі шляхом оскарження порушень до відповідних виборчих комісій або у судовому порядку. За порушення виборчих прав громадян винні особи несуть відповідальність у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч.1 ст.206 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

08 жовтня 2020 року о 20:00, відповідач на своєму засіданні виконав постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду № 400/4273/20 від 06.10.2020 року та зареєстрував ОСОБА_1 кандидатом на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області, висунутого позивачем.

Кандидат на посаду Южноукраїнського міського голови ОСОБА_1 , який був зареєстрований 08.10.2020 року, не зміг прийняти участі у формуванні таких дільничних виборчих комісій, оскільки не був зареєстрований .

Щодо доводів Позивача про наявність факту, встановленого постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду в справі №400/4273/20 від 06.10.2020 року, одноразового грубого порушення виборчого законодавства з боку Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області суд зазначає наступне.

Як вбачається зі змісту постанови, підставою для прийняття рішення частково на користь Позивача було не дотримання Южноукраїнською міською територіальною виборчою комісією Вознесенського району Миколаївської області правил передбачених п.11 постанови ЦВК Про порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісії з вибрів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів від 10.08.2020 №173.

Таким чином, зазначеним рішенням суду не було встановлено одноразового грубого порушення Відповідачем Конституції України, Виборчого Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Згідно ч. 3 ст. 208 Виборчого кодексу України, повноваження усього складу територіальної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну, дільничну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення комісією Конституції України, цього Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

Як вбачається з аналізу норм ст. 208 ВК України, ними не передбачено процедури розгляду судом питання щодо дострокового припинення повноважень територіальної виборчої комісії та наслідків прийняття такого рішення судом.

Процедура розгляду виборчих спорів передбачено нормами ст. 273 КАС України.

Так згідно ч.1 ст. 273 КАС України передбачено, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.

Таким чином, норами ст. 273 КАС не регламентовано розгляд справи з предметом спору виключно щодо дострокового припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії.

Натомість Центральною виборчою комісією 6 жовтня 2020 року № 351, прийнято Постанову про роз`яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів (далі-Роз`яснення).

Пунктами 1.1. та 1.2 розділу 1 Роз`яснень визначено, що, територіальні виборчі комісії є постійно діючими органами. Повноваження всіх членів територіальної виборчої комісії припиняються з моменту сформування нового складу територіальної виборчої комісії або з моменту прийняття рішення про дострокове припинення повноважень усього складу територіальної виборчої комісії.

Розділ 2 Роз`яснень визначає підстави та порядок дострокового припинення повноважень усього складу виборчої комісії та формування її нового складу.

Так, з пункту 2.1. Розділу 2, вбачається, що повноваження всього складу виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою виборчою комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня.

При цьому комісіями вищого рівня є: Центральна виборча комісія - для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів (пункт 1 частини першої статті 202 Кодексу);

територіальні виборчі комісії - щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів (абзац другий частини четвертої статті 33 Кодексу);

територіальна виборча комісія, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, - стосовно територіальних виборчих комісій, що встановлюють підсумки голосування з відповідних місцевих виборів (частина четверта статті 65, частина одинадцята статті 72, пункт 3 частини другої статті 206 Кодексу).

Враховуючи викладене, суд вважає що позивач обрав не вірний спосіб захисту порушеного права звернувшись до адміністративного суду з позовною заявою виключно щодо припинення повноважень Відповідача. Вірно обраним способом було б звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Правові засади справляння судового збору, платники, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначені у Законі України від 08.07.2011 № 3674-VI "Про судовий збір" (далі - Закон № 3674-VI).

Згідно з частиною першою статті 4 Закону № 3674-VI, судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2020 становить 2 102,00 грн. (стаття 7 Закону України 14.11.2019 № 294-IX "Про Державний бюджет України на 2020 рік").

За подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою передбачено сплату судового збору за ставкою, що становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб за кожну позовну вимогу.

Оскільки за заявлені вимоги позивач повинен був сплатити судовий збір у сумі 2102,00 грн., тому зазначену суму судового збору належить стягнути з позивача на користь Державного бюджету.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні адміністративного позову Южноукраїнської міської організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" (вул. Дружби Народів, 36, кв. 19, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55001 ) до Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області (бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб.5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002 ) про припинення повноважень всього складу Южноукраїнської міської територіальної виборчої комісії Вознесенського району Миколаївської області у зв`язку з грубим порушенням виборчою комісією законодавства України про вибори, а також грубого порушення виборчих прав кандидата на посаду Южноукраїнського міського голови Вознесенського району Миколаївської області ОСОБА_1 , висунутого позивачем - відмовити.

2. Стягнути з Южноукраїнської міської організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЛІБЕРТАРІАНСЬКА ПАРТІЯ 5.10" (бул. Цвіточний, 9, корп. А-1Н, каб. 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55002 ідентифікаційний код 39169428) на користь держави (отримувач коштів: ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача: 37993783; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача: UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106) судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 272 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими частиною 2 статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2020
Оприлюднено12.10.2020
Номер документу92119117
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/4457/20

Рішення від 11.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 10.10.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні